Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3860
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Hei!

Jeg har lenge vært en 3D-printer entusiast og har tidligere hatt to printere som jeg ville sagt faller innenfor nybegynner kategorien. Det er en stund siden jeg dessverre måtte legge hobbyen på hylla av diverse grunner, men ønsker nå å ta opp denne ytterst givende hobbyen igjen. Jeg vurderer nå å kjøpe clas ohlson sin FlashForge Adventurer 3, blandt annet også fordi den er på tilbud akkurat nå, men jeg har et par spørsmål i forkant; Hvor varm klarer den oppvarmede byggeplattformen på denne printeren å bli? Lurer på det samme vedrørende hotenden også - hva er maks temperaturen på den? Hos clas ohlson så står det at denne printeren er kompatibel med PLA og ABS, tror dere at det er mulig å printe andre ting som PETG eller PC også - eventuelt med noen modifikasjoner? Ellers så lurer jeg også på om noen generelt kan si noe om erfaringer i relasjon til denne printeren og ellers så er også tips til en små-uerfaren 3D-printer entusiast med lavt budsjett velkomne!

Takker for alle svar på forhånd!
dysen går opp til 240c, senga til ca 100c, petg går helt fint, pc kan du glemme med mindre du bytter til all metal hotend, de er ganske greie printere, men foretrekkr printere der man kan mekke litt mere selv på dem, men er jo smak og behag, kjenner flere som har god erfaring med dem, fine for nybegynnere, lite som man kan gjøre galt
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Trådstarter
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
dysen går opp til 240c, senga til ca 100c, petg går helt fint, pc kan du glemme med mindre du bytter til all metal hotend, de er ganske greie printere, men foretrekkr printere der man kan mekke litt mere selv på dem, men er jo smak og behag, kjenner flere som har god erfaring med dem, fine for nybegynnere, lite som man kan gjøre galt
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Vet du om det er realistisk å bytte til en all-metal hotend på denne printeren? Jeg synes så og si alt passer for mine preferanser og mitt kompetansenivå når det gjelder denne printeren, men kunne godt tenkt meg å ha muligheten til å være litt fleksibel når det gjelder filament typer som er mulig å printe.
Ser at de serlger hotend på clas til 265c men er i grenseland for pc, men holder for en del, er ganske fleksibel da, hadde prøvd meg ut stock først, er ofte værre å printe
Hadde aldri kjøpt noe annet enn prusa sine printere. Har hatt 5-6 printere siden 2012 og har 2stk prusa nå som printer med ca ~98% suksessrate.

Denne har same størrelse og byggeflate som den class ohlson printeren du ser på: https://www.prusa3d.com/category/original-prusa-mini/

Kjøpe du byggesett så lære du deg hvordan printer fungere og vil ha en mye bedre forståelse om noe går til helvete

Ikke la deg bli lurt av fancy enclosure og at de skriver at det er stillegående printer, det som avgjør om den er stillegående eller ikke er hvor gode komponenter de har brukt i steppermotor kontrollere, optimalisering i firmware og kvalitet på selve steppermotorer ��
Sist endret av HerAnt; 28. desember 2021 kl. 17:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Trådstarter
Sitat av HerAnt Vis innlegg
Hadde aldri kjøpt noe annet enn prusa sine printere. Har hatt 5-6 printere siden 2012 og har 2stk prusa nå som printer med ca ~98% suksessrate.

Denne har same størrelse og byggeflate som den class ohlson printeren du ser på: https://www.prusa3d.com/category/original-prusa-mini/

Kjøpe du byggesett så lære du deg hvordan printer fungere og vil ha en mye bedre forståelse om noe går til helvete

Ikke la deg bli lurt av fancy enclosure og at de skriver at det er stillegående printer, det som avgjør om den er stillegående eller ikke er hvor gode komponenter de har brukt i steppermotor kontrollere, optimalisering i firmware og kvalitet på selve steppermotorer ��
Vis hele sitatet...
Men er ikke dette med enclosure noe som kan bidra til å få et godt printeresultat? Jeg tenker da på varmen og hvordan det at printingen foregår noe isolert holder på varmen bedre. Det er endel nettsider som selger filament som tar dette med i beregningen. Den første printeren jeg hadde var en Flashforge Finder, også fra clas ohlson. Denne var jeg super fornøyd med, til og med en kamerat av meg som jeg hadde på den tiden, som driver med 3D-printing på et prosumer nivå var imponert over hvor bra kvaliteten på printene som den maskinen laget var. Når jeg da tenker hvor langt 3D-printere har kommet siden den tid (dette var flere år siden), så blir jeg veldig fristet til å kjøpe den nye printeren til Flashforge. Men jeg har hørt mye bra om Prusa også - absolutt!
Vel, jo.. det at varmen blir holdt på har selvfølgelig noe å si når du skal printe med visse type plast som er mer krevende å printe med. Enclosure som holder på varmen har mye å si hvis printeren printe sakte, det er da du kan oppleve warping av modellen.

Det siste innen 3d printing er en balanse mellom hastighet og kvalitet som for eks. Voron 2.4 gjør her(https://youtu.be/a6XRs-g6ngw) dette er jo ganske ekstremt men det viser bare hvor langt en kam pushe grensene. De fleste printere klarer å lage fine prints bare du tune de nok, men folk flest er vel drittlei av å vente på disse ��

Poenget mitt er at prusa har ekstremt bra hardware og firmware som gjør en god jobb, spesielt til den prisen
Sist endret av HerAnt; 31. desember 2021 kl. 10:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har adventure 3 og den skriver PLA med tilnærmet 100% suksess på standard innstillinger. Jeg var egentlig drittlei av å tune 3D printere men når jeg var i kontakt med en bedrift som brukte et antall av 2ern til prototypeing tenkte jeg dette må virke. Trur jeg fikk min for tre lapper på tilbud. Ikke mye å lure på. Sku bare brukt den mer...