Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1486
Krypterte hardisken på min laptop med PGP. Har kun 1 hardisk, så jeg krypterte med andre ord hardisken med windows på. Forstod at dette ikke var noe problem.
Etter omstart av pc får jeg beskjed om å skrive inn passord, noe som går knirkefritt. Det går da 2 sekunder og jeg kommer gjennom passordkontrollen. Så kommer det, "Error loading operational system". Jeg står igjen hjelpeløs. Noen som har noen tips? Laptopen er nå per definisjon ubrukelig..kommer meg ikke inn i windows eller nothing.
Setter STOR pris på hjelp!
har du brukt truecrupt eller kjøpt pgp.com
har ikke kjøpt noe hvertfall...Downloaded det fra en side. Har fungert perfekt til alle mine andre gjøremål.

noen som har noen tips? settes stor pris på!
Prøv først å forklare hvilket krypteringsprogram du har brukt for å kryptere harddisken din

Hvilken side lastet du det ned fra?

PGP sitt program for kryptering av harddisker, "PGP Whole Disk Encryption" koster penger.
Sitat av JRP Vis innlegg
Prøv først å forklare hvilket krypteringsprogram du har brukt for å kryptere harddisken din

Hvilken side lastet du det ned fra?

PGP sitt program for kryptering av harddisker, "PGP Whole Disk Encryption" koster penger.
Vis hele sitatet...
Sikkert en prøveversion der du kan kryptere men ikke dekryptere ^^
Husker ikke siden desverre. Men det er fullv.ersjon av PGP, og det er whole disck encryption jeg har brukt. Kunne decrypte og..så kan konkludere med at jeg har hele PGP programmet etc..Problemet er bare hva skal jeg gjøre for å komme meg inn i windows igjen...

Setter stor pris på hjelp gutter!
Ingen? Eneste jeg kan tenke meg er at noe galt har skjedd idet windows har blitt kryptert så det ikke går å hente det inn ellernoe..? Leste dog igjennom manualen før jeg gjorde det, og det skulle ikke være noe prob..
Du må nok klare å fikset opp navnet på programmet du har benyttet deg av..

Søk på skjermbilder av PGP Whole Disk Encryption, GPG (Gnu Privacy Guard) og TrueCrypt f.eks. og se om du husker..
viss eg husker GPG riktig, så treng man ein "private key" for å dekryptera filer?
Sitat av FuzzT Vis innlegg
viss eg husker GPG riktig, så treng man ein "private key" for å dekryptera filer?
Vis hele sitatet...
og kjent som recovery cd/dvd som fleste av deg vil ikke la deg forsette uten den. hvis du ignorer den er du fuckt.
Det er det programmet her; http://daf.csulb.edu/offices/its/net...Encryption.JPG

Akkurat det her var det jeg gjorde før jeg rebotet; http://daf.csulb.edu/offices/its/net...g/FullDisk.JPG

Gjør det deg noe klokere ranvik? Slik jeg ser det er eneste muligheten jeg kan prøve å få tak i en windows cd å prøve formatere diskene? Evt instalere windows på en minnebrikke å se om jeg kan få tilgang til dem når jeg har kommet meg inn i windows på den disken?

takker gutter!

har surfa uendelig uten å finne svar, men eneste som kan gi noe mening er noe jeg fant her;
http://support.microsoft.com/kb/326676

Når jeg krypterte diskene så tror jeg det ikke var så mye mer enn 1-1,5gig ledig plass..kan noe ha skjert seg her?
thanks
Sist endret av et eller annet; 23. juli 2009 kl. 13:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jeg opplevde samme på laptopen min. eneste løsningen var og blanke hele hdd og legge inn alt på nytt. du kan evt brenne en pgp recovery cd. ligger tilgjengelig mange steder på nett bootcd for pgp. men de funker ikke alltid (gikk feks ikke på min pc men på ene kompisen min sin gikk det fint) hvorfor pcen plutslig blir sånn veit jeg ikke men det kan tydligvis skje :P
Enklassisk feil er at hvis den skal spøre om password i boot'en så kjøre den "englesk" keybord. vil si alle spesial tegn blir flytta på, eks: øæå|!<,.-'¨\+/ osv.... hvis du har brukt noen av disse er det nok bare derfor.
Er ikke derfor, har prøvd å skrive inn feil passord, får da beskjed om at passordet er feil, når jeg skriver inn riktig så går jeg videre fra pgp menyen liksom, til den skal starte windows..så det fungerer.

Er litt redd for at om jeg får tak i en windows cd å formaterer diskene så er de fortsatt kryptert, noen som har peil?
formater disken helt så er den ikke kryptert lengre. been there done that for noen uker sia :P
Konge...Er jo et rimelig seriøst og bra program det her, så skjønner faen ikke hvorfor det her har skjedd? Leste manualen to ganger før jeg gjorde det og alt virka på stell...Mister mye informasjon om jeg formaterer nå=( Men er vel eneste utvei..
Har du mulighet for å ta ut disken og koble den til en annen pc? For så å prøve å dekryptere disken via den andre pc'n?
Tja, er ikke det superpes siden det er er hardisken i en laptop?
Nja du kan bruke adapterkabel.evt håpe du har standard s-ata disk i laptop. jeg prøvde det men for at det skal gå må du ha backup av de keysa dine. så har du ikke det ere bare og droppe det. jeg kuka med det i tiiiimesviiiiiiis uten hell.
Programmet i seg selv er jo dritbra og seriøst. men etter kræsjen har jeg kun brukt Truecrypt da det er gratis+gratis oppdateringer etc. +en bootcd som faktisk virker hvis ting går litt skeis. (og dette er kanskje bare innbilning men pcen virker mye raskere med truecrypt en pgp syntes jeg)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ser det er en stund siden det har vært aktivitet, men svarer like vel.

Så vidt jeg vet fungerer PGP WDE slik at du definerer hvem som har tilgang til det du krypterer. Brukere kan enten autentisere seg med PGP-nøkler eller Passphrases,

Under user access i PGP Desktop kan du legge til enten nøklene til brukerne eller en bruker med et passord. Og du må definere minst en administrator (som kan administrere brukertilgang).

Dersom du kjører det i et bedriftsmiljø, har du forhåpentlig vis PGP Universal server, har du programmet lovlig via jobben, eller liknende bruker mest sannsynlig jobben Universal server, dette systemet har "master"-nøkler som garanterer tilgang selv om brukeren skulle miste sine egne nøkler, eller glemme passord (eller liknende).

Bruker du derimot stand-alone versjonen av PGP Desktop med PGP WDE finnes det ikke (så vidt vi vet ) ingen master-nøkler. Best practice bør forøvrig være å lage en passphrase bruker i tilegg til nøkkelbrukeren.

Dersom du fortsatt har nøkkel/passphrase/generelt tilgang kan du prøve følgende:

Recovery CD
https://pgp.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/471

Windows PE Recovery:
https://pgp.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/807

Ellers som det er foreslått, plukke ut disken. Det er ikke spesielt vanskelig på laptopper. Kjøp en USB til S-ATA/P-ATA adapter, det koster 2-300 kr, installer PGP Desktop med PGP WDE på en annen datamaskin og koble til disken, og dekrypter den.
Sist endret av JRP; 4. august 2009 kl. 09:27.