Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3551
Tenåringer har bomma litt, og jeg skal gjøre mitt for at de skal gjøre opp for seg, men har problemer med fremgangsmåten til firmaet de har handlet hos. Resultatet her er at en mindreårig har gjeld på flere titusener (heldigvis ikke oss, og vi kommer til å hjelpe dem med å ordne opp, og de skal få hutre litt mens de forsøker å selge resten, men likevel...).

Er det noen med juridisk kompetanse her som kan se over teksten under for meg? Hvor kan jussen bite meg i rumpa? Hva kan jeg forlange med loven i hånd? Alternative løsningsforslag?



Jeg har blitt gjort oppmerksom på at russegruppa xxx har mottatt faktura fra "firma as". Min datter er medlem i gruppen.

Som du er informert om består russegruppen av jenter som skal være russ først i 2021, og dermed er langt under 18 år. De har derfor heller ikke anledning til å stifte gjeld.

Jeg ser at du presiserer at noen over 18 må legge inn bestilling, men har likevelx tatt imot bestilling fra en av gruppas medlemmer og stilet faktura til henne.

Det er helt åpenbart at jentene ikke har forstått rekkevidden av denne avtalen, og jeg har heller ikke godkjent dette på min datters vegne, og det er like åpenbart at bestiller ikke var en foresatt.

Er deler av fakturaen gjort opp direkte til dere av noen av medlemmene,og hvilket restbeløp gjenstår i så fall?x

Jeg ber om at dere:

1. Sender meg kopi av godkjenning fra foresatt/voksen. Hvis denne ikke kan fremvises vil jeg gå videre med saken, og involvere de andre jentenes foresatte.

2. Tar kontakt med bestiller og avtaler tid for retur av resterende varer, som befinner seg på bestillers adresse, og uten ekstra kostnad for denne.

3. Sender kreditnota på returnerte varer.
Hvis dere ikke ønsker å hente skal restbeløp likevel krediteres.

4. Flytter forfallsdato for restbeløpet til kreditnota er mottatt, senest 31.12.18.

I mellomtiden kommer jeg til å oppfordre gruppa til å selge det de kan og kan bistå med levering, slik at de samtidig lærer noe av dette og gjør opp for seg så langt det er mulig. Resten forventer jeg blir hentet og kreditert som skissert over.

Jeg mener ganske mye om å sette uerfaren ungdom i denne situasjonen, og uten å forvisse seg om at de har voksent samtykke.
Jeg kan heller ikke se at dere har anledning til å anmelde for svindel hvis bestilling gjøres av mindreårig, ref hjemmeside, samtidig som dere eksplisitt sier at bestiller må være myndig, ogxhåper at dere gjør det dere kan for å unngå slike hendelser for fremtiden.

Ring meg gjerne på xxx hvis dere har spørsmål.
Sist endret av arabella; 13. desember 2018 kl. 15:46.
Dersom selger har solgt varer til personer under 18år på kreditt vil selger måtte ta dette tapet.

Juridisk kan ungdommene levere tilbake det som gjenstår av varene og gå fri.

https://advokat.no/kompetanseomraade...yndiges-gjeld/

Der står det en del, kort fortalt, mindreårige kan ikke inngå avtaler om kredittkjøp så det eksisterer ingen kjøpsavtale som kan sendes til inkasso.

Og jeg ser poenget med å la ungdommen ordne opp, men her er det selger som har prøvd å tjene penger på et ugyldig kjøp og er den som bør straffes. Det er en grunn for at reglene er som de er for å beskytte "barn".
Sist endret av random105675; 13. desember 2018 kl. 16:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan egentlig droppe dette med at de ikke visste omfanget, alt du behøver å gjøre er:
I avtaleretten er det sterke begrensninger som gjelder umyndiges adgang til å inngå avtaler og særlig avtaler som innebærer at de pådrar seg gjeld/ kjøp på kreditt.
Utgangspunktet i vergemålsloven § 8 er at barn regnes som umyndig til de er fylt 18 år, og avtaler inngått med umyndige er ikke bindende. Skal barn inngå avtaler, må det være enten foreldrene som gjør dette eller det lokale overformynderiet. Foreldrene kan ikke inngå større avtaler på vegne av sine umyndige barn.
Etter vgml § 15 skal den umyndige ikke betale erstatning ut over den nytte han har hatt av tingen.
Vis hele sitatet...
Så alt kan under vederlegg returneres, det som eventuelt er tjent på salg skal også betales til selger.
Sist endret av Bill_Gates; 13. desember 2018 kl. 16:26.
Sitat av arabella Vis innlegg
Jeg har blitt gjort oppmerksom på at russegruppa xxx har mottatt faktura fra "firma as". Min datter er medlem i gruppen.

Som du er informert om består russegruppen av jenter som skal være russ først i 2021, og dermed er langt under 18 år. De har derfor heller ikke anledning til å stifte gjeld.

Jeg ser at du presiserer at noen over 18 må legge inn bestilling, men har likevelx tatt imot bestilling fra en av gruppas medlemmer og stilet faktura til henne.

Det er helt åpenbart at jentene ikke har forstått rekkevidden av denne avtalen, og jeg har heller ikke godkjent dette på min datters vegne, og det er like åpenbart at bestiller ikke var en foresatt.

Er deler av fakturaen gjort opp direkte til dere av noen av medlemmene,og hvilket restbeløp gjenstår i så fall?x

Jeg ber om at dere:

1. Sender meg kopi av godkjenning fra foresatt/voksen. Hvis denne ikke kan fremvises vil jeg gå videre med saken, og involvere de andre jentenes foresatte.

2. Tar kontakt med bestiller og avtaler tid for retur av resterende varer, som befinner seg på bestillers adresse, og uten ekstra kostnad for denne.

3. Sender kreditnota på returnerte varer.
Hvis dere ikke ønsker å hente skal restbeløp likevel krediteres.

4. Flytter forfallsdato for restbeløpet til kreditnota er mottatt, senest 31.12.18.

I mellomtiden kommer jeg til å oppfordre gruppa til å selge det de kan og kan bistå med levering, slik at de samtidig lærer noe av dette og gjør opp for seg så langt det er mulig. Resten forventer jeg blir hentet og kreditert som skissert over.

Jeg mener ganske mye om å sette uerfaren ungdom i denne situasjonen, og uten å forvisse seg om at de har voksent samtykke.
Jeg kan heller ikke se at dere har anledning til å anmelde for svindel hvis bestilling gjøres av mindreårig, ref hjemmeside, samtidig som dere eksplisitt sier at bestiller må være myndig, ogxhåper at dere gjør det dere kan for å unngå slike hendelser for fremtiden.

Ring meg gjerne på xxx hvis dere har spørsmål.
Vis hele sitatet...
Det har vært rettet mye kritikk mot bedrifter som reklamerer og inngår avtaler med kommende russ. De er en sårbar målgruppe under høyt press fra omgivelsene til å delta i alskens kulturelle normer, der mange av dem inkluderer utstyr og tilbehør til tusenvis av kroner. Jeg ville ha vinklet mailen du skal sende dem mye hardere, og fått med relevant juridisk lingo (du kan bare google deg frem eller sjekke lovdata.no) slik at du framstår som en de absolutt ikke vil kødde med.

Jeg har redigert teksten din en smule nedenfor. Litt hardere formuleringer og litt mer juridisk lingo. Ta det som et forslag, det krever at du er villig til å ta saken videre om de er kjip.

Sitat av arabella Vis innlegg
Jeg har blitt gjort oppmerksom på at russegruppa xxx har mottatt faktura fra "firma as". Min datter er medlem i gruppen.

Du er klar over at denne russegruppen først er russ i 2021, og dermed er samtlige medlemmer under 18 år. Det følger av vergemålsloven § 9 at ingen av gruppas medlemmer kan inngå rettslige avtaler og pådra seg kreditt. Avtalen dere har inngått er derfor ugyldig.

Jeg ser at du presiserer at noen over 18 må legge inn bestilling, men har likevel tatt imot bestilling fra en av gruppas medlemmer og fakturert for dette. Det er lovstridig og kommer til å bli tatt videre dersom dere ikke kan framlegge bevis for at avtalen er inngått i god tro.

Det er helt åpenbart at jentene ikke har forstått rekkevidden av denne avtalen, og den er heller ikke godkjent av en foresatt. Det er også åpenbart at individet som la inn bestillingen ikke er en foresatt. Som bedrift er dette særs uetisk og framstår som utnytting av en sårbar gruppe, og det vitner om en arbeidsmoral som ikke hører hjemme på det offentlige markedet, eller noe annet sted for den saks skyld.

Er deler av fakturaen gjort opp direkte til dere av noen av medlemmene, og hvilket restbeløp gjenstår i så fall?x

Jeg ber om at dere:

1. Sender meg kopi av godkjenning fra foresatt/voksen. Hvis denne ikke kan fremvises vil jeg gå videre med saken, og involvere de andre jentenes foresatte.

2. Som beskrevet i vergemålsloven § 15 forventer jeg at dere tar kontakt med bestiller og avtaler tid for retur av resterende varer, som befinner seg på bestillers adresse, uten ekstra kostnad for dette.

3. Sender kreditnota på returnerte varer.
Hvis dere ikke ønsker å hente skal restbeløp likevel krediteres.

4. Flytter forfallsdato for restbeløpet til kreditnota er mottatt, senest 31.12.18.

I mellomtiden kommer jeg til å oppfordre gruppa til å selge det de kan og kan bistå med levering, slik at de samtidig lærer noe av dette og gjør opp for seg så langt det er mulig. Resten forventer jeg blir hentet og kreditert som skissert over.

Jeg mener ganske mye om å sette uerfaren ungdom i denne situasjonen, og uten å forvisse seg om at de har voksent samtykke. Dere har null rettslig grunnlag til å anmelde for svindel ettersom avtalen er inngått med et umyndig individ. Jeg er forberedt på å ta dette videre til fylkesmannen dersom kriteriene mine ikke blir etterfulgt.

Jeg kommer til å lagre all korrespondanse i denne saken, og hvis jeg blir gjort oppmerksom på at dere har inngått avtaler med andre umyndige individer blir saken rapportert og tatt til media. Jeg forventer at dere gjør det dere kan for å unngå slike avtaler i framtiden, og nå gjør opp dere i denne saken i henhold til lovverket.

Ring meg gjerne på xxx hvis dere har spørsmål.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Nether; 15. desember 2018 kl. 20:44.