Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  244 117498
Hei, jeg fant en nettside hvor de selger krista k 25kg etter mye leting:
http://www.mamut.net/controls/shop/s...nabaer&gid=173
Den vet de fleste om her på forumet
Har vært diskutert før.
▼ ... over en uke senere ... ▼
jeg lagde en røykbombe (40g kno3, 50g melis, 1ss bakingsoda) hvor jeg smeltet sukkeret først og puttet oppi kno3 og bakingsodaen. det ligna på peanøttsmør som jeg tømte oppå aluminiumsfolie og lot det størkne. så tak jeg 5-6 lag aluminiumsfolie rundt med en lunte i som ligna et eple og var helt lufttet bortsett fra der lunta var. så gikk jeg ut i skogen og anntente. da ble det bare et eple som ligna på en mislyka raket. hvorfor kom det ikke røyk???? er det fordi ballen var lufttett eller lagde jeg det feil?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det er litt rart ja. Ingen av de røykbombene jeg laget før, var særlig isolert, noen bare en ren klump KNSU uten noe annet, og alle røk som juling. Jeg har alltid brukt 6:4 KNSU å ingenting annet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
jeg leste en post som var skrevet i 2006 ellerno på freakforum.no tror jeg, så var det en som hadde skrevet at krystallsoda kunne brukes som kno3?
Det er tull. Krystallsoda er Natrium karbonat
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av minipyro Vis innlegg
jeg leste en post som var skrevet i 2006 ellerno på freakforum.no tror jeg, så var det en som hadde skrevet at krystallsoda kunne brukes som kno3?
Vis hele sitatet...
Poenget ble bevist så hardt, at det aldri skulle blitt sagt. Jeg må bare bøye meg i støvet å beklage... Beklage at verden er full av idioter som ikke klarer å gå inn på google eller wikipedia, og idioter som meg, som igjen hater de, å utfører en sarkastisk spøk som ender med så katastrofale følger.

Vel... Poenget ble bevist værtfall
▼ ... over en måned senere ... ▼
hva skal jeg bruke får å få farge ? noen lette tips ? som er lett å kjøpe !
Vel, Vis du hadde søkt litt først hadde du kanskje funnet denne tråden:
http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ge+r%F8ykbombe

Der står det.
Sitat av Up Vis innlegg
Det er litt rart ja. Ingen av de røykbombene jeg laget før, var særlig isolert, noen bare en ren klump KNSU uten noe annet, og alle røk som juling. Jeg har alltid brukt 6:4 KNSU å ingenting annet.
Vis hele sitatet...
Problemet jeg har hatt med den blandingen er at det brenner så sinnsykt fort og varmt. Sykt eksoterm reaksjon... Har hatt en stikkflamme på 50-60 cm stående ut av beholderen. Så ved å bruke parafinvoks i har det hele dempet seg, og ved like store mengder KNSU brenner røykbomben i nærmere 2 minutter i stede for 20 sekunder.

Sitat av kulii11 Vis innlegg
Vel, Vis du hadde søkt litt først hadde du kanskje funnet denne tråden:
http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ge+r%F8ykbombe

Der står det.
Vis hele sitatet...
Denne oppskriften går igjen gang på gang overalt på nettet, men alle videoene som viser resultatet er fake. KNSU brenner så varmt at det organiske fargestoffet brenner opp i stede for å fordampe. Resultatet blir da ikke noe farge. For å få til en røykbombe med farge må man ha en blanding som brenner ved en mye lavere temperatur. For å oppnå dette bruker man kaliumklorat og laktose i stede for kaliumnitrat og sukker.

Oppskrift:
http://chemistry.about.com/od/demons...mokebomb_5.htm

Her er en video der faktisk oppskriften virker:
http://www.metacafe.com/watch/yt-bBe...e_bomb_yellow/
Sitat av 13ulldog Vis innlegg

Denne oppskriften går igjen gang på gang overalt på nettet, men alle videoene som viser resultatet er fake. KNSU brenner så varmt at det organiske fargestoffet brenner opp i stede for å fordampe. Resultatet blir da ikke noe farge. For å få til en røykbombe med farge må man ha en blanding som brenner ved en mye lavere temperatur. For å oppnå dette bruker man kaliumklorat og laktose i stede for kaliumnitrat og sukker.
Vis hele sitatet...

-Dette er feil, og har også vært diskutert her før i tråden "KNSU med farget røyk". Det går ann, men du trenger riktig pigmenter. Det blir linket til f.eks: http://www.kinn.com/es/product/produ...7832&visible=2
▼ ... over en uke senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
I dag fikk jeg 1 kg Kno3 og 5 meter visco fra pyrosupplies.moonfruit.com(kjempe-service og rask levering)

Da måtte selvfølgelig KNSU lages. Ferdig med testing nå, etter å ha slitt i en evighet på altfor lav varme, litt småredd, men det ble ferdig. Jeg brukte på den første batchen, 100 gram, 60/40 kno3/sukker, og på den andre, 150 gram, 70/30 kno3/sukker...

Stilig var det jo uansett, men selv med bakepulver brant det litt for fort for min smak, så kommer nok i ettertid til å ha 50/50-blandingsforhold. Uansett, ved testing skjedde det noe pussig med den ene røykbomba. Det var papprør, egentlig beregnet som shells, altså tykke og fine og nesten på størrelse med doruller, litt mindre... De var dekket med et enkelt lag aluminiumsfolie. Når jeg fyrte den av brant den litt, så smalt det og den skøyt avgårde et eller annet, mest sannsynlig en liten bit KNSU, fordi det røyk no' fryktlig fra taket

Noen som har opplevd noe lignende, eller har en teori til hva som skjedde?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det kalles en eksplosjon, som kan oppstå når oksiderende komposisjoner blir lagt i en beholder uten tilstrekkelig "ventilasjon". Byggest opp trykk som får innesluttningen til å sprenge.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Ok, bra jeg fikk det oppklart! Trodde ikke et enkelt lag aluminiumsfolie ville være nok, men da var det vel pakket ekstra godt på akkurat den... Også litt pussig at den "skøyt" istedenfor å revne?...
Jeg har sett at røyken blir mye kulere med litt Color Dye pulver, men her i Noreg har jeg bare sett flytende, vet noen hvor jeg får kjøpt Color Dye i pulver, og hva heter det på norsk? Og hvor mye vil det eventuelt koste ca.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Tja, det har jo vært mye diskusjon fram og tilbake om ORGANISK FARGEPULVER... Du kan kjøpe det på de fleste hobbybutikker... Brukes til å farge keramikk, tror jeg...
Kan jeg spørre, hvor er du fra?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Har lekt meg litt med litt pulver-KNSU... Lagde den forresten med 70/30 Kno3/melis, hadde det i en plastboks med 5-6 keramiske medie, og rista i 30 minutter.. Brenner kjempefort

Uansett, jeg lekte som sagt litt i stad og fikk en fin porsjon inni et kutt i tommelen... Svei pent, men det er jeg kjent med, har fått det meste i sår... Er det farlig? Har datablader på det, men er det noen forskjell på om du svelger et stoff eller får det rett i blodårene, på om det er giftig eller ikke?
Kalium nitrat er cirka tre ganger giftigere enn bordsalt (NaCl), så du trenger ikke bekymre deg. Å puste inn mye KNO3-støv er noe annet
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Hehe... Morsom start, skvatt litt... Kan fortelle at det svir betydelig mer enn bordsalt... Innhalering har jeg ikke begynt med, tenkte å ta det til uka...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er ganske greit å bruke hansker når man holder på med kjemi, men det er meg det
Prøv saltsyre i sår neste gang.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Takk for tipset, må prøves! Hehe, neida, har støvmaske, vernebriller og øreplugger og bruker dem hver gang, men hansker har jeg ikke fått somla meg til å kjøpe enda, og har tatt litt lett på det siden kno3 ikke skal være et problem på huden...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
-Dette er feil, og har også vært diskutert her før i tråden "KNSU med farget røyk". Det går ann, men du trenger riktig pigmenter. Det blir linket til f.eks: http://www.kinn.com/es/product/produ...7832&visible=2
Vis hele sitatet...

Og den tråden du nevner linker bare til andre tråder som sier at alle videoene er fake, samt at man bør bruke klorater i stede for nitrater for å danne farget røyk. Og linken du poster er bare en link til et organisk fargestoff....som jeg fortsatt mener brenner opp i en KNSU blanding grunnet for høy temperatur.

Fint om du poster en reell oppskrift her som benytter KNSU med farge, da jeg ikke klarer å finne dette selv Jeg har brukt lang tid på nettet for å finne ut av dette, men finner bare humbug-oppskrifter!
Jeg tror det er guanidin nitrat som blir brukt i kommersielle fargede røykbomber.
Det brenner med svært lav temperatur og jeg vil tro det passer ypperlig.
Keten selger det, ikke det billigste med høyst overkommelig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hva anbefales å bruke som beholder?
Til røykbomber tenker du på? Aluminiumsfolie er vel det enkleste.
Sitat av Kirie Vis innlegg
Hva anbefales å bruke som beholder?
Vis hele sitatet...
Rull et papirrør eller bruk en bit fra rullen inni alu folie...

Forresten. Brukernavnet Kirie, du heter ikke Eirik vel? Kirie baklengs er Eirik...
Får prøve med aluminiumsfolie i begynnelsen da.

@Pyrotecnican: Nope dessverre, du er ikke den første som har foreslått det
Du må bare være oppfinnsom på hva du kan helle det i.
Man må være kreativ i pyroverdenen
Sist endret av looperjohn; 13. april 2010 kl. 17:16.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det farlig å gå i røyken?

Kan de brukes på f.eks paintball banen eller en skole?
Sitat av Bloody_fool Vis innlegg
Er det farlig å gå i røyken?

Kan de brukes på f.eks paintball banen eller en skole?
Vis hele sitatet...
Tror det har blitt diskutert før her, og tror de kom fram til at den ikke var giftig, men den er ikke heldig for kroppen for å si det sånn.
Altså: Man burde ikke puste i den.
Sist endret av kulii11; 27. april 2010 kl. 16:07.
Finnes det ikke en annen slags røyke bombe som er bra til paintball da?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Kommersielle? Neida, men disse er fine så vidt jeg vet.. De kommersielle jeg har sett er KNSU, og de anbefales varmt på youtube Det jeg ville vært mer bekymret for er at de kan gi brannskader hvis man ikke bruker en ordentlig beholder og de lander på noen..
Ok takk, men er det farlig for folk hvis jeg kaster den i lærerrommet på skolen?
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Sitat av Bloody_fool Vis innlegg
Ok takk, men er det farlig for folk hvis jeg kaster den i lærerrommet på skolen?
Vis hele sitatet...
Nei, du skal ikke kaste den i lærerrommet på skolen, og heller ikke gjer noe annet hærverk med slike ting.
Så ting blir ødelagd altså det var det jeg lurte på egentlig.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Sitat av Bloody_fool Vis innlegg
Så ting blir ødelagd altså det var det jeg lurte på egentlig.
Vis hele sitatet...
Tjah.. det er noe annet, det vil nåkk komme ett fint merke i gulvet pga varmen om du ikke har god nåkk casing, i verste fall vil det starte brann. Men det jeg ville påpeke, er at du ikke skal gjer hærverk med ting du lærer her på WiP, eller andre plasser får den saks skyld.
Hva ville du anbefalt da. Som ikke ødelegger
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Bloody_fool Vis innlegg
Hva ville du anbefalt da. Som ikke ødelegger
Vis hele sitatet...
Jeg vil anbefale å holde deg unna forumet hvis du bare er ute etter å lage faen med pyrotekniske komposisjoner.
Det eneste du har spurt etter så langt er selvsagte ting som man lett finner med søkefunksjonen og "hvordan gjøre livet surt for andre med kaliumnitrat"...
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Da må jeg beklage å si: "Vi hvil ikke ha deg her!"
Hvis du derimot har lyst til å lære, lage pyrotekniske komposisjoner fordi du synes det er interessant vil jeg gjerne ønske deg velkommen til WIP, du kommer til å lære mye her
Jeg vi ikke ødelegge. bare bli litt kjent med slike ting. Jeg vil bruke den på paintball banen men ok jeg dropper bomben på skolen.

Jeg synes at dette er intresangt og jeg vil jærne lære å lage raketter og sant. Det har jeg funnet ut når jeg drev med det her.
Sist endret av Bloody_fool; 27. april 2010 kl. 18:12.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Brra!! Paintball, kjør i vei med KNSU på paintballbanen, bare husk på brannfare for folk og område
Jeg har brukt en sånn røykbombe på paintballbanen, men eierne sa at det ikke var lov så de kasta meg ut.
Sjekk med eierne av banen før du gjor det.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Sitat av Bloody_fool Vis innlegg
Jeg vi ikke ødelegge. bare bli litt kjent med slike ting. Jeg vil bruke den på paintball banen men ok jeg dropper bomben på skolen.

Jeg synes at dette er intresangt og jeg vil jærne lære å lage raketter og sant. Det har jeg funnet ut når jeg drev med det her.
Vis hele sitatet...
Vi her på WiP er overfølsomme får hærverk, laget med hobbyen vår skjønner du. Men det har vi alle også en god grunn til! Når små jævler springer rundt og ødlegger ryktet til pyrotekknikeren ved å gjer hærverk, så er det selvsagt at vi blir sure og irriterte når folk spør om det går an og bruke KNSU til hærverk (og andre komper får den saks skyld). Men så lenge du holder deg "rett" ønsker jeg deg velkommen.
Ok, jeg skjønner. Jeg skal passe på bedre

Men blir ikke kjelen ødelagt?
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Sitat av Bloody_fool Vis innlegg
Ok, jeg skjønner. Jeg skal passe på bedre

Men blir ikke kjelen ødelagt?
Vis hele sitatet...
Den du smelter sammen KNSU i tenker du på da? Njaa..den blir nåkk ikke direkte ødelagt, men du bør ikke bruke mor sin kjele allikevel, får å si det sånn. Stikk på ett loppemarked og kjøp en gammel kjele får 10kr der.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg brukte mutterns.. Funka fint det. Både sukker og kno3 er løselige i kokende vann, så jeg bar skylte ut av den med en runde vann fra vannkokeren.. Kan nevne at dette også gjelder stearing og paraffin, hvis noen skulle ha lyst til å lage legendary smokebomb
Skal pulveret bli til en hard klomp?
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Etter du har smeltet det, skal det bli til en seig "sirup". Litt vanskelig å forklare. Men ja, det blir stenhardt når det stivner.

@Ffojt: Ja det går, men en bør uansett skaffe seg en egen gryte til pyrobruk. Hos meg gikk en god del av belegget på bunnen av gryta bort.
Er 30% KNO3 og 70% sukker best for paintball? Siden det legger seg langs bakken
Har ikke så mye erfaring, men etter mine 2 dager med røykbomber, synes jeg det ble vanskelig å få fyr på de hvis det var mindre enn 40% kno3