Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 4523
Ifølge transaktivister så er man det, siden man putter penger i lomma til en transfob. Selv om det antakeligvis er transer med i spillet, så blir det sett som dydsposering for å gjemme et større systematisk problem. En mulig konsekvens av dette er at folk akselererer homofascismen som har brygget lenge i undergrunnen pga undertrykkelsen.
https://www.conservapedia.com/Homo-fascism
Homo-fascism is the phenomenon when homosexual activists strive for advancing themselves beyond favored status to supremacy. In line with instructions in After the Ball (the LGBTI equivalent to Mein Kampf and the Communist Manifesto), the homosexual movement avoids using such terms as "favored status" or "supremacy", but rather outwardly pretend their goal is "tolerance" or "acceptance". Supremacy is then the stage in which the homosexual movement and its allies take effective control of most or all of the centers of power of a government or other organization. When they have achieved this level of control they use and abuse their power to suppress and/or punish those who openly disapprove of the homosexual lifestyle or its agenda.
Vis hele sitatet...
Er’e noen ga(y)mere her som har no tanker rundt dette?
Etter to veldig enkle google-søk på "conservapedia" og "after the ball", så er min tanke at du har blitt rundlurt, og har slukt alt-right propaganda rått.

"Homo-facisme" er ikke en ekte ting. Boken After The Ball er desidert mest kjent som "bevis" brukt av de ekstrem-kristne på den amerikanske høyresiden for at homofili egentlig er det samme som kommunisme og nazisme. Noe du egentlig beskriver greit i sitatet ditt (the LGBTI equivalent to Mein Kampf and the Communist Manifesto)
Har "lest at folk" tror at spillet er både pro-trans og anti-trans, det syntes jeg er fascinerende. Den nettsiden og homo fascisme må du lengre ut på jordet med, hvis du leser det som står i sitatet så skjønner du vel at de ikke er veldig objektive.
Sist endret av Bothrops; 12. februar 2023 kl. 19:29.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nei, man er ikke transfobisk (eller antisemittisk, eller 100 andre standpunkter den idiottispa Rowling faktisk har) hvis man kjøper Harry Potter hvadetnåvar, men man støtter like fullt noen som er det. Så får man vurdere om det er noe man har lyst til å gjøre enten fordi man hater transpersoner, eller på trass, eller for å dydssignalisere på 4chan, eller om man skal boikotte det av den grunn, eller gå i tog for å bekjempe den onde heksa, eller om man ganske enkelt gir faen. Såpass enkelt er egentlig hele problemet.

99% av folk havner uansett i "gi faen"-båsen, og du har tilsynelatende svelget en historie om at dette er et gigantisk problem, pushet på deg av formodentlig "homolobbyen". Egentlig "translobbyen", men du ser ikke ut til å bekymre deg nevneverdig over forskjellen - og begge greiene er stort sett fiktive koko-ultra-konservative busemenn uansett. Poenget mitt er at du er tilsvarende polarisert (basert på kildevalg og formuleringer) som kokoaktivistene du kritiserer, de fleste gir faen.

Jeg mener... "homofascisme", jesus fuckings kristus.

Også kjent som "døh, kan ikke du slutte å hate homser" pluss standard høyrevridd hyklersk projeksjon og offerposering. Det er folk som blir undertrykket: "kan du slutte å slenge dritt til folk" er ikke undertrykkelse. Å bli slengt slibrigheter, never eller automatvåpenild etter på byen, dét er undertrykkelse. Nå er likevel ikke dette veldig relevant for poenget du hevder å ta opp: at du blander sammen homofili med transkjønnethet vet jeg ikke engang reelt sett hva jeg skal si til. Ei heller at du bruker Conservapedia som kilde, utover at de to fenomenene helt sikkert henger sammen. Brukt mye kildekritikk der, eller?
Sist endret av robhol; 12. februar 2023 kl. 19:37.
Viktig å skille produkt fra opphavsmann.
R Kelly har lagd mye bra låter, det samme har David Bowie og Kanye.
Låtene blir ikke noe dårligere av at de har gjort handlinger, sagt ting eller hatt meninger som konsensus mener er uholdbare.
Og du er ikke, mener ikke, og gjør ei heller det samme som opphavsmann ved å konsumere det de har skapt, eller i dette tilfellet noe basert på hva de har skapt. Selv så synes jeg ISIS har noen kampsanger(Nasheeds) som høres jævlig kule ut, og at det tredje riket skapte mye flott arkitektur(Albert Speer) og kunst(Arno Breker). Dette er min subjektive mening og at jeg setter pris på dette gjør meg hverken til islamist eller nazist.
Sist endret av Revbatim; 12. februar 2023 kl. 20:17.
Teit hele greia.
Det er til og med en åpenbar transe i spillet og J.K Rowling hadde veldig lite med spillet å gjøre i sin helhet.

Det sagt, så er spillet faktisk utrolig bra. Har snart 50 timer ingame og straks ferdig med storyen.
Litt kjipt man ikke kan bli helt voldemort, men samtidig så gir det mening.
En del jeg savner ifra bøkene og filmene, men det kan også virke som det vil komme nytt innhold etterhvert i form av dlc'er.
Sitat av robhol Vis innlegg
(eller antisemittisk, eller 100 andre standpunkter den idiottispa Rowling faktisk har)
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lest bøkene, så dette måtte jeg google, men ble ikke helt klok. Altså, JK Rowling er antisemitt? Kan du sitere ett eller annet fra bøkene som eller noe hun har sagt/twitrer som underbygger det? Fikk med meg at goblinene som styrer banken kan se ut som jødekarikaturer om man ikke anvender godvilje, men hun har jo ikke regissert filmene heller. Er beskrivelsene hennes opplagt antisemmitiske, eller bruker hun bare mytologiske tradisjoner som jøder i andre sammenhenger har vært knyttet til? Dersom det siste så blir det litt som om det å bruke hekser i fortellinger er misogynt i seg selv, på grunn av alt kvinnehat som har heftet ved de skikkelsene oppigjennom. Det virker søkt for meg.

Hva har hun konkret skrevet/uttalt? Er det helt uskyldig, er det lite gjennomtenkt, viser det dårlig kulturhistorisk forståelse eller er hun faktisk antisemitt?

Jeg sier altså ikke at hun ikke er antisemitt, jeg bare synes folk er litt vel kjappe med å slå fast sånt, særlig når man først er kansellert, så jeg vil gjerne se det.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg har ikke lest bøkene, så dette måtte jeg google, men ble ikke helt klok. Altså, JK Rowling er antisemitt? Kan du sitere ett eller annet fra bøkene som eller noe hun har sagt/twitrer som underbygger det? Fikk med meg at goblinene som styrer banken kan se ut som jødekarikaturer om man ikke anvender godvilje, men hun har jo ikke regissert filmene heller. Er beskrivelsene hennes opplagt antisemmitiske, eller bruker hun bare mytologiske tradisjoner som jøder i andre sammenhenger har vært knyttet til? Dersom det siste så blir det litt som om det å bruke hekser i fortellinger er misogynt i seg selv, på grunn av alt kvinnehat som har heftet ved de skikkelsene oppigjennom. Det virker søkt for meg.

Hva har hun konkret skrevet/uttalt? Er det helt uskyldig, er det lite gjennomtenkt, viser det dårlig kulturhistorisk forståelse eller er hun faktisk antisemitt?

Jeg sier altså ikke at hun ikke er antisemitt, jeg bare synes folk er litt vel kjappe med å slå fast sånt, særlig når man først er kansellert, så jeg vil gjerne se det.
Vis hele sitatet...
Synes egentlig Kjetil sier det ganske bra:
https://m24.no/debatt-harry-potter-j...nsfobi/568055?

https://m24.no/kjetil-rolness-nrk/nr...-akter/261941?

Er aktivister som definerer transfobi slik dem vil. Samt blåser opp en sak 99 % ikke bryr seg om, samtidig som dem trakkaserer og harselerer med de nevnte.
Jeg husker en tid der folk kunne være uenige og å ha teite meninger uten å bli kansellert. Det begynner å bli for dumt nå. Hvis man roter lenge nok så finner man en grunn til å kansellere hva som helst. Hva har vi igjen med til slutt da? Dette er jo ikke liberalt og tolerant i det hele tatt?!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg har ikke lest bøkene, så dette måtte jeg google, men ble ikke helt klok. Altså, JK Rowling er antisemitt? Kan du sitere ett eller annet fra bøkene som eller noe hun har sagt/twitrer som underbygger det? Fikk med meg at goblinene som styrer banken kan se ut som jødekarikaturer om man ikke anvender godvilje, men hun har jo ikke regissert filmene heller. Er beskrivelsene hennes opplagt antisemmitiske, eller bruker hun bare mytologiske tradisjoner som jøder i andre sammenhenger har vært knyttet til? Dersom det siste så blir det litt som om det å bruke hekser i fortellinger er misogynt i seg selv, på grunn av alt kvinnehat som har heftet ved de skikkelsene oppigjennom. Det virker søkt for meg.

Hva har hun konkret skrevet/uttalt? Er det helt uskyldig, er det lite gjennomtenkt, viser det dårlig kulturhistorisk forståelse eller er hun faktisk antisemitt?

Jeg sier altså ikke at hun ikke er antisemitt, jeg bare synes folk er litt vel kjappe med å slå fast sånt, særlig når man først er kansellert, så jeg vil gjerne se det.
Vis hele sitatet...
Først: kansellert er hun jo absolutt ikke, det aktuelle spillet er listetopp...

Når det er sagt, fair: hvis jeg mentalt backspacer litt kan det hende jeg hoppet til en konklusjon der, selv om "goblins" overlapper påfallende med kroknesede, pengegriske, manipulative, bakmannaktige og "soft power"-pregede jødestereotyper. (Med en spesifikt annen etikk enn "menneskelige", hvis man skal være kranglete. Det er et relativt sentralt poeng i plottet hvis jeg husker rett.)

..men hvis hun har ytret noe spesifikt antisemittistisk kan jeg ikke komme på det for øyeblikket, og gidder ikke google, og derfor kan jeg godt trekke det tilbake.

Så var det riktignok relativt lett å hoppe til den konklusjonen når man blander inn synene hennes forøvrig. Hvem som helst kan falle for en sirkelrunk, men den rundt henne for øyeblikket er ganske kraftig alt-right-preget av én eller annen grunn, og det er ofte vanskelig å skille det stort sett sirkulære venndiagrammet av spesifikke fordommer fra hverandre.
Sist endret av robhol; 12. februar 2023 kl. 22:51. Grunn: sitat
JK har åpent støttet folk som jobber aktivt for at transfolk ikke skal få likeverdige rettigheter, mener at transkvinner er en trussel for biologiske kvinner og at alle transpersoner bare er mentalt syke. Hun bruker store ressurser på foreninger med disse holdningene og bruker statusen sin på å spre veldig skadene og godt avkreftede myter om transpersoner.

Når det kommer til antisemittismen er goblinene bygd på noen store stereotyper man kan se fra gamle antisemitistiske verk. Ett item som dukker opp i spillet er ett horn som "Goblinene brukte til å irritere wizards/witches i 1612" Dette hornet ligner det jødiske "Shofar" instrumentet som ble brukt i religiøse sammenhenger...
I tyskland 1612 ble det utført et pogram mot jøder
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Når det kommer til antisemittismen er goblinene bygd på noen store stereotyper man kan se fra gamle antisemitistiske verk. Ett item som dukker opp i spillet er ett horn som "Goblinene brukte til å irritere wizards/witches i 1612" Dette hornet ligner det jødiske "Shofar" instrumentet som ble brukt i religiøse sammenhenger...
I tyskland 1612 ble det utført et pogram mot jøder
Vis hele sitatet...
OK, men dette er i spillet, som hun ikke er ansvarlig for. Det relevante er jo hva hun har sagt og skrevet. Det er også relevant om hun bygger på vanlige forestillinger om goblins, som også i andre sammenhenger har vært knyttet til jøder, eller om hun selv med viten og vilje har kastet inn disse jødiske referansene. Som nevnt er det mye tvilsomt kvinnesyn som ligger til grunn for heksa som arketype også, uten at det å bruke hekser i fortellinger gjør deg til kvinnehater.

Jeg har hverken lest bøkene eller sett filmene, og har dessuten fint lite til overs for terfs, så jeg har virkelig ikke noe behov for å hvitvaske dama. Desto viktigere er det jo å ikke være for lettvint i fordømmelsen.
Sist endret av *pi; 13. februar 2023 kl. 00:40.
"Homo-fascisme"? Hva i all høyrevinga, hatsk propaganda er det for noe? Huff, denne tråden.. lgbtq-folk er stadig undertrykt. Målet om å bli behandla like medmenneskelig, ha lik tilgang til helse- og sosialtjenester og medisinsk hjelp, retten til å gå til riktig toalett, gifte seg, spille sport osv osv osv er alt de ønsker. Transpersoner ønsker kun å bli sett på som likeverdige medmennesker, ikke "others", ha samme rettigheter som alle andre og fullstendig lik mulighet til å leve et verdig og lykkelig liv med kontroll over egen anatomi. That's it. Likestilling truer ikke de som allerede har det. Transpersoner har fortsatt ikke likestilling. Selvsagt er det langt bedre/langt verre mtp hvor man kommer fra samt bor, men selv i de "likeste land" er det ikke likt. Hjelpes.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Jeg husker en tid der folk kunne være uenige og å ha teite meninger uten å bli kansellert. Det begynner å bli for dumt nå. Hvis man roter lenge nok så finner man en grunn til å kansellere hva som helst. Hva har vi igjen med til slutt da? Dette er jo ikke liberalt og tolerant i det hele tatt?!
Vis hele sitatet...
Det er jo slik vi har det i et ordentlig land, og det er flere som er lik oss: Det finnes noen høylydte tullinger, men for det meste er folk ganske fornuftig: de fleste av oss står ikke midt oppi kampen, vi er bare vitner til sirkuset.

Men så har du USA da, der disse folka som pusher agendaen for at Transer og Homser driver målrettede "angrep" mot den "Amerikanske drømmen om 2.5 barn, hus med hvitt stakittgjerde, etc" som på sin side bare vil ha retten til å eksistere. Men, det går ikke bare ut over Homofile og Transpersoner, neida, det går ut over "alle" med fornuft: Abort får du ikke lov å utføre om du bor i feil stat, våpen finnes over alt for "muh freedumbs", bøker bannlyses uten noe særlig kontroll over hvorfor de bannlyses. Deler av samfunnet regresserer rett å slett til middelalderen.
Det går rett å slett å slett ikke an å "ta det med ro" med mindre du bare gir opp håpet, lar sjelen din knuses og aksepterer at du lever i et dystopisk samfunn i "verdens beste land". Dette er det som skjer når "de med teite meninger" faktisk blir en anstendig del av velgerne og politikerne ser verdien i å forføre de.

Jeg er helt enig i at dette virker som unødvendig drama, spesielt for oss som bor i Norge.
Kort og godt, du kan ha et såpass avslappet forhold til saken fordi du ikke er påvirket av den. I de fleste land er dette bare bakgrunnstøy, men for noen er det bokstavelig talt en kamp om liv og død.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Det er jo slik vi har det i et ordentlig land, og det er flere som er lik oss: Det finnes noen høylydte tullinger, men for det meste er folk ganske fornuftig: de fleste av oss står ikke midt oppi kampen, vi er bare vitner til sirkuset.

Men så har du USA da, der disse folka som pusher agendaen for at Transer og Homser driver målrettede "angrep" mot den "Amerikanske drømmen om 2.5 barn, hus med hvitt stakittgjerde, etc" som på sin side bare vil ha retten til å eksistere. Men, det går ikke bare ut over Homofile og Transpersoner, neida, det går ut over "alle" med fornuft: Abort får du ikke lov å utføre om du bor i feil stat, våpen finnes over alt for "muh freedumbs", bøker bannlyses uten noe særlig kontroll over hvorfor de bannlyses. Deler av samfunnet regresserer rett å slett til middelalderen.
Det går rett å slett å slett ikke an å "ta det med ro" med mindre du bare gir opp håpet, lar sjelen din knuses og aksepterer at du lever i et dystopisk samfunn i "verdens beste land". Dette er det som skjer når "de med teite meninger" faktisk blir en anstendig del av velgerne og politikerne ser verdien i å forføre de.

Jeg er helt enig i at dette virker som unødvendig drama, spesielt for oss som bor i Norge.
Kort og godt, du kan ha et såpass avslappet forhold til saken fordi du ikke er påvirket av den. I de fleste land er dette bare bakgrunnstøy, men for noen er det bokstavelig talt en kamp om liv og død.
Vis hele sitatet...
I usa er de gæærne uansett hva det gjelder
Men hva som skjer der har vel lite å si ettersom dette spørsmålet stilles i et norskt forum.
Sist endret av Taxidriver; 13. februar 2023 kl. 14:06.
Sitat av Intravenøsa Vis innlegg
"Homo-fascisme"? Hva i all høyrevinga, hatsk propaganda er det for noe? Huff, denne tråden.. lgbtq-folk er stadig undertrykt. Målet om å bli behandla like medmenneskelig, ha lik tilgang til helse- og sosialtjenester og medisinsk hjelp, retten til å gå til riktig toalett, gifte seg, spille sport osv osv osv er alt de ønsker. Transpersoner ønsker kun å bli sett på som likeverdige medmennesker, ikke "others", ha samme rettigheter som alle andre og fullstendig lik mulighet til å leve et verdig og lykkelig liv med kontroll over egen anatomi. That's it. Likestilling truer ikke de som allerede har det. Transpersoner har fortsatt ikke likestilling. Selvsagt er det langt bedre/langt verre mtp hvor man kommer fra samt bor, men selv i de "likeste land" er det ikke likt. Hjelpes.
Vis hele sitatet...
Enig i alt unntatt sportsbiten. Det er ikke riktig at tidligere menn skal delta i kvinneidrett, da de har en stor fordel.
Kunne ikke brydd meg mindre. Er helt ærlig drittlei alt som har med sånn homo-kamp og miljø å gjøre. Det blir rett og slett for mye for meg.
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg

Ett item som dukker opp i spillet er ett horn som "Goblinene brukte til å irritere wizards/witches i 1612" Dette hornet ligner det jødiske "Shofar" instrumentet som ble brukt i religiøse sammenhenger...
I tyskland 1612 ble det utført et pogram mot jøder
Vis hele sitatet...
Det var en tweet som hevdes dette men det er totalt tilbakevist av blant annet diverse jøder mdd peiling på kulturens historie. Merkelig at folk setter seg ned for å finkjemme noe sånt som dette spillet for å finne kritikkverdige ting, når de da altså må bruke en good dose fantasi for å få det til. Det er jo helt åpenbart at studioet som har laget spillet tar avstand fra Rowling sine meninger, og har gjort mye for å bevise dette gjennom transekarakterer i spillet, det at man kan velge utseendet, navn og stemme på karakteren fritt (ikkeno male/female) samt at karakteren man spiller utelukkende blir kalt for "they/them". Dette må jo være et av de absolutt mest woke spillene noen gang. Men som allerede nevnt er jo denne kanselleringer noe en del aktive folk på twitter har gjort, ikke noe som faktisk synes på statistikken så som med mange andre saker er det hysteri, opphausing om kanselleringskultur og masse fjas uten noe egentlig problem, sånn sett.

Jeg har forøvrig lest en essay av Rowling om transdebatten, samt sett noen tweets og klarer ikke helt å skjønne hva som gjør henne til et så forferdelig menneske selv om hun ikke er enig i alt med transaktiviamen, men det er godt mulig det er ting der jeg ikke har fått med meg som gjør henne kjip. Visste f eks. Ikke at hun var aktiv og støttet "anti trans" organisasjoner, men igjen vet jeg ikke hva disse står for. Det blir litt som rasismedebatten for min del, det finnes folk som banker transer om de ser de på byen også er det liksom Rowling som er verdens verste menneske? Jeg tror hun vil kunne ha respekt for individet i hverdagen selv om hun ikke er enig i alt bevegelsen står for, om det gir mening.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
det finnes folk som banker transer om de ser de på byen også er det liksom Rowling som er verdens verste menneske?
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt at hun er det? Problemet er at hun har mye makt på sosiale medier, og hun bruker den til å tråkke på de svakeste.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hvem har sagt at hun er det? Problemet er at hun har mye makt på sosiale medier, og hun bruker den til å tråkke på de svakeste.
Vis hele sitatet...
Hvordan måte da? Har ikke sett noe som helst av det. Ser ikke ut som noen har det.
Kjøpte det nylig "Sniff" herlig spill

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hvem har sagt at hun er det? Problemet er at hun har mye makt på sosiale medier, og hun bruker den til å tråkke på de svakeste.
Vis hele sitatet...
Hva med kvinner som ikke bryr seg om rollespill som kjønn?
Skal kvinnekampen og de bli tråkket ned på?

Sitat av dåven Vis innlegg
Ifølge transaktivister så er man det, siden man putter penger i lomma til en transfob. Selv om det antakeligvis er transer med i spillet, så blir det sett som dydsposering for å gjemme et større systematisk problem. En mulig konsekvens av dette er at folk akselererer homofascismen som har brygget lenge i undergrunnen pga undertrykkelsen.
https://www.conservapedia.com/Homo-fascism


Er’e noen ga(y)mere her som har no tanker rundt dette?
Vis hele sitatet...
Også kjøpt første boka av Cormoran Strike serien. Jeg må tydeligvis være en massiv transfob for det
https://en.wikipedia.org/wiki/Cormoran_Strike
Sist endret av Fightclub1999; 13. februar 2023 kl. 20:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Har ikke sett noe som helst av det
Vis hele sitatet...
At du ikke har sett det er ikke det samme som at det ikke har skjedd.

Alle som følger litt med på temaet kan høre hundefløyta på lang avstand. Det er også godt dokumentert at hun er venner med og støtter en del veldig høylydte terf'er.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Fulmen Vis innlegg
At du ikke har sett det er ikke det samme som at det ikke har skjedd.

Alle som følger litt med på temaet kan høre hundefløyta på lang avstand. Det er også godt dokumentert at hun er venner med og støtter en del veldig høylydte terf'er.
Vis hele sitatet...
Har sett rundt, lett etter kilder. Har ikke funnet noe som helst, det har tilsynelatende ingen andre som etterspør dette heller. Det å være kritisk er ikke det samme som å være slem og jævlig.
Rart det der. Vil du se det ser du det med en gang. Men om du ikke vil se det hjelper det ikke å få det inn med teskje.
Sitat av *pi Vis innlegg
OK, men dette er i spillet, som hun ikke er ansvarlig for. Det relevante er jo hva hun har sagt og skrevet. Det er også relevant om hun bygger på vanlige forestillinger om goblins, som også i andre sammenhenger har vært knyttet til jøder, eller om hun selv med viten og vilje har kastet inn disse jødiske referansene. Som nevnt er det mye tvilsomt kvinnesyn som ligger til grunn for heksa som arketype også, uten at det å bruke hekser i fortellinger gjør deg til kvinnehater.
Vis hele sitatet...
Det er hun som satte opp goblinene i HP-universet som ganske klare stereotyper, korte, kroknesede, gjerrige, mistenksomme skapninger som styrer alle pengene. Men i hovedsak mente jeg med det avsnittet at spillet i seg selv kan ha noen ubehagelige tolkninger, hun er ikke nødvendigvis det eneste problemet
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Rart det der. Vil du se det ser du det med en gang. Men om du ikke vil se det hjelper det ikke å få det inn med teskje.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg kan se har hun ikke ytret noe som helst hat mot transseksuelle. Hun påpeker at ordet "kjønn" er et biologisk begrep som ikke kan endre mening bare fordi noen ikke-biologer vil at det skal ha en annen betydning enn det opprinnelig har.

https://www.glamour.com/story/a-comp...ts-controversy
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Det var en tweet som hevdes dette men det er totalt tilbakevist av blant annet diverse jøder mdd peiling på kulturens historie.

Jeg har forøvrig lest en essay av Rowling om transdebatten, samt sett noen tweets og klarer ikke helt å skjønne hva som gjør henne til et så forferdelig menneske selv om hun ikke er enig i alt med transaktiviamen, men det er godt mulig det er ting der jeg ikke har fått med meg som gjør henne kjip. Visste f eks. Ikke at hun var aktiv og støttet "anti trans" organisasjoner, men igjen vet jeg ikke hva disse står for. Det blir litt som rasismedebatten for min del, det finnes folk som banker transer om de ser de på byen også er det liksom Rowling som er verdens verste menneske? Jeg tror hun vil kunne ha respekt for individet i hverdagen selv om hun ikke er enig i alt bevegelsen står for, om det gir mening.
Vis hele sitatet...
Hva har blitt tilbakevist?
At en Shofar er et instrument som blir brukt i synagoger? https://en.wikipedia.org/wiki/Shofar
At det var et opprør hvor jødiske aktivister ville redusere antijødiske regler?
https://en.wikipedia.org/wiki/Frankf...ttmilch_Rising


De fleste anti-trans organisasjoner, og anførselstegn trengs ikke, de er helt åpne om at det er det de er, sier litt forskjellige ting, men de påstår stort sett at hvis transrettigheter blir innlemmet i verden vil det gå på bekostning av kvinner og homofile. Noen av de sier at transrettigheter bare er mannerettigheter. De påstår at hvis transkvinner får bruke kvinnetoalett og garderober vil menn utnytte det for å skade kvinner. De viderefører skremselspropaganda og avkreftede myter som eskalerer hathandlinger mot transpersoner uten å medgi at transpersoner er en ekstremt utsatt gruppe når det kommer til trakassering, vold, voldtekt, drap og selvmord. Det er så ufattelig mye de mener og sier, jeg har ikke mulighet til å gå inn på alt. Denne videoen går over en god del av det https://www.youtube.com/watch?v=Ou_xvXJJk7k

Vi kan ikke bare fokusere på ytterpunktene. De som banker, voldtar og dreper transpersoner er selvfølgelig verre enn JK. Det betyr ikke at vi bare skal la hun og hennes likesinnede spre irrasjonell frykt som hos noen vil bli sett på som en aksept av vold mot transpersoner.

Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Så vidt jeg kan se har hun ikke ytret noe som helst hat mot transseksuelle. Hun påpeker at ordet "kjønn" er et biologisk begrep som ikke kan endre mening bare fordi noen ikke-biologer vil at det skal ha en annen betydning enn det opprinnelig har.

https://www.glamour.com/story/a-comp...ts-controversy
Vis hele sitatet...
Allerede i første tweeten avbildet gjør hun narr av inkluderende ordbruk og ekskluderer transkvinner fra ordet women, i den neste blander hun sex med gender og sier at å være åpen for endring i gender(hun sier sex men mener gender, det er ingen transpersoner som mener de kan endre sex) er det samme som å utslette sexualiteter og det å være kvinne. Problemet handler dog mer om hvem hun støtter, både finansielt og moralsk.
Sist endret av MadameFraulein; 14. februar 2023 kl. 14:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
fordi noen ikke-biologer vil at det skal ha en annen betydning
Vis hele sitatet...
Er du biolog? Vil du endre mening om jeg finner en biolog som er uenig med deg?
Sist endret av Fulmen; 14. februar 2023 kl. 15:01.
Sitat av Fightclub1999 Vis innlegg

Hva med kvinner som ikke bryr seg om rollespill som kjønn?
Skal kvinnekampen og de bli tråkket ned på?
Vis hele sitatet...
Det er ingen grunn til å ikke jobbe med både transrettigheter og kvinnerettigheter og rettigheter for minoriteter og for bevegelseshemmede og menn og homofile og alle andre _menneskerettigheter_ samtidig uten at det går på bekostning av hverandre. Det er ikke en enten/eller.

Å kjøpe spillet/boka gjør deg ikke transfob, å kalle det "Rollespill som kjønn" derimot...
Sist endret av MadameFraulein; 14. februar 2023 kl. 15:04. Grunn: typ0
Å trekke konklusjoner med at goblins er det samme jøder åpner jo for at man kan gjøre det samme med spøkelser og KKK, det blir for idiotisk og er en direkte konsekvens av hvordan dagens samfunn skal bli krenka og kansellere alt som er.

Forøvrig er det ikke noe eget "item" i spillet som nevnt over her som blir brukt for å irritere hekser/trollmenn.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Er du biolog? Vil du endre mening om jeg finner en biolog som er uenig med deg?
Vis hele sitatet...
Jeg har noen studiepoeng i cellebiologi, men er ingen biolog. Hva er din biologikompetanse?

Det hjelper ikke om du kommer trekkende med en enkelt biolog, da jeg kan komme trekkende med en biolog som mener det motsatte og da er vi like langt.

Men hvis du kan vise til en konsensus blant verdens biologifagmiljø om at kjønn ikke er binært skal jeg holde kjeft.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Så vidt jeg kan se har hun ikke ytret noe som helst hat mot transseksuelle. Hun påpeker at ordet "kjønn" er et biologisk begrep som ikke kan endre mening bare fordi noen ikke-biologer vil at det skal ha en annen betydning enn det opprinnelig har.

https://www.glamour.com/story/a-comp...ts-controversy
Vis hele sitatet...
Det er faktisk helt utrolig at du både greier å appellere til en eller annen slags autoritet samtidig som du greier å overse at biologi ikke er autoriteten til kjønn overhodet.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Er uinteressant for meg hva en såvidt 1% av befolkningen skulle mene eller tenke hva dem er.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Er du biolog? Vil du endre mening om jeg finner en biolog som er uenig med deg?
Vis hele sitatet...
Artikkel 1 får jeg ikke lest uten innlogging, men ingressen henviser til forskningen til en enkelt biolog ved navn Paul James, altså ikke en konsensus blant verdens biologer.

Artikkel 2 får jeg ikke lest uten innlogging.

Artikkel 3 er basert på forskningen til en enkelt biolog ved navn Frans de Waal, altså ikke en konsensus blant verdens biologer. Dessuten handler artikkelen om kjønnsidentitet, ikke biologisk kjønn.

Artikkel 4 bekrefter det jeg skrev. Kjønn (Sex) er basert på medfødte kromosombaserte egenskaper. Kjønnsidentitet (Gender) er noe annet og handler om en persons subjektive kjønnsidentitet. Når jeg skriver biologisk kjønn mener jeg “sex” ikke “gender”.

Du svarte ikke på hva din biologifaglige bakgrunn er?
Jeg er heller ikke biolog, så vi stiller vel likt der. Men fagfolk er generelt veldig enige om at dette er komplisert. Lenkene var bare de første jeg fant med søket "biologists on gender". Om du faktisk er interessert i å lære mer er nettet proppfullt av info.

Artikkel 4 bekrefter ikke det du skrev: "a classification, generally as male or female, ... from the chromosomal complement generally XX for female and XY for male]." (min utheving).

Altså, normalt sett stemmer dette, men det er unntak. Fordi det er komplisert. Man kan fint danne mannlige kjønnsorganer og fysiologi med kun XX-gener. Og motsatt.

https://cihr-irsc.gc.ca/e/47830.html

"Sex refers to a set of biological attributes in humans and animals. It is primarily associated with physical and physiological features including chromosomes, gene expression, hormone levels and function, and reproductive/sexual anatomy. Sex is usually categorized as female or male but there is variation in the biological attributes that comprise sex and how those attributes are expressed."

Dette er samme definisjon som WHO bruker. Er det konsensus nok?
Sist endret av Fulmen; 14. februar 2023 kl. 19:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg er heller ikke biolog, så vi stiller vel likt der. Men fagfolk er generelt veldig enige om at dette er komplisert. Lenkene var bare de første jeg fant med søket "biologists on gender". Om du faktisk er interessert i å lære mer er nettet proppfullt av info.

Artikkel 4 bekrefter ikke det du skrev: "a classification, generally as male or female, ... from the chromosomal complement generally XX for female and XY for male]." (min utheving).

Altså, normalt sett stemmer dette, men det er unntak. Fordi det er komplisert. Man kan fint danne mannlige kjønnsorganer og fysiologi med kun XX-gener. Og motsatt.
Vis hele sitatet...
Det at du brukte ordet "gender" i googlesøket ditt viser at vi snakker forbi hverandre. Jeg snakket om biologisk kjønn (sex) ikke sosialt kjønn (gender).

Sitat av Fulmen Vis innlegg
"Sex refers to a set of biological attributes in humans and animals. It is primarily associated with physical and physiological features including chromosomes, gene expression, hormone levels and function, and reproductive/sexual anatomy. Sex is usually categorized as female or male but there is variation in the biological attributes that comprise sex and how those attributes are expressed."

Dette er samme definisjon som WHO bruker. Er det konsensus nok?
Vis hele sitatet...
Ja, dette er jeg helt enig i og det bekrefter det jeg skrev. Det er genotypen på kjønnskromosomene som bestemmer det biologiske kjønnet, men at det varierer hvordan disse genene kommer til uttrykk (fenotypen).

Sitat av robhol Vis innlegg
Det er faktisk helt utrolig at du både greier å appellere til en eller annen slags autoritet samtidig som du greier å overse at biologi ikke er autoriteten til kjønn overhodet.
Vis hele sitatet...
Hva mener du egentlig med "at biologi ikke er autoriteten til kjønn overhodet"? Hvem eller hva er i så fall denne "autoriteten"?
Sist endret av Kikagaku; 14. februar 2023 kl. 19:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Det er genotypen på kjønnskromosomene som bestemmer det biologiske kjønnet
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke det de sier. De sier det er summen av kromosomer, genuttrykk, hormoner og anatomi.

Hvordan vil du feks definere personer med XO eller XXY-kromosomer?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hvordan vil du feks definere personer med XO eller XXY-kromosomer?
Vis hele sitatet...
Avvik
Men de slutter ikke å eksistere av den grunn. Og har vi ikke prøvd å definere deler av befolkningen som avvik før?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Men de slutter ikke å eksistere av den grunn. Og har vi ikke prøvd å definere deler av befolkningen som avvik før?
Vis hele sitatet...
Den delen av befolkningen som er intetkjønn er i en helt ekstrem minoritet?
Jeg er en trygdet rusmisbruker, ergo avviker jeg fra normalen ellers blant menn på min alder i Norge.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Men de slutter ikke å eksistere av den grunn. Og har vi ikke prøvd å definere deler av befolkningen som avvik før?
Vis hele sitatet...
Teknisk sett.
Man kan ikke legge følelser i det.
Sist endret av vindaloo; 14. februar 2023 kl. 21:47.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Man kan ikke legge følelser i det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Fordi du spurte om en definisjon og det opplever jeg som teknisk/fag språk. I så måte er det et avvik, men det betyr
jo ikke at man skal skrive det i panna til folk.

Man bør vel heller avvikle begrepet Normal fremfor å forsøke å inkludere alle i den definisjonen.
Sist endret av vindaloo; 14. februar 2023 kl. 22:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ingen her er biologer, og dette er ikke en fagfellevurdert artikkel.

Vårt språk og kultur (og derfor også begrepet "kjønn") er mye eldre enn vår kjennskap til DNA. Og når du ser en "dame" på super'n baserer du det stort sett på en håndfull tvetydige fysiologiske trekk og en haug med kulturelle symboler. Du kan ikke se personens DNA, så i praksis har kromosomer ingenting med hvordan vi som samfunn definerer kjønn. så jo, vi kan legge følelser i det. Faktisk BØR vi det.

Og dette med normalitet er noe vi påtvinger verden. Virkeligheten bare ER. Og om vi skal snakker om "normal" i vitenskapelig kontekst kommer vi ikke unna begrepet normalfordeling.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Fordi du spurte om en definisjon og det opplever jeg som teknisk/fag språk.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det finnes flere fag, og at et ord kan ha ulike betydninger i de ulike fagene. For å sette det på spissen: Det var ikke biologisk definisjon norsklæreren din brukte når hen forklarte deg om kjønn på substantiv.

I biologi er kjønn vanligvis definert etter hvilke kjønnsceller man produserer; store kjønnsceller = kvinne, små, bevegelige kjønnsceller = mann. Det er vanligvis samsvar mellom dette og kromosomer, hormoner og genitalia, som også er biologiske fenomener, men ikke alltid. Biologisk kjønn hos mennesket er altså utvilsomt binært på gruppenivå, og så eksisterer det variasjoner på individnivå.

At det finnes variasjoner, eller avvik om du vil, i biologisk kjønn er imidlertid irrelevant for andre fags definisjoner av kjønn, som sosiologi og psykologi. De definisjonene er ikke basert på biologi, og trenger ikke å bekreftes av eksistensen av biologisk variasjon på individnivå. Man trenger ikke kromosomavvik for å være trans.

Kjønnsceller eksisterer. Det er biologi og endrer seg ikke (særlig fort i alle fall). Det er binært.

Men kjønnsroller og kulturelt definerte "bokser" for hvordan vi oppfatter kjønn eksisterer også. Dette er sosiale konstruksjoner og kan endre seg. De sammenfalt tidligere mer med biologi, men de har aldri sammenfalt helt. Personlig identitetspopplevelse eksisterer også, og den er subjektiv og kan ikke krangles imot med hverken biologi eller tradisjon. Hvorvidt man oppfattes mannlig eller kvinnelig av andre, og hvordan man opplever å passe inn i en kjønnskategori, er ikke nødvendigvis binært, men kan godt være et spekter.

Å si at sosialt/psykologisk kjønn ikke er binært er ikke å avskrive at biologisk kjønn eksisterer og at det er binært. Akkurat som bergensere ikke benekyer at det finnes hunnkjønn selv om de finner det naturlig å bøye ord "jente" med maskulin ending i bestemt form.
enig i dette @*pi.
Det jeg definerte som avvikende var XO eller XXY kontra XY og XX, de som hyppigst inntreffer.

Ikke hvordan folk føler seg, har lyst til å være eller ønsker å bli sett.
Sist endret av vindaloo; 15. februar 2023 kl. 23:18.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hvordan vil du feks definere personer med XO eller XXY-kromosomer?
Vis hele sitatet...
Dette er genfeil. Det heter Turners syndrom og Klinefelters syndrom, og er forbundet med andre helseproblemer enn det som handler om reproduksjon.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Men de slutter ikke å eksistere av den grunn. Og har vi ikke prøvd å definere deler av befolkningen som avvik før?
Vis hele sitatet...
Man kan sevsagt ikke kalle mennesker for avvik, det er jo horribelt. Jeg tipper det Vindaloo mente var at dette er genetiske avvik på kjønnskromosomene. Det er helt vanlig å snakke om feil og avvik på gener, uten at det betyr at selve personen er en feil og et avvik, eller at man ikke man ikke anerkjenner dem som fullverdige mennesker med rett til bli respektert for den de er. Det er også helt innafor å hevde at mennesker har 46 kromosomer og ti fingre, uten at det betyr at folk med downs syndrom eller dysmyeli ikke er mennesker. Jeg ser ikke at det er så veldig annerledes å påstå at mennesket biologisk sett er mann eller kvinne, selv om det finnes fullverdige mennesker som genetisk avviker fra dette.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
enig i dette @*pi.
Det jeg definerte som avvikende var XO eller XXY kontra XY og XX, de som hyppigst inntreffer.

Ikke hvordan folk føler seg, har lyst til å være eller ønsker å bli sett.
Vis hele sitatet...
Bra, da er vi enig om det. Det er så rart når folk bruker disse variantene til å forsvare ikke-binært sosialt kjønn. Da aksepterer man jo indirekte at det trengs en biologisk bekreftelse på at fenomenet eksisterer. Det vil utelukke de fleste transpersoner, som jo ikke har genfeil på kjønnskromosomene. At biologisk kjønn er binært er irrelevant for om kjønn oppleves, personlig og sosialt, som binært.
Sist endret av *pi; 16. februar 2023 kl. 00:50.