Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2772
jeg fikk gitarforsterkeren min over hit igår, men den er død... Jeg har prøvd med både britisk og norsk kabel men den er død... det jeg mistenker er strømstyrken på selve uttaket her... Kan det ha noe med at det er for lite strømt som kommer ut til forsterkeren?
prøv å kjøp en strømtransformator da... tipper det gjør susen
både norge og skottland bruker 230volt på 50Hz
Nei, med strømstyrke så mener du nok spenning og UK bruker en spenning på 230 Volt, akkuratt som vi gjør i Norge. De bruker derimot type G-kontakt, men det spiller ingen rolle når du har en norsk kabel.

Den er nok defekt, med feil internt. Du burde få en elektriker til å se på den.
Sitat av xtoffer
Såvidt jeg vet krever norske elektroniske ting 230W eller noe, og britiske/amerikanse ting krever 110. Er ikke helt sikker, men ja.. tror forsterkern din får for lite strøm
Vis hele sitatet...
230 Volt kanskje, ikke Watt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
UK og Norge har samme standard, 230V 50Hz. USA derimot har 110V/60Hz.

Det tyder på at det ikkje er problemet. Går utifra at du har adapter. Sjekk at den adapteren har innebygd sikring som er stor nok. Mange britiske støpsel har innebygde sikringer, også i overganger. Dersom denne er for liten kan den vere gåen. Det bruker å vere et deksel på undersida av støpselet, som du kan vippe ut med en mynt e.l.

Ellers er det verdt et forsøk å stikke innom ei el-sjappe og be dei ta en rask kik og finne ut kor feilen er (ikkje kva feilen er, det blir dyrare), også sende den inn med beskrivelse av feilen...

Oh, btw: folk som poster ting i denne tråden om 110V vs 230V kjem til å få en post meir på "Sletta innlegg"...
har åpnet forsterkeren nå og fant ikke mer en en keramikk sikring... kan det være denne som har gått når den gikk igjennom en eller annen scanner i tollen? enten det ellers er det transformatoren som har gått...
Transformatoren kan du jo pent skjekke ved og åpne den, og se på isolasjons lakken. Vis transformatoren blir overbelastet, så smelter denne lakken, noe som gjør at det blir færre eller ingen vindinger, dette fører til svakt eller ikke noe magnetfelt i trafoen. Ville skjekket dette kanskje, det kan være at en transistor får for lite spenning pga av dette.
Sist endret av SnippeX; 12. november 2006 kl. 21:22. Grunn: shit
sikringen går ikke bare ved at den går gjennom noen scanner. For at sikringen skal gå må strømmen som går gjennom den bli høyere enn det som står skrevet på den.
Så har du et multimeter så kunne du sjekket om det var brudd i sikringen, men om du ikke har det så kan du skifte den og se om det hjalp. Du kan også teste med en annen nettkabel(kan være brudd).
Går nettkabelen rett i forsterkeren eller har du en ekstern strømforsyning?

Om du har ekstern strømforsyning kan også sikringen gått inni denne(termosikring eller vanligsikring)

Lukter det svidd/brent av forsterkeren, ser du noen svidde komponenter?
lukter verken svidd/brent og jeg ser ingen svarte flekker på kretskort/defekte deler... skal skru opp transformatoren ikveld og se hva som befinner seg der inne... det enkleste er vel å sende den inn vil jeg tro... men hadde vært gøy å fiksa det selv...

strømmen går rett inn i forsterkeren, altså ingen ekstern strømforsyning... kan det ha noe med dette? jeg har kjøpt en engelsk nettkabel og prøvd med denne, men fungerte også veldig lite... mulig det var den norske strømkabelen som fikk sikringen til å gå... får dra med tidlig opp imorra og kjøpe en sikring før jeg drar på jobb...
vil ikke tro det har noe med hvilken nettkabel du bruker, men mer med hvilken spenning forsterkeren er beregnet for. (er vanlig nettkabel som man bruker til data og lignende du bruker?)

Har du et multimeter eller får lånt et så kan du jo sjekke om du har spenning inn i forsterkeren, sjekke at du har spenning inn på trafoen, og sjekke om du har spenning ut av trafo.
Kjøp deg et middelmådig multimeter. Koster fint lite. Så er det bare å måle at det er gjennomgang der det skal være det, og spenning der det skal være det. Hvis ampen din er helt død, som du sier, ligger problemet etter absolutt all sannsynlighet i strøm-/spenningsforskyninga, og ampen er fullt fiksbar uten sende den på rep.
da har jeg byttet sikring og det virker som det er sikringen som går med en gang jeg slår på strømmen... det blinka no jævlig i den iallefall... og null liv når jeg slo av og på igjen..

spørsmålet er nå hvordan jeg kan fikse dette?
Hvor ligger sikringen i kretsen?
Sånn:
Veggkontakt>Sikring>Transformator>Elektronikk?
Da bør du mistenkte transformatoren.
Eller sånn:
Veggkontakt>Transformator>Sikring>Elektronikk?
Da bør du mistenke elektronikken.
Altså i UK kontakter sitter det en egen sikring om du forstår... og strømkabelenen går direkte inn til forsterkeren, som har en sikring på 2.5amp. husker ikke hva veggkontakten har fornoe ampere
Sitter sikringen i forsterkeren før eller etter trafoen?
...trafoen... eh... ja... Hva er det? skal jeg ta bildet av kretskortet?
Trafo = transformator. Bilde av noen ulike trafoer her.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sidan det er ein forsterker, er det en viss sjans for at det er ringkjernetrafo, og dei ser ut som en ring, 5-6cm høge, 10-20cm i diameter... Ofte kvite, med 6 ledninger som går inn på trafoen.
Svært sjelden ringkjernetrafoer i gitarforsterkere. Bare vanlige trafoer i alle jeg har sett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ser ut til at sikringen er *før* trafoen. Det vil sei at du tar den ut av sokkelen, og enten måler resistansen med et multimeter, eller ser nøye om tråden er heil.