Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1124
Saken er slik at jeg kjøpte en bil av min eks svigerfar for en stund tilbake.
Men vi satt aldri bilen på mitt navn på verken forsikring eller noe annet.
Men jeg har betalt alle regningene som har kommet fra min konto.
Jeg solgte bilen for litt siden og da sto den på eks svigerfar, og ble satt på ny eier. mitt navn sto kun på kjøps kontrakten.

Mens jeg hadde bilen så kom det en del bomring regninger til han uten at han sa ifra til meg om at han hadde fått de, så på disse regningene på 10-40kr ble det purringer på 450.- kr stykke. kom på godt over 4000.- det irriterte meg sterkt.

Her om dagen la han et par nye regninger i postkassa mi på bomring.
Jeg lurer på og være så sleip og rett og slett ikke betale dem og la de gå til purring. De står på eks svigers navn.

Men da lurer jeg på om noe av dette kan komme på min regning vis han skulle finne på og gå langt med dette? kommer han noen vei?

-Robin1705 Takker på forhand =)
Hvis de står i han sitt navn gjør det vel deg egentlig ingenting?
...eller du kan være så real at du betaler de. Du burde i utgangspunktet ha tenkt "regningene kommer til svigers, så de må jeg huske å hente og betale".
Tja, synes faktisk det reale er at dere deler på regningene.

Det er faktisk svigerfaren din som har fått de i posten uten å gjøre en dritt med dem. Så lenge han ikke har ringt eller tatt kontakt med verken deg eller bompengeselskapen så er purregebyret hans skyld, både legalt og moralsk.

Selv passeringene er uansett utvetydig dine. Betale disse sporenstreks, enten til svigefaren din eller til bompengeselskapet. Skylder du penger og er uenige om deler av kravet (i dette tilfellet purregebyret, fordi du kan ikke lastes for å ikke ha betalt regninger du ikke har fått) må du betale de delene du står ansvarlig for sporenstreks. Det er ikke lovlig å holde igjen penger dere er enige om at du skylder fordi dere er uenige om andre deler av beløpet. Gjør du dette rettferdigjør du purregebyret.

Eventuellt kan du også ta kontakt med bompengeselskapet og spørre om de kan slå purregebyrene sammen til en regning pga tvilen i legaliteten. Å framstå (om ikke være) som samarbeidsvillig er lurt i de aller fleste tilfeller. Blir han sur, bestem deg for hvor mye du er villig å tilby han så han føler at han "vinner" diskusjonen. Husk på å ikke gi deg med en gang, og husk på å være motvillig når du tilbyr han noe. Det viktigste i enhver forhandling er at begge to ender opp med å føle at de ikke blir rundlurt.. det faktiske resultatet er som oftest mindre viktig

Uansett. Purregebyrene til stefaren din. Passeringene til deg. Eventuellt, tilby deg å betale f.eks. 25% av purregebyrene, samtidig som du påpeker at det faktisk er han som har latt regningene ligge uten å gjøre noe, og at regningene faktisk står på hans navn.
Sist endret av DumDiDum; 19. januar 2010 kl. 19:05.
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
...eller du kan være så real at du betaler de. Du burde i utgangspunktet ha tenkt "regningene kommer til svigers, så de må jeg huske å hente og betale".
Vis hele sitatet...
Kunne gjort. Han sa den gangen at han tenkte de automatisk kom til meg. virka som han gjorde det med mening. ble slutt med dattera så etter det han begynte med det der.
Sitat av Robin1705 Vis innlegg
Kunne gjort. Han sa den gangen at han tenkte de automatisk kom til meg. virka som han gjorde det med mening. ble slutt med dattera så etter det han begynte med det der.
Vis hele sitatet...
Om du ikkje fekk regningane burde du reist til svigerfaren din å henta dei. Men eg er enig i at svigerfar burde ha kome med dei til deg, og ivertfall etter den fyrste purringa kom.
Selve regningen er ditt ansvar å betale, men purregebyrene som har tilkommet som følge av at han ikke har informert deg om regningene burde være hans ansvar å ta.