Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5323
Hei

Jeg skal ha en luke som blir løftet opp og ned i drivhuset, dette er ett særdeles diy prosjekt, motoren som skal løfte denne luka er en gammel drill.

Har to mikro brytere, hadde tenkt å ha en oppe og en nede for å stanse oppe/nede.

Men hvordan koble dem? Det blir to strøm kilder, en for opp og en for ned, blir det da og koble mikrobryteren inn på en leder for opp og ned?

D
For å lage en krets til deg må du si hvordan alt skal fungere. Hvordan skal dem åpnes og lukkes, med vippebryter, knappetrykk (ett trykk, hold inne?), en slags sensor? Det å bryte strømmen til en motor når bryteren trykkes skjønner vel du også hvordan man skal gjøre, men hvordan å la vær å kjøre motoren med en gang bryteren slippes er "problemet" og avhenger litt av hvordan du ser for deg løsningen.
Det skal startes med tidsur, åpne f eks kl 12 og stenge kl 16, ett ur på hver strøm kilde. Når den mikro bryteren kutter strømmen, da stopper vel drillen i dette tilfelle og?

Spørs om det ikke blir vel innvikla hehe
Tidsur og drill høres litt veldig rednneck ut.

Hva med en arduino og et par motorer? Trenger ikke koste all verden og blir mye kulere. (Da har du i tillegg muligheten til å bruke lyssensorer, vanningssensorer osv.)
jaja er kanskje redneck, men nå var det nå det jeg hadde liggende har ikke noen andre motorer heller, arduino har jeg bare så vidt lest om

D
Trengs ikke noe arduino for dette... Men du trenger to releer. På engelsk heter kretsen din "chicken coop door circuit", litt usikker på hvorfor. Vet ikke hvor elektrisk kompetent du er, men jeg kan begynne med å vise til denne
http://i.stack.imgur.com/j3m7b.png

som jeg fant her http://electronics.stackexchange.com...-and-restart-1

Kretsen er i og for seg veldig enkel. Men hva slags timere skal du bruke? Du trenger altså få timerne dine til å gi +12v på "move door right" og "move door left" inngangene. Hvis timerne gir signal samtidig vil motoren stanse.
Hmm kanskje det blir Arduino, har sett på ett par youtube videoer nå, men problemet er vel kanskje å få lagd kode, men det finnes kanskje forslag på nett. Kan arduino styre flere ting så er jo det veldig praktisk

D
Arduino er rimelig lett og kode selv. Og kanskje enda lettere og få til og funke, du kan også bruke drillmotoren din som planlagt.
Ja den virker veldig interessant, spesielt hvis en kan styre forskjellige ting med den, 3.3v og 5v ut ser jeg
Sist endret av DrD.O.C; 8. september 2014 kl. 14:05.
Her er en tegning over hvordan styringen kan se ut hvis du ønsker å gjøre det enkelt. Hvilke spenning du bruker bestemmer du helt selv, så lenge du bruker utstyr som er beregnet på denne spenningen.
Om du går for arduino/raspberry pi så kan du titte litt på kodegenet. Link til tråd her. Ta en titt i kursmatrealet.
jeg har faktisk en raspberry pi her, bruker den til tv og film
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
jeg har faktisk en raspberry pi her, bruker den til tv og film
Vis hele sitatet...
For en sånn jobb blir rpi overkill. Sats heller på å få lært deg Arduino, masse stoff på nettet som gjør det enkelt å lære. Kanskje du blir like hekta som meg? Arduino er GØY!
Dette begynte med att jeg skal ha vifter som kjøler drivhuset ned på sommeren (jada lenge til sommeren) og de skal stå i i stedet for to vinduer, er to radiator vifter som da er 12v, hvis arduino klarer både å styre opp og ned luka pluss starte og stoppe vifta, ja da er jeg meget fornøyd

Den kan sikker mye mer og Kom gjerne med tips til bruk f eks i drivhus
Fint lite du ikke får gjort med et enkelt ur og noen releer.

Ur trigger en enkelt utgang, som igjen trigger Rele 1
Rele 1 åpner luken.
Når luken når endebryter, så stopper motor å gå (Bryter Rele 1), og rele 2 trigges, som gjør at viften starter.

Når uret åpner utgangen igjen, så slår rele 3 inn. rele 1 forblir av, og rele 2 slår seg av.
Rele 3 lukker luken, til endebryteren slår av motoren.


Enkelt og grett. 1 ur, 3 rele, 2 endebrytere.
Hvilke type releer er det snakk om, så jeg kan søke på nettet og se om det er noe kobling jobb for meg. Tar gjerne imot ebay tips hvis mulig.

Står dette på kommentar felt på youtube videoen : https://www.youtube.com/watch?v=kyGfoTd3kZc

"We opened the drill case and soldered our wires directly to the drill motor. Their were too many problems trying to work through the drills trigger -- it overheated, etc.

You will need two double pull, double throw relays. The first relay is to reverse the polarity of the wiring and tell the drill to move up or down. The second relay is used to trip the trigger switches on top and bottom. Wire the relays so when the door rises the top trigger switch cuts the power to the drill. And when the two relays are energised then the drill is reversed and the bottom trigger switch is active and shuts off the drill when the door closes. "
Helt standard 2-polt rele (3 og 4 polt går også), med NO / NC kontakter.

Lignende denne typen:

http://www.ebay.com/itm/4-Pole-C-O-5...item2a340b7cb2

Har både NO og NC på alle 4 kontaktene.

Bare å finne ut om du skal ha 24V AC eller DC, evt 230V AC.
Takker for den Blackkoz, andre lignende prosjekt har brukt noe som dette

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...w=dpdt&_fscr=1
På den siden hadde du både rele og brytere.

Releene vil fungere, så lenge du har rett type. Og kan styre de hver for seg.
Bryterne gjør det hele manuelt.


Holdt noe på tidligere med logisk styring?
ops, litt feil, denne f eks http://www.ebay.com/itm/Bistable-Lat...item2ed68dfaeb

Nei har ikke drevet med noe som dette eller logisk styring
Da ville jeg heller satset på den jeg linket til.

Unødvendig dyr og lite funksjonabel den du kom med.
Takker igjen Blackkoz