Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2732
I like turtles
Skyfex's Avatar
For en tid tilbake fikk jeg en idé: Det hadde vært kult med en overhead (med skikkelig underkropp) som ser ut som en overhead, men som egentlig er en (video) prosjektor.

Ideén var å få tak i en ødelagt overhead og følge en av guidene for å lage en hjemmelaget prosjektor, montere den inni underkroppen til overheaden, og bare bruke speilet til å rette bildet. (Det er sannsynligvis veldig lett å finne ødelagte overheader på NTNU)

Men nå lurer jeg på om det kanskje blir bedre (og nesten like billig) å bruke en fungerende prosjektor. Da har man allerede en sterk lampe, en fresnellinse og en vanlig linse. Ideelt sett skulle man hatt en fresnellinse til, men ettersom den er laget sterk nok til å fungere uten den burde det gå fint uten.

Akkurat hvordan jeg skal utføre det har jeg ikke funnet ut enda. Det hadde vært fint om folk kom med kommentarer til planen. Jeg kan ikke bruke større skjerm enn jeg får plass til i overheaden, så blir nok en 15" eller 17" skjerm.

http://bytetastic.com/skyfex/plan.jpg

Eksempel på selvbygget prosjektor
Har tenkt litt på dette selv, men har enda til gode å ha en LCD-skjerm til overs som kan ofres til ære for kinoguden. Jeg vil bare nevne at man man bør finne en måte å kjøle skjermen på, siden lampa leverer ganske heftig effekt for å få bildet blåst opp så stort. Er vel ikke umulig å kutte litt ned i sidene på hoverheaden parallellt med skjermmonteringen og så sette inn noen små 90mm-vifter. Hvis det er så mye forskjell på vifter på 90mm at man kan kalle dem små da
Hmm, som Ivioyner sa, jeg tror den blir litt overopphetet, men jeg har tro på at det vil funke. Har du litt penger, så syns jeg du skal prøve det! =D Lykke til
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må nok ha ei freshnell-linse over skjermen også ja, men eg ser ikkje heilt kvifor du må ha det under...

Men ei av utfordringene kan vel kanskje bli å få delt opp og hengt opp LCDen uten at den bøyer seg, når du tar av plastsjikta på begge sider. Eg trur eg ville lagt ei glassplate som tåler varmen under.

Dersom du da får tak i ei glassplate som tåler høg temperatur, og blokkerer for IR-stråling, så vil du nok få mykje mindre varme tilført LCDen, og det er jo ikkje et minus...

Så eg ville sjekka korleis det er å få tak i glass som blokker IR (veit det finst) og lagt inn deg under LCDen.

Den linken din var btw 404...
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Vidarlo: Vel, uten en flesnel linse foran blir det jo samme som når du legger et ark på overheaden. Ikke optimalt, men bra nok. Vet ikke hvorfor det ligger en fresnel bak på overheads, og hvorfor han i guiden gjorde det på prosjektoren sin, men har vel sine fordeler.

IR-blokkerende glass er en god idé. Skal se om jeg kan finne det.

Siden fungerte tidligere.. nå er tydeligvis hele siden borte (databaseproblemer?) Finnes uansett drøssevis av slike guider.
Har bygd min egen prosjektor som funker svært bra til mitt bruk. Mer info her:

Lumenlab

Litt mer omfattende, men det er verdt pengene og tiden.

Sist endret av grandtype; 19. oktober 2006 kl. 22:47.