Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2986
Jeg har nettopp vært å henta en 4-5 år gammel PC hos min mor som jeg tenkte å rigge til på rommet til min eldste sønn. Han er 7 nå, men det hadde vært fint om lillebroren som snart er 3 også kunne trykket litt hvis han får lyst.

Så er spørsmålet: finnes det en bra linuxdistro som er beregnet på unger, og som er mulig å kjøre på norsk? Eldstemann kan bittelitt engelsk, men han går jo bare i andre klasse, så det er jo veldig begrenset.
Har sett litt på Qimo, men har ikke funnet ut om den har støtte for norsk (bokmål).

Noen med barn som har noen anbefalinger? Gjerne distroer med masse spill og "educational shit" inkludert, så jeg slipper å finne masse etterpå.
Sammen med min Eee_pc_900 så fulgte med linux av typen brukervennlig, på norsk, med spill. EEE står jo for Easy to work, Easy to play, Easy to learn.

Det er vel det som er essensielt?

Vet ikke om det er muligheter for å få tak i den, men lykke til!
Mine har brukt Ubuntu siden de var 3. Edubuntu kan kanskje ha noe mer skoleting i seg?

Men den enkleste Linuxen av de alle skal jo være Linux Mint, som er en litt mer ferdigkonfigurert utgave av Ubuntu for sluttbrukere.

Spill fra playdeb skal funke med edUbuntu, Mint og Ubuntu: http://www.playdeb.net/welcome/

Tror jeg ville valgt edUbuntu og playdeb om jeg skulle valgt på ny nå.
Sist endret av fxxked; 13. mars 2011 kl. 18:22.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Har guttungen brukt mye windows før ? Isåfall er neppe overgangen veldig vanskelig til Lunix med random distro.

Har selv to onkelbarn på 5år som fint klarer å både surfe\navigere\spille (webbaserte spill) i Ubuntu, selv på engelsk, så man skal aldri undervurdere barns evner.

Hell, når vi vokste opp fantes det ikke norsk språk tilgjengelig på noe som helst nesten, skader ikke at barnet starter med språk så tidlig som mulig.
Han snakker om en linuxdistro som følger med de små bærbare, effektivt for å kontrollere mennesker eller kun skal bruke den til tekstbehandling, dårlig for dem som ønsker å utvikle seg.

Førsteutgaven av The Hobbit hadde særdeles begrenset grafikk, og all teksten var på engelsk.
Sist endret av fxxked; 13. mars 2011 kl. 18:27.
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Han har ikke brukt noe særlig med Windows. Littegrann på skolen, bare. Hjemme kjører han for fullt i engelsk OS X på en iMac som står i stua. Tenker jeg drar ned edUbuntu og tester det ut litt, så finner vi sikkert ut om han syns det er noe. Takker for hjelpen
Linux er jo som kjent veldig konfigurerbart, så når jeg skulle sette opp maskin til podn så satt jeg et par timer å fant tak i noen "fancy" store ikoner og laget enkle lettfattelige snarveier. Satte maskinen opp ubuntu.

Det spiller jo selvfølgelig liten eller ingen rolle hvilken distro du bruker, men i pakkebrønnen til ubuntu finnes det jo mange spill og edu programmer. tuxpaint har blitt en slager her i huset. Sammen med sider som 123spill og supertux er det egentlig alt han trenger.

Husker en tråd for en stund siden hvor det var en kar som skulle sette opp en ubuntu maskin til bestemoren sin, som aldri hadde brukt en datamaskin. Der var det noen fine konfig tips, men nå finner jeg selvfølgelig ikke tråden.

Lykke til :-)
Hva med norskutviklede EasyPeasy?

http://www.geteasypeasy.com/
Å anbefale ett OS som er ment på netbooks til ett barn er vel ikke helt ideelt?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Etter å ha tenkt litt over det så sier vil jeg si meg enig med Edubuntu. Du vil fortsatt kunne kjøre de aktuelle programmene (og evt. DE-ene) på det, men det er ikke en neddummet distro. Etterhvert som sjuåringen blir en åtte-ni-ti-elleve-åring blir kanskje terminalen mer og mer spennende.

Jeg ville ikke vært for redd for å la dem utforske ting selv. Særlig eldstemann kan nok fort synes at distroer som Qimo blir «så baaarnslige!», og vil føle seg skikkelig ninja (a pun! a pun!) når han herjer terminal.

Etterhvert prøver han flere distroer, smaker på BSD, og før du vet det sitter han på nFF og ler av 19-åringene som må ha alt om Live-CD-er inn med teskje.

De kan lære både skolerelaterte ting, engelsk og IT av dette. Gjerne kom med erfaringene du gjør på veien!