Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 8338
Jeg har trykket på en .xls fil i en phishing email inne i Protonmail appen på en iphone 11 med oppdatert OS for noen uker siden ( ikke aller nyeste uppdaterting)

Jeg bruker 2FA og har skiftet passord.

Er det mulig at malware potensielt har fått tak i mine emails?

Grunn til bekymring?
Sist endret av benthelight; 18. oktober 2020 kl. 15:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei.

At du gjorde det på iPhone tilseier at risikoen er liten. For det første har Apple god segregering av data mellom apper. For det andre er det snakk om makrovirus i dei fleste tilfeller - og det er ikkje støtta av Excel på iOS.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei.

At du gjorde det på iPhone tilseier at risikoen er liten. For det første har Apple god segregering av data mellom apper. For det andre er det snakk om makrovirus i dei fleste tilfeller - og det er ikkje støtta av Excel på iOS.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Jeg har heller ikke excel på iOS og det ble åpnet som en preview inne i mail appen.

Tror du mine emails kan ha blitt lest / lastet ned av angriperen?
De fleste skadelige office filer for meg kjent er de som slutter med filtype+m, ex docm og xlxm. Det er disse som evt kan kjøre makroer.

Men man vet aldri, pdfer har jo vært sårbare ørten ganger...
Jeg har ingen kunnskaper om iphone.
Men kanskje det finnen noen apper som kan scanne etter virus?
Eventuelt ta en reinstallasjon av telefonen.