Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 7318
datadyrkegeeknarkis
84 6
Jeg har kommet i den situasjonen hvor knær og rygg og armer er utslitt... knirker å gjør vondt å må ofte ta pauser hvis jeg går lange turer pga ryggen....hva er sjansene for å få trygd? Må jeg til masse speisalister osv...? For skadene må vel dokumenteres skal man ha sjans på trygd? Noen erfaringer?
Jeg har uføretrygd.
Grunnlaget var bla. psykisk sykdom og rus. Prosessen tok nesten 8 år, men kunne ironisk nok ha gått
mye raskere hvis jeg hadde vært litt friskere slik at jeg hadde orket å kjempe mot NAV.
Gikk på AAP og sosialhjelp + bostøtte i mellom tiden.

Plagene må, som du nevner, dokumenteres. I ditt tilfelle, siden det er snakk om fysiske plager, kan det
godt hende at du må prøve noen tilrettelagte arbeidstiltak for å se om du kan jobbe med ting som belaster kroppen mindre.
Du må begynne med fastlegen din.
Sist endret av vindaloo; 19. oktober 2021 kl. 04:18.
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg har uføretrygd.
Grunnlaget var bla. psykisk sykdom og rus. Prosessen tok nesten 8 år, men kunne ironisk nok ha gått
mye raskere hvis jeg hadde vært litt friskere slik at jeg hadde orket å kjempe mot NAV.
Gikk på AAP og sosialhjelp + bostøtte i mellom tiden.

Plagene må, som du nevner, dokumenteres. I ditt tilfelle, siden det er snakk om fysiske plager, kan det
godt hende at du må prøve noen tilrettelagte arbeidstiltak for å se om du kan jobbe med ting som belaster kroppen mindre.
Du må begynne med fastlegen din.
Vis hele sitatet...
okay.. ja har selv gått på sosialen i 20 år (par perioder på 1-2 år jeg jobba) alltid et evig mas om å få meg over på aap eller at jeg skal søke trygd... så nå skal jeg komme dem i forkjøpet slik at dem slipper å mase på meg....

Sitat av snowden Vis innlegg
okay.. ja har selv gått på sosialen i 20 år (par perioder på 1-2 år jeg jobba) alltid et evig mas om å få meg over på aap eller at jeg skal søke trygd... så nå skal jeg komme dem i forkjøpet slik at dem slipper å mase på meg....
Vis hele sitatet...
men du fikk dokumentert skadene dine da eller, slik at du fikk trygd?
Sist endret av snowden; 19. oktober 2021 kl. 04:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
På en måte. Måtte tilslutt til en utredning hos en psykiatri spesialist som bla. jobbet med å avklare slike situasjoner for NAV.
Var der en full dag, ca 8 timer. Etter det gikk det fort. Hadde uføretrygd ca. 2mnd etter det.
Tror egentlig ikke NAV gadd å kaste bort mer tid på meg.
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av vindaloo Vis innlegg
På en måte. Måtte tilslutt til en utredning hos en psykiatri spesialist som bla. jobbet med å avklare slike situasjoner for NAV.
Var der en full dag, ca 8 timer. Etter det gikk det fort. Hadde uføretrygd ca. 2mnd etter det.
Tror egentlig ikke NAV gadd å kaste bort mer tid på meg.
Vis hele sitatet...
okay, kjekt å vite....For meg så handler det ikke om at nav kaster bort tiden eller ikke.. Dem vil ha meg over på aap fordi da sparer de budsjettet sitt lokalt på nav, og overfører meg til den statlige pengesekken..... er sånn følelse man får av å være lenge i nav.. men jeg tror det stemmer ganske bra også
Jeg har også stilt meg spørsmålet, og vil gjerne høre erfaringer:
Jeg har vært syk i mange år, og er nå på bedringens vei, med noen permanente nevrologiske skader som ikke lenger påvirker meg i like stor grad som tidligere, men på grunn av senvirkningene / ringvirkningene av sykdommen min, har jeg fremdeles problemer med å komme ut i jobb. Vil dette da kvalifisere til uføretrygd?

NAV ser på inntektsevnen, og da antar jeg at slike eventuelle senvirkninger / ringvirkninger kan falle inn under nedsatt inntektsevne. Det er ukjent for meg om dette er en varig tilstand, eller isåfall hvor lang tid jeg må bruke for å komme ut i jobb igjen. NAV tar i utgangspunkt 7 år frem i tid for å definere det som langvarig og dermed kvalifiserende for uføretrygd.

Eksempler på slike virkninger jeg har:
- Ingen studie
- Utmattelse uten klar diagnose
- Nedsatt impulskontroll (tøffer meg, kjøper, sier og gjør ting uten å tenke), som jeg antar stammer fra nedsatt sosial trening. Jeg er en fjortis enda.
- Depresjoner
- Nevrologisk sykdom med nedsatt korttidshukommelse
- Null døgnrytme
- Null kosthold, dårlig fysisk form

Og lignende.
Sist endret av Tysteren; 19. oktober 2021 kl. 06:57.
Bruk advokat rundt det, blir mer fortgang. Har venner uten mer problemer en noen andre å fullstendig oppegående nok til å jobbe. Systemet rundt dette synst jeg er ganske fkd, tar du søknad/gjennom systemet er det lotto trekning som alt i livet �� har sett folk med CP /jobbskader ute av stand til arbeid bli prioritert i samma pool eller mindre en Di som utnytter systemet.
Sitat av snowden Vis innlegg
okay, kjekt å vite....For meg så handler det ikke om at nav kaster bort tiden eller ikke.. Dem vil ha meg over på aap fordi da sparer de budsjettet sitt lokalt på nav, og overfører meg til den statlige pengesekken..... er sånn følelse man får av å være lenge i nav.. men jeg tror det stemmer ganske bra også
Vis hele sitatet...
Men du har vel ikke mottatt sosialhjelp i 20 år? Livsopphold gjør jo at du overlever, men gir ikke mulighet
for leve ett normalt liv (gå på kino, konserter, spise ute, reise).
Hvorfor vil du ikke ha AAP, og hva er egentlig tidslinja her? Hvor lenge har du jobbet, hva mottar du nå, planen videre?
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men du har vel ikke mottatt sosialhjelp i 20 år? Livsopphold gjør jo at du overlever, men gir ikke mulighet
for leve ett normalt liv (gå på kino, konserter, spise ute, reise).
Hvorfor vil du ikke ha AAP, og hva er egentlig tidslinja her? Hvor lenge har du jobbet, hva mottar du nå, planen videre?
Vis hele sitatet...
ikke sammenhengende.. hatt hatt nok med utplasseringsoppdrag gjennom nav liksom...arbeids trening, kvalifikasjonsprogrammet, aap fikk jeg et halvt år mens jeg var innlagt på psykiatrisk for sosial angst og depressjoner.. Men jeg fikk 500 kr i lomme penger mens jeg var innlagt, av NAV... holdt ikke til å dekke en måned med tobakk engang.. og jeg var fortsatt på perm hjemme hver helg. Så hvordan nav mente jeg skulle klare meg husker jeg ikke... klarte meg heldigvis takket være min snille bestefar... Enden på historien er faktisk at jeg får baksmell på 20000kr pga av AAP og at jeg ikke hadde skatta riktig % av det... Jeg så aldri penga på konto engang, for nav tok alt sammen, siden dem hadde betalt husleie i et halvt år, mens jeg var innlagt, og det skulle dem selvfølgelig ha tilbake.. Så det ble en jævla dårlig erfaring med AAP for min del hvertfall....ø.
Sist endret av snowden; 19. oktober 2021 kl. 07:28.
Sitat av snowden Vis innlegg
ikke sammenhengende.. hatt hatt nok med utplasseringsoppdrag gjennom nav liksom...arbeids trening, kvalifikasjonsprogrammet, aap fikk jeg et halvt år mens jeg var innlagt på psykiatrisk for sosial angst og depressjoner.. Men jeg fikk 500 kr i lomme penger mens jeg var innlagt, av NAV... holdt ikke til å dekke en måned med tobakk engang.. og jeg var fortsatt på perm hjemme hver helg. Så hvordan nav mente jeg skulle klare meg husker jeg ikke... klarte meg heldigvis takket være min snille bestefar... Enden på historien er faktisk at jeg får baksmell på 20000kr pga av AAP og at jeg ikke hadde skatta riktig % av det... Jeg så aldri penga på konto engang, for nav tok alt sammen, siden dem hadde betalt husleie i et halvt år, mens jeg var innlagt, og det skulle dem selvfølgelig ha tilbake.. Så det ble en jævla dårlig erfaring med AAP for min del hvertfall....ø.
Vis hele sitatet...
Det forstår jeg godt, så det er ikke aktuelt med en ny periode med AAP for din del? Du kan søke AAP igjen etter 52 uker fra datoen de ble stoppet sist.

Går på AAP selv, alt ok. Avventer avgjørelse uføretrygd / sosialstøtte.
Sist endret av Tysteren; 19. oktober 2021 kl. 07:32.
Skjønner.
Grunnlaget for AAP beregnes ut ifra den inntekten du har hatt før det, så de er ikke sikkert det lønner seg for deg.
Kommer man fra jobb til sykemelding og deretter AAP er det egentlig en ryddig ordning å gå på.
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Det forstår jeg godt, så det er ikke aktuelt med en ny periode med AAP for din del?
Vis hele sitatet...
Jo hvis det er veien å gå for å få trygd, så må jeg nok det.. Men jeg hører at aap utbetaling er littegrann høyere enn sosialstønad utbetaling (varierer fra kommune til kommune), men det er vel ikke mange 100lapper det er snakk om

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Skjønner.
Grunnlaget for AAP beregnes ut ifra den inntekten du har hatt før det, så de er ikke sikkert det lønner seg for deg.
Kommer man fra jobb til sykemelding og deretter AAP er det egentlig en ryddig ordning å gå på.
Vis hele sitatet...
slik jeg forstår det, så er det den RIKTIGE veien å gå ja...
For å få testet ut arbeidsevne og slikt, å få ting dokumentert på papir

Sitat av Tysteren Vis innlegg
Går på AAP selv, alt ok. Avventer avgjørelse uføretrygd / sosialstøtte.
Vis hele sitatet...
*kryssefingra*
Sist endret av snowden; 19. oktober 2021 kl. 07:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av snowden Vis innlegg
Men jeg hører at aap utbetaling er littegrann høyere enn sosialstønad utbetaling (varierer fra kommune til kommune), men det er vel ikke mange 100lapper det er snakk om
Vis hele sitatet...
Høh?
Sats livsopphold for enslig i 2021: 6450,- i mnd, ikke inkludert evt. husleie og strøm. Kun livsopphold.

AAP sats er 66% av inntekten før du ble syk, men ellers minst 2 ganger folketrygdens grunnbeløp (over 25 år gammel, ellers litt mindre)

Folketrygdens grunnbeløp i 2021 er 106.399,-

Så om du er over 25 år gammel, ta 106.399 og gang med to: 212.798,-

Det er det du får i året. Del med tolv … 17.733,- i måneden før skatt …

Så, det er ikke stor forskjell fra sosialstøtte og AAP? Du er nok feilinformert på det groveste, kompis

Om AAP er veien å gå for å få trygd? Ikke et krav, men hvis du har AAP i det øyeblikket du søker uføretrygd, trenger du bare ha 40% nedsatt inntektsevne, ellers må du ha minst 50% nedsatt inntektsevne for å søke. Det er bare 10% forskjell, men kanskje det er utslagsgivende når du søker, hvis du har 40% da?

Lykke til!
Sist endret av Tysteren; 19. oktober 2021 kl. 08:07.
Minstesats på aap er i dag, hvis du er over 25 år, 17.733 i mnd før skatt, så jeg tipper rundt 14.000 utbetalt. Det må da være mer en sosialstønad?
Minstesats på uføretrygd (for enslige) er 21.989 i mnd før skatt.
Og en stor bonus med å komme seg over på uføretrygd, er at da trenger du aldri mer å mase med NAV. Det syntes ihvertfall jeg var veldig deilig!
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Minstesats på aap er i dag, hvis du er over 25 år, 17.733 i mnd før skatt, så jeg tipper rundt 14.000 utbetalt. Det må da være mer en sosialstønad?
Vis hele sitatet...
Ja det er mer en sosial stønad, men da får man ikke lengre husleie dekket i tillegg,
så det er ikke gitt at man sitter igjen med mer.
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Høh?
Sats livsopphold for enslig i 2021: 6450,- i mnd, ikke inkludert evt. husleie og strøm. Kun livsopphold.

AAP sats er 66% av inntekten før du ble syk, men ellers minst 2 ganger folketrygdens grunnbeløp (over 25 år gammel, ellers litt mindre)

Folketrygdens grunnbeløp i 2021 er 106.399,-

Så om du er over 25 år gammel, ta 106.399 og gang med to: 212.798,-

Det er det du får i året. Del med tolv … 17.733,- i måneden før skatt …

Så, det er ikke stor forskjell fra sosialstøtte og AAP? Du er nok feilinformert på det groveste, kompis

Om AAP er veien å gå for å få trygd? Ikke et krav, men hvis du har AAP i det øyeblikket du søker uføretrygd, trenger du bare ha 40% nedsatt inntektsevne, ellers må du ha minst 50% nedsatt inntektsevne for å søke. Det er bare 10% forskjell, men kanskje det er utslagsgivende når du søker, hvis du har 40% da?

Lykke til!
Vis hele sitatet...
hva faen i helvette... er det SÅ STOR forskjell? da skal det skrive aap søknad med en gang. Jeg får utbetalt av NAV: 3250kr og fra Husbanken får jeg: 3050 tror jeg...

så jeg sitter med ca 6200 kr til livsopphold pr måned.. (bor i akershus (viken))

Siden nav vil ha meg bort fra sosialstønad, så burde det vel være ganske enkelt å få igjennom en aap søknad? bare skrive man går hos DPS ellerno vel og er i behandling)
Sist endret av snowden; 19. oktober 2021 kl. 08:24.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
det er helt klart bedre med aap en sosialen. du mister heller ikke penger fra husbanken mener jeg, selvom du får aap og ikke sosial, du kan lett få nav til å betale husleie i tillegg til å få utbetalt aap.

6200 er helt bak mål. Tenk at vi behandler folk sånn i norge.

Jeg har selv aap i viken, om du har noen spørsmål rundt det må du gjerne sende meg pm. Jeg gikk vel selv i "behandling" hos psykolog i starten, men har ikke vært i behandling på flere år, å nyter fortsatt godene av aap.
Jeg mottok støtte fra husbanken (bostøtte) når jeg hadde livsopphold. Straks jeg kom over på AAP igjen
fikk jeg brev (hver mnd) fra husbanken om at jeg hadde tjent for mye den måneden til å få bostøtte.

Det er ikke lett å få NAV til å betale husleie i tillegg til AAP slik Absurd hevder, men hvis du sitter igjen
med mindre en livsopphold etter å ha betalt husleie fra AAP stønaden så supplerer de opp til livsopphold.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Grunnen til at jeg nevnte både nav og husbanken er fordi du bare kan nyte godene av husbanken inntil du overstiger en satt sum inntekt.
Det er ikke akkurat magi å få nav til å betale husleia di. hva skal en ellers gjøre liksom om du får 14k utbetalt i mnd med husleie på 11k. Nav forventer aldeles ikke at du skal dra ut 11k fra stønaden din sånn at du har 2 løk å leve på resten av mnden.
Nå mener jeg ikke at det er lett å få nav til å gjøre det, og du må nok gjennom papirmøllene, men det er veldig mulig og ikke vanskelig.

Folk hadde jo tjent penger på å forbli på sosialen istedenfor å gå over på aap om det er slik vindaloo skisserer.
Hvis du har "2 løk" igjen så gir de deg 4000 til så du har livsopphold. I tillegg sier det seg selv
at man ikke kan ha 11 lapper i husleie når inntekten er 14000kr.

Jeg sier ikke dette fordi jeg synes folk burde ha det slik, og jeg har selv levd under sånne forhold i mange år.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Men det er jo folk i oslo som går på nav? Nå er jeg selv fra utenfor oslo, men er det leiligheter til under 11k i oslo? Har du opplevd dette? at du for et livsopphold på aap hver mnd siden du må betale husleie? Neida jeg ser hva du sier, jeg har bare opplevd det på en annen måte.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Men det er jo folk i oslo som går på nav? Nå er jeg selv fra utenfor oslo, men er det leiligheter til under 11k i oslo? Har du opplevd dette? at du for et livsopphold på aap hver mnd siden du må betale husleie? Neida jeg ser hva du sier, jeg har bare opplevd det på en annen måte.
Vis hele sitatet...
Ja jeg har opplevd det, ikke i Oslo, men rett utenfor (Nordre Follo) I tillegg har jeg fått beskjed om å skaffe
meg billigere sted å bo. Type leie ett rom for f.eks. 6000 kr.
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av Absurd Vis innlegg
det er helt klart bedre med aap en sosialen. du mister heller ikke penger fra husbanken mener jeg, selvom du får aap og ikke sosial, du kan lett få nav til å betale husleie i tillegg til å få utbetalt aap.

6200 er helt bak mål. Tenk at vi behandler folk sånn i norge.

Jeg har selv aap i viken, om du har noen spørsmål rundt det må du gjerne sende meg pm. Jeg gikk vel selv i "behandling" hos psykolog i starten, men har ikke vært i behandling på flere år, å nyter fortsatt godene av aap.
Vis hele sitatet...
Må vri og vende på hver fuckings krone...klipper opp sneiper og røyker til all tobakk er røyka opp...sånn er det hver måned...
Kan vel kanskje skylde seg sjøl som røyker tobakk da men...

Sitat av snowden Vis innlegg
Må vri og vende på hver fuckings krone...klipper opp sneiper og røyker til all tobakk er røyka opp...sånn er det hver måned...
Kan vel kanskje skylde seg sjøl som røyker tobakk da men...
Vis hele sitatet...
takk for tilbudet, kanskje jeg kommer med noen oppfølgings spm senere =)
Sist endret av snowden; 19. oktober 2021 kl. 11:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uføretrygd er ikke noe man bare søker om. Du skal gjennom haugetall av legespesialister som skriftlig anbefaler nav at du ikke duger til annet enn uføretrygd og at problemene er varige. Så kverulerer nav på det i flere år og mener at det kan hende du kan jobbe med tilrettelegging eller med riktig helsehjelp og rehabilitering, så må du gjennom år med forskjellig type behandlinger og rehabilitering og arbeidsutprvøing så skal det dokumenteres at ikke noe av det hjalp og at funksjonsevnen din fortsatt er varig nedsatt. Du kan få 20% ufør og mest sannsynlig ikke 100% ufør med mindre du ikke klarer å ta vare på deg selv og gjøre vanlige ting daglig som å lage mat og dusje.

Å være ufør burde ikke være et mål for da er du stuck til å leve under fattigdomsgrensa resten av livet med mindre du har en feit uføre forsikring og langt arbeidsliv bak deg med langt over gjennomsnittet i lønn.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Om man har vært av å på sosialen i 20 år, og er vandt med en månedlig inntekt på under 7000 kr, så synes jeg det egentlig kan være et mål å bli uføretrygdet. Det handler jo litt om å få lov til å leve et verdig liv, også når man har det på plass kan man begynne å ta tak i problemer man har. Det er ikke sånn at når man blir uføretrygdet så er man det resten av livet. Og om uføretrygd blir innvilget her så er jo det et grep TS tar nettop for å IKKE leve under fattigdoms grensa som er på typ 220k. om jeg tolker ts riktig så har han inntekt på under 100k akkurat nå.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Men det er jo folk i oslo som går på nav? Nå er jeg selv fra utenfor oslo, men er det leiligheter til under 11k i oslo? Har du opplevd dette? at du for et livsopphold på aap hver mnd siden du må betale husleie? Neida jeg ser hva du sier, jeg har bare opplevd det på en annen måte.
Vis hele sitatet...
Jeg bor i Oslo og har husleie på ca 5300 i mnd inkludert fyring tv og internett. Men jeg eier, jeg leier ikke. Og ja, jeg er uføretrygdet. Og har hatt leiligheten i ca 20 år. Du kan få det billig i Oslo hvis du ikke MÅ bo i sentrum eller på Majorstua/Løkka.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Om man har vært av å på sosialen i 20 år, og er vandt med en månedlig inntekt på under 7000 kr, så synes jeg det egentlig kan være et mål å bli uføretrygdet. Det handler jo litt om å få lov til å leve et verdig liv, også når man har det på plass kan man begynne å ta tak i problemer man har. Det er ikke sånn at når man blir uføretrygdet så er man det resten av livet. Og om uføretrygd blir innvilget her så er jo det et grep TS tar nettop for å IKKE leve under fattigdoms grensa som er på typ 220k. om jeg tolker ts riktig så har han inntekt på under 100k akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Trygd er ikke noe man går på for å få mer penger mens man prøver å finne jobb eller behandling. Da går man på arbeidsavklaringspenger som er ganske nærme minstesatsen for trygd. Men er man varig syk og kvalifiserer til trygd på ærlig måte støtter jeg det men som sagt må det mer enn en søknad til da det skal dokumenteres i hue og ræva fra legespesialister og tiltak prøvd

Sosialstøtta er altfor lav alene og er ment som supplerende men siden mange havner der alene håper jeg vi får borgerlønn innført snart!
Hvordan går man frem dersom man har langvarig psykisk psykdom og skal søke ung uføre. (Er på AAP)?