Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3312
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ble pågrepet for noen dager siden, Snuten kom til der jeg bodd og sa jeg måtte bli med dem, Jeg fikk ingen info og alt skjedde foran familie, kone og barn. Oppførte meg fin og ble plassert bak i bilen der jeg spurte mange ganger hva dette handlet om men de sa jeg fikk vite mer når jeg kom til stasjonen, ca 30 min unna.
Når jeg kommer til stasjonen blir jeg kropps visitert og kasta på glattcelle, fortsatt ingen info, det går ca 3,5 timer så avhør. Hvordan høres dette? er første gang jeg har noe med politiet og gjøre.
Du har ikke rett til og vite hva det handler om hvis du er mistenkt i en straffesak.
Kroppsvisitering er normalt mtp narkotika / skarpe gjenstander du kan bruke mot de/deg selv.
Har lugget _MYE_ lengre før jeg slapp inn til avhør så smil og vær glad du
Dette hørtes relativt trivelig ut fra Politiet spør du meg.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
if you can't do the time don't do the crime.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har kanskje vært heldig fra deres side men siden jeg slapp ut ca 15 timer etter jeg havnet på sella.
da var jeg helt utelukket fra saken selv etter razzia Hjemme.

Jeg var uskuldig men ble dratt inn pga sms er på en telefon.
Dette har du krav på dersom du blir pågrepet av politiet:

Blir du pågrepet av politiet som mistenkt for en straffbar handling, har du visse rettigheter.

Varsel til pårørende og ambassade
Du har som regel rett til å få varslet de du bor sammen med eller en annen du peker ut, senest to timer etter at du ble tatt inn til politistasjonen eller lensmannskontoret.
Politiet kan likevel utsette varslingen hvis det kan være til vesentlig skade for etterforskningen av saken.
Er du under 18 år, vil politiet vanligvis varsle familien din uavhengig av ditt ønske.
Er du utenlandsk statsborger, har du rett til å varsle ditt lands ambassade eller konsulat om at du er pågrepet.

Kontakt med advokat
Du har rett til å kontakte en advokat om at du er pågrepet senest to timer etter at du ble tatt inn til politistasjonen eller lensmannskontoret.
Du har rett til selv å velge hvilken advokat du vil varsle.
Forklaring til politiet
Du har plikt til å oppgi navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet ber om det. Ut over dette har du ikke plikt til å forklare deg for politiet.
Du kan nekte å forklare deg helt eller bare forklare deg om enkelte spørsmål.

Fremstilling for retten
Blir du ikke løslatt, må politiet snarest mulig og senest den tredje dagen etter pågripelsen la en dommer ta stilling til om du fortsatt skal være fengslet. Normalt vil du bli fremstilt for en dommer dagen etter at du ble pågrepet.

Madrass og tepper i politiarresten
Du har rett til å få en ren madrass og tepper hvis du må tilbringe natten i politiarresten.
Hvis politiet mener det kan innebære en sikkerhetsrisiko for deg at du får madrass og teppe, kan de utsette å gi deg dette.
Helsetilsyn i politiarresten
Du har rett til å ta kontakt med helsepersonell senest to timer etter at du ble tatt inn til politistasjonen eller lensmannskontoret.
Ringer du selv til helsepersonell, har politiet rett til å kontrollere at det er de som besvarer telefonen. Deretter har du rett til å samtale direkte med helsepersonellet uten å bli kontrollert.
Vis hele sitatet...
Kilde: https://www.politiet.no/rad/rettigheter/pagrepet/
Sist endret av MrOptix; 14. april 2019 kl. 23:45.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Bare for å legge til på det MrOptix sa; Etter straffeprosessloven § 242 har mistenkte, hans forsvarer, fornærmede, etterlatte og bistandsadvokaten som hovedregel rett til innsyn i sakens dokumenter når det fremsettes begjæring om det.

Kan nok være vanskelig og få til i praksis uten advokat.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Bare for å legge til på det MrOptix sa; Etter straffeprosessloven § 242 har mistenkte, hans forsvarer, fornærmede, etterlatte og bistandsadvokaten som hovedregel rett til innsyn i sakens dokumenter når det fremsettes begjæring om det.

Kan nok være vanskelig og få til i praksis uten advokat.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer, men begjæringen må sendes skriftlig. Derfor vil dette i praksis ikke være mulig å få når man blir pågrepet. Det vil derimot være noe man får i ettertid for å gjennom forsvarer kan be om at spesifikke etterforskningsskritt skal gjennomføres om man mener dette vil være med på å belyse saken. I tillegg til at man bruker dokumentene for å forberede seg til en eventuell hovedforhandling.
Jeg ble pågrepet, mistenkt for å ha forgrepet meg på mine egne barn.
Fikk ikke varsle pårørende før dagen etter. Fikk ikke vite hva som skjedde.
Politiet på stasjonen var greie nok de. Og gjorde nok bare som de fikk beskjed om fra sine overordnede.
Kom ut dagen etter, etter avhør.
Klaget hele greia inn for sivilombudsmannen og til politiet.
Fikk litt over 3000 i erstatning per døgn på glattcelle, og en femsifret sum som oppreisning for feilaktig siktelse.
Men, brukte allikevel mer på advokat.
Så regelen er : Det er ikke butikk, og politiet kan stort sett gjøre som de vil
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Fikk du ikke dekt advokatutgifter når du vant saken?
Sitat av aom2 Vis innlegg
Jeg ble pågrepet, mistenkt for å ha forgrepet meg på mine egne barn.
Fikk ikke varsle pårørende før dagen etter. Fikk ikke vite hva som skjedde.
Politiet på stasjonen var greie nok de. Og gjorde nok bare som de fikk beskjed om fra sine overordnede.
Kom ut dagen etter, etter avhør.
Klaget hele greia inn for sivilombudsmannen og til politiet.
Fikk litt over 3000 i erstatning per døgn på glattcelle, og en femsifret sum som oppreisning for feilaktig siktelse.
Men, brukte allikevel mer på advokat.
Så regelen er : Det er ikke butikk, og politiet kan stort sett gjøre som de vil
Vis hele sitatet...
Når politiet pågriper deg er det fordi de har skjellig grunn til å mistenke at du har begått et straffbart forhold som kan medføre bøter eller fengsel i mer enn 6 mnd. I tillegg må en av 4 tilleggsvilkår være oppfylt, jf strpl §171.

Vil tro det vil være snakk om vilkår nr to om bevisforspillelse som er grunnen til at du ble pågrepet:
2) det er nærliggende fare for at han vil forspille bevis i saken, f eks ved å fjerne spor eller påvirke vitner eller medskyldige,
Vis hele sitatet...
Dersom det er dette, så er det på grunn av fare for bevisforspillelse i form av å påvirke vitner at du ikke fikk snakke med pårørende før politiet hadde gjort sine innledende undersøkelser.

Beklagelig å høre at du ble siktet i en slik sak når du ikke var skyldig.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Fikk du ikke dekt advokatutgifter når du vant saken?
Vis hele sitatet...
Fikk dekket advokat i forbindelse med selve saken. Klagen etterpå måtte jeg dekke selv

Sitat av MrOptix Vis innlegg
Når politiet pågriper deg er det fordi de har skjellig grunn til å mistenke at du har begått et straffbart forhold som kan medføre bøter eller fengsel i mer enn 6 mnd. I tillegg må en av 4 tilleggsvilkår være oppfylt, jf strpl §171.

Vil tro det vil være snakk om vilkår nr to om bevisforspillelse som er grunnen til at du ble pågrepet:


Dersom det er dette, så er det på grunn av fare for bevisforspillelse i form av å påvirke vitner at du ikke fikk snakke med pårørende før politiet hadde gjort sine innledende undersøkelser.

Beklagelig å høre at du ble siktet i en slik sak når du ikke var skyldig.
Vis hele sitatet...

Samboeren min ringte politiet på kvelden når jeg ikke kom hjem, De kunne ikke verken bekrefte eller avkrefte noenting. Bare at hun ikke behøvde å bekymre seg.
Når hun spurte om jeg var der, svarte de "ingen kommentar". Ganske latterlig igrunnen.
Sist endret av aom2; 16. april 2019 kl. 00:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aom2 Vis innlegg
Samboeren min ringte politiet på kvelden når jeg ikke kom hjem, De kunne ikke verken bekrefte eller avkrefte noenting. Bare at hun ikke behøvde å bekymre seg.
Når hun spurte om jeg var der, svarte de "ingen kommentar". Ganske latterlig igrunnen.
Vis hele sitatet...
Du syns kanskje dette er ganske latterlig, men dette er gjort i den hensikt å beskytte personvernet til den som er pågrepet. Politiinstruksen §5-5, og politiregisterloven kap. 5 og 6 regulerer politiets taushetsplikt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av MrOptix Vis innlegg
Du syns kanskje dette er ganske latterlig, men dette er gjort i den hensikt å beskytte personvernet til den som er pågrepet. Politiinstruksen §5-5, og politiregisterloven kap. 5 og 6 regulerer politiets taushetsplikt.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg ikke hadde vært der hadde de jo tatt imot hennes bekymring for at jeg var savnet. Eller bekreftet at de ikke visste noe om min forsvinning.

Jeg har i ettertid erfart at saker hvor barnevernet er involvert, gjør politiet stort sett som de får beskjed om av barnevernet. Selv om det strider mot de rettighetene du har krav på i rettsnorge.x

Jeg kan ikke finne noe som sier at du ikke skal få ta den "telefonen" eller gi beskjed på annen måte.