Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 887
Hei,

Så jeg er i en litt kinky situasjon, jeg har nettopp fullført læretiden min som elektrikerlærling og har fått fagbrevet, men med en ødelagt tå som må opereres og en kranglete skulder/nakke, må jeg legge elektrikeryrket på vent en stund. Det er cirka en måned siden jeg kom ut av arbeid, og jeg har fått sykemelding av fastlegen min, og det har seg slik at dersom du blir sykemeldt innen 4 uker etter du kom ut av inntektsgivende arbeid, så har du krav på sykepenger fra nav. Jeg kunne tenkt meg å få en annen jobb, som ikke er like belastende for kroppen, men igjen så stopper tåen min meg da det er ekstremt ubehagelig å gå i lengden.



Uansett, når jeg sendte inn søknad om sykepenger, så gikk det bare noen dager, og da var saken ferdig behandlet, men til all overraskelse så fikk jeg et grunnlag på årsinntekt som er mer enn 3 ganger så lav som det jeg tjente de siste 6 månedene som lærling. Så dette blir usselige 5500kr i måneden, som i tillegg er skattepliktig.. Når jeg ringte til nav, så fikk jeg svar at denne type sykemelding er et slags "unntak" fra NAV, og da gjelder ikke den vanlige regelen at sykepenger grunnlaget beregnes ut ifra inntekten din de siste 3 månedene før du ble sykemeldt, men i stedenfor de siste 3 årene.. Og som dere antageligvis vet, så er det nærmest slavearbeid i starten som lærling og man tjener omtrent ingenting, og ikke nok med det, nav tok utgangspunkt i 2015, 2016, 2017, hvorav i 2015 hadde jeg ikke en krone i inntekt.. Og dette fordi 2018 ikke var ferdig lignet ennå.



Jeg har utgifter som alle andre mennesker, og 5000kr i måneden strekker ikke til. Jeg gikk altså fra å tjene 30000 i måneden det siste halvåret til 5000kr nå og det er fordi helsesituasjonen min er litt kjip akkuratt nå, og jeg må smøre meg selv i tålmodighet når det gjelder å få time for å operere tåen slik at jeg kan komme tilbake i arbeid, men det er absurde ventetider.

Så jeg lurer egentlig på om det er noe jeg kan gjøre for å få mer penger utbetalt i måneden? En annen løsning eller ordning som jeg kan dra nytte av som jeg overser eller ikke vet om. Nav hadde ikke så mye å foreslå. Det er en kjip situasjon å være i, men det er utenfor min styring, jeg vil gjerne komme i arbeid igjen fortløpende.

Ung og ufør er vel ikke så relevant for meg, iogmed at jeg mest sannsynlig får operasjon innen 2-3 måneder, men ikke vet jeg..
Takk for svar!
Supplerende sosialstønad kan du søke. Oppsparte midler må brukes evt skjules hos familie som tilbakebetaling på "lånte" penger.
Trådstarter
4 0
Har jeg krav på dagpenger siden jeg er arbeidsledig? Nå som jeg er sykemeldt og får sykepenger på 5000kr i måneden, så tjener jeg mye mindre enn det jeg hadde tjent om jeg hadde fått dagpenger visstnok? I følge en dagpengekalkulator så ender jeg opp med ca 11000kr/mnd etter skatt ved å ta gjennomsnitten fra inntekt i 2016, 17 og 18.