Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3343
Hei! Jeg bor i en institusjon under omsorgsovertakelse.
Jeg flyttet nylig til et nytt hus hvor følgende problemer er:

Strømmen i hele leiligheten går hele tiden, Muligens at leiligheten ikke får nok strøm inn. Derav kan jeg ikke ha på varme fordi strømmen går med engang varmen er på. Jeg har en varmeovn som står på 35 grader på soverommet men blir bare kaldere. (Dårlig isolasjon) Alt fra hovedsikring til overbelastning og diverse blir glo varme.
Strøm problemet har pågått i rundt en måned nå med snitt på 1-2 strømbrudd pr. dag. Dette er vel ikke helt innafor vel? Har ikke noen gradestokk men det er nok til at jeg skjelver i 2 pledd.

Jeg bare lurer på hvordan jeg kan gi dem et spark i ræva så dem slutter å bry seg om penger, og faktisk gjør noe.
Med vennlig hilsen en som er ganske lei akkurat nå.
Sitat av lillebiff355 Vis innlegg
Hei! Jeg bor i en institusjon under omsorgsovertakelse.
Jeg flyttet nylig til et nytt hus hvor følgende problemer er:

Strømmen i hele leiligheten går hele tiden, Muligens at leiligheten ikke får nok strøm inn. Derav kan jeg ikke ha på varme fordi strømmen går med engang varmen er på. Jeg har en varmeovn som står på 35 grader på soverommet men blir bare kaldere. (Dårlig isolasjon) Alt fra hovedsikring til overbelastning og diverse blir glo varme.
Strøm problemet har pågått i rundt en måned nå med snitt på 1-2 strømbrudd pr. dag. Dette er vel ikke helt innafor vel? Har ikke noen gradestokk men det er nok til at jeg skjelver i 2 pledd.

Jeg bare lurer på hvordan jeg kan gi dem et spark i ræva så dem slutter å bry seg om penger, og faktisk gjør noe.
Med vennlig hilsen en som er ganske lei akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk helt uakseptabelt og potensielt livsfarlig mtp varmegangen du nevner. Meld fra til din lokale instans om at dette er et farlig elektrisk anlegg, se mer her: https://www.elsikkerhetsportalen.no/bekymringsmelding/.

Mener man kan potensielt si fra til brannvesenet også, men det kan jeg ikke nok om til å svare ordentlig på.

Lukter det brent fisk, kjemisk lukt eller noe sånt? Det kan være tegn på elektrisk brann.
Sist endret av Vasken; 6. januar 2021 kl. 10:47.
En Glad Idiot
lillebiff355's Avatar
Trådstarter
24 6
Takk for svar. Tenkte å sende bekymrings melding før skjønner du men viste ikke helt krava for at det skulle være verdt det.
Ingen lukt som jeg kan tenke.
Vet at når strømmen går hos meg går den på noen ting i 1 etasjen (en annen leilighet), garasjen + elbilerx2, Alle rom i andre etasjen bortsett fra 2 tak lys på kjøkkenet (Resten går av der og), alt på bad, stue osv. Kalt i hele andre etasjen. pga. overnevnte.
Mange viktige sikringer (7 stykk totalt) går når strømmen går.
Sist endret av lillebiff355; 6. januar 2021 kl. 11:10. Grunn: skriveleif
Sitat av lillebiff355 Vis innlegg
Takk for svar. Tenkte å sende bekymrings melding før skjønner du men viste ikke helt krava for at det skulle være verdt det.
Ingen lukt som jeg kan tenke.
Vet at når strømmen går hos meg går den på noen ting i 1 etasjen (en annen leilighet), garasjen + elbilerx2, Alle rom i andre etasjen bortsett fra 2 tak lys på kjøkkenet (Resten går av der og), alt på bad, stue osv. Kalt i hele andre etasjen. pga. overnevnte.
Mange viktige sikringer (7 stykk totalt) går når strømmen går.
Vis hele sitatet...
Håper strøm er inkludert i leie, om ikke betaler du vel også for deler av underetasjen siden du sier den ryker der også.
Vet ikke hvor mye strøm to elbiler trekker når de lader men siden du sier den går der også kan det hende det er de under deg som overbelaster sikringen/e når de skal lade to elbiler.

Kan ikke så mye om strøm men er det ikke litt rart at det går syv sikringer samtidig? Eller er alle de syv sikringene koblet på samme overspensvern?
Uakseptabelt! Det skal gå an å oppholde seg der i normal romtemperatur. El anlegget høres risky ut og fortjener en bekymringsmelding som nevnt over.

Du betaler/institusjonen betaler for en bolig og du har rettigheter som leietaker.

Har elbilene egen kurs ? Det skal de ha såvidt jeg vet
Ring everket og be dem ta en kontroll. Da blir sikkert anlegget stengt.
sikkert ikke stort annet en underdimensjonert kurs...

den varmeovnen din trekker sikkert mer enn nok siden du ikke får det varmt. all varmen forsvinner sikkert ut av kåken.

lite everket får gjort med dårlig isolasjon.
Sikkerhetsklarert
Hva mener du med at strømmen går? Forsvinner tilførsel til hele bygningen, er det hovedsikring som slår ut, eller går sikring på en eller flere av kursene?

Du nevner elbiler, vet du str på kursen til lader? Om disse er underdimensjonert så kan de bli varme over tid ved lading.
Høy temp i skapet kan føre til at sikringer ved siden av disse kan vippe ned.

Selv vært borti det på eget hus, måtte gå opp til 40a sikring på kurs til laderen.
Som andre over her nevner så kan det umulig være forsvarlig å plassere noen et sted hvor levestandarden blir langt under normalen her til lands. En skulle tro at det var selvsagt, men så vidt jeg forstår så har du ikke nevnt noe om det enda? Verdt en tanke, så håper du gjør det. Håper det ordner seg for deg, en omsorgsbolig skal være som navnet tilsier: en oase i omsorg.
En Glad Idiot
lillebiff355's Avatar
Trådstarter
24 6
Takk for svar folkens. Det er Hovedsikring og Overbelastning og noen generelle sikringer i 2 etg. som går. pluss noen ting nede som er koblet på samme sikringene. Så garasjen/elbila er nok på 2 etg. Det blir glovarmti skapet. Bl.a 3 like sikringer som er smale og korte som er ca samme størrelse som 2 vanlige flip/flop sikringer.