Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2962
Jeg har nå gjort noen forsøk på å koble denne bevegelse sensoren i garasjen men tror jeg er ute på tur ihht koblingen. Har lite med elektro kunnskaper
Så forsøker meg her inne, er det noen som vet og kunne forklart hvilken ledning som skal hvor?
Bevegelsesensoren er en Elko Pir2300

http://i1329.photobucket.com/albums/w556/zeissrf/Elkopir2300_zpse74c2d2e.png
Dette bør du ikke tulle med selv... Skru av sikringen og vær sikker på at det er dødt før du kobler...

Faser på L og N(Nøytral hvis du har TN nett), ingenting på 1. Og ledning som går til lampen på OUT.
Sist endret av x1co; 23. november 2014 kl. 18:07.
Flytt den sorte over på N, så skal det fungere =)
Det spørs jo litt hvordan resten av kretsen ser ut, men hvis vi antar at lampen er tilkoblet nøytralleder et annet sted så vil løsningen til Blackkoz fungere
Hadde den ikke hatt det, så hadde det vært en 4-leders kabel.

Siden det kun er 3-leder, så er det Lin, Lout og N.
Er det en elektrikker som har gjort jobben, så er det grå som er Lout.
Sist endret av Blackkoz; 23. november 2014 kl. 19:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fenwick's Avatar
Trådstarter
49 4
Da har jeg prøvd å flytte sort over til N, da såg det ut til at sensoren fungerte og reagerte som den skulle mot bevegelse og aktivt grønt lys men den trigget ikke lys i armaturene. Så det er tydeligvis noe mer som troller her..
Da er det nok noe feil i lampa, mangler nok L-leder, ellers er det et brudd på L-ledere etter pir'en. Styrt av bryter i tillegg kanskje?
prøv å bytt om brun og svart. hvis den gir ut samme fase på utgangen som allerede er koblet i lampen, vil den ikke slå seg på. verdt et forsøk iallefall
Fenwick's Avatar
Trådstarter
49 4
Bytte ut brun og sort slik de står nå etter jeg byttet eller slik det var opprinnelig?
Hvordan er det koblet videre?

Er nå det som er mest aktuelt.


Du skal ha N og "Out" på lampa.
L skal gå direkte til PIR-detektoren.
Sist endret av Blackkoz; 23. november 2014 kl. 22:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg. As if
Slik det står nå. Siden det ser ut som detektoren fungerer.

Hvis detektoren gir ut det som kobles inn på L, er det viktig at dette ikke er samme fase som er koblet fast på lampe. Den vil ikke lyse hvis den får samme fase på begge sider. det kan derfor hende det hjelper å koble motsatt fase inn på L og N av det du har nå.
Fenwick's Avatar
Trådstarter
49 4
Da stikker jeg ut og gjør et forsøk.

No var det helt dødt igjen..hm Jeg har en bryter før pir'en men den skal jo bare trigge støm bort til piren skulle jeg tro.

No var det helt dødt igjen..hm Jeg har en bryter før pir'en men den skal jo bare trigge støm bort til piren skulle jeg tro.
Sist endret av Fenwick; 23. november 2014 kl. 22:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
det var dumt.

da må du skaffe deg oversikt over hvor kablene går, så det er mulig å lage en tegning på hvordan det må kobles.

mistenker plutselig at det tidligere har vært en endevender der? hvis det er tilfellet er det desverre ikke mulig å bruke den piren du har uten videre.
Hmm, godt innspill, men med endevender burde han ikke hatt spenning til drift av pir så vidt jeg kan forstå..
De kommer litt an på. Kan hende pir får spenning i serie med lampe, men det blir bare vill gjetting.

TS: Hva var der før du satt inn pir? Kan ikke se at vi kan hjelpe deg noe videre med den infoen vi har.