Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  120 9767
Begynte å programmere på en "enkel" flysimulator noen måneder før jul og den begynner faktisk å få litt form og endel features, samt et ok design. Har en relativt stabil AI som lærer seg å fly bedre og bedre så lenge den blir trent og utvikler og vidrefører sine gener igjennom gererasjoner. Selve renderingen jeg bruker i simmen er OpenGL api'et og vurderer å bruke DirectX for input(joystick, keyboard og mus), lyd og om jeg orker; DirectPlay(for multiplayer).. Skulle egentlig bare ha kommentarer og slikt, sidn dette tross alt er showroomet
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Har du virkelig laget det der? *imponert*
må si jeg er ganske imponert selv hvis du har lagd den selv! kan melde meg som betatester
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
ja jeg har laget den selv, har vel og merke fått en kammerat til å gjøre det enkle arbeidet med å lage modellen og texturen til den(samt til bakken).. Ellers blir bakken automatisk generert under oppstard og lager den forskjellig fra gang til gang simmen startes.. Har også laget en feature som tar hand om å lage noenlunde realistiske skyer, istede for å bruke bilder så generer den disse igjennom flere forskjellige "layers" og kalkulerer lyssetting iforhold til øyet og solen er(skyene vises ikke på bildene som er nå).. Fant ikke ut hvordan jeg legger til flere vedlegg i samme post så jeg lar dette komme i 3 poster..
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
som sagt..
Ser veldig bra ut så langt. Når har du en beta klar? Hva slags sim blir det? Er det et spill hvor du bare skal fly, eller kan du fighte også?
original reprint
xaff's Avatar
Og hvordan er det fysiske miljøet?

Realistisk eller 'japansk anime se-jeg-kan-fly-som-gæææææærn -fordi-tyngdekraften-ikke-eksisterer'? d-:
nice, jeg vil også være betatester når den er klar for testing
dette kan bli morro å følge med på videre ser veldi bra ut!
Tenk på å bli spillutvikler en gang?
må bare si nice!!!! enda en betatester her!
fy faan så fett?!?! betatester me? jatakk?
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Når har du en beta klar? Hva slags sim blir det? Er det et spill hvor du bare skal fly, eller kan du fighte også?
Vis hele sitatet...
Når en "beta" blir klar er uvisst, men jeg regner med det blir å ta en god stund. Klart, planen er at man skal kunne fly mot hverandre eller en AI.

Og hvordan er det fysiske miljøet?
Vis hele sitatet...
Gravitasjon og alt eksisterer og funkgerer meget bra synes jeg. oppdriften er et resultat av arealet på vingene(beregnes med noen kontrollpunkter), farten på flyet(beregnes av luftmotstand, lufttrykk og propellhastighet) og selvfølgelig gravitasjonen. + noen faktorer til som alle legges inn i en algoritme for beregning av oppdrift(brukes i fysiske eksperimenter også).

Tenk på å bli spillutvikler en gang?
Vis hele sitatet...
Joda tanken har streifet meg, holder på å utdanne meg i den retningen. Foreløpig systemutvikler da.. Men man får se hvordan det går, Spillutvikling er langt ifra en enkel industri og det knives om jobbene. Men.. alt til sin tid

Ellers kan jeg sleppe ut noen screenshot da og nå for å vise hvordan progressn er, og om jeg føler hele greia er presentabel er det mulig man slepper ut en liten demo.
DAMN! Kenneth.. du er rå må vel ansette deg en gang når jeg får et firma opp å kjøre GL
saa pent ut...

legg uten en liten smakebit snart da.. trenger jo ikke vaere no mer enn en physics test. Alltid morro med saanne ting..

hadde vaert morro aa faa se noen closeups paa flyet og kansje noen andre kamera vinkler
Det så drit bra ut... (stiller som betatester)
vil gjerne se kildekode også :>
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Skal se om jeg ikke får lagt opp en liten beta iløpet av helga.. Kildekode sier du? Dream on
denne var nice, hvilke tools bruker du da?
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Bruker Microsoft Visual Studio .NET (C/C++) og OpenGL API(for rendering).. Ellers vil jeg bruke DirectX for Input, lyd og eventuell nettverk..
Geniet...
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Nytt screenshot..!

Har drevet å eksperimentert litt med å lage vann.. foreløpig har jeg bare en plane med et texture med blending. Blir etterhvert å binde dette med fysikk slik at det vil bli generert bølger og at eksterne ting kan påvirke bølgene. f.eks Dybde, vindretning og solposisjon.
kan du bare ikke legge ut den filen du kjører nå da?
Blir jo kjempe nykjerrig!

Vææær så snill
må si det der så ikke helt galt ut.. positivt overassket!
gleder meg til å prøve det.
veldig veldig bra dette her! jobber du med dette alene? (har ikke så veldig mye peil på slikt)
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Jobber stort sett alene med dette, Dvs. Jeg har noen kammerater som gjør arbeid som å lage meg et par modeller og medhørende textures

Siden det er såpass stor forespørsel om å få teste demoen så vil jeg sannsynligvis slippe ut en liten test iløpet av natta.. skal ut på byen en tur nå så gjør jeg det nåt jeg kommer hjem igjen..
Stay tuned
gleder meg
Scha har fått seg konkurranse? :P

_Najs_ vertfall =)
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Oki, da var man vel hjemme igjen.. Skal uploade den demoen nå. Anyways, litt informasjon. 'e' skifter view, 'f' fryser demoen og 'p' viser litt info med større bokstaver.. Ellers for å kunne fly demoen burde du ha en joystick med trottle control. Skal release en demo som også kjører på keyboard(dere kan kjøre demoen fordet om dere ikke har joystick, men kan ikke styre flyet..)
For dere som downloader vil jeg helst at dere sender litt informasjon om hvordan den kjører. Som hvordan demoen kjører rent "performance", fysikk, grafikk messig og på hvordan specs du har på maskinen(post, eller ta kontakt med meg i kanalen, nick |d13mob/m0b|g0ne/m0b|n\a).. demoen er på rundt 5-6 megs. Have phun :]
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
hehe.. nå funka jo seff ikke det å uploade til nff.. nåvel, jeg uploader den til http://home.no/ztaale/airdemo.rar
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
er forresten klar over at man kan ha problemer med joysticken og kontroll over flyet, samt ellers små bugs.. for å kontrollere hvor du ser i så bruker du musa..
Gikk så treigt at jeg kunne ikke spille det
Morsom sak.... er litt treig noen ganger, men det blir vel bedre.
Veldig veldig bra jobbet
Mektig imponert.
Hvem andre enn meg bør være beta-tester!? I'm the man for that job!!!

Skikkelig bra laget!
Hvilke prog bruker du?
Nice.... kult! jeg har ikke joystick, men jeg gleder meg til du får laget en som styrer med keyboard. kan du ikke prøve å lage en som styrer med musa?
Bruker Microsoft Visual Studio .NET (C/C++) og OpenGL API(for rendering).. Ellers vil jeg bruke DirectX for Input, lyd og eventuell nettverk
Vis hele sitatet...
huhu... jeg bor lammi m0b jeg får sett source kodinga daglig... *mobbe*
Ikke at det har noe å si for jeg skjønner ikke blåbær av hva han driver med engang... im the only freekin beta testah sånn bortsett fra at specsa på masjina mi ikke er no tess wiiihaaa...

ps. nei jeg er ikke trøtt nå ;p
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
For å gjøre rede for èn ting, i tilfelle noen fikk feil inntrykk av den posten.. Han bor ikke ilag med meg, mer 2 etasjer over meg..!
Better than thou.
Ja, for jeg fikk inntrykk av at dere kjærester. Men dere er altså bare elskere?
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
HA...HA.... [Back to topic]
hehe... jepp bare elskere...
en ellers ?
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Gikk litt treigt må jeg si, men imponert, det er jeg
genialt! ..... har du holdt på lenge eller? når tror du du har demo klar.. skulle testa dette ! !
tøft, gleder meg til å prøve det!

Opprinnelig postet av UgGLy
genialt! ..... har du holdt på lenge eller? når tror du du har demo klar.. skulle testa dette ! !
Vis hele sitatet...
les hele posten


edit:

prøvde det her på skolen og det lagga konstant
og jeg har ikke joystik her på skolen(logisk nok)
Sist endret av reallife; 20. februar 2003 kl. 08:26.
wee genailt
Nice dude! sitter på skola nå så jeg har bare fått sett screenshotene, skal teste greia når jeg kommer hjem. Trodde ikke det var mulig for en enkelt person som ikke har heftig utdanning innen spillutvikling å lage noe så bra! stå på!
registrerte meg på forumet for å få se bildene...tror jeg må følge med på utviklingen av dette...
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Har tenkt litt på utviklingen av AI'en min og en ide slo meg. Å bygge en virituell superpc, dvs. samle masse prosessorkraft til å kjøre trening på AI'en min. På samme måte som Seti og alle de gutta gjør det til å gjøre ferdig de prosjektene sine..
Jeg kunne startet opp en server, så legger jeg ut en klient som dere(folk) kunne ha lastet ned og kjørt.. Klienten ville så koble seg opp mot serveren min og samtidig trent opp AI'en min og deretter sendt inn "hjærnene" til serveren min..

Dette ville ha hjulpet meg mye med å få trent opp ai'en skikkelig, er det noen her som ville ha vært interessert i å kjørt en slik klient mye? så jeg vet om det er noen vits å lage dette..