Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2915
Klassen min skal på studietur til St. Petersburg, og i den anledning skal vi arbeide litt med russisk litteratur. Da de fleste er enige i meg i at det å lese russiske romaner kan være litt av en utfordring, fikk jeg beskjed om at dersom jeg klarte å lokalisere en filmatisering av en russisk roman, så kunne vi se denne istedet. Da mitt utvalg av russiske filmer er heller snevert, snur jeg meg til dere. Noen som kan hjelpe med titler, evt selve filmen? Har vel alltids noe å bytte med også.

Kos og klem!
Ikke akkurat noen filmatisering av russisk novelle, men hva med "Coyote Ugly" på DVD, den har russisk lydspor, og kan settes på norsk tekst, det er ganske effektiv måte å lære på.

Hvis ikke så har jeg vel Klimov eller hva den nå heter...
Det er vel ikke en filmatisering av en roman, men Eisensteins Panserkrysseren Potemkin er jo en klassiker.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Trådstarter
Som nevnt over skal dette omhandle russisk litteratur, ikke russisk språk.
ring til norsk filminstitutt
de har nok noe liggende som passer til oppgaven.
Grimm og Gru!
Du kan se på Mot Moskva, norsk film laget i 2000.

Har laget siden til filmen http://www.destinationmoscow.no/

Filmen er vel for spesielt interesserte, men den handler litt om russland hvertfall.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Marken Vis innlegg
Klassen min skal på studietur til St. Petersburg, og i den anledning skal vi arbeide litt med russisk litteratur. Da de fleste er enige i meg i at det å lese russiske romaner kan være litt av en utfordring, fikk jeg beskjed om at dersom jeg klarte å lokalisere en filmatisering av en russisk roman, så kunne vi se denne istedet. Da mitt utvalg av russiske filmer er heller snevert, snur jeg meg til dere. Noen som kan hjelpe med titler, evt selve filmen? Har vel alltids noe å bytte med også.

Kos og klem!
Vis hele sitatet...
Du kan leie Krig og Fred (amerikansk verson) men den er kjempe bra for elever. Og den er basert på Tolstoys fantastiske roman krig og fred
Så denne filmen på NRK for en god stund siden og likte den ganske godt. Egentlig ikke helt min sjanger innen film, men den var veldig fin. http://www.imdb.com/title/tt0376968/

Ser nå at jeg valgte å ignorere den delen med roman. Jeg har ingen anelse om denne filmen er basert på noe som helst, men det er allikevel en bra film.
Sist endret av BigFigWasp; 26. juli 2010 kl. 15:14.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av swoft Vis innlegg
Du kan leie Krig og Fred (amerikansk verson) men den er kjempe bra for elever. Og den er basert på Tolstoys fantastiske roman krig og fred
Vis hele sitatet...
Hei swoft. Fint at du registrerer deg for å svare på en 6 år gammel tråd.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Hei swoft. Fint at du registrerer deg for å svare på en 6 år gammel tråd.
Vis hele sitatet...
Noe som endte i at jeg gjorde det samme! :P
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av MartinB Vis innlegg
Noe som endte i at jeg gjorde det samme! :P
Vis hele sitatet...
Ja, det lyste en lampe da Marken plutselig skulle på studietur med klassen.
Jeg vet ikke åssen film du var ute etter, men om du er ute etter en spillefilm, så er jo "Lilja 4 ever" en. Om det har vært filmatisert av en roman er jegi kke sikker på da.
hehe, tror Marken er ferdig utdannet finansakrobat nå!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
nochnoi dozor
Andrei Rublev 1966

http://www.imdb.com/title/tt0060107/

Denne bør du absolutt få med deg.

"Andreiv Rublev charts the life of the great icon painter through a turbulent period of 15th Century Russian history, a period marked by endless fighting between rival Princes and by Tatar invasions."

En av de største filmene i filmhistorien.
Anbefaler på det sterkeste romanen "Crime & Punishment" (Straff og forbrytelse) av Fyodor Dostoevsky. Definitivt noe av det mest tankevekkende, spennede og interesante jeg noen sinne har lest.

Men siden det er filmer du er ute etter kan jeg jo nevne filmen "Heart of a Dog" fra 1988. Denne er basert på Mikhail Bulgakovs roman med samme navn. Det er en temmelig absurd film, men jeg syntes den er et absolutt mesterverk (har ikke fått lest romanen enda). Verdt å få med seg.
Vet at du ikke går på skolen nå da, men filmen: Особенности национальной рыбалки, anbefales likevel. Handler om et gjeng som skal fiske, men så går alt galt og de ender opp i Finland med vodka og fiskeutstyr klar for å erobre fiskenes verden! vil tro at filmen heter finurlighetene til nasjonalt fiske, på norsk.
Sist endret av kengro; 30. september 2010 kl. 00:18.
Sitat av kimmag Vis innlegg
Jeg vet ikke åssen film du var ute etter, men om du er ute etter en spillefilm, så er jo "Lilja 4 ever" en. Om det har vært filmatisert av en roman er jegi kke sikker på da.
Vis hele sitatet...
Lilja 4-ever er en svensk film.

Ellers kan du sjekke ut http://www.youtube.com/watch?v=HcIiwmclfvw
Vinni Pukh!
Den russiske versjonen av Ole Brumm. Ligger 3 kortfilmer på tuben.
Noen som har nevnt et par Tarkovsky filmer her. Han er obligatorisk.
Så morsomt at noen har påpekt at dette er en 6års gammel tråd, men likevel fortsetter folk å komme med forslag
Vet at dette er en gammel tråd, men vil bare anbefale Ну, погоди!! (Nu Pogodi) som er en genial sovjetisk tegneserie fra 1980.