Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 8280
Jeg tenker på f.eks MAxbo, Posten, Elkjøp og andre større "butikker". Er det noen som vet hvor lenge de sparer på et opptak dersom de ikke vet om noe som har skjedd på det opptaket? Jeg har tidligere jobbet en mindre butikk, og der sparte de på det i 1 uke, før de spilte over opptaket igjen.

Noen som har peiling? Kan det være snakk om mange måneder?
Er det ikke en lov som sier at opptak må ligge i 6 mnd eller noe?
Sist endret av Bruskork1; 19. januar 2011 kl. 14:03.
Vi har våre i 14 dager.
Syv dager er vanlig ja, og opptak av bevis kan lagres i en måned. Men bank / post (og enkelte andre!) har dispensasjon fra dette og lagrer tre måneder! (Eller lengere..) http://www.datatilsynet.no/templates...le____154.aspx
Sist endret av woff; 19. januar 2011 kl. 14:16.
Det er max 7 døgn som er lov å oppbevare videoopptak uten videre. Likevel er det svært vanlig med systemer som holder på dataene mye lenger enn det. Hvis det skal brukes som bevis brenner vi det ut på en cd og gir til politiet. Hvor lenge politiet kan sitte på opptakene er det neppe noen grense for.
@sandkasse.... Du kan tydligvis ikke lese? Eller kanskje du ikke tør å trykke på en link? Jeg linket til datatilsynets regler for dette, de er den instansen som gir regler for dette. "opptak av bevis kan lagres i en måned"
Jeg er fullt klar over at utstyret som brukes KAN lagre lenger, men det er altså ikke lov! (Joda, jeg jobber med dette!)
Sitat av woff Vis innlegg
@sandkasse.... Du kan tydligvis ikke lese? Eller kanskje du ikke tør å trykke på en link? Jeg linket til datatilsynets regler for dette, de er den instansen som gir regler for dette. "opptak av bevis kan lagres i en måned"
Jeg er fullt klar over at utstyret som brukes KAN lagre lenger, men det er altså ikke lov! (Joda, jeg jobber med dette!)
Vis hele sitatet...
In fact, så gjelder det samme deg.

Les posten min over, og du kan se jeg oppga link til datatilsynets veiledning og regler ang. kameraovervåkning.
(Joda, jeg jobber også med dette)
Hva med postbanken ? :/
Sitat av Kain Vis innlegg
Hva med postbanken ? :/
Vis hele sitatet...

"Alle opptak skal slettes når det ikke lenger er en saklig grunn for å oppbevare dem, og senest sju dager etter opptak. Dersom det er sannsynlig at opptakene vil bli utlevert til politiet i forbindelse med etterforskning, kan opptakene oppbevares i inntil 30 dager. Opptak fra bank eller postlokaler kan oppbevares i inntil tre måneder."

Klippet fra siden som Zeco linket til..
Sist endret av EnPoseBananer; 19. januar 2011 kl. 21:23.
Sitat av woff Vis innlegg
@sandkasse.... Du kan tydligvis ikke lese? Eller kanskje du ikke tør å trykke på en link? Jeg linket til datatilsynets regler for dette, de er den instansen som gir regler for dette. "opptak av bevis kan lagres i en måned"
Jeg er fullt klar over at utstyret som brukes KAN lagre lenger, men det er altså ikke lov! (Joda, jeg jobber med dette!)
Vis hele sitatet...
Så når det er over 1 mnd siden du drepte en kar på et kjøpesenter så VET du dermed at Politiet ikke kan bruke videoen av deg gjøre dette mot deg, siden de ikke har lov å oppbevare den da? (Joda, jeg jobber også med dette!)
noen som planlegger og rane postbanken her???
Trådstarter
7 0
Wow takk for gode svar! Og nei, jeg planlegger ikke rane noe som helst sted!
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Så når det er over 1 mnd siden du drepte en kar på et kjøpesenter så VET du dermed at Politiet ikke kan bruke videoen av deg gjøre dette mot deg, siden de ikke har lov å oppbevare den da? (Joda, jeg jobber også med dette!)
Vis hele sitatet...
Hvem venter èn månede med å anmelde et drap?
Sitat av prenix Vis innlegg
Hvem venter èn månede med å anmelde et drap?
Vis hele sitatet...
Du skjønte ikke poenget nei. Tror du et drap skjer,anmeldes,etterforskes,oppklares,rettsak,dom på under en mnd? Poenget mitt er at seff kan politiet bruke videoopptak selv om de har hatt bevisene lenger enn en mnd.
Sist endret av sandkasse; 20. januar 2011 kl. 20:37.
▼ ... over et år senere ... ▼
Har arbeidsgiver lov til å se gjennom videoopptak og å overvåke ansatte i butikk via kamera uten å ha en mistanke om at noe kriminelt har foregått? Har lurt på dette lenge.
Sitat av Docile Vis innlegg
Har arbeidsgiver lov til å se gjennom videoopptak og å overvåke ansatte i butikk via kamera uten å ha en mistanke om at noe kriminelt har foregått? Har lurt på dette lenge.
Vis hele sitatet...
Ja, sefølgelig har han lov. Hvorfor tror du vektere sitter på ræva si hele dagen og ser på kameraer i butikken ?
Sitat av Srbija Vis innlegg
Ja, sefølgelig har han lov. Hvorfor tror du vektere sitter på ræva si hele dagen og ser på kameraer i butikken ?
Vis hele sitatet...
har du kilder?
Sitat av Docile Vis innlegg
har du kilder?
Vis hele sitatet...
Personlig erfaring fra så og si alle butikker jeg har vært innom tilsier at sjefen sitter å glor på overvåkningsskjermen iallefall 1 time tilsammen hver dag. Det går jo livefeed fra kameraene til skjermer på kontoret. Litt vanskelig å unngå å se på dem egentlig..

Den ene sjefen min drev faktisk å ringte meg fra kontoret til kassa for å gi meg beskjeder blandt annet.
''Ser på skjermen her at det den ene tyggishylla har tippet utover gulvet, gidder du å ta det så fort du får tid?''
Sist endret av Bombasa; 8. oktober 2012 kl. 16:03.
Nei! Det er ikke tillatt for arbeidsgiver i normale yrker å overvåke sine ansatte via video.

Vektere er noe helt annet, og de overvåker heller ikke ansatte.
Fant dette på datatilsynet.no:

Den som kameraovervåker har flere plikter. Overvåkingen skal tydelig varsles og sammen med varslingen skal det informeres om hvem som er ansvarlig for overvåkingen. Skjult overvåking er ikke tillatt. Opptak skal slettes når det ikke lenger er saklig grunn til oppbevaring, og senest etter sju dager. Overvåkingen skal meldes Datatilsynet.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Du skjønte ikke poenget nei. Tror du et drap skjer,anmeldes,etterforskes,oppklares,rettsak,dom på under en mnd? Poenget mitt er at seff kan politiet bruke videoopptak selv om de har hatt bevisene lenger enn en mnd.
Vis hele sitatet...
Fortsatt litt redusert etter lørdagen?
Slik jeg har oppfattet det, er det ingen her inne som har påstått at politiet ikke kan holde på slike beviser i mer enn en måned. Derimot er det snakk om hvor lenge en butikk kan holde på opptaket før det skal skrives over.

Opptak som kan brukes som bevis, kan holdes på av butikken i opp til en måned.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Personlig erfaring fra så og si alle butikker jeg har vært innom tilsier at sjefen sitter å glor på overvåkningsskjermen iallefall 1 time tilsammen hver dag. Det går jo livefeed fra kameraene til skjermer på kontoret. Litt vanskelig å unngå å se på dem egentlig..

Den ene sjefen min drev faktisk å ringte meg fra kontoret til kassa for å gi meg beskjeder blandt annet.
''Ser på skjermen her at det den ene tyggishylla har tippet utover gulvet, gidder du å ta det så fort du får tid?''
Vis hele sitatet...
Sjekte han opptak fra dagen før en time. ellet såg han på direkten en time hver dag ca?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av kameleon Vis innlegg
Sjekte han opptak fra dagen før en time. ellet såg han på direkten en time hver dag ca?
Vis hele sitatet...
Tenkte på det samme her. Om han ser på direkten på jobb så er det ikke noe galt. Men driver han å spoler tilbake eller sitter hjemme å ser på dere jobbe så er det noe annet.