Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1378
Hei jeg tenker på feks praktisk anvendelse av teori, prøve noe i praksis, noe som utføres på ekte liksom.

Men så på reklamer snakker de om at ting er så veldig praktisk som om det skulle bety lettvint. Er det riktig å bruke ordet på den måten?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ord har flere betydninger. Praktisk kan brukes på begge måtene du beskriver: https://snl.no/praktisk
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ja, det er riktig. Et mer interessant spørsmål er: hvorfor skulle det ikke være det?
Sist endret av robhol; 21. januar 2022 kl. 14:43.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
noe som utføres på ekte liksom.
Vis hele sitatet...
Vel, å utføre "noe på ekte" er vel heller en formulering du må konkretisere. Ekthet og falskhet føles mer ut som om går hånd i hanske
Med på ekte mener jeg i den fysiske virkeligheten, ikke ideer men handling. Sånn jeg ser det har man to ting, teori og praksis.

Man har ikke ulike grader av teori. Enten er det teoretisk eller ikke. Så derfor syns jeg det er rart at man kan snakke om hvor mye/lite praktisk noe er
Dette minner meg litt om Kants "ding an sich"
Sitat av acid-übermensch Vis innlegg
Vel, å utføre "noe på ekte" er vel heller en formulering du må konkretisere. Ekthet og falskhet føles mer ut som om går hånd i hanske
Vis hele sitatet...
Ikke ment sånn, ekte som i å utføre en handling i det virkelige liv. Teori og praksis er et velkjent begrep som belyser dette, det er ofte forskjell på hvordan man planlegger å utføre en oppgave og hvordan man faktisk gjør det.

Er også viktig å belyse at praksis og praktisk er to forskjellige ord med forskjellige meninger.
Praktisk brukes ofte på å beskrive mer realitetsorienterte løsninger, hva som da er den mes fornuftige og effektive løsningen.

praktisk
1 som går ut på el. gjelder handling, utøvelse, mots *teoretisk
ha p- erfaring / det p-e liv / p- talt så å si, så godt som
2 behendig, effektiv, med utpreget virkelighetssans
jeg er så lite p- (av meg)
3 lettvinn, formålstjenlig
et svært p- verktøy / det er mest p- å bruke sykkel

praksis
1 utøvelse, anvendelse i livet, mots
teori / omsette teorier i p-
2 faglig, yrkesmessig virksomhet
tannlege Li har gjenopptatt p-(en) /advokatp-, legep-
3 øvelse, erfaring
Vis hele sitatet...
Sitat av Jorg Vis innlegg
Er også viktig å belyse at praksis og praktisk er to forskjellige ord med forskjellige meninger.
Praktisk brukes ofte på å beskrive mer realitetsorienterte løsninger, hva som da er den mes fornuftige og effektive løsningen.
Vis hele sitatet...
Godt svar! Men hvis ikke jeg tar feil så bøyes de to ordene til å se like ut , som sikkert er det som forvirrer meg
Jeg tenker at det kommer av at mange ting kan høres greit ut i teorien men være vanskelig i virkeligheten. Og da tolker jeg begrepet «praktisk» som noe som i praksis faktisk lar seg gjøre uten for mye styr.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Så derfor syns jeg det er rart at man kan snakke om hvor mye/lite praktisk noe er
Vis hele sitatet...
Reklame bransjen er vel ikke blant de redeligste og akkurat ordet "praktisk" er noe de lett kan bruke uten at noen kan ta de
på at det er feilbruk. Praktisk, slik mange bruker det er ofte synonymt med lettvint. Eksempel:
"Det er praktisk at kiwi har fått post i butikk, så slipper jeg å kjøre til posten"

Reklame bransjen bruker det derfor sånn forbrukeren skal tro et bestemt produkt skal gjøre livet deres bedre/lettere.
Sist endret av vindaloo; 21. januar 2022 kl. 17:13.