Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 9410
Hei!

Skal på ferie med kjæresten, og skulle gjerne hatt noen tips til brettspill som er gode med kun to spillere.

Hun har knapt spilt Monopol fra før, så det må være spill som verken tar 3 timer å spille, eller som tar en time å sette seg inn i før man kan starte. (f.eks Twilight Struggle er dermed diskvalifisert.)

Jeg har bestilt Ubongo: Duel og Mr. Jack da disse begge ser ut til å ha fått gode tilbakemeldinger for 2 spillere.

Tar gjerne i mot flere tips til andre spill!
Trivial pursuit. Enten fullverdig versjon eller partyversjon. Selvsagt optimalt med 3 folk eller mer, men jeg og forloveden min har da spilt sammen bare oss to og det kan være ganske artig til tider. Man får fresha opp hukommelsen litt ved å teste hva man kan, artig spill
Mastermind eller battleship
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Dungeon Twister er det beste brettspillet jeg noen gang har spilt. Ganske avansert, variert, ingen tilfeldigheter, pure skills og hvert spill kan vare fra en til fire timer.
Agricola og dominion er veldig kjente og gode brettspill for to. Men det er ordentlige brettspill, og ikke partyspill. Dead of winter funker og bra med 2 spillere.
Hva med sjakk?
Glemte å spesifisere at det er fint om det er "reisevennlig", dvs at det ikke har en 2KG 0,7 x 0,7 m eske ;-)

Dominion har jeg fra før, så det blir tatt med.
Agricola har jeg lest mye om, og det virker veldig bra; eneste er at jeg er usikker på om det kan være for 'tungt' å sette seg inn i?

Sjakk, Battleships og Mastermind er greie forslag, men spill som jeg er rimelig lei av, dessverre.

Kunnskapsspill ala TP er et godt forslag, men jeg må ærlig innrømme at jeg har så patetisk allmennkunnskap at jeg tror det vil bli en rimelig flau opplevelse.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Sjekk ut Hive pocket edition.
Agricola er litt å sette seg inn i, men ikke vanskelig å lære videre. Så om du bruker litt tid på å lære det selv før dere drar på ferie bør det ikke være for vanskelig å introdusere det for andre.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Monopol er en dårlig idé uansett hvis dere ikke er lei hverandre.
Sitat av aricz Vis innlegg
Sjekk ut Hive pocket edition.
Vis hele sitatet...
Takk, jeg endte faktisk opp med å kjøpe Hive: Carbon (samme spillet, bare ikke FULLT like bærbar som pocket edition - men likevel bærbar).

Så jeg står da med Hive, Ubongo: Duel, og Mr. Jack som nye spill.

Til sist bestemte jeg meg for å gjøre et tappert forsøk, så jeg kjøpte Prosperity-utvidelsen til Dominion, og et par utvidelser til Small World (Cursed! , Tales and Legends, og Be Not Afraid).

Satser på det holder Takk for innspill!
Tror muligens Carcasonne passer perfekt inn her. Man legger brikker etter tur som former en by med byer og veier, plasserer meeples og scorer deretter. Enkelt å lære og ganske gøy.

Et enda lettere (og meget portabelt spill) er love letter. Blir kanskje litt i simpleste laget og høres kanskje litt cheesy ut, men er superenkelt å lære og moro. (finnes batman/hobbit versjoner også)

Tredje spillet jeg anbefaler er Takenoko. Enda et enkelt spill, veldig fint design, fine figurer. Handler om å få mest victory points som man får ved å gro bambus og bruke en søt panda til å spise den opp.

Siste jeg kommer på i farten er Splendor. Engine building game hvor man bruker gems på å samle VP. Enkelt, kjapt og nybegynnervennelig.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kikket på spillene på youtube for å få et vist inntrykk av hvordan de fungerer.