Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6097
Så, nå har man endelig klart å printe Automatgevær med 3D-printere!

Og siden man i USA kan bygge sin egen AR-15 "lower" uten å måtte registrere den, kan man i praksis printe ut en lower i plast med en 3D-printer og kjøpe alle de andre delene på nettet.

Legally Build an Unregistered AR-15

3D-modellene kan du laste ned her og printe helt gratis: http://defcad.org/
Det finnes også en torrent med alle 3D-modellene så langt: http://defcad.org/defcad-mega-pack/

Her kan dere se en "assult rifle" skyte 600 runder med .223:

DefDist Printed AR Lower - Part III

Så, til spørsmålene:

Hvor lenge før vi begynner å se plastvåpen i produksjon/bruk her i norge?

Hvordan er reglene i Norge for å bygge våpen selv?
Hvilke deler må man registrere?

Og hva tror dere blir neste steg i DIY-våpenproduksjon?
Sist endret av Turbolego; 2. mars 2013 kl. 14:23.
Neste steg? det blir ulovlig såklart
Det er jo absolutt helt idiotisk farlig at hvemsomhelst kan laste ned blueprints og så printe ut deler og sette sammen en assault rifle!
Sist endret av iSatan; 2. mars 2013 kl. 14:29.
Reglene for våpenproduksjon er vel at du må ha fagbrev som børsemaker.
Man må vel uansett ha sluttstykke, løp og tennstift i metall. Og disse delene er jo ulovlige.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Man må vel uansett ha sluttstykke, løp og tennstift i metall. Og disse delene er jo ulovlige.
Vis hele sitatet...
I norge, ja, i usa kan du kjøpe alt utenom "lower" delen i en AR-15 uten å måtte registrere den.

Men siden man har lov til å bygge "loweren" til en AR-15 uten å registrere den, kan man i praksis sette sammen en komplett AR-15 uten å registrere den.
Leste det der i natt Her: http://www.wired.com/dangerroom/2013...able-receiver/

Synes dette er ganske kult egentlig, med tanke på at jeg holdte på å bygge en Halo rustning av papir da jeg var mindre.
Jeg vil bare poppe inn her og si at det der ikke er en "assault"-rifle eller angrepsrifle om du vil, da den ikke kan skyte full-automatisk.
Våpenloven

§ 1. Med skytevåpen forstås i denne lov:
a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler,
b. våpen eller apparater for utskyting eller utsending av sprengladninger, gass, signallys, raketter e.l. (herunder flammekastere).
c. våpenimitasjoner o.l. som forholdsvis lett kan gjøres om slik at skarp ammunisjon kan avfyres.

Så vanlig våpenlov gjelder.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Uproblematisk i Norge. Det er upperen som er registreringspliktig her. Pipe (kamret løp) er også registreringspliktig våpendel. Regner med det er enklere (og billigere) for kriminelle miljøer å stjele våpen fra forsvaret eller importere fra ufine utenlandske miljøer der slikt flyter friere.

I USA.. Tjah. Den som gjør dette sitter på et ulovlig våpen med en lower av skrekkelig dårlig kvalitet. Mulig noen gjør det om de allerede har printeren, men tviler på at en haug med folk kaster seg over printerdealeren for å få seg dyre/dårlige AR-lowere.

Hups. Er lower som er registreringspliktig også i Norge. Bommet litt der. Pipa er dog fremdeles reg.pliktig.
Sist endret av Nygaard; 2. mars 2013 kl. 17:43.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Hah, jeg som tenkte dette var teit og urealistisk da de gjorde det i CSI.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Du får uansett ikke et "kvalitetes" våpen av dette som fungerer like bra som den ekte varianten.
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Jeg vil bare poppe inn her og si at det der ikke er en "assault"-rifle eller angrepsrifle om du vil, da den ikke kan skyte full-automatisk.
Vis hele sitatet...
Men AR-15 er vel ikke stort annet enn en M4 som ikke kan skyte full auto?.

Hvis man skjønner mekanismen for full auto, noe bl.a. jeg gjør, så er vel ikke veien så lang?.

Edit: Jeg mener; innmaten er vel 99% lik m4..
Sist endret av Pope; 2. mars 2013 kl. 18:11.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Pope Vis innlegg
Men AR-15 er vel ikke stort annet enn en M4 som ikke kan skyte full auto?.

Hvis man skjønner mekanismen for full auto, noe bl.a. jeg gjør, så er vel ikke veien så lang?.

Edit: Jeg mener; innmaten er vel 99% lik m4..
Vis hele sitatet...
AR-15 er full auto på. Iallefall i statene kan du fint få en med det på.
Sist endret av Quakecry; 2. mars 2013 kl. 18:19.
A well regulated militia being necessary to the security of a free state, the right of the people to keep and bear arms, shall not be infringed.
No victim, no crime.
Sitat av bigvito Vis innlegg
A well regulated militia being necessary to the security of a free state, the right of the people to keep and bear arms, shall not be infringed.
No victim, no crime.
Vis hele sitatet...
Eh, javel. Her diskuteres vel ikke amerikanske lover og rettigheter til å bære våpen. Men at man kan printe ut visse deler av et våpen(plast deksler,kolbe og sånt.) med en 3d printer.

Angående det med denne printinga. Man kan jo like greit lage det i tre også hvis man er flink med sag,høvel og sånt.
Man lager jo egentlig bare et tomt skall. Det er jo innmaten og løpet som er selve våpenet.
Sist endret av A-tillah; 2. mars 2013 kl. 20:40.
Sitat av Pope Vis innlegg
Men AR-15 er vel ikke stort annet enn en M4 som ikke kan skyte full auto?.

Hvis man skjønner mekanismen for full auto, noe bl.a. jeg gjør, så er vel ikke veien så lang?.

Edit: Jeg mener; innmaten er vel 99% lik m4..
Vis hele sitatet...
Ja, M16 variantene er militære versjoner av Armalites AR15, så de er så og si nesten helt identiske.

En annen ting (OT), jeg mener pantenten ble kjøpt opp av Colt, og for en stund siden kjøpt opp av den amerikanske hæren (skyt meg hvis jeg tar feil (ironisk)).
Sist endret av SimenGaming; 2. mars 2013 kl. 20:44.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Quakecry Vis innlegg
AR-15 er full auto på. Iallefall i statene kan du fint få en med det på.
Vis hele sitatet...
Det er ikke STANDARD med Full-auto på en AR-15, men det kan bygges om hvis man er regnet som en Klasse 3 produsent og selger. Men artig nok, så kan man ikke videreselge Klasse 3 våpen produsert etter 1986.
M4 og Armalite-Rifle 15 er meget like ja, men M4 er utgaven som kan skyte i 3-skuddsbyger og M4A1 er helautomat utgaven.

I vårt "vakre" land er det desverre ikke lov og erverve AR-15 eller lignende varianter til annet enn "Praktisk Skyting" som krever aktiv deltakelse over 2 år bare for ervervelse av et våpen til den sporten.

Dessuten er den liste over hvilke HALV-automatrifler som er godkjent i Norge, så man kan derfor ikke "bygge" eller "printe" sin egen halv-automatiske rifle lovlig i Norge, med mindre man sendte den inn til godkjenning hos politiet, noe som visstnok tar ca 6 månender etter det jeg har fått med meg.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Du får uansett ikke et "kvalitetes" våpen av dette som fungerer like bra som den ekte varianten.
Vis hele sitatet...
De versjonene som DD hittil har produsert har klart seg igjennom 660 skudd i løpet av en dag (de gikk tom for ammunisjon, det er derfor de ikke fortsatte). Noe som jeg vil si gjør at det mulig å nå militær standard innen veldig kort tid med 3d-printer.

Jeg kunne fint ha klart meg med en utgave jeg visste holdt bare 500 skudd, i mot at jeg fritt kunne ha printet nye. Da er 250 skudd på og bli vant til den og sikte den inn, mens de neste 250 skuddene vil vært til et eventuelt nødsfall hvor denne da sto klar til bruk.

Sitat av Rabbern Vis innlegg
Reglene for våpenproduksjon er vel at du må ha fagbrev som børsemaker.
Vis hele sitatet...
Gjelder kun for produksjon for salg og slikt, til eget bruk er du kun begrenset til hva du har lov til å eie.

Sitat av A-tillah Vis innlegg
Man må vel uansett ha sluttstykke, løp og tennstift i metall. Og disse delene er jo ulovlige.
Vis hele sitatet...
Ikke ulovlige så lenge man registrerer de med skytevåpenet man bygger. Tennstifter ikke registreringspliktig etter det er våpendel som allerede er nesten for enkel og reprodusere.