Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2128
Hei, jeg har i en årrekke vært trofast linux bruker, men har bare brukt tredjeparts GUI til å kontrollere brannmuren med da jeg aldri har giddet å bruke tid på å sette meg inn i iptables. Men når har det seg slikt at jeg rett og slett må lære meg å bruke iptables, så jeg har satt meg ned å eksperimenter litt, lest litt og til å med klart å blokkere for all trafikk inntil det gikk opp for meg hva jeg hadde gjort. Jeg har også sett hvilket potensialle som ligger i iptables, og har endelig forstått hvorfor så mange foretrekker iptables framfor alt annet.

Jeg har prøvd med fram å fått til følgende, men jeg har fortsatt ikkje muligheter for å koble meg til ftp servere selv om jeg har tillatt at inngående trafikk som kjem fra port 21 slipper igjennom.

Kode

iptables -P INPUT DROP
iptables -P FORWARD DROP

iptables -A INPUT -i lo -j ACCEPT
iptables -A INPUT -p udp --sport 53 -j ACCEPT
iptables -A INPUT -p tcp --sport 80 -j ACCEPT
iptables -A INPUT -p tcp --sport 443 -j ACCEPT
iptables -A INPUT -p tcp --sport 21 -j ACCEPT

iptables -A OUTPUT -i lo -j ACCEPT
iptables -A OUTPUT -j ACCEPT

Kode

iptables -L -v
Chain INPUT (policy DROP 15093 packets, 672K bytes)
pkts bytes target     prot opt in     out     source               destination         
   22  1100   ACCEPT     all  --  lo     any     anywhere             anywhere            
  503  131K ACCEPT     udp  --  any    any     anywhere             anywhere             udp spt:domain
4719 4424K ACCEPT     tcp  --  any    any     anywhere             anywhere             tcp spt:https
3892 3645K ACCEPT     tcp  --  any    any     anywhere             anywhere             tcp spt:http
     0     0     ACCEPT     tcp  --  any    any     anywhere             anywhere             tcp spt:ftp

Chain FORWARD (policy ACCEPT 0 packets, 0 bytes)
 pkts bytes target     prot opt in     out     source               destination         

Chain OUTPUT (policy ACCEPT 0 packets, 0 bytes)
 pkts bytes target     prot opt in     out     source               destination         
   20  1000     ACCEPT     all  --  any    lo      anywhere             anywhere            
10422 1522K ACCEPT     all  --  any    any     anywhere             anywhere
Så over til spørsmålene:
- Har det noen å si hvilken rekkefølge jeg setter dem inn i?
- Er det prioritet på ACCEPT, REJECT og DROP? Har sett at hvis man bruker DROP ALL også prøver å sette ACCEPT regler så fungerer ikkje ACCEPT reglene.
- Hvis man skal route trafikk fra en interface til en annen, f.eks fra eth0 til eth1 og har aktivert ipv4 forwarding. Må man da først lage en INPUT regel, så en FORWARD regel også en OUTPUT regel og samme for trafikken som skal i retur?
Du tillater port 21 innkommende, dette trenger du å gjøre bare hvis du har en FTP server på ditt nett.

Tillat port 21 utgående for å kunne koble deg til FTP-servere på utsiden.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Du tillater port 21 innkommende, dette trenger du å gjøre bare hvis du har en FTP server på ditt nett.

Tillat port 21 utgående for å kunne koble deg til FTP-servere på utsiden.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tillatter innkommende pakker med source port 21. Mens all utgående trafikk går fritt (inntil videre).

EDIT: Skulle jeg hatt en FTP server stående så måtte jeg tillatt innkommende trafikk med destinasjons port 21.
Sist endret av 0xFF; 6. februar 2014 kl. 20:47.