Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 20999
Heisann

Før noen roper elektrikker! Så skal jeg ikke koble noe selv, er livredd strøm Jeg bare lurer på hvilken type (kvadrat) kabel som må brukes til 3 fase.

og ja, jeg har 3 fase i garasjen.

D
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Om det er 3 fas, eller 50fas har ingeting å si på hvilken dimensjon kablen din skal ha, det du må se på er hvor mye strøm utstyret du skal plassere i andre enden trekker/hvordan sikring det skal settes på, først da vet du hvilken kabeldimensjon du trenger.
Sist endret av Frufsa; 21. april 2014 kl. 18:05.
Trådstarter
ok, det skal være strøm til armatur og varmevifte i drivhus, har en 3kw varmeovn men den er kanskje litt i største laget for ett drivhus på 7,5 kvadrat er 16 amp sikring, automat iallefall
3 x 2,5 kvadrat bør holde i massevis.
Anbefaler deg å skaffe NEK:400.

Uansett, så er det en del mer informasjon som trengs. Skal den under bakken? Skal kablen være i skjultanlegg?


Men som DharkZ sier, 2,5mm2 skal funke greit.
Trådstarter
Kabelen kan være både i bakken og langs en mur vegg, føler meg vel mere trygg på att den er nede i bakken enn langs muren. Kabelen skal inn til kontakter inne i drivhuset
Da kjører du minst 4mm2 fra sikring til kontakt på vegg, og så kan du benytte 2,5mm2 fra kontakt til utstyr.
Hvis du skal ha den under bakken, må du legge den i et rør for nedgraving.

Igjen så anbefaler jeg å skaffe NEK:400 2010. Der står det hvilken kvadrat på kabel du trenger, ut i fra sikringsstørrelse og hvor kablen skal ligge. Men siden jeg er så snill, så slo jeg det opp for deg. (forøvrig i rAgIfOlO sin bok.)

Hvis du går for å legge kablen under bakken, så skal det holde med 1,5mm kabel, fordi den holder 19A, men siden kablen en gang må være over bakken, så tåler ikke kablen mer enn 15A. Derfor anbefaler jeg at du bruker 2,5mm, for å være på den sikre siden.

I NEK:400 2010, side 110 står det kort oppsumert at vi har et annet forbruksmønster for strøm i Norge, og det har vist seg at kabler og utstyr vist seg at kabler og utstyr kan få betydelige problemer med varmegang. Derfor må du legge 2,5mm fordi 1,5mm ikke er godkjent for mer enn 13A.

2,5mm = opp til 16A.
Sist endret av Erlendman; 23. april 2014 kl. 10:26.
Du kan fint bruke 3x2,5mm, men du må passe på å legge det i et rør om du skal under bakken.

Å skaffe NEK400 bare på grunn av dette prosjektet er ikke vits, da all informasjon du trenger vil du få her, om du bare spør.


Hvor mange watt er varmeviften?
Sist endret av Furyon; 23. april 2014 kl. 10:58.
Han skriver over her at det er en varmeovn på 3000W
Han skrev at han hadde en varmovn på 3000w og en varmevifte, så jeg hadde lyst å vite hvor mye effekt varmeviften brukte.
Å skaffe NEK:400 til BARE dette prosjektet er nok ikke vits, men den er utrolig kjekk å ha liggende.
Dog, så MÅ ikke kabelen være i et rør, men det anbefales.
Spennende prosjekt.
Det neste du må vite,er hvilke kabeltype du skal bruke.
Skal den ligge løst,bruker du en gummikabel. Det som du må tenke på da, er at du må bruke et støpsel, og koble den til stikkontakten i garasjen.
Hvis du derimot skal ha fast installasjon, er pfsp å anbefale. Denne kan ikke brukes støpsel på, så da må du koble dette direkte i sikringsboksen.
Bruk 3x2,5mm2 pfsp. Denne kan du grave rett ned i bakken uten rør. Vær nøye og forsiktig når du avisolerer den yttre kappen på kabelen ettersom alle disse jordingskordelene som blir brukt som skjerm er ømfintlige. Disse skal tvinnes sammen, (bruk en drill) og brukes som jording. Etter at du har gravd ned kabelen, må delene av kabelen som stikker opp av bakken være mekanisk beskyttet. Da kan du f.eks. bruke et halvrør. Og som Automatiker sier så kan du ikke bruke støpsel på denne kabelen. En grei huskeregel er at kabler skal være fast tilkobles og klamres, mens ledninger som overnevnte gummikabel skal ligge løst og skal ikke festes.
Om du velger å grave ned PFSP, husk å legge jord/grus rundt. Småstein kan ødelegge kabel ved frost og bevegelse!
Trådstarter
@Automatiker, sikringsskapet står i huset så da er det utelukket. Har gått ned til en en ovn på 1500w nå, fungerer greit det også.

Hva heter den kabelen som kan ligge løst med støpsel da? Kan jeg evt bruke skjøtekabel (trommel) beregnet for utendørs bruk?

D
Det enkleste du da kan gjøre, er å kjøpe en Slik, og sette på en slik i enden. Du kjøper selvsagt en kabel som er lang nok til ditt behov.

Dette blir den absolutt enkleste måten og gjøre det på. Og best av alt, så har du lov til å gjøre det uten hjelp av elektriker.

Gummikabler er tiltenkt midlertidige installasjoner, så dette er egentlig ikke den beste løsningen. Fordelen er at den er billig, og du kan gjøre det helt selv.

Det er viktig at du dobbeltskjekker at kontakten i garasjen er blå, og står 316 på. Hvis ikke vil ikke dette passe. Hvis den er rød, må du bruke utstyr tiltenkt 400V.
Sist endret av Automatiker; 24. april 2014 kl. 20:16.
Trådstarter
Tusen takk for all hjelp/info Automatiker

En ting som blir litt feil som jeg ser nå etter dine linker Automatiker, er att det er 3 fase inn i garasjen, men videre etter det, så er det nok kun "vanlig" strøm det er ingen slike blå/rød kontakter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
Tusen takk for all hjelp/info Automatiker

En ting som blir litt feil som jeg ser nå etter dine linker Automatiker, er att det er 3 fase inn i garasjen, men videre etter det, så er det nok kun "vanlig" strøm det er ingen slike blå/rød kontakter.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje eit problem. Har du 400V er vanlege kontakter tatt ut over fase-nøytral. Er det 230V er dei tatt ut fase-fase.
Da er du nok bare nødt til å bruke en vanlig skjøteledning. Pass på å få tak i en som er beregnet for 16A, og utendørs bruk.
Hvis du kjøper en trommel, Rull ut hele trommelen, selv om du bare bruker en del av den. Dette for å hindre varmgang og brann ved stort strømtrekk.

Slashdot: Jeg tolker inlegget hans dit hen at han har en 3x16 sikring til garasjen, men at dette er fordelt ut til vanlige 1-fas stikk i garasjen, og at han derfor ikke har en egen 316 stikk tilgjengelig.
Om han har 400V eller 230V anlegg blir derfor i dette tilfellet uvesentlig, og jeg antar såklart at fasene er fordelt jevnest mulig i de tilgjengelige stikkontaktene i garasjen.