Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 1417
Vell, overskriften sier vell sitt; Hva galt har vista gjort?
Hører jo at mange kritiserer Vista, og sier at XP er mye bedre. Men jeg har hatt i et par uker nå, uten at jeg har noen problem med det.
Noen som kan komme med litt saklig kritikk?
gir deg enda et par med uker kansje fler så vil du merke det jeg finner ikke så mye galt med det selv men dæven så irriterende vista kan være til tider!
azeklor's Avatar
Trådstarter
Joda, hører folk sier det, men hva er det som kan være irriterende?
Nå er det verdt og merke seg at endel oppdateringer og ny servicepack har fikset opp det råtne systemet tvert. Ved release var det helt hodetrups på tryne (syntes jeg), men det har kommet seg med tiden. Er et fullgodt OS per idag, tingen er vel at jeg foretrekker gode gamle XP ovenfor Vista av personlige grunner, oppsett, design o.l.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Greit at Vista ser pent ut designmessig, men personlig liker jeg XP bedre grunnet ytelsesforskjellen. Kan jo se her. Om dette er fikset nå og ytelsen er tilnærmet lik vet jeg ikke, men det var grunnen til at jeg ikke gikk over når Vista kom. Kommer nok heller ikke til å gå over i nærmeste fremtid mye grunnet det Restyle nevner.
Sist endret av kosepaa; 11. oktober 2008 kl. 18:30.
Sikkerhetsklarert
brukt det i straks et år her selv. Faktisk ikke noe særlig å klage på. Men så har det heller ikke noe XP ikke har, hvertfall ikke som _jeg_ trenger (dx10 etc), så om jeg hadde måttet betale for Vista så hadde jeg ikke giddi å oppgradert fra XP.
Nå har ikke jeg gjort stort annet med vista enn å fjerne det fra maskiner, men det lille jeg har brukt det klarte å irritere meg mektig. Når den feilet å finne en nettverksprinter og explorer påfølgende kræsjet pga det så hevdet den det at "jeg er kanskje ikke tilkoplet internett, så det er sikkert feilen, lyst å feilsøke på nettverksinnstillingene?". 2 Minutter senere var xpinstallasjonen godt igang.
Sitat av kosepaa
Greit at Vista ser pent ut designmessig, men personlig liker jeg XP bedre grunnet ytelsesforskjellen. Kan jo se her.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg syntes det blir helt feil å linke til en artikkel skrevet for nesten to år siden. Husk at mye har blitt fikset siden den tid. Samtidig, Vista har mindre strømforbruk, forlenger da batterikapasitet (laptop) og har endel fordeler på flere felt. DX10 støtte ++

Tho, for meg er det ikke verdt det. Samtidig: Når det kommer til dagens spill er Vista så og si knivskarpt nærme XP når det kommer til ytelse, så lenge man har 2GB ram.
Sist endret av Restyle; 11. oktober 2008 kl. 18:32.
jeg har hatt Vista på en av mine maskiner i nøyaktig et år nå, og kan vel egentlig klage på omtrent alt. Vista er ræva. helt greit for meg at andre mener noe annet, men jeg har opplevd Vista kun som ubrukelig piss, det er så irriterende tregt og fylt med så masse undøvendig. hadde mye heller brukt XP, men siden jeg er lur velger jeg en eller annen distro av Linux fra nå av. aldri mer Windows.
azeklor's Avatar
Trådstarter
Ja, her var det ikke mange som likte vista nei:P
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vista skulle komme med nye funksjoner som WinFS, noe som uteble. De kopierte sikkerhetssystemet til mac os x. Men en ting skal de ha: Vista håndterer minne slik os skal:
Ved å legge inn data fra diverse buffere i ram som ikke brukes ellers slik at man alltid har muligheten til å hente ut data uten å måtte lese fra disker (tregt) etc.

Flere velger å hoppe totalt over Vista ettersom Windows 7 ble annonsert å komme i 2009:
http://www.informationweek.com/news/...leID=210605582
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av Restyle
Vel, jeg syntes det blir helt feil å linke til en artikkel skrevet for nesten to år siden. Husk at mye har blitt fikset siden den tid. Samtidig, Vista har mindre strømforbruk, forlenger da batterikapasitet (laptop) og har endel fordeler på flere felt. DX10 støtte ++

Tho, for meg er det ikke verdt det. Samtidig: Når det kommer til dagens spill er Vista så og si knivskarpt nærme XP når det kommer til ytelse, så lenge man har 2GB ram.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser siste linjene jeg skrev så skjønner du sammenhengen. DX10 støtte er eneste jeg finner litt interessant med Vista, men dog ikke noe som foreløpig får meg til å bytte OS iogmed at de fleste nye spill som har kommet egentlig bare har skuffet og blitt slettet etter en uke.
Sikkerhetsmessig skal vista være mye bedre enn XP, spesielt for de som ikke kan så veldig mye om hvordan maskinen fungerer, så enkelte elementer virker veldig fristende, og jeg har satt meg som mål at jeg i det minste skal prøve det. Selv om det egentlig ikke frister så mye.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av meitemark
spesielt for de som ikke kan så veldig mye om hvordan maskinen fungerer
Vis hele sitatet...
Det er en ting som irriterer meg med vista. Den skal gjøre alt så veldig enkelt og brukervennlig, med det resultat at den vil hjelpe deg med alt, og gjør det veldig tungvindt for folk som vet hva de gjør.
Jeg holder selv kontroll på hva jeg kjører, og skrur derfor av brukerkontokontroll. Resultatet er en evig popup på taskbar som ber meg skru den på igjen.
Den kan sikkert fjernes med noe tweaking i registeret, men jeg mener at slikt ikke skal være nødvendig.
Hvis de hadde laget en funksjon som het "hold kjeft, jeg vet hva jeg gjør", hadde ting vært mye lettere.
Sitat av datagutten
Hvis de hadde laget en funksjon som het "hold kjeft, jeg vet hva jeg gjør", hadde ting vært mye lettere.
Vis hele sitatet...
Den finnes. Den heter registret. Våger du deg på det kan du noenlunde bevise at du kan det. Ellers ville bare alle skru den av med en gang, for ingen vil innrømme at de ikke kan noe, med mindre de snakker med support, da er de plutselig dumme og kan ikke puste uten hjelp.
Problemet med vista kan oppsummeres med en settning. Det er ikke revelusjonerende.
Vista har en rekke problemer. Drivere fungerer ikke, programmene fungerer ikke, det koster unødvendige penger, system kravene øker etc. Sett fra et utviklers synspunkt vil det alltid være ulemper med et OS byte, og hvis ikke fordelene med det nye OSet er store nok er store nok, vil uvitende brukere klage.

Det eneste problemet med windows xp er ikke alle ulempene, men alle manglene for fordeler.
Jeg har hatt vista siden det kom, og det har ikke eksistert ett eneste problem for meg...
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av meitemark
Den finnes. Den heter registret. Våger du deg på det kan du noenlunde bevise at du kan det. Ellers ville bare alle skru den av med en gang, for ingen vil innrømme at de ikke kan noe, med mindre de snakker med support, da er de plutselig dumme og kan ikke puste uten hjelp.
Vis hele sitatet...
Det var et godt poeng. Kunne vært moro å prøvd hva som er mulig å få til i registeret, vet du om noen gode sider med info om det eller skal jeg bare google?
Sitat av kosepaa
Greit at Vista ser pent ut designmessig, men personlig liker jeg XP bedre grunnet ytelsesforskjellen. Kan jo se her. Om dette er fikset nå og ytelsen er tilnærmet lik vet jeg ikke, men det var grunnen til at jeg ikke gikk over når Vista kom. Kommer nok heller ikke til å gå over i nærmeste fremtid mye grunnet det Restyle nevner.
Vis hele sitatet...
Se på en litt nyere sammenligning da.
http://www.extremetech.com/article2/...2303830,00.asp
Sitat av datagutten
Det var et godt poeng. Kunne vært moro å prøvd hva som er mulig å få til i registeret, vet du om noen gode sider med info om det eller skal jeg bare google?
Vis hele sitatet...
Du skal bare google.

Eg har brukt Vista i godt over året no og er strålande fornøgd. Eg kjem aldri til å gå tilbake til XP no. Mykje er gjort enklare i Vista, i tillegg til at funksjonar er lagt til som eg ikkje skjøner korleis eg kunne leve utan.

Problemet Microsoft har med Windows, er at det skal vere så brukarvenleg som mogleg. Dette gjer at ting ikkje kan gjerast for kompliserte og for mange avanserte funksjonar må ikkje kome i vegen for nybyrjarar slik at dei ikkje skjøner bæret. Difor er det irriterande for oss som skjøner slike ting litt betre, det er ikkje lagd opp for oss. Det var difor Gud fann opp Linux-distroar som du kan gjere alt sjølv i (Arch Linux).

For dei som klagar over krav til kraftig maskinvare vil berre refere til denne artikkelen (les kommentarane) ITavisen skreiv for mange år sidan, då det nymoderne Windows XP skulle kome...
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av meitemark
Nå har ikke jeg gjort stort annet med vista enn å fjerne det fra maskiner, men det lille jeg har brukt det klarte å irritere meg mektig. Når den feilet å finne en nettverksprinter og explorer påfølgende kræsjet pga det så hevdet den det at "jeg er kanskje ikke tilkoplet internett, så det er sikkert feilen, lyst å feilsøke på nettverksinnstillingene?". 2 Minutter senere var xpinstallasjonen godt igang.
Vis hele sitatet...
Vista er egentlig helt greit for meg, funker fint, er raskt, og krasjer sjeldent. Men som meitemark sier så har de går på tryne med den nettverks menyen. Den er så knotete, uoversiktlige og treg i forhold til XP. Her rotet jeg mye i begynnelsen når jeg gikk fra XP til Vista.

Eks:
Når du skal inn på "Status for Lokal Tilkobling" i XP høyre klikker man enkelt å greit på nettverks ikonet nede på oppgavelinjen og velger "Egenskaper" så er man der.
Menst på vista er man nødt til å gå innpå den "Nettverk og Delingsmenyen" til Vista og så gå finne frem til den lile blå skriften som sier "Vis status" for å så komme inn.
Jeg kan love dere det tok lang tid før jeg fant det ut.


Uten om det lille der er det egentlig ingenting som plager meg i Vista. Vista har litt treg oppstart men er ellers rask når det har startet opp. Microsoft kunne også kuttet litt ned på all den fancy interfacen, då hadde det sikkert kjørt litt kjappere.
Folk klager vel pågrunn av de kun har hatt XP og aldri hatt Vista..?
Jeg for min del har Vista på den bærbare og XP på den stasjonære. Jeg synes begge deler er helt greit.
Har ikke hatt noe særlig problemer med windows, så jeg synes de er like gode..
Kan ikke si jeg har den store peilingen på windowser akkurat, men men..
Vista er nytt og fullt av små-feil som ødelegger veldig. Jeg var forholdsvis fornøyd til det til slutt krasjet, men jeg jeg ser veldig få fordeler med Vista foran XP. Selvfølgelig er det kult med fancy effekter, men jeg skrudde dem av med en gang til fordel for hastighet på systemet. Skal du ha fancy effekter, så er det er det bedre med Ubuntu + compiz egentlig. Den eneste fordelen med vista for min del er egentlig DX10, men mine erfaringer med DX10 sier at det ikke er verdt det.
Det er TREGT, og jeg får feilmeldinger hele tiden. Har snakka med folk som jobber på steder der de selger xp, vista osv, og de anbefaler å ikke bruke vista.
Det trenger ikke være TREGT, om du har maskinkraft nok, og linje god nok. Men det er så totalt bloated at dagens brukere - med *litt* bakgrunn i tidligere OS - skyter rygg.

Jeg kom tilbake til en bedrift jeg tidligere var dataansvarlig for, etter noen måneders sykefravær. Da var det skjedd mye, gitt. Et eller annet geni hadde investert i Vista. Jeg brukte to timer og en pakke sigaretter, på å finne ut at dette kan de finne ut av selv. Geniet var selvfølgelig fordampet, så gudene måtte vite hvordan det går. Windows Help and Control Center står parat, men ikke prøv å forklare meg hvorfor dette skulle være nødvendig. Jeg har over 20 års bakgrunn i IT/IKT, og burde klare meg uten idiotmeldinger.

Privat er jeg dessverre avhengig av Windows, fordi grafiske programmer jeg benytter, ikke finnes på andre plattformer. Bortsett fra Mac, men det hadde kostet meg stekt flesk med duppe å konvertere. Jeg tror også det hadde kostet meg svidd flesk, å prøve å få noe av dette til å virke under Vista. Følgelig har jeg lagt inn en ribbet XP Pro på min jobbmaskin, og Ubuntu for nett, på en egen maskin. Filer overføres via USB; enkelt og greit. Jeg trenger ikke være online og tilstede på alle maskiner ... dette er et syndrom jeg tror MS kommer til å svi seg på. Tar jeg feil, er jeg likevel sannsynligvis på skraphaugen innen 10 år. Lykke til, alle.
Forrige innlegget mitt er skrevet av Hysing/Znora, ikke meg!
Vista er flott, har mange forbedringer fra XP. Liker det kjempegodt, fort går det også hvis man fjerner alle effekter og slikt. Ganske greit egentlig.
Det som irriterer meg mest på vista er at det er så mange ting som kunne vært laget mye bedre og som MS burde laget bedre. F.eks filkopiering - ja, SP1 skulle fikse det, men det tar fortsatt mye lengre tid enn XP på samme maskin.

Eller utpakking av zip-filer med mapper i (ligger filene bare i rotmappa går det greit...) en 1.8GB stor zip-fil tar omlag 15 minutter å pakke ut og dette er med en Dell D531 (AMD Turion 64 X2 2,0 GHz og 2GB ram).

Jeg kan jo også nevne UAC-en som i seg selv er en fin ting, men det er totalt unødvendig at man skal måtte vente 10-15 sekunder før den dukker opp.
Sist endret av newsflash; 12. oktober 2008 kl. 16:10.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av oifind
Jeg kan jo også nevne UAC-en som i seg selv er en fin ting, men det er totalt unødvendig at man skal måtte vente 10-15 sekunder før den dukker opp.
Vis hele sitatet...
Du vet det går an å slå av UAC?
Joda, jeg vet det. Men jeg vil jo gi brukerne i domenet mitt den ekstra sikkerheten. Ideen er god, det er bare ikke godt nok implementert.