Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2147
En ting jeg ikke skjønner med for eksempel dommen til ABB han ble dømt til 21 års forvaring. Trodde det betydde minst 21 år med mulighet for forlengelser igjen og igjen så lenge det beskyttet samfunnet
Alle har kanskje rett på å søke om løslatelse etter 2/3 som for han ville blitt etter 14 år så hvorfor lyder det 10 års minstetid? 10 år er ingenting og selvom det ikke skjer at han blir løslatt hvorfor har han mindre minstetid på 1/2 enn andre straffedømte som må sone minst 2/3?
Hvorfor får man en dom og en helt annen minstetid enn hva dommen er? Hvorfor får noen en minstetidsdom i tillegg til dommen sin i dommen sin og andre ikke?

Når dommen hans lyder 21 års forvaring med minstetid på ti år hvorfor er ikke dommen heller skrevet som 10 år pluss evn forvaring? Sånn bortsett fra at det er sinnssykt at ranere og narkodømte får lenger dom enn Norges værste masseterrorist så skjønner jeg ikke ordlyden og rettspraksisen i å ha en oppgitt minstetid i dommen på så mye mindre enn dommen for hva er meningen med dommen da?
Sist endret av Mk1; 18. januar 2022 kl. 15:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Han søker ikke om løslatelse, men prøveløslatelse. Er sikker på at dette skjer i andre saker også, men de får nok ikke oppmerksomhet i media.

Edit: virker ikke som har har noe tiltro på å få gjennomslag, så bruker heller muligheten til å spy ut litt propaganda.
Sist endret av raze; 18. januar 2022 kl. 15:23.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Forvaring er en strafferettslig særreaksjon, hvor bruken er festet i lov. Straffeloven § 43 sier blant annet at en forvaringsdom ikke kan overstige 21 år, og at den må ha en minstetid som ikke kan overstige 10 år.

Breivik ble altså dømt til 21 års forvaring med minstetid på ti år fordi loven sa at det var det strengeste han kunne idømmes. Straffeloven ble endret i 2015, så i dag kan man faktisk i noen tilfeller dømmes til 30 år forvaring med 20 års minstetid, men det kunne man altså ikke i 2012 da Breivik ble dømt.
Sist endret av Tias; 18. januar 2022 kl. 15:26.
Men siden en forvaringsdom ikke kan overstige 21 år vil han da slippe ut etter 21år?
Sterol91: Utifra det jeg har forstått så er det da en ny runde rettsak hvor de da kan dømme han til 10 nye år, også om 10 år så er det 10 nye år. som vil i prinsipp si at vi holder han evig i fengsel.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Sterol91: Utifra det jeg har forstått så er det da en ny runde rettsak hvor de da kan dømme han til 10 nye år, også om 10 år så er det 10 nye år. som vil i prinsipp si at vi holder han evig i fengsel.
Vis hele sitatet...
5. Det kan forlenges med 5 år i gangen.

Virker jo som om han har som taktikk å være mest mulig masete slik at retten "blir fristet" til å godta forslaget hans om å slutte med politikk, holde kjeft og flytte til Svalbard.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Men siden en forvaringsdom ikke kan overstige 21 år vil han da slippe ut etter 21år?
Vis hele sitatet...
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Sterol91: Utifra det jeg har forstått så er det da en ny runde rettsak hvor de da kan dømme han til 10 nye år, også om 10 år så er det 10 nye år. som vil i prinsipp si at vi holder han evig i fengsel.
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig slipper ikke han ut nei, men om han ikke er en fare for samfunnet innen 21 år, så er det mulig at han slipper ut.
ABB vil nok aldri bli løslatt, og jeg tenker at om det mot formodning noen gang skjer vil han ikke bli mer enn én dag gammel ute i det fri.


Med min begrensete kunnskap om lov så er det vell slik at en forvaringsdom kan vare livet ut.
Sitat av BenzoKnekk Vis innlegg
Mest sannsynlig slipper ikke han ut nei, men om han ikke er en fare for samfunnet innen 21 år, så er det mulig at han slipper ut.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at av prinsipp så slippes Fjotolf aldri ut.. Det ville vært respektløst til alle som har en påkjenning av hva han gjorde 22.juli.

Ja, retten skal da vell være nøytal og så lite følelsesladet som mulig men vi er mennesker alle sammen, så uansett å liten fare Fjotolf er så slipper han nok aldri ut.

Det vil vell også sette en presedens om at man kan drepe 69 personer og være fri etter 21 år?






Mozzie om han slipper ut så blir det vell på hemmelig adresse med ny identitet, det er jo bare å se til "Venables Brødrene"-saken i UK.
Sist endret av VitoScaletta; 18. januar 2022 kl. 16:30.
Akkurat slik ståa er med "en fare for samfunnet", vil det nå heller være samfunnet som er en fare for ham. Vet ikke hvor mange meter utenfor murene han hadde nådd, før noen hadde prøvd seg på en kommende forvaringsdom selv
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Sitat av Tias Vis innlegg
Breivik ble altså dømt til 21 års forvaring med minstetid på ti år fordi loven sa at det var det strengeste han kunne idømmes. Straffeloven ble endret i 2015, så i dag kan man faktisk i noen tilfeller dømmes til 30 år forvaring med 20 års minstetid, men det kunne man altså ikke i 2012 da Breivik ble dømt.
Vis hele sitatet...
Er jeg helt på bærtur eller betyr dette at han nå kan dømmes til 30 år forvaring med en minstetid på 20 år? Eller blir det 5 og 5 år av gangen frem til gubben dæver?
Skal han fortsette slik som Bertheussen, og komme med ny veske-statement hver dag også kanskje?

Nei, altså, skjønner dette er første gangen så det blir litt spesielt, men forhåpentligvis gidder ingen bry seg om han skal ta opp dette igjen hvert år.
Det er jo bare på trass. Når selv forsvareren hans sier at hele greia er urealistisk, men at han må gjøre som Fjotolf ber om så går det langt på vei til å si hvor bortkasta det er å be om dette nå. Ser ikke bort fra at han kan få bedre gjennomslag om en del år, men ikke etter snaue 10.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg vil tro at av prinsipp så slippes Fjotolf aldri ut.. Det ville vært respektløst til alle som har en påkjenning av hva han gjorde 22.juli.

Ja, retten skal da vell være nøytal og så lite følelsesladet som mulig men vi er mennesker alle sammen, så uansett å liten fare Fjotolf er så slipper han nok aldri ut.

Det vil vell også sette en presedens om at man kan drepe 69 personer og være fri etter 21 år?






Mozzie om han slipper ut så blir det vell på hemmelig adresse med ny identitet, det er jo bare å se til "Venables Brødrene"-saken i UK.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor slapp Arnfinn Nesset ut da? Han drepte jo 22 mennesker?
Vet noen om en plass man kan se hva som skjedde idag og som ikke sensurerer noe av det?
Sitat av BenzoKnekk Vis innlegg
Men hvorfor slapp Arnfinn Nesset ut da? Han drepte jo 22 mennesker?
Vis hele sitatet...
Han ble ikke dømt til forvaring, men fengsel. Der følger det at god oppførsel gir muligheten til å søke seg over på fri soning, og deretter fullstendig løslatelse. Han ble løslatt i 2004, 21 år etter dommen falt.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Hydra Vis innlegg
Er jeg helt på bærtur eller betyr dette at han nå kan dømmes til 30 år forvaring med en minstetid på 20 år? Eller blir det 5 og 5 år av gangen frem til gubben dæver?
Vis hele sitatet...
Nei, man kan ikke dømmes flere ganger for samme sak. Forvaringsdommen hans må ev. forlenges med (inntil) fem år av gangen.

Jeg håper media slutter å vie denne saken så mye oppmerksomhet i framtiden.
Mk1
Trådstarter
Sitat av Tias Vis innlegg
Straffeloven § 43 sier blant annet at en forvaringsdom ikke kan overstige 21 år, og at den må ha en minstetid som ikke kan overstige 10 år.
Vis hele sitatet...
Sitat av Tias Vis innlegg
Breivik ble altså dømt til 21 års forvaring med minstetid på ti år fordi loven sa at det var det strengeste han kunne idømmes.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hvorfor en 21 års dom har en minstetid på 10 år? Ser at i loven du linker står "Retten BØR også fastsette en minstetid for forvaringen som ikke må overstige 10 år. I de tilfeller hvor retten fastsetter en tidsramme som overstiger 15 år, KAN retten likevel fastsette en minstetid som ikke kan overstige 14 år. I tilfeller der retten fastsetter en tidsramme som overstiger 21 år, kan retten fastsette en minstetid som ikke kan overstige 20 år."

De kunne etter loven satt minstetid på 14 år som er hans 2/3 da straffedømte vanligvis kan få søke om prøveløslatelse! Syns ikke det gir mening at de skrev 10 år minstetid i dommen hans eller i det hele tatt på noen dom på 21 år Jeg trodde egentlig det fra loven der handlet om minstetid på forlengelsen av forvaringstida ikke minstetid på straffen lissom at etter de 21 år om han fikk forvaring og forlengelse da så ville det blitt ti og ti år av gangen.
Hva er logikken med å gi 21 år fengsel hvis man i teorien egentlig bare har fått 10 år minstetid og hvorfor får forvaringsdømte større strafferabatt på 1/2 straffen enn andre dømte for mildere kriminalitet som må sone minst 2/3? I dont get it
Sitat av BenzoKnekk Vis innlegg
Men hvorfor slapp Arnfinn Nesset ut da? Han drepte jo 22 mennesker?
Vis hele sitatet...
Var ikke det han som hjalp folk ufrivillig å dø, altså de skulle til syvende og sist dø uansett?

Jeg vil tro at Arnfinn Nesset ikke begjorde terrorangrep.

Saken til Arnfinn og Breivik omhandler det samme på en måte men samtidig ikke?

Jeg har ikke lest så mye om Arnfinn, så jeg kan dessverre ikke si noe om hva han gjorde eller hvorfor han ble løslatt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mk1 Vis innlegg
De kunne etter loven satt minstetid på 14 år som er hans 2/3 da straffedømte vanligvis kan få søke om prøveløslatelse! Syns ikke det gir mening at de skrev 10 år minstetid i dommen hans eller i det hele tatt på noen dom på 21 år
Vis hele sitatet...
Du skriv det jo sjølv. Minstetida må ikkje overskride 10 år. Dvs. at domstolen på det tidspunktet ikkje kunne idømme minstetid lenger enn ti år. Breivik fikk det suverent strengaste straffealternativet på tidspunktet.

Viare så forstår eg ikkje heilt at saka er eit diskusjonstema. Han vert ikkje lauslaten. Det underlige er strengt tatt at media gidder lage ei sak av det.
Mk1
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du skriv det jo sjølv. Minstetida må ikkje overskride 10 år. Dvs. at domstolen på det tidspunktet ikkje kunne idømme minstetid lenger enn ti år. Breivik fikk det suverent strengaste straffealternativet på tidspunktet.

Viare så forstår eg ikkje heilt at saka er eit diskusjonstema. Han vert ikkje lauslaten. Det underlige er strengt tatt at media gidder lage ei sak av det.
Vis hele sitatet...
Nei står BØR ikke overskride 10 år i loven og at minstetida KAN være 14 år og mer også. Hvorfor tok de ikke 14 år i det minste som ville vært hans 2/3 og likestilt med andre straffedømte? Hvorfor skal de som dømmes strengest med forvaring få lavere minstetid enn andre som er dømt til like mange år uten en egen minstetid i dommen sin? Breivik slipper ikke ut det vet vi så tråden handler ikke om han annet enn som eksempel på en logikk i rettsvesenet jeg ikke skjønner
Hva er logikken i å dømmes til 21 år ++ men med mulighet til å i teorien slippes ut etter bare 10? Hvorfor er minstetiden SÅ mye lavere enn straffen man er idømt?
Sist endret av Mk1; 18. januar 2022 kl. 18:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mk1 Vis innlegg
Nei står BØR ikke overskride 10 år i loven og at minstetida KAN være 14 år og mer også.
Vis hele sitatet...
Du ser på dagens straffelov. Det kan du ikkje. Du må sjå på straffelova som var gjeldande 22. juli 2011. Då var makstida ti år. Endringa i minstetid ser, så vidt eg kan sjå, ut til å ha vore endra i 2015.
Mk1
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du ser på dagens straffelov. Det kan du ikkje. Du må sjå på straffelova som var gjeldande 22. juli 2011. Då var makstida ti år. Endringa i minstetid ser, så vidt eg kan sjå, ut til å ha vore endra i 2015.
Vis hele sitatet...
Okei men de samme spørsmålene mine er like gjeldene Førde. Hva er logikken i å ha minstetid på så mye lavere enn dommen eller en annen minstetid enn dommen i det hele tatt og hvorfor får forvaringsdømte i teorien mulighet tin å få mer strafferabatt enn vanlig dømte?
Sist endret av Mk1; 18. januar 2022 kl. 18:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er til ein viss grad drøfta og grunngitt i proposisjonen som foreslo endringa i 2015. Det startar i kapittel 4, på side 18.
Sitat av Mk1 Vis innlegg
Okei men de samme spørsmålene mine er like gjeldene Førde. Hva er logikken i å ha minstetid på så mye lavere enn dommen eller en annen minstetid enn dommen i det hele tatt og hvorfor får forvaringsdømte i teorien mulighet tin å få mer strafferabatt enn vanlig dømte?
Vis hele sitatet...
Å dømme noen til forvaring i fengsel er den dømmende makts måte å skjerme samfunnet fra noen i ubestemt tid, noe som f.eks. vil være tilfellet med terrorister og andre som har voldet stor skade, og viser tegn til rehabilitering.

Det handler i bunn og grunn om et rettighetsspørsmål, hvilket vil si at når staten har rett til å dømme noen til fengsel i ubestemt tid, burde den fengslede også ha rett til å føre sin sak og hevde sin frihet.

Når det ikke settes en minstetid ved en forvaringsdom, kan den fengslede i praksis søke om prøveløslatelse ett år inn i soningen. Når det settes minstetid derimot, må minstetiden utløpe før den fengslede kan begjære seg prøveløslatt.

Dersom f.eks. ABB hadde blitt dømt til fengsel i 21 år, ville han blitt sluppet løs i samfunnet etter 21 år. Men når han er dømt til forvaring kan han i praksis sitte fengslet til dagen han dør. At man kan begjære seg prøveløslatt etter noen år, blir på en måte en rettighet den fengslede har til å slippe tilbake til samfunnet igjen, når den fengslede kan "bevise" at vedkommende er rehabilitert og ikke lenger en fare for samfunnet.