Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1159
Leste nylig om at tollen på flyplasser i USA stopper folk basert på spesifikke advarsler fra algoritmer. Feks om noen reiser ofte til karibia med lite bagasje er det mindre sannsynlig at de faktisk er på ferie, og mer sannsynlig at de smugler narkotika/penger. Et annet eksempel er om de reiser på ukedager eller helger, noe som kan indikere at de ikke følger typiske jobbrutiner, og egentlig gjør noe shady.

En typisk faktor vi alle kjenner til er jo fly fra Amsterdam, hvor tollen stopper folk omtrent hver gang.


Det jeg lurer på er om noen kjenner til en slik algoritme som norske tollere bruker for å øke sannsynligheten for å ta smuglere? Evt hvordan ville en slik algoritme se ut?
Vil tro det baserer seg på erfaring.
Tror de har sagt det før i de tv programmene at de liker å sjekke folk fra høy risiko land som du nevner Nederland. Opium kommer fra Midtøsten, kokain fra sør Amerika, cannabis fra land som har legalisert. De på flyplassen tenker nok hele tiden sånn i tillegg til at de bedømmer deg ut ifra væremåte og utseende.
Sitat av En deling Vis innlegg
..advarsler fra algoritmer.
Vis hele sitatet...
Kall det hva du vil, men det handler nok mer om erfaring som Ivar sier og logikk.

Tror de til og med de omsider har skjønt at det ikke er folk som ser ut som de røyker som smugler (store kvanta)

Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
de bedømmer deg ut ifra væremåte..
Vis hele sitatet...
Dette er viktig og riktig.
Når man kommer til tollen har de allerede sett deg, ofte i flere minutter, via kameraer.
Sist endret av vindaloo; 30. september 2023 kl. 09:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bruker de ikke ennå systemet fra Palantir?
Scanner profilene dine fra SoMe, strafferegisteret osv, gjør en kalkulasjon og gir en sannsynlighet for at du kan drive med ulovligheter, basert på tidligere historikk og hvem du er venn med på Facebook.
Når du lander på en flyplass, har tollerne allerede scannet passasjerlisten, og vet nøyaktig hvem de skal plukke ut.

De sjekker ihvertfall meg langt oppi rassen hver gang jeg lander fra reise utenlands. Nja, 5 av 6 ganger siden greiene begynte.
Sist endret av SkammeligNykter; 30. september 2023 kl. 15:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Bruker de ikke ennå systemet fra Palantir?
Scanner profilene dine fra SoMe, strafferegisteret osv, gjør en kalkulasjon og gir en sannsynlighet for at du kan drive med ulovligheter, basert på tidligere historikk og hvem du er venn med på Facebook.
Når du lander på en flyplass, har tollerne allerede scannet passasjerlisten, og vet nøyaktig hvem de skal plukke ut.

De sjekker ihvertfall meg langt oppi rassen hver gang jeg lander fra reise utenlands. Nja, 5 av 6 ganger siden greiene begynte.
Vis hele sitatet...
Har også opplevd dette på en flygning fra utlandet. Jeg og min reisepartner ble plukket ut før vi kom, de ventet liksom på oss, og alt ble sjekka. ALT. Vi hadde ikke med oss noe, så dumme er vi ikke.
Sender du f.eks. en pakke til utlandet fra Norge og har skrevet at innholdet er verdt 0kr, så er det garantert at pakken blir stoppet i tollen.
Kall det hva du vil, men det handler nok mer om erfaring som Ivar sier og logikk.
Vis hele sitatet...
Er dette jeg lurer på. Er det kun erfaring og logikk, eller har de et program som analyserer tidligere reisemønstre, hvilken del av byen du bor i osv for å evaluere noen til å bli plukket ut?
Jeg har fått min innsjekka bagasje sjekka flere ganger gjennom livet mitt, men har aldri blitt stoppa selv, eller blitt tatt inn til av avhør/grundigere kroppssjekk.

Når jeg reiste til Nederland i fem dager uten innsjekket bagasje, i en alder av 22 år var jeg temmelig sikker på at jeg kom til å bli stoppet og sjekket, men det gjorde jeg heller ikke. Ei heller ikke når jeg reiste til Polen i tré dager uten koffert, men kom tilbake hjem med to stk innsjekket.

Jeg har clean rulleblad, men har en søkehistorikk og venneliste på Facebook som tilsier at jeg burde bli targeted mer.

De gangene jeg fått innsjekket bagasje sjekket, står det bare et klister på kofferten min hvor det står at bagasjen min har blitt sjekket. Oftest fordi jeg har hatt mye kinky stuff oppi.


Jeg er alltid paranoid når jeg reiser, selv om jeg ikke har noe p skjule. Jeg blir aldri stoppa. Jeg tror personlig at de hovedsaklig profilerer hvem de skal stoppe basert på flyreisene du har bestilt i seg selv.

Er det impulsivbilletter, skal du til et high-risk land, reiser du ofte til samme land med forskjellige bagasjemengder, reiser du alenе, er du kledd diskret eller åpent, osv.

De har nok muligens innsyn i basic info slik som om at om du er ansatt eller ei (trenger ofte ikke mer enn å sjekke om du har en LinkedIn profil)... jeg tror ikke de bruker avanserte profilerings verktøy eller algoritmer for å velge ut hvem som er syndere... det er nok heller enklere avviksscorer fra åpenbar, lett tilgjengelig informasjon, med et snev av tilfeldighet og menneskelig intuisjon.
Har blitt stoppa av de gjøk hodene der flere ganger,de hakke peiling på hva de driver med.Jeg ville for faen ikke kommet gående i en hoodie å sett ut som den verste stonern om jeg hadde kofferten full av dop,har forklart nøyaktig det her til dem hver jævla gang
Tror dere overvurderer tollerne litt her. Som regel er det noe kø og omstokking av folk etter at du har vist boarding kortet, noe som vil si at datamaskinen ikke vet hvem som er neste igjennom kontrollen. Jeg er rimelig sikker på at stikkprøvene gjøres basert på noe så enkelt som "hver 5 person" eventuelt et mønster som endrer seg litt.

Både jeg og kona blir stoppet rett som det er, vi ser begge helt streite ut og ingen har rulleblad.