Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 851
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal søke på en jobb som krever ordinært rulleblad, mens arbeidsgiver sier man må ha "plettfritt rulleblad". Har en dom for bruk og bestittelse og en dom for ervervelse (begge domene er fra samme dag). Fikk bot på 2000kr eller 4 dager subsidiært fengsel. Dette skjedde da jeg var 19 for litt over 5 år siden.

Vil dette/disse forholdene fortsatt fremkomme på en ordinær politiattest jeg søker på nå?
Ikke en ordinær, men en uttømmende en
Det står mye relevant informasjon på politiattest.com. Kan anbefale en titt innom fanen "Godkjente formål", men legger for ordens skyld ved de tre viktigste punktene, sakset skamløst fra forsiden på nettstedet, i fall andre skulle bli nysgjerrige nok til å lese, men ikke til å klikke seg inn selv:


Tydelige begrensninger på hvem som kan kreve politiattest fra deg
Det er sterke begrensninger for hvem som har rett til å kreve politiattest fra deg. Enhver politiattest skal utstedes til et bestemt formål og skal ikke brukes til andre formål en det som fremgår av denne. Dersom en arbeidsgiver krever en politiattest skal denne først gi deg en signert bekreftelse, hvor behovet er begrunnet, som skal legges ved en søknad om politiattest. Dersom politiet ikke finner begrunnelsen tilstrekkelig vil det ikke bli utstedt politiattest.

Det er ikke utenkelig at en arbeidsgiver krever politiattest selv om denne vet at stillingen ikke gir grunnlag for dette. De tenker gjerne at et slikt krav vil skremme vekke søkere som har noe på rullebladet og dermed stå igjen med søkere med rent rulleblad. Dersom du blir oppmerksom på at en arbeidsgiver benytter seg av en slik praksis hvor det urettmessig skremmes med at søkere må fremvise politiattest bør du vurdere å tipse for eksempel arbeidstilsynet om dette.

Det meste kommer ikke med på en politiattest
På samme måte som det er sterke begrensninger på hvem som kan kreve politiattest er det også like sterke begrensninger på hva som skal tas med på en politiattest. Dette er tydelig lovregulert og varierer veldig i forhold til hva politiattesten skal brukes til. Det er dessverre mange som styrer unna situasjoner hvor de kan bli avkrevd politiattest fordi de er i en villfarelse av gamle bagateller som ikke er relevante allikevel vil bli tatt med på en politiattest.

Du kan gjerne se for deg en tommelfingerregel på at jo mer åpenbart det er et sterkt behov for en politiattest ut i fra formålet jo mer kommer med på attesten. Dersom du trenger en politiattest til å bli idrettsleder er det lite relevant at du ble tatt for nasking som 16 åring når du i dag er 40 år og ellers lovlydig borger. Dersom du imidlertid har en historikk med seksuelle overgrep ovenfor barn er dette imidlertid veldig relevant dersom du for eksempel søker jobb i en barnhage, selv om det er lang tid siden siste tilfelle.

Ordinær og uttømmende politiattest
Et hovedskille når det kommer til politiattest er om attesten skal være ordinær eller uttømmende. En ordinær politiattest tar med langt mindre enn en uttømmende politiattest. I en uttømmende politiattest gjelder ikke de normale tidsbegrensninger som eller gjelder i en ordinær politiattest på hva som skal tas med av opplysninger i politiregisteret men også her er det noen begrensinger. Siden det tas med så mye på en uttømmende politiattest er det mye strengere begrensninger på hvem som kan kreve dette i forhold til en ordinær politiattest. For personer som skal ha politiattest på grunn av omsorg eller oppgaver knyttet til mindreårige er det klart regulert i politiregisterloven § 39 hva som skal tas med i en slik attest. Det skal foreligge tungtveiende grunner for at andre forhold skal tas med.
Vis hele sitatet...
Jeg ble selv tatt for bruk, besittelse og forsøk på import av mindre mengder hasj og marijuana som 18-åring, hvorpå jeg fikk 5000 i bot, subsidiært 12 dager fengsel. Uten å "put it to the test" så antok jeg med dette at jeg da kunne legge enhver plan om å bli fotballtrener på hylla, og at jeg ikke var velkommen i f.eks. USA til jeg var om lag 23. No big deal. Da jeg noen år senere skulle søke fast jobb i et sikkerhetsselskap ble jeg tidlig i samtale med rekrutterer gjort oppmerksom på at selskapet på grunn av sitt virksomhetsområde innhentet uttømmende vandelsattest, etter godkjennelse fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet.

Hvor vidt dette er tilfellet for deg i denne saken vet jeg jo ikke, men jeg fikk nok den jobben fordi jeg gamblet på at ærlighet varte lengst, og var up front med rekruttereren allerede da dette kom opp om hva som hadde skjedd meg da jeg var 18. En slags "Hail Mary", i visshet om at med en uttømmende vandelsattest ville dette forholdet komme for dagen før eller senere uansett. Denne ærligheten talte til min fordel da han diskuterte med min nåværende arbeidsgiver, og jeg fikk derfor lov til å komme på intervju.

Lykke til!
https://www.politiet.no/globalassets...litiattest.pdf

Liste over formål og hvilken type attest de kan kreve.