Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 4954
jeg vet jeg har tatt opp dette temaet før, vi skal lage en film der vi skal ha en bil som kræsjer.. vi har et budsjett på 4000kr, så vi har veldg stramt budsjett...
men vi ha funnet ut at vi faktisk skal kræsje bilen... så jeg lurer på hvordan det er best å gjøre dette ? fjernstyring?

bilen skal kræsje i ca 40/50 km/t så bilen blir passe ødelagt etterpå..
noen som har noen tip eller råd?
Sitat av Greendudeblue Vis innlegg
jeg vet jeg har tatt opp dette temaet før, vi skal lage en film der vi skal ha en bil som kræsjer.. vi har et budsjett på 4000kr, så vi har veldg stramt budsjett...
men vi ha funnet ut at vi faktisk skal kræsje bilen... så jeg lurer på hvordan det er best å gjøre dette ? fjernstyring?

bilen skal kræsje i ca 40/50 km/t så bilen blir passe ødelagt etterpå..
noen som har noen tip eller råd?
Vis hele sitatet...
Beste måte å kræsje en bil på? Det må vel være å sette seg inn i en og kjøre på.
Men jeg regner med at dere vil unngå personlige skader, så da ser jeg ikke noen annen mulighet enn fjernstyring(eller trille nedover en bakke, men da har man veldig lite kontroll over den)
Sist endret av exocytose; 10. august 2009 kl. 19:38.
Tja, det avhenger jo ganske mye hva HVA bilen skal kollidere med.
Feste en styrevaier og trekke med en annen bil kanskje, ved hjelp av et taljesystem og sånt... Sett de gjøre det på mythbusters mange ganger:P
haha, nei, hvis filmen skal fulføres så tviler jeg på at jeg setter meg inni bilen...
Bilen skal kræsjes i fjellvegg..

men er fjernstyring dyrt a? eller er det bare å koble på en stang eller noe til rattet?

Fikk forresten et annet råd omå bruke en Trinse? er dette en mulighet kanskje?
Sist endret av Greendudeblue; 10. august 2009 kl. 19:45.
Hallo!
Fjernstyring trenger ikke være dyrt om du har peil på elektronikk.
Hadde prøvd å ta en krets fra en radiobil, som da mottar signaler, og montert sterkere motor som da dreier rattet. Jeg vet ikke helt..

Uansett: Jeg håper jeg kan få se filmen, på grunn av en liten konflikt her
Sitat av VLK Vis innlegg
Hallo!
Fjernstyring trenger ikke være dyrt om du har peil på elektronikk.
Hadde prøvd å ta en krets fra en radiobil, som da mottar signaler, og montert sterkere motor som da dreier rattet. Jeg vet ikke helt..

Uansett: Jeg håper jeg kan få se filmen, på grunn av en liten konflikt her
Vis hele sitatet...

Hmm, har ikke så veldig peiling på elektronik... men er det bare å koble en fjernstyrt bil motr til en større motor? hvor får man større motor?

filmen skal du nok få se, legger den vel ut her for litt kritikk =) hva slags konflikt?
Jeg stemmer for murstein på gasspedalen.
Sitat av Faggot Vis innlegg
Jeg stemmer for murstein på gasspedalen.
Vis hele sitatet...
Murstein med snarepinne og tråd!

Så binder dere bare rattet veldig hardt fast og trekker i snora.
Biler pleier å kræsje hvis du slipper dem utfor en bratt bakke uten sjåfør.
Ville først og fremst snakka med det lokale brannvesenet, vil tro de har en del idèer på hvordan dere skal gjøre dette tryggest mulig, mulig de har prøvd noe lignende før også, pluss at jeg ser for meg at om dere skal kjøre en bil inn i en fjellvegg så har de lyst til å være der :P
Sitat av Greendudeblue Vis innlegg
jeg vet jeg har tatt opp dette temaet før, vi skal lage en film der vi skal ha en bil som kræsjer.. vi har et budsjett på 4000kr, så vi har veldg stramt budsjett...
men vi ha funnet ut at vi faktisk skal kræsje bilen... så jeg lurer på hvordan det er best å gjøre dette ? fjernstyring?

bilen skal kræsje i ca 40/50 km/t så bilen blir passe ødelagt etterpå..
noen som har noen tip eller råd?
Vis hele sitatet...
Er du seriøs? Du har et budsjett på 4000, og skal kræsje en bil, men du vurderer fjernstyring som koster minst budsjettet ditt 18 ganger?

On topic: Hvis du bare skal kræsje bilen i 40-50 km/t kan du fint kjøre den selv bare du tar på beltet.
hmm, mange fornuftige tips her, men ikke alle høres så veldig trygge ut... Men vi skal ha en ambulanse på stedet, men trur du ikke brannvesenet bruker en gravemaskin for å herpe bilen da? det har jeg hørt..
Bil A trekker Bil B ved hjelp av en talje og vaier?
Sitat av pirate Vis innlegg
Er du seriøs? Du har et budsjett på 4000, og skal kræsje en bil, men du vurderer fjernstyring som koster minst budsjettet ditt 18 ganger?

On topic: Hvis du bare skal kræsje bilen i 40-50 km/t kan du fint kjøre den selv bare du tar på beltet.
Vis hele sitatet...
var kanskje derfor jeg spurte her? jeg er null peiling på elektronikk, aner ikke hvor mye sånnt kan koste.. derfor trengte jeg den informasjonen =)

trur ikke jeg vil kræsje bilen selv nei...

Sitat av OoM Vis innlegg
Bil A trekker Bil B ved hjelp av en talje og vaier?
Vis hele sitatet...
Tusen takk =) trur faktisk den metoden du har beskrevet der kan funke veldig fint =D

MEN!!!! hva skjer med bil A når bil B kræsjer? vil ikke den bilen bråstoppe? og kanskje ødelegge understellet ?
Sist endret av Greendudeblue; 10. august 2009 kl. 20:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Du bruker 'blue rope', altså en bit med tau som ryker mellom tilhengerfeste og vaieren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pirate Vis innlegg
On topic: Hvis du bare skal kræsje bilen i 40-50 km/t kan du fint kjøre den selv bare du tar på beltet.
Vis hele sitatet...
Prøv en slik kræsjsimulator hos NAF. Dei tilsvarer 10km/h eller noko, og eg skal love deg at du hadde ikkje tenkt tanken på å prøve det samme i 40-50 etter det! 50 er plenty nok til å gi deg indre skader og blødninger som kan føre til dødsfall i worst case, eller bare rimelig vondt i best case.
Sitat av Eplefisk Vis innlegg
Du bruker 'blue rope', altså en bit med tau som ryker mellom tilhengerfeste og vaieren.
Vis hele sitatet...
Aah, dette må vel være sånn passe sterkt eller? bare en liten fisetråd?
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av Greendudeblue Vis innlegg
Aah, dette må vel være sånn passe sterkt eller? bare en liten fisetråd?
Vis hele sitatet...
Det må være sterkt nok til å tåle akselerasjon opp til 40-50km/t men fislete nok til å ryke ved bråstoppen. En del runder hyssing som er tvinnet er en fin ting å bruke her. Test hvor lite dere kan bruke ved å taue opp bilen i 50km/t med en som sitter og styrer i den tauede bilen før dere setter igang med det virkelige krasjet og legg på en del for å kompansere for ekstra friksjon fra taljesystemet osv. Jeg har ikke noe fasitsvar på hva slags tråd du burde bruke, men kanskje noen har et bedre forslag?
Sitat av Eplefisk Vis innlegg
Det må være sterkt nok til å tåle akselerasjon opp til 40-50km/t men fislete nok til å ryke ved bråstoppen. En del runder hyssing som er tvinnet er en fin ting å bruke her. Test hvor lite dere kan bruke ved å taue opp bilen i 50km/t med en som sitter og styrer i den tauede bilen før dere setter igang med det virkelige krasjet og legg på en del for å kompansere for ekstra friksjon fra taljesystemet osv. Jeg har ikke noe fasitsvar på hva slags tråd du burde bruke, men kanskje noen har et bedre forslag?
Vis hele sitatet...
japp, kan vel hende det går med noen runder vanlig, passe sterk tråd =) vi finner nok ut av dette men sleng opp forslag hvis noen andre har..

Tusen takk for tips Eplefisk =)
Jeg stemmer for trinsesystemet. Radiostyring kan fort bli utrolig vrient. Med tanke på at det faktisk er en _BIL_
Om du har fulgt med på Mythbusters så vil du forstå hva jeg mener.

Trinsesysteme kan også bli litt vrient. Du må tenke nøye gjennom planen flere ganger, siden bilen godt kan dra litt mot venstre/høyre. Det med at understellet kan bli ødelagt er jeg litt usikker på, så der må du desverre få tips med noen andre
Jeg tror du alt har funnet det "kræsje-scenarioet" som passer best, altså trinsesystemet, så da skriver jeg bare om sikkerhet.

Du bør på forhånd ha snakket med alle tre instanser vedrørende sikkerhet (ambulanse, politi og brannvesen) på forhånd, slik at ingen i nærheten ringer inn om en falsk nødssituasjon.
Dere burde også spørre brannvesenet om dem vil bistå i tilfelle brann og generelle tips.
Kanskje de kan spille en rolle i filmen?

Ikke tenk på å kjøre bilen selv. Du vil sannsynligvis få varige skader som ikke dekkes av forsikringsselskapet.
Sist endret av Grimdoc; 10. august 2009 kl. 21:53.
Sitat av pirate Vis innlegg
...
On topic: Hvis du bare skal kræsje bilen i 40-50 km/t kan du fint kjøre den selv bare du tar på beltet.
Vis hele sitatet...
De gærne har det godt.

Har sett svaret til slashdot, som forklarer deg hvorfor dette er galt.

Men dette fortjente likevel en kommentar - for det er sjeldent å se slike gullkorn som du liret av deg her.

Det finnes riktignok en stuntmann som er ansatt av bilindustrien for å utføre kollisjoner mens han sitter bak rattet. Han har ekstremt god trening, masse beskyttelsesutstyr og oppfølging både før og etter. En skikkelig bråstopp i de hastighetene du antyder, spesielt opp mot 50 km/t er nok til å drepe deg - selv med belte og airbag.

De gangene folk kolliderer i 50 km/t og går uskadd fra det, har det ikke vært tilstrekkelig bråstopp.
Har faktisk gjort dette før..
Vel ikke fjernstyrt bilen noe særlig, men laget det i praksis.

Skal se litt gjennom gamle prosjekter å se om jeg finner det.
Sitat av Greendudeblue Vis innlegg
Hmm, har ikke så veldig peiling på elektronik... men er det bare å koble en fjernstyrt bil motr til en større motor? hvor får man større motor?

filmen skal du nok få se, legger den vel ut her for litt kritikk =) hva slags konflikt?
Vis hele sitatet...

Jeg er en 17 år gammel gutt som var i en bilulykke første feriedag i år (19. Juni).
Spekulerer fortsatt på hvor fort vi kjørte, alle sov unntatt føreren, så ingen andre enn sjåføren kan vite det. Han sier at vi kjørte i 30-40 km/t, noe jeg betviler, da alle i bilen ble livstruende skadet.

Men likevel, ontopic:
Ikke tenk på fjernstyring, det var litt dumt... Men jeg er også enig i om du selv sitter bak rattet, kan det gå.. (NOT! NOT!!!!), ellers kan du prøve å sørge for at rattet sitter riktig,rett frem, men hvordan du skal bruke gasspedalen vet jeg ikke.
Sist endret av VLK; 10. august 2009 kl. 22:43.
Tror nok å taue bilen er det beste.
Sveise noen stag på styringa sånn at den retter opp seg selv hvis den kommer ut av kurs.
Jeg trur vi har bestemt oss for å gå for trinse systemet, nesten akkurat som oom forklarte.. så tenker jeg at vi låser rattet på en måte, og plasserer en dukke i bilen =)

Personen i bilen skal ikke bruke setebelte, for han skal dø av kræsjen.. hvis dette blir som jeg har oppi hodet mitt nå kan det bli bra

Tusen takk for alle råd og tips, sleng gjerne opp mer hvis noen har noe..

Vi skal ta kontakt med politet, og vi har en ambulanse på stedet =)
Om dere trenger videre rådgiving kan dere kontakte gutta hos http://www.v-ting.com/ - de kan virkelig sakene sine
kræsje i 40-50 mens du selv sitter inni er ikke noe problem, har gjort det mange ganger selv med "rallybiler" og taket i 100 å helvett men da gikk det utover ribbein og noe småtterixP
men 40-50, hjelm, og f.eks en crossrustning og nyrebelte så er det ikke noe problem ;D
Trinsesystemet er også genialt med tanke på at da kan du sikre deg ekstra mot brann, treffer du riktig og bensinslangen går fyken så har du rundt 2,8-3,4 bar bensintrykk pluss evt. coil, batteri, eller andre ledninger som går istykker som lager gnister over alt, tviler på at dette er en morsom combo egentlig..
▼ ... over et år senere ... ▼
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Acid00 Vis innlegg
kræsje i 40-50 mens du selv sitter inni er ikke noe problem, har gjort det mange ganger selv med "rallybiler" og taket i 100 å helvett men da gikk det utover ribbein og noe småtterixP
men 40-50, hjelm, og f.eks en crossrustning og nyrebelte så er det ikke noe problem ;D
Vis hele sitatet...
har du kjørt i en fjellvegg i 40-50 Km/t ?
Helt annet enn å kjøre ut av en bane å rett i noen dekk osv.
dra på en hobby butikk. så spør du om de har en gammel fjærnkontoll til salgs og en motaker. også kjøper du en bateri på ca 8/9v og noen krafitige servoer. så får dere lett mekket en bil med servo styring
Husk å filme med flere kameraer.
tråden er gammel, denne filmen ble nok laget for en stund siden
http://www.youtube.com/watch?v=pebNzhJ7LTs

her er filmen, vi gjorde 10 ganger lettere.. vi satt bilen i fri, og dytta den ned en liten bakke.. resultatet ble ikke så bra, men det funket =)
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Bra film. Dere ser ut til å ha kontroll på det tekniske, det ser virkelig profesjonelt ut. Men jeg har som alltid litt pirk:

Lyset fra lyskasterne vises veldig godt når de står ute og krangler, det ser litt unaturlig ut.

Når ambulansen kommer (litt fort?) så kommer det en ut og legger et teppe over liket med en gang. Hæ? Han må i det minste erklæres død før han trilles inn på likhuset. Det hadde vært mer troverdig hvis de hadde vært 2-3 stk som hadde skyndt seg ut med båre og utstyr i en hast.
et tankeksperiment. hvor langt tau må man ha for å kunne trekke den andre bilen opp i minst 50 km via et trinse/talje opplegg. En kraftig elektromotor er nok trolig ett bedre alternativ men da kommer budsjettet inn igjen.

Stemmer for ett øde sted, surr rattet i rett retning, metalstranf på clutchen og surr opp gasswiren.