Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1175
Er filmskole ett trygt valg hvis man har masse film ideer? Eller vil gjelda etter skoletiden hjemsøke meg for resten av livet?

Har masse kule ideer og elsker ideen om å lage filmer, skrive manus etc. Men er så usikker. Kristiania høyskole er det jeg vurderer, så hvis noen har gått den linja og har noen innspill tar jeg gjerne imot.
Kjenner ett par stk som har gått filmskole. Da i Lillehammer og Steinkjer.

De sa at de genererte endel gjeld av det og at der beste var å gå igang med ideene man evt har. Vil tro man får mulighet til å bygge godt nettverk osv på de plassene men.. fikk ikke inntrykk av at studielånet var verdt det. Vet ikke hvordan det er på den plassen du snakker om
Sitat av Jerna Vis innlegg
Kjenner ett par stk som har gått filmskole. Da i Lillehammer og Steinkjer.

De sa at de genererte endel gjeld av det og at der beste var å gå igang med ideene man evt har. Vil tro man får mulighet til å bygge godt nettverk osv på de plassene men.. fikk ikke inntrykk av at studielånet var verdt det. Vet ikke hvordan det er på den plassen du snakker om
Vis hele sitatet...
Er ekstremt vanskelig å få tak i skuespillere og bygge opp reputasjon uten kontakter.

Har så mange ideer jeg har lyst at skal se dagens lys
Sitat av Pillefreak Vis innlegg
Er ekstremt vanskelig å få tak i skuespillere og bygge opp reputasjon uten kontakter.

Har så mange ideer jeg har lyst at skal se dagens lys
Vis hele sitatet...
Har du høy arbeidskapasitet og god gjennomføringsevne?

Filmstudie krever mye innsats virker det som basert på de jeg kjenner som har studert det. Litt sånn:du får igjen det du gir.

Men er du motivert og brenner for det så kjør på!
Har jobbet med TV/videoproduksjon i fastjobb og frilans siden 2016 i Oslo etter å ha gått et år på TV-produksjon på folkehøgskole. Ble kjent med mange med interessen der, og kjenner sikkert 15-25 som har gått film- eller TV-skole på Kristiania/Westerdals, Noroff eller Lillehammer de siste 6-7 årene.

Jeg kan dessverre fortelle at en god del sliter med å få jobb. Mine bekjente som klarte seg og som fortsatt lever av det er hovedsakelig fotografer og klippere. De jeg kjenner som har gått manusforfatter, regi og den type linjer sliter (ofte) med å få jobb, har byttet karriere eller har måtte gå over til å bli fotografer og klippere.

Etter min erfaring er filmskole på ingen måte et trygt valg. Folk i filmbransjen gir blanke f i hvordan skole du har gått på, alt handler om hvor flink du er og hvilke kontakter du klarer å skaffe seg. Flere av mine bekjente har fortalt at de føler prisen på utdanningen ikke har vært verdt det, da pengene kunne vært brukt på å skape egne ting (som er basically det du gjør på skolen). Men, for de som står helt på utsiden av bransjen er filmskole en gylden mulighet til å knytte kontakter, lære og få erfaring.

Om du lykkes kommer an på om du jobber hardt og hvor flink du blir.
Broren min gikk på skole i lillehammer, men da innen lyd. Det var ikke helt som han hadde tenkt og droppet ut helt på slutten av studietiden da han fant ut at dette var noe han alikevel ikke kunne jobbe med resten av livet. Arbeidstidene går feks dårlig overens med et familieliv.

Ellers har jeg vanskelig å tro at man kan gjøre det noe særlig bra i lille Norge. Som flere skriver er kontakter mye viktigere enn hva og hvor du har tatt utdanning, men man skal ikke se bort ifra at man kanskje får noen kontakter mens man går på skolen.
Sist endret av Superspurv; 14. juli 2021 kl. 16:21.