Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 9074
Lvl 5 Taskenspiller
Min påstand var at våpenlobbyen i norge er mer kunnskapsrik og jordnær enn våpenlobbyen i usa.
Jeg har ikke kalt den amerikanske våpenlobbyen kunnskapsløs, det er noe du velger å tolke ut ifra mine innlegg.
Det vil si at min såkalte "bisarre uttalelse" kun finner sted i din egen fantasi....
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Min påstand var at våpenlobbyen i norge er mer kunnskapsrik og jordnær enn våpenlobbyen i usa.
Jeg har ikke kalt den amerikanske våpenlobbyen kunnskapsløs, det er noe du velger å tolke ut ifra mine innlegg.
Det vil si at min såkalte "bisarre uttalelse" kun finner sted i din egen fantasi....
Vis hele sitatet...
Her er ditt sitat igjen med min utheving.

Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Heldigvis har disse sin motvekt i den norske "våpenlobbyen", som i motsetning
til sine amerikanske navnebrødre er både kunnskapsrike og jordnære.
Vis hele sitatet...
Og motsetningen av å være kunnskapsrike er hva mr Dialogisk? Kan det være kunnskapsløse kanskje? Eller skal du fortsette å fossro i et håp om å unnslippe dine egne argumenter?

Og med tanke på størrelsen og bredden i den amerikanske våpenlobbyen, i forhold til den Norske hvor vi ikke en gang produserer våpen mens amerikanerene har drøssevis av våpenprodusenter i sin lobby så er det igjen rimelig søkt å påstå at det er mer kunnskap i den Norske.
Sist endret av JRF; 20. januar 2020 kl. 00:20.
Ikke engang produserer våpen? Lille Norge er en av verdens største våpen produsenter og de våpnene vi selger er sånne som dreper 300folk i en smell.

https://www.nrk.no/ytring/norsk-vape...els-1.14127842

Tall fra International Trade Center viser at Norge i 2017 eksporterte våpen og ammunisjon for 3,34 milliarder kroner.

Dette holder til en 11. plass i verdenssammenheng.

Vel å merke er disse tallene urettferdige mot Norge, da de inkluderer blant annet sverd, sabler og lanser. Norskproduserte våpen er høyteknologiske.

Sorterer man derfor vekk disse primitive våpnene, er det få land som slår oss. Faktisk er det kun ett. Og det er USA
Sist endret av gotta_love_dmt; 20. januar 2020 kl. 13:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Ikke engang produserer våpen? Lille Norge er en av verdens største våpen produsenter og de våpnene vi selger er sånne som dreper 300folk i en smell.

https://www.nrk.no/ytring/norsk-vape...els-1.14127842

Tall fra International Trade Center viser at Norge i 2017 eksporterte våpen og ammunisjon for 3,34 milliarder kroner.

Dette holder til en 11. plass i verdenssammenheng.

Vel å merke er disse tallene urettferdige mot Norge, da de inkluderer blant annet sverd, sabler og lanser. Norskproduserte våpen er høyteknologiske.

Sorterer man derfor vekk disse primitive våpnene, er det få land som slår oss. Faktisk er det kun ett. Og det er USA
Vis hele sitatet...
Snakker om å missforstå debatten... Her snakker vi om våpen privatpersoner kan kjøpe lovelig. Altså rifler hagler og håndvåpen. Ikke missiler og mitraljøse tårn på APC'er... og i den sammenheng er det lite produksjon her i landet gitt. Det meste går vel på modifikajon av ekisterende våpen, ikke produksjon av nye fra grunnen av. Det eneste av slike våpen som er blitt produsert i Norge er vel stort sett produksjon eller lisensprodulsjon av våpen til vårt eget millitære på Kongsberg som AG3 MP5, Krag, Colt 1911, noen lugere, Mauser, ol. Ikke våpen til privatpersoner
Det sa du ikke ikke noe om, du sa bare at vi ikke produserte våpen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JRF Vis innlegg
Snakker om å missforstå debatten... Her snakker vi om våpen privatpersoner kan kjøpe lovelig. Altså rifler hagler og håndvåpen.
Vis hele sitatet...
Kunnskap om å produsere våpen og kunnskap om fornuftige reguleringer i eit samfunn er to totalt ulike størrelser. Våpenprodusenter har åpenbart ei interesse av flest mogeleg solgte våpen; det er ikkje gitt at samfunnet har interesse for flest mogeleg våpen i omløp. Det er enkelt og greit irrelevant.

Tvert imot ser vi i USA problem med våpenlobbyen, t.d. at CDC fekk de facto forbod mot å undersøke våpen si rolle i helsesamanheng. Dvs. at den aktive våpenlobbyen i USA har ført til at det amerikanske samfunnet ikkje får kunnskapen dei kunne hatt om våpenbruk.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av JRF Vis innlegg
Hva er det som får deg til å tru at amerikanere ikke er kunnskapsrike og jordnære?

Kanskje du burde tenke deg om en gang til før du uttaler deg om kunnskapsnivået til en nasjon som har så og si alle verdens ledende teknologi selskaper, og verdensledende universiteter og forskningsmiljøer? Men nei da jeg har sett på et humorprogram at amerikanere på gata er dumme, så da er det slik...
Vis hele sitatet...
Og hvor mange ledende teknologer og diverse ansatte på/i verdensledende universiteter og forskningsmiljøer tror du er NRA-medlemmer?

Rent utover tynt begrunnede hersketeknikker er dette argumentasjon lengre ute på viddene enn jeg har uttrykk for. Den faktiske påstanden du prøver å svare på er at våpenlobbyen i USA er koko. Jeg ser ikke hvordan våpenlobbyen i USA blir mindre sprø av at det tilfeldigvis også bor intelligente folk i samme land?

Godt eksempel på en stråmann, da...
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av JRF Vis innlegg
Her er ditt sitat igjen med min utheving.



Og motsetningen av å være kunnskapsrike er hva mr Dialogisk? Kan det være kunnskapsløse kanskje? Eller skal du fortsette å fossro i et håp om å unnslippe dine egne argumenter?
Vis hele sitatet...
Dette er nok til en viss grad en semantisk utfordring.
Jeg tolker ikke begrepet som en versjon av "det motsatte av",
men mer i retning av "satt opp imot".
Som vil si at det å ikke være kunnskapsrik ikke nødvendigvis betyr at
man må befinne seg på motsatt side av skalaen og være kunnskapsløs.
Hvis dette er feil bruk av begrepet skal jeg ta det på min kappe.
(Kappen er søkkvåt uansett, siden jeg har "fossrodd" helt hit)
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Dette er nok til en viss grad en semantisk utfordring.
Jeg tolker ikke begrepet som en versjon av "det motsatte av",
men mer i retning av "satt opp imot".
Som vil si at det å ikke være kunnskapsrik ikke nødvendigvis betyr at
man må befinne seg på motsatt side av skalaen og være kunnskapsløs.
Hvis dette er feil bruk av begrepet skal jeg ta det på min kappe.
(Kappen er søkkvåt uansett, siden jeg har "fossrodd" helt hit)
Vis hele sitatet...
Hehe, nei, du har ikke rodd så mye som en meter. Det var klart for absolutt alle andre enn altrighteren hva du mente - og jeg tror egentlig det var klart for ham heller, men han måtte finne noe å gnage på.

Det sagt, så er jeg ikke helt enig med, vel, noen. Som vanlig, antar jeg. Den amerikanske våpenlobbyen er koko, derom hersker det liten tvil. Men den amerikanske antivåpenbevegelsen? De er faenhakke insane. Det er som alle feilslutninger og personlige problemer man finner hos folk som Ada Sofie Austegard og Nina Karin Monsen har blitt destillert og halvblanda med ren amfetamin. USA som nasjon klarer ikke å føre en skapelig debatt om noe som helst, og alle kontroversielle emner ender i destruktive skyttergravskriger dere ingen har noe annet ønske enn å sabotere for motparten - om så på bekostning av seg selv. Slik jeg ser det er den amerikanske våpenlobbyister ganske representative for amerikanske lobbyister generelt - altså en slags livsform som best kan sammenlignes med protister. Og det er synd, for det er visse sider av saken deres jeg har svært stor sympati for.

Hva de norske våpeninteresseorganisasjoner angår så er jeg ikke sikker på om jeg liker de så godt heller. De fremstår som mer opptatte av å renske egne rekker for "useriøse elementer" og sitte stille i båten enn å faktisk gjøre noe. Litt som kvinner som er fanga i voldelige ekteskap, så lister de seg rundt på nåler og håper at dersom de bare gjør alt perfekt så slutter han å slå.

Politiet turer frem og lager de facto sine egne lover med myndighetenes velsignelse over lav sko. Loven setter ei grense ved kaliber .50, men politiet har elegant satt den til .45 fordi de ikke likte at noen liker store patroner. For å ikke snakke om da de prøvde å forby heldempede salongrifler - på sitt sedvanlige vis ga de seg da de skjønte at han ville anke, slik at de unngikk å sette presedens.

Min ønskedrøm er et enkelt og krystallklart regelverk der man kontrollerer hvem som får lov til å eie våpen og hva slags våpen som kan eies. Kort sagt, noe à la det de hadde på New Zealand inntil nylig. Det kommer imidlertid aldri til å skje.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. januar 2020 kl. 23:06.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hehe, nei, du har ikke rodd så mye som en meter. Det var klart for absolutt alle andre enn altrighteren hva du mente
Vis hele sitatet...
Ja det er klart at hvis man mener at "i motsetning til" betyr "det motsatte av" så er man en altright nazi... Har du noen flere gullkorn å komme med hr kommunist? Jeg regner med at når en av "crewet" på dette forumet kaster om seg med slike betegnelser på andre brukere så betyr det at jeg og alle andre brukere her også kan gjøre det. Og det vil jeg sørge for å benytte meg av fremover.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det sagt, så er jeg ikke helt enig med, vel, noen. Som vanlig, antar jeg. Den amerikanske våpenlobbyen er koko, derom hersker det liten tvil. Men den amerikanske antivåpenbevegelsen? De er faenhakke insane. Det er som alle feilslutninger og personlige problemer man finner hos folk som Ada Sofie Austegard og Nina Karin Monsen har blitt destillert og halvblanda med ren amfetamin. USA som nasjon klarer ikke å føre en skapelig debatt om noe som helst, og alle kontroversielle emner ender i destruktive skyttergravskriger dere ingen har noe annet ønske enn å sabotere for motparten - om så på bekostning av seg selv. Slik jeg ser det er den amerikanske våpenlobbyister ganske representative for amerikanske lobbyister generelt - altså en slags livsform som best kan sammenlignes med protister. Og det er synd, for det er visse sider av saken deres jeg har svært stor sympati for.
Vis hele sitatet...
Jepp de er koko fordi Myoxocephalus sier at de er det. Ingen flere argumenter trengs.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Min ønskedrøm er et enkelt og krystallklart regelverk der man kontrollerer hvem som får lov til å eie våpen og hva slags våpen som kan eies. Kort sagt, noe à la det de hadde på New Zealand inntil nylig. Det kommer imidlertid aldri til å skje.
Vis hele sitatet...
i USA? Så staten skal bestemme hvem som har lov til å forsvare seg selv? Skal vi gjøre det samme med f.eks hjelmer? Hvis du ikke blir godkjennt av ordføreren som hjelmbærer så er det forbudt for deg å bruke hjelm når du skal ut å sykle, eller ut i alpinbakken. Høres fint ut?
Og mens vi først er i gang med å ta fra folk grunnleggende rettigheter la oss også innføre en lisens for å få lov til å stemme ved valg. Kun de som er godkjent av Kongen skal få lov til å stemme, og du kan ikke begynne den 10 årige godkjennings prosessen hos Kongen før du først er blitt håndplukket ut av befolkningen som en verdig søker av enten Jan Thomas, eller Sophie Elise.

Sitat av robhol Vis innlegg
Og hvor mange ledende teknologer og diverse ansatte på/i verdensledende universiteter og forskningsmiljøer tror du er NRA-medlemmer?

Rent utover tynt begrunnede hersketeknikker er dette argumentasjon lengre ute på viddene enn jeg har uttrykk for. Den faktiske påstanden du prøver å svare på er at våpenlobbyen i USA er koko. Jeg ser ikke hvordan våpenlobbyen i USA blir mindre sprø av at det tilfeldigvis også bor intelligente folk i samme land?

Godt eksempel på en stråmann, da...
Vis hele sitatet...
"Våpenlobbyen" i USA er den jevne amerikaner. Siden organisasjoner som NRA, GOA, osv. har en både enormt stor og et enormt bredt utvalg av befolkningen som medlemsmasse. Og disse medlemmene er hvem de lobbyerer på vegne av. Akkurat som f.eks en fagorganisasjon når det gjelder forskjellige fag og yrker. Som sagt å idiotforklare en så stor gruppe av USA's befolkning faller på sin egen urimelighet.
Sist endret av JRF; 21. januar 2020 kl. 00:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av JRF Vis innlegg
Ja det er klart at hvis man mener at "i motsetning til" betyr "det motsatte av" så er man en altright nazi... Har du noen flere gullkorn å komme med hr kommunist? Jeg regner med at når en av "crewet" på dette forumet kaster om seg med slike betegnelser på andre brukere så betyr det at jeg og alle andre brukere her også kan gjøre det. Og det vil jeg sørge for å benytte meg av fremover.
Vis hele sitatet...
Feh, du må gjerne omtale *meg* som en kommunist hvis det får deg til å føle deg bedre.

Sitat av JRF Vis innlegg
Jepp de er koko fordi Myoxocephalus sier at de er det. Ingen flere argumenter trengs.
Vis hele sitatet...
Nei, egentlig ikke. Det er et premiss absolutt alle andre enn altrightere stort sett kan enes om, og det er ingen vits i å kaste bort tid på å fremlegge kilder eller argumenter. Erfaringsmessig vet jeg at du kommer til å ignorere det du ikke kan svare på, og lete til du finner en uvesentlig detalje å gnage på. Du vet, sånn som du gjorde tidligere i tråden.

Sitat av JRF Vis innlegg
i USA?
Vis hele sitatet...
Nei, hva amerikanerne gjør med landet sitt er i liten grad min sak. Rent konkret sikta jeg til Norge, men på generelt grunnlag mener jeg at det er ei linje som antakelig ville vært fordelaktig for verden som helhet.

Sitat av JRF Vis innlegg
Så staten skal bestemme hvem som har lov til å forsvare seg selv?
Vis hele sitatet...
Selvforsvar betyr ikke det du tror det gjør.

Sitat av JRF Vis innlegg
Skal vi gjøre det samme med f.eks hjelmer? Hvis du ikke blir godkjennt av ordføreren som hjelmbærer så er det forbudt for deg å bruke hjelm når du skal ut å sykle, eller ut i alpinbakken. Høres fint ut?
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker at gærninger ikke skal ha fri tilgang på skytevåpen. Grunnen til at gærninger ikke bør ha tilgang på skytevåpen er at de kan finne på å uprovoser skyte meg ned. Fordi de er, du vet, gærninger. Gærninger må imidlertid gjerne ha en sykkelhjelm. Sykkelhjelmen utgjør i svært liten grad en trussel for meg.
Dette er forøvrig et stjerneeksempel på hvordan argumentasjonen din skades av ideologien din. Jeg vet at du ikke er uintelligent. Du *må* se at dette argumentet ikke engang er tangensielt relevant for saken, men jeg tror ikke du prøver å overbevise noen. Du bare hakker på de du er uenige med, og om du treffer eller ei er av underordnet betydning. Klassisk utmattelsesstrategi. Det funker fint i kommentarfeltene og er den soleklart største grunnen til at disse har blitt en trua art. Jeg bør kanskje informere deg om at den strategien funker svært dårlig her på bruket.

Sitat av JRF Vis innlegg
Og mens vi først er i gang med å ta fra folk grunnleggende rettigheter la oss også innføre en lisens for å få lov til å stemme ved valg. Kun de som er godkjent av Kongen skal få lov til å stemme, og du kan ikke begynne den 10 årige godkjennings prosessen hos Kongen før du først er blitt håndplukket ut av befolkningen som en verdig søker av enten Jan Thomas, eller Sophie Elise.
Vis hele sitatet...
Dette var sannelig litt av et gullfunn. Takk!

Sitat av JRF Vis innlegg
"Våpenlobbyen" i USA er den jevne amerikaner. Siden organisasjoner som NRA, GOA, osv. har en både enormt stor og et enormt bredt utvalg av befolkningen som medlemsmasse. Og disse medlemmene er hvem de lobbyerer på vegne av. Akkurat som f.eks en fagorganisasjon når det gjelder forskjellige fag og yrker. Som sagt å idiotforklare en så stor gruppe av USA's befolkning faller på sin egen urimelighet.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke idiotforklart amerikaneren. Hadde jeg vært amerikaner, så hadde jeg antakelig vært medlem selv, av den ene og enkle grunn at jeg også er våpeneier - og som jeg skrev, så anser jeg de høylytte våpenmotstanderne som enda mer koko. Problemet er at NRA - ledelsen, stemmen, ansiktet - er koko. Fullstendig. Derfor er det ganske mange amerikanere som holder seg for nesa og betaler medlemsavgiften til NRA, fordi NRA på mange måter oppfattes som et nødvendig onde. Det er tragisk at det har blitt slik, men jeg klandrer altså ikke det jevne medlem for sitt medlemskap. Det betyr altså ikke at jeg mener organisasjonen ikke har gjort seg fortjent til krass kritikk.
Sist endret av Myoxocephalus; 21. januar 2020 kl. 17:12.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av JRF Vis innlegg
"Våpenlobbyen" i USA er den jevne amerikaner. Siden organisasjoner som NRA, GOA, osv. har en både enormt stor og et enormt bredt utvalg av befolkningen som medlemsmasse. Og disse medlemmene er hvem de lobbyerer på vegne av. Akkurat som f.eks en fagorganisasjon når det gjelder forskjellige fag og yrker. Som sagt å idiotforklare en så stor gruppe av USA's befolkning faller på sin egen urimelighet.
Vis hele sitatet...
Selv hvis du hadde hatt helt rett i dette, (og det er et stort "hvis",) er det irrelevant. Du snakker nemlig fortsatt, og etter at det allerede har blitt påpekt, om noe helt annet enn argumentet du later som du svarer på.

Når det er sagt, tror jeg ikke du har rett i påstanden uansett: en "lobby" er, i vanlig bruk, en spesifikk interessegruppe som gjør spesifikke forsøk på å påvirke politikk. Det er et begrep som brukes om folk som går lengre enn vanlig demokratisk deltakelse for å få gjennomslag, gjerne på organisert vis eller på måter som ikke automatisk er tilgjengelige for hvermannsen. At NRA blant annet har hatt sin egen TV-kanal med regelrett propaganda antyder også at de ikke er helt synonyme med mannen i gata.

For all del, underbygg det gjerne (med kildehenvisninger) hvis du mener å ha belegg for å påstå at våpenlobbyen er representativ for befolkningen i det store og hele - pass gjerne på at du ikke kommer med argumentasjon mot noe helt annet enn det folk sier.

I mellomtiden er det vanskelig å ikke være svært skeptisk.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Hvis du har tilgang på en dreiebenk, så lager du ett 22 løp til denne og lader med 22lr.

https://www.maritim.no/comet-pen-gun...-skudd-magasin

Meeeeen, treffpunktet er så som så, det å treffe ett 220L fat på 10m var ett mareritt.
Vis hele sitatet...
Ta det fra en som har børsemaking som hobby: jeg har laget cal .22 pistoler som har truffet halvlitere på 15m. Og om man virkelig vil ha et duganes våpen, lag en "riflebutton" av tangen på ett 5,6mm bor. Har plinket med en pistol med rifler laget på den måten, og da treffer man halvlitere på 30-40 meter, da er det største problemet sikter..
Holder det ikke med en revolver fra 18-hest og kjerre? Så lenge du holder den godt adskilt fra ammunisjonen så kan du ha den liggende hjemme uten våpenlisens. Finnes mange våpen fra den tiden som er i god stand.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Holder det ikke med en revolver fra 18-hest og kjerre? Så lenge du holder den godt adskilt fra ammunisjonen så kan du ha den liggende hjemme uten våpenlisens. Finnes mange våpen fra den tiden som er i god stand.
Vis hele sitatet...
Nei, alle våpen er registreringsplktig nå. Uansett vanskelig/umulig å få tak i ammunisjon til så gamle våpen uten lisens så man får kjøpt utstyret lovlig.


Denne tråden er gammel, og ubrukelig, det går ikke å forfalske en våpentillatelse, da våpenet uansett må registreres vekk fra selgeren og over på kjøperen via politiet.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Nei, alle våpen er registreringsplktig nå. Uansett vanskelig/umulig å få tak i ammunisjon til så gamle våpen uten lisens så man får kjøpt utstyret lovlig.


Denne tråden er gammel, og ubrukelig, det går ikke å forfalske en våpentillatelse, da våpenet uansett må registreres vekk fra selgeren og over på kjøperen via politiet.
Vis hele sitatet...

Feil. Svartkrutt våpen laget før 1890 er fortsatt reg frie. Og uten behovsprøving.
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Feil. Svartkrutt våpen laget før 1890 er fortsatt reg frie. Og uten behovsprøving.
Vis hele sitatet...
Riktig det men må vel fortsatt til snuten for å kjøpe svartkrutt, så må innom til slutt hvis man skal skyte, dog antar går lett ish lett igjennom,

"Den som kan dokumentere medlemskap i en godkjent skytter- eller våpensamlerorganisasjon og innehar svartkruttvåpen produsert før 1890, kan søke om tillatelse til å erverve inntil tre kilo svartkrutt og tennmidler til ammunisjonen. Søknaden sendes til politiet i distriktet hvor søkeren har sin bostedsadresse"