Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1168
Hei !

Noen som vet hvor mye "makt" vakter fra innleide "Securitas firma" har på UTSIDEN av Festivalområdet og lignende ?

I sommer på Pestero festivalen her i byen sto jeg og noen kompiser utenfor området festivalen foregikk, av den enkle grunn at vi ikke har fylt 18 og ikke fikk kjøpt billetter. Vi sto der og nøt røyksopp som spilte, helt til det kom en innleid vakt i fra et tilfeldig sikkerhetsselskap kom å sa at vi måtte fjerne oss fra området umiddelbart ellers ville vi blitt anmeldt osv.

Plassen vi sto på var Kirkegården/ "parken" til Nidarosdomen som grenset mot festivalområdet, så har de rett til å be oss om å gå vår vei?

Mvh Martin : )
Med mindre festivalen hadde leid plassen dere stod på, så kan vaktene umulig ha noen rett til å be dere gå. Siden dere stod utafor omerådet, så hadde dere all mulig rett til å stå der dere stod.

Vektere har forøvrig ingen større makt enn du og jeg.
Slik jeg har forstått det etter endeløse diskusjoner om hvilke rettigheter vektere har så er det kun Politiet som egentlig har lov til å bortvise en person. Men i mange tilfeller lar Politiet det gå vekterselskapene sin vei siden de i mange tilfeller kan nyte godt av et godt samarbeid med dem.
ahh, var det jeg trodde!
tipper de ikke leide gravplassen rundt Nidarosdomen. de gikk heller ikke rundt og patruljerte områdene vi sto på
Vektere kan bortvise fra privat eiendom. Ikke fra offentlig plass, det er det kun politiet som kan. Men seff kan en vekter be dere gå fra et hvilket som helst område, om dere følger det eller ikke derimot er en annen sak.