Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 7648
Hei, kjøpte en Netgear ruter med lan/wifi i går, men når jeg kobler den opp til modemet får ikke ruteren internett.
Jeg forhørte meg på Elkjøp om jeg måtte ha egen ruter fra Telenor for att det skal funke, men det var ikke nødvendig sa han. Har prøvd det meste av trøbbel skyting men wifien er fortsatt død. Det som er rart er att jeg finner ruteren på wifi, men nada internett. Ble jeg lurt?

Eller noober jeg fælt
Sist endret av makkalatte; 9. juni 2020 kl. 19:14. Grunn: Skrivefeil
Hva mener du modem, det er vel en ruter der også? Kan være den må settes i "bridge".

https://www.tek.no/nyheter/guide/i/A...ren-i-bromodus
Sitat av Dough Vis innlegg
Hva mener du modem, det er vel en ruter der også? Kan være den må settes i "bridge".

https://www.tek.no/nyheter/guide/i/A...ren-i-bromodus
Vis hele sitatet...
Slik ser den boksen jeg kobler fiber til.
https://imgur.com/GgoLmER

Det er denne boksen jeg har koblet ruteren til. Er ikke dette modem boksen?
Det er kun nødvendig å ha egen ruter fra Telenor dersom du har en DSL-linje (Telefonlinje-internett). Da er de ofte av typen ZyXel. Med vanlig coax-kabelmodem kan du bruke hvilken som helst ruter.

Definisjonsspørsmålet her er hva du mener med "modem". Dersom det er et Telenor Multimodem av typen ZyXel P8702N, 2812 eller lignende, er dette en kombinasjonsløsning mellom modem og ruter for bruk på ADSL/VDSL-linjene. For de som bruker coax, fungerer disse overnevnte ZyXel-multimodemene enkelt og greit som en vanlig trådløs ruter. I førstnevnte tilfelle, der ZyXel'en er koblet rett i veggen på DSL-inngang, må du sette den i bridge, som Dough sier over meg her.

Dersom du har et modem av følgende type: KAON, Technicolor, Cisco eller Thomson, er dette et coax-kabelmodem, og du kobler ruteren rett i denne. Det er da viktig å påse at du bruker en WAN-inngang på ruteren din, og ikke en av de (Vanligvis) fire LAN-portene, ellers får du strupet uplink til 100 mbit istedet for 1000 mbit.
Med coax-modem må du påse at følgende lampestatus er tilstede: Power, US, DS og Online lyser fast, mens Link/Ethernet blinker i ny og ne. Dersom det blinker i US/DS, og modemet har stått tilkoblet i mer enn 4 timer, må du kontakte Telenor kundeservice, for da kan det være noe på linjen som gjør at du ikke er på nett.

EDIT:
Sitat av makkalatte Vis innlegg
Slik ser den boksen jeg kobler fiber til.
https://imgur.com/GgoLmER

Det er denne boksen jeg har koblet ruteren til. Er ikke dette modem boksen?
Vis hele sitatet...
Dette er et kabelmodem (Trolig en Technicolor om jeg ser riktig). Det skal fint fungere med hvilken som helst ruter. Sjekk lampestatus på US/DS. Hvor lenge har modemet stått tilkoblet?
Sist endret av Deadlock Radium; 9. juni 2020 kl. 19:34.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Det er kun nødvendig å ha egen ruter fra Telenor dersom du har en DSL-linje (Telefonlinje-internett). Da er de ofte av typen ZyXel. Med vanlig coax-kabelmodem kan du bruke hvilken som helst ruter.

Definisjonsspørsmålet her er hva du mener med "modem". Dersom det er et Telenor Multimodem av typen ZyXel P8702N, 2812 eller lignende, er dette en kombinasjonsløsning mellom modem og ruter for bruk på ADSL/VDSL-linjene. For de som bruker coax, fungerer disse overnevnte ZyXel-multimodemene enkelt og greit som en vanlig trådløs ruter. I førstnevnte tilfelle, der ZyXel'en er koblet rett i veggen på DSL-inngang, må du sette den i bridge, som Dough sier over meg her.

Dersom du har et modem av følgende type: KAON, Technicolor, Cisco eller Thomson, er dette et coax-kabelmodem, og du kobler ruteren rett i denne. Det er da viktig å påse at du bruker en WAN-inngang på ruteren din, og ikke en av de (Vanligvis) fire LAN-portene, ellers får du strupet uplink til 100 mbit istedet for 1000 mbit.
Med coax-modem må du påse at følgende lampestatus er tilstede: Power, US, DS og Online lyser fast, mens Link/Ethernet blinker i ny og ne. Dersom det blinker i US/DS, og modemet har stått tilkoblet i mer enn 4 timer, må du kontakte Telenor kundeservice, for da kan det være noe på linjen som gjør at du ikke er på nett.

EDIT:


Dette er et kabelmodem (Trolig en Technicolor om jeg ser riktig). Det skal fint fungere med hvilken som helst ruter. Sjekk lampestatus på US/DS. Hvor lenge har modemet stått tilkoblet?
Vis hele sitatet...
Det er en Technicolor ja, kabelen fra veggen står i modemet å alle lys er grønne (Power,DS,US,Online og Link) DS/US blinker ikke men er stabil, Link blinker.

Bruker internettet på ps4 uten problemer rett fra modemet så linjen er bra. Ringte Telenor i dag å forhørte meg, de sa att linjen var stabil å att jeg hadde dynamisk ip.

Forskjell på bridge og wan ?
Sist endret av makkalatte; 9. juni 2020 kl. 19:49.
Hvis du står koblet til en switch før ruteren, kan det være her problemet ligger i alle fall, da modemene kun har én IP-adresse som tildeles videre, så gjør ruteren jobben med å tildele flere IP-adresser (Om jeg husker helt rett). Dersom ruteren din er koblet direkte inn i modemet, og det fremdeles ikke fungerer, kan det være rimelig å anta at det er noe galt med ruteren, siden du får kontakt på samme kabel inn i PS4'en din.
Sist endret av Deadlock Radium; 9. juni 2020 kl. 19:52.
Er ingen switch i mellom ruter/modem. Nå er alt koblet opp slik du beskriver, ruter har alle grønne lys bortsett fra internett. Får ikke levert inn ruteren til Elkøp heller pga av corona Nice.

Skal prøve med en ruter til en venn, tusen takk for hjelpen!
for det første har du sjekket om du får nett med ta kabel fra coaxmodem og rett i pc, hvis ja. hvordan har koblet fra modem inn i ruter hvilken port? hva tester du med kabel eller wifi via ruter. har du logget inn på nye ruter og sett på innstilliger? Netgear bruker stortsett 192.168.1.1 eller 192.168.0.1
Sitat av RapTouR Vis innlegg
for det første har du sjekket om du får nett med ta kabel fra coaxmodem og rett i pc, hvis ja. hvordan har koblet fra modem inn i ruter hvilken port? hva tester du med kabel eller wifi via ruter. har du logget inn på nye ruter og sett på innstilliger? Netgear bruker stortsett 192.168.1.1 eller 192.168.0.1
Vis hele sitatet...
Har ikke pc nå, men det har alltid funket med kabel fra modem til pc. Som sagt, tester med ps4 uten problem rett fra modem.
Har koblet meg opp til ruter wifi med android å kjørt alle trøbbel skyting også.

Byttet coax kabel å nå fikk ruter internett. Fikk laget meg bruker med admin/passord å fikk startet oppdatering av ruter, men så plutselig stoppet ruteren å nå lyser den bare på power. Omfg. Jaja. Solen skinner.

Den stoppet under oppdatering, tror den kverket seg selv.

"If the Power LED blinks slowly and continuously, the router firmware is corrupted. This can happen if a firmware upgrade is interrupted, or if the router detects a problem with the firmware."
Sist endret av makkalatte; 9. juni 2020 kl. 20:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.