Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1292
Hei!

Jeg har satt opp en maskin hjemme med Ubuntu og vil gjerne koble denne til TV'en og streame tv-serier o.l fra windows-maskinen min.
Jeg har prøvd å søke en del etter guider, men ikke funnet noe som fungerer.
På ubuntu-maskinen er det trådløst nett, mens på windows-maskinen er det kablet. Regner med at dette ikke har noe å si da de er koblet til samme router.
Det jeg vil er å få tilgang til f.eks

Kode

c:\users\waffaz\downloads
i ubuntu, og mulighet til å streame, eller kopiere disse over til ubuntumaskinen. Streaming hadde selvfølgelig vært det morsomste, men regner med at det er hakket vanskligere.

1. Er Ubuntu den rette distroen til dette?
2. Vil dette fungere over trådløst nett?
3. Noen som har noen tips til guider, e.l.?

MERK: Grunnen til at jeg gjør dette er ikke for å faktisk bare se tv-serier, da hadde jeg evt installert ett windows-OS. Det er for å lære!! :-)
Er heller ikke utrolig kjent i linux, så er derfor jeg vil lære
Sist endret av Waffaz; 14. februar 2011 kl. 11:38.
En mediaserver på windowsmaskinen burde vel kunne aksesseres fra ubuntumaskinen? Her husker jeg ikke så mye, men mener på at dette er ganske enkelt å få til dersom man har DLNA aktivert på routeren.

Da er det verre med å få tilgang til delte filer på windowsmaskinen fra Ubuntu. Jeg husker at jeg måtte stresse med samba osv, men dette er da også mange herrens år siden, så her har det nok skjedd noe nytt.

Du kan også streame direkte fra VLC.
Du kan gjøre det på flere måter.. Selv kjører jeg uPnP stream fra linux-boxen til xboxen med twonkymedia server.
Om du har koblet skjermen til linuxboxen er det jo innebygd samba-støtte i ubuntu (er det ikke?) og du burde få tilgang til downloads-mappen ved å dele den i windows.

vlc kan fungere som både stream-sever og -klient..

ps. hvorfor laster du ned til windowsmaskinen? Sett opp et torrent-program med web-gui på ubuntuboxen og start nedlastinger fra hvorsomhelst.

edit: caperno var før meg gitt..
Sist endret av fetter; 14. februar 2011 kl. 11:44.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av fetter Vis innlegg
ps. hvorfor laster du ned til windowsmaskinen? Sett opp et torrent-program med web-gui på ubuntuboxen og start nedlastinger fra hvorsomhelst.
Vis hele sitatet...
Hehe, en kollega av meg har det. Men bruker remote-desktop foreløpig, så er ikke noe problem Får se etterhvert om jeg setter opp noe slikt!
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Hehe, en kollega av meg har det. Men bruker remote-desktop foreløpig, så er ikke noe problem Får se etterhvert om jeg setter opp noe slikt!
Vis hele sitatet...
Et program som kan være nyttig om du ofte har laptopen i stua er Synergy, som gjør det mulig å dele tastaturet og musen på laptopen med f.eks linuxboxen koblet til tv'en, slik at laptopen både blir surfe-maskin og fjernkontroll til tv-pcen.

Fungerer på kryss av platform, og veldig lett å sette opp.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
En mediaserver på windowsmaskinen burde vel kunne aksesseres fra ubuntumaskinen? Her husker jeg ikke så mye, men mener på at dette er ganske enkelt å få til dersom man har DLNA aktivert på routeren.

Da er det verre med å få tilgang til delte filer på windowsmaskinen fra Ubuntu. Jeg husker at jeg måtte stresse med samba osv, men dette er da også mange herrens år siden, så her har det nok skjedd noe nytt.

Du kan også streame direkte fra VLC.
Vis hele sitatet...
Har du noe guide e.l du kan anbefale?
Sånn jeg skjønner det så har du Windows maskina di koblet til TVen og spiller av media på den, på TV-skjermen? Og du vil ha tilgang til å spille av mediafiler som er lokalisert på windows-maskina di, fra ubuntu maskina di?

Dette høres ut som en typisk oppgave som samba, NFS, sshfs, ftp og innebygget Windows Shares kan hjelpe deg med å få til. Ta samba som utgangspunkt, sett opp samba server på ubuntu maskina og del ut det som trengs. Sett deretter opp shares på windowsmaskina og mount disse i ubuntu maskina.

Siden du ikke skriver at du har noe spesielt koblet til TVen din (jeg skjønte det sånn at windows maskina di var koblet til TV-en...) så ser jeg ikke noe vits i å begynne med streaming. Hvis det derimot er noe innebygget i TVen så vil jeg tro dette kjører UPnP eller DLNA og i såfall kan du begynne å se på løsninger som kan streame fra de respektive OSene til de respektive protokollene. Anbefaler PS3 Media Server som UPnP streamer. (usikker på om den fungerer på noe annet enn PS3 og Xbox, men verdt et forsøk)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Og siden windows by default har administrative shares aktivert mounter du bare opp \\ipadresse\c$\path\til\mappe
Hei.

Finnes MANGE måter å løse dette på.

Er du interessert i å lære deg Linux er det fundamentalt viktig at du lærer deg å google. Ligger så utrolig utrolig utrolig mye om dette på internett. Jeg regner forøvrig med at du kan google. Men det gjelder å vite hva man vil.

Ramser opp flere måter å løse dette på. Kaller for enkelhets skyld windows maskinen din som server og linux maskinen som klient.

1, HTTP fil server:
Last ned programmet HFS på serveren og del ønsket mappe.
Gå i nettleseren på klienten og skriv inn den lokale IP'en til serveren.
Da vil du få opp en liste med alt innholdet i mappen du delte og du kan enkelt streame dette over HTTP med f. eks. vlc eller mplayer (husk noen tusen ms i buffertid).

2, Samba/SMB:
På serveren deler du mappen du vil ha tilgjengelig. Egenskaper for mappen, skillearket sharing/deling og aktiver deling.
Ubuntu skal kunne finne denne mappen automatisk. hvis du velger steder --> nettverk --> smb.
Hvis ikke kan du skrive inn adressen manuelt i Nautilus f.eks.: "smb://[navn på maskin]/[navn på delt ressurs]"
NB! merk deg at du ikke nødvendigvis vil "streame" innehold på serveren til klienten like godt med en delt mappe. Er trådløse tilkoblingen din ustabil vil du oppleve noe lagging ved dette.

3, NFS:
Denne måten er veldig teknisk, men du vil lære mye om filrettigheter, identifikasjon og linux tankegang.
SMB er windows sin måte å dele filer på. NFS er *nix sin måte og dele filer på (inkl. mac som er basert på unix).
Last ned SFU (Services for Unix). Installer kun NFS server og klient. Så deler du ønsket mappe. Og monterer denne hos klienten din noe slik "mount -o soft,intr,rsize=8192,wsize=8192 0.0.0.0:/server /mappe"

4, UPnP:
Denne metoden ser jeg er mest hensiktsmessig. Men krever at din ruter støtter DLNA.
På serveren deler du inneholdet ditt med en UPnP server. Windows media player har dette innebygget. En annen god kandidat er tversity. Her kan du throttle bit raten slik at du vil få en god strøm, nesten unsett hvor crappy wlan kan være.
På klienten bruker du f. eks. GMediaRender til å se innehold. Evt. kan du bruke et genialt program som heter djmount.