Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1812
Eg vurderer å lage salpetersyre og lurer på korleis eg kan lage salpeter av det.
Det du kan gjøre er å reagere syren med Natriumkarbonat (Ikke bikarbonat) og få natriumnitrat (Som også fungerer til krutt om det er i tankene, men det er hygroskopisk, i.e. det tiltrekker seg vann).

Natriumnitratet blandes med kaliumklorid (saltalternativ for de som ønsker å minke på natriuminntaket), det skjer en ioneutbyttelse og du har nå en løsning med kaliumnitrat og koksalt (NaCl). Kok opp og kok en liten stund til du ser en slags hinne danne seg på toppen av løsningen. Ha i bittelitt vann, 10ml (Alt etter størrelse på eksperimentet selvsagt!) og la det stå i kjøleskap til det når 4*C. Nå burde krystaller av Kaliumnitrat ha kommet på bunnen. Hell av resten av løsningen.

Dette er en egentlig en komplett ubrukelig guide siden den er så langvaring og velig lite effektiv... Det er bedre å skaffe seg ammoniumnitrat og kaliumhydroksid, reagere de to i løsning og så har du RENT kaliumnitrat. Så slipper du syra...

Hvordan hadde du egnetlig tenkt å lage syren egentlig?
Og hvorfor kjøper du ikke direkte fra en selger, f.eks FK?
Sist endret av Pyrotecnican; 31. august 2010 kl. 01:26.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Hvordan hadde du egnetlig tenkt å lage syren egentlig?
Og hvorfor kjøper du ikke direkte fra en selger, f.eks FK?
Vis hele sitatet...
Eg ser litt på birkelande-eyde prosessen (Ser berre etter ein jacobs stige, vil ikkje drepe meg på å lage ein sjølv)

Og FK er for langt vekke.
Sist endret av Demolution guy; 30. september 2010 kl. 18:23.
Hva har du brukt som strømforsyning?
Eg tenkte aggregat eller bil-batteri. Men eg er heilt på jordet når det gjeld elektriske greier så berre rett meg eller gi noen tips