Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 5272
Hei
Vist man sliter med sterk angst..

Fått råd om å ta sopp... reseter hjernen???
Mdma, DMT hva er forskjellen på det?
Og en som anbefalte speed og amfetamin..

Skeptisk..


Hvordan virker hasj og marjuana på angst?
Er det forskjell på de to?

Tilleggsspørsmål:
Hva hjelper på ekstrem smerter?

Ps ikke prøvd noe dop før...

Håper dette innlegget er lov
Alt dette finner du lett tilgjengelig på google. Vi på freak er heller (stortsett) ikke kvalifisert helsepersonell. Du burde aller først forsøke å gi vårt gratis (og trygge) helsetjenestesystem en sjanse. Det er mange her som kan gi deg svar på dop-spørsmålene du stiller, men jeg er kritisk til at det skal være din eneste infokilde. MDMA og DMT er omtrent like forskjellige stoffer som zalo og spylevæske. Helt forskjellige bruksområder og effekter, men likhetstrekk. Weed kan gjøre det bedre midlertidig og langt værre over tid. Ellers kan det hjelpe, eller kun gjøre det verre. Individuelt. Sopp ''resetter'' ikke hjernen. Det kan ødelegge enhver beskyttelsesmekanisme du eier under rusen. Sliter du er det ikke usannsynlig at du i tillegg vil møte problemene dine naken. Det kan enten gjøre at du bearbeider det mye, litt, ingenting, eller at du blir langt verre. Ingenting er spesielt mer vanlig enn noe annet. Det er omtrent 30 bøker som kan skrives om spørsmålene dine (og som har blitt skrevet).

På ekstreme smerter hjelper smertehåndteringsteknikker og smertestillende medisiner.

Lykke til, det ordner seg vet du.
Trådstarter
21 3
Har ikke mer hjelp fra helsevesenet...
Siden du vurderer alt mulig, så kan jeg nevne benzo, ghb, lyricsa, phenibut, opiater eller rett og slett finne roten til problemet. Du har vell kanskje enkelte ting som trigger denne angsten? Rart hva litt trening, sunt kosthold og eksponering kan gjøre også.

Uansett er det å medisinere vekk angst kortsiktigtig lindring, tar ikke lenge før du sitter der med enda mer angst og et rusproblem på kjøpet.

Og til sist.. hvor faen finner du disse folka som kommer med alle disse forslagene om du ikke bruker ulovlige rusmidler? Det er jo stort sett helt idiotiske forslag, hatt noen kompiser som mente at både sopp, DMT eller rus generelt var kuren til alt. Han ene springer rundt å gjemmer seg fra illuminati den dag i dag. Noen er endt som speedfreaker som stort sett skyter alt som kan trekkes inn i sprøyten og trykkes i årene... en annen har stort sett bodd på psykiatriske og lignende i 10 år etter en slik genial ide med psykadelika fra en annen kompis... men for all del, kanskje du er heldig og ender opp som stoner eller totalt helbredet

Sitat av Qutimo Vis innlegg
Har ikke mer hjelp fra helsevesenet...
Vis hele sitatet...
Da har de ikke tatt ‘siste’ utvei heller, som ofte er benzodiazepiner?
Hvis du sliter så jævlig at helsevesenet er udugelige så skal du virkelig være heldig om illegal narkotika er problemløseren.
Sist endret av Hater; 4. juni 2018 kl. 04:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bytt lege/legekontor og ta en prat med den nye legen din. Tror det er bedre i første omgang en å dytte innpå med andre ting som kan ende opp med å gjøre ting veldig mye verre.

Skjønner ikke helt hva du mener med "Har ikke mer hjelp fra helsevesenet..."
Du har en haug med rettigheter som pasient og ingen kan nekte deg hjelp, det er bare tull.


Retten til helsehjelp
Enhver som bor eller midlertidig oppholder seg i kommunen, har rett til nødvendig helsehjelp av den kommunale helsetjeneste. Helsehjelpen skal være faglig forsvarlig både med hensyn til omfang og kvalitet, men forøvrig vil den kunne variere ut fra forholdene i den enkelte kommune.

Du har rett til helsehjelp også for å lindre smerter eller plager selv om sykdommen ikke kan helbredes. Retten til helsehjelp gjelder også pleie, omsorg og medisinsk rehabilitering. Du kan også ha krav på hjelp etter lov om sosiale tjenester, f.eks. hjemmehjelp. Dette omhandles ikke nærmere her.

Dersom du som følge av en ulykke eller av andre grunner har behov for øyeblikkelig hjelp, plikter helsevesenet straks å gi deg bistand. Øyeblikkelig hjelp blir organisert som en del av den kommunale legevaktordningen, i tillegg til at sykehusene plikter å gi øyeblikkelig hjelp. Unnlatelse av å gi øyeblikkelig hjelp vil kunne være straffbart.
Vis hele sitatet...
Du kan lese mer om det her:
https://nhi.no/rettigheter-og-helset...asient/?page=3
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63
https://helsedirektoratet.no/lover/p...ettighetsloven
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kognitiv terapi. Rus løser ingenting, sopp kan gjøre noe i mindre grad men spørs hva annet som ligger til grunne for angsten (er i hovedsak gambling med psyken)
Du blir aldri kvitt angsten helt men du kan lære og jobbe med den.

Du høres ung ut så få deg et forhold til alkohol du før du skal rundt på rus eventyr, er jo lovlig i slengen

Og hvorfor har helsevesenet pusha deg bort?
Sitat av Qutimo Vis innlegg

Hva hjelper på ekstrem smerter?
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere i tråden finnes er det mulig å lære seg teknikker for å håndtere smerte. Mindfullness slik det benyttes i kognitiv terapi ble først utviklet med dette formålet for øyet. Anbefaler deg å snakke med en pyskolog.De kan forøvrig hjelpe deg med angst også.

Å prøve å helbrede angst med amfetamin går ikke. Det er litt som å bruke smertestillende mot en brukket arm. Kommer til å hjelpe i starten når du er rusa, men med en gang nedturen kommer blir alt mye verre, og det er fort gjort å bli avhengig, særlig med angst å slippe unna som insentiv for å ta mer.
Samme med hasj.

Psykedelia er ikke en mirakelkur. Det betyr ikke at det ikke finnes folk som har hatt veldig positive endringer som de kan spore tilbake til det å ha tatt sopp eller liknende, men tror ikke det er noen god idé å bevege seg i den retningen med ditt utgangspunkt.

Kort oppsumert: begynne med rus for å "helbrede" psykiske problemer er ikke annet enn en oppskrift på å bli narkoman. La stoffene ligge til du føler deg bedre, bytt heller lege, og forsøk å få henvisning til en psykolog.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har lest at kald dusjer ala wim hoff skal hjelpe mye mot angst. Wim hoff puste teknikk(finner info på nett) for så og gå i dusjen i kald vann i 3 minutter. Dette krever "litt" disiplin og vilje, men mange som har veldig positivt effekt av denne metoden.

Har selv prøvd psykedelika pga depresjon. Hvis du vurderer den veien så gjør det med en noen som vet hva de driver med. Altså en retreat eller en guide. Jeg har gjort det på retreat(ayahuasca) og prøvd hjemme. Men fikk kun noe ut av og gjøre det på et egnet sted med folk som kunne passe på og hjelpe meg igjennom det.

Hørte nettop den nye boken til Micheal Pollen "How to change your mind". Der snakker han mye om forskingen som er gjort og ellers mye rundt disse medisinene. Også hans opplevelser som han hadde i forbindelse med å skrive boken(med lsd,sopp,aya og 5 meo dmt).
Tror denne boken kan gi deg en del svar ang og gå den veien. For og finne ut om du tror det kan være noe du ønsker og prøve.
Boken kan du få gratis på audible.com hvis du ikke har medlemskap der fra før.

Jeg personlig tror psykedelika kan hjelpe under de rette forholdene.

Jeg ville ikke fått meg et forhold til alkohol som noen nevner over, det gjør angsten mye verre for min del og "alle" angre jeg kjenner. Ikke under rusen, men etterpå. Og drikke da blir kun for og flykte fra problemet og det er oppskrift på avhengighet.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Finnes faktisk en helt magisk ting som hjelper for angst! Kognitiv terapi. Gå ut i situasjoner du er redd for helt til hjernen lærer at det er trygt.
Hva slags type angst er det snakk om?
Hvis den er fysisk, med hjertebank og skjelvinger, så hjelper betablokkere utrolig bra.
Holder pulsen under kontroll så slipper du de fysiologiske symptomene
Vipassanameditasjon er tingen for meg. Men som andre har understreket: dekonstruer for å komme til kjernen av problemet. Styr unna rus for nå.
Blomzterkasse
Mitt råd til deg ang rusmidler er : hold deg langt unna så lenge du klarer. Har du lyst å resikere mer angst, mer smerte? Prøv rusmidler, mest sannsynlig oppnår du det då. Angst er i all hovedsak: noe du er redd for skal skje som 99% sikkert ikke kommer til å skje. Det hjelper ivertfall meg å tenke det.
Sitat av Insaine Vis innlegg
Mitt råd til deg ang rusmidler er : hold deg langt unna så lenge du klarer. Har du lyst å resikere mer angst, mer smerte? Prøv rusmidler, mest sannsynlig oppnår du det då. Angst er i all hovedsak: noe du er redd for skal skje som 99% sikkert ikke kommer til å skje. Det hjelper ivertfall meg å tenke det.
Vis hele sitatet...
og hvis den 1% skulle skje, så går det uansett bra..
Prøver jeg å tenke, bare dritt at den 1% skjer hele tiden..
Drit i rusmiddler. De funker bare der og da, og det positive forsvinner med tiden. Snakk med fastlege vær åpen. SSRI hjelper meg bruker cipralex 10mg. (Antideprisiva) har Ptsd. Også røyker jeg grønt. Hjelpe mye bedre på angst en hasj for min del.
Anbefaler ikke antidepprissiva i det hele tatt, kjemisk lobotomi. Jeg fikk mer angst, ble følelsesløs, mer sint og sov hele dagene, og ble mer impulsiv når det gjaldt illegal rus. (impuls..du skjønner)
Gikk helt oppe i 200mg Zoloft og bytta til Cipralex, akkurat samme greia for min del. Var på en måte godt å ikke kjenne på følelser, men ble bare suicidal og savna å kunne gråte å le på ekte.

Funker sikkert for noen, men jeg vil fraråde å begynne på det, du legger jo bare lokk på problemet. Kjenner mange som har gått på det i 10-20 år, og de har det ikke noe bedre enn før. Jeg bråstoppa med høy dose antidepp, det vil jeg ikke anbefale, føltes som om jeg datt gjennom bakken hver gang jeg gikk, mye angst og hodekjør.

Jeg vil anbefale meditasjon og riktig kosthold, det er mange som trigger angsten mer når de spiser mye junk og brus for eksempel.
Ellers drikker jeg mye te uten koffein og Kava-kava har jeg hørt mye bra om.
Og en siste ting er å strekke ut (yoga) på morgenen for å få bedre blodomløp i kroppen i 15 minutter. Hold deg unna stimulanter som kaffe, snus, røyk, coca cola, speed m.m.
Ellers anbefaler jeg deg å legge deg inn, hvis du har en ruskonsulent i din kommune kan de få deg inn kjapt, er ikke feil å spørre om hjelp.
Jeg holder meg unna gluten og melkeprodukter, funker kjempebra.

Lykke til
Sist endret av yomomma; 5. juni 2018 kl. 14:47. Grunn: I tilfelle misforståelse
Sitat av yomomma Vis innlegg
Anbefaler ikke antidepprissiva i det hele tatt, kjemisk lobotomi. Jeg fikk mer angst, ble følelsesløs, mer sint og sov hele dagene, og ble mer impulsiv når det gjaldt illegal rus. (impuls..du skjønner)
Gikk helt oppe i 200mg Zoloft og bytta til Cipralex, akkurat samme greia for min del. Var på en måte godt å ikke kjenne på følelser, men ble bare suicidal og savna å kunne gråte å le på ekte.

Funker sikkert for noen, men jeg vil fraråde å begynne på det, du legger jo bare lokk på problemet. Kjenner mange som har gått på det i 10-20 år, og de har det ikke noe bedre enn før. Jeg bråstoppa med høy dose antidepp, det vil jeg ikke anbefale, føltes som om jeg datt gjennom bakken hver gang jeg gikk, mye angst og hodekjør.

Jeg vil anbefale meditasjon og riktig kosthold, det er mange som trigger angsten mer når de spiser mye junk og brus for eksempel.
Ellers drikker jeg mye te uten koffein og Kava-kava har jeg hørt mye bra om.
Og en siste ting er å strekke ut (yoga) på morgenen for å få bedre blodomløp i kroppen i 15 minutter. Hold deg unna stimulanter som kaffe, snus, røyk, coca cola, speed m.m.
Ellers anbefaler jeg deg å legge deg inn, hvis du har en ruskonsulent i din kommune kan de få deg inn kjapt, er ikke feil å spørre om hjelp.
Jeg holder meg unna gluten og melkeprodukter, funker kjempebra.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Ville sagt det samme selv for bare noen måneder siden.
Men dessverre så er antidepressiva det beste valget man har idag når det kommer til medikamenter for angst og depresjoner.
Lureste er å starte på en mikrodose og se dette an i noen uker, og ikke helt høre på legen når det kommer til doseøkning. Å vente bare 1-2 uker mellom hver doseøkning er etter min mening ikke spesielt lurt.

Er gjerne også slik at man beholder den positive effekten av medikamentet også etter at man har sluttet. Noe som ikke er tilfellet ved f.eks. Antihistaminer og benzoer.
Sist endret av Who?; 5. juni 2018 kl. 15:06.
Blomzterkasse
Prøv å faste i 7 dager. Se video youtube før du starter. Det har dokumentert effekt, Itillegg er det bra for kropp og sinn å faste da den kvitter seg med avfallet som samler seg opp
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Insaine Vis innlegg
Itillegg er det bra for kropp og sinn å faste da den kvitter seg med avfallet som samler seg opp
Vis hele sitatet...
Kva slags avfall? Kva er det kroppen ikkje greier å kvitte seg med ved normalt næringsinntak, men på magisk vis vert kvitt om du faster?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva slags avfall? Kva er det kroppen ikkje greier å kvitte seg med ved normalt næringsinntak, men på magisk vis vert kvitt om du faster?
Vis hele sitatet...
Jeg vet veldig lite om temaet, men ser at masse forskjellige folk mener at fasting skal hjelpe kroppen med å kvitte seg med toksiner og dritt vi får i oss igjennom mat eller lufta osv.. (f.eks eksos og annen forurensning)

Hvorfor det skal hjelpe å faste eller om det har noen rot til virkeligheten i det hele tatt vet jeg dessverre ikke, men jeg har en liten teori om at kroppen rett og slett har mer energi til å jobbe med å kvitte seg med unaturlig dritt som kanskje har samlet seg opp igjennom årene når den ikke må bruke store mengder energi på å bryte ned masse mat. (eller andre grunner)

Tipper på at det er dette Insaine sikter til?
Blomzterkasse
Det som skjer etter 24 t faste er at kroppen bruker av fett og proteinreservene til å lage 'drivstoffet' da skjer det noe med at dnaet i de friske cellene om stiller seg til en annen modus. De syke cellene har ikke den egenskapen og forsvinner då ut av kroppen. Kort fortalt. Shrødingers katt på NRK har en dokumentar om det. Det er blant annet godkjent offentlig behandlingsmetode for angst i Tyskland
Sitat av Who? Vis innlegg
Ville sagt det samme selv for bare noen måneder siden.
Men dessverre så er antidepressiva det beste valget man har idag når det kommer til medikamenter for angst og depresjoner.
Lureste er å starte på en mikrodose og se dette an i noen uker, og ikke helt høre på legen når det kommer til doseøkning. Å vente bare 1-2 uker mellom hver doseøkning er etter min mening ikke spesielt lurt.

Er gjerne også slik at man beholder den positive effekten av medikamentet også etter at man har sluttet. Noe som ikke er tilfellet ved f.eks. Antihistaminer og benzoer.
Vis hele sitatet...
Ikke slik jeg har opplevd det, økte sakte på flere måneder fordi effekten gikk over etter noen uker. Folk er forskjellige, funker for deg kanskje, men jeg er ikke gira på å være en zombie hvertfall. Så synes jeg det er rart å gi unge mennesker så sterke medisiner selv om det er c preparat. Jeg fikk ikke kognitiv terapi, men resept på antidepp første timen hos psykiater.
Du legger lokk på problemet ditt uansett hvordan du vrir og vender på det. Alle har et valg, jeg sier bare min erfaring med den dritten der
Blomzterkasse
Det er og mye annet som skjer. For eksempel produserer kroppen endorfiner som er bra for meg da den produksjonen min har vært litt slapp pgav rusen

https://freak.no/forum/showthread.php?t=304066
Sist endret av Insaine; 5. juni 2018 kl. 17:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av yomomma Vis innlegg
Ikke slik jeg har opplevd det, økte sakte på flere måneder fordi effekten gikk over etter noen uker. Folk er forskjellige, funker for deg kanskje, men jeg er ikke gira på å være en zombie hvertfall. Så synes jeg det er rart å gi unge mennesker så sterke medisiner selv om det er c preparat. Jeg fikk ikke kognitiv terapi, men resept på antidepp første timen hos psykiater.
Du legger lokk på problemet ditt uansett hvordan du vrir og vender på det. Alle har et valg, jeg sier bare min erfaring med den dritten der
Vis hele sitatet...
Ja, folk er veldig forskjellige. Dessverre så bygger man opp toleranse også på antidepressiva.
Personlig så opplever jeg ikke at antidepressiva i seg selv løser noe. Men de gjør det lettere å f.eks. Eksponere seg selv for det man er redd for.
Men som du sa, folk er veldig forskjellige.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Insaine Vis innlegg
Det som skjer etter 24 t faste er at kroppen bruker av fett og proteinreservene til å lage 'drivstoffet' da skjer det noe med at dnaet i de friske cellene om stiller seg til en annen modus. De syke cellene har ikke den egenskapen og forsvinner då ut av kroppen.
Vis hele sitatet...
Eg finn mykje woo når eg googler rundt temaet, men eg finn veldig lite konkret. Det er for meg eit raudt flagg... At du viser til ein ikkje spesifisert epsiode av eit program som har gått i sikkert tjue sesonger, og tidvis har fått hard kritikk for å ikkje vere for sakleg er eit anna raudt flagg...

At du snakker om at DNAet stiller seg om til eit anna modus er eit tredje raudt flagg...
Sitat av Alge Vis innlegg
Jeg vet veldig lite om temaet, men ser at masse forskjellige folk mener at fasting skal hjelpe kroppen med å kvitte seg med toksiner og dritt vi får i oss igjennom mat eller lufta osv.. (f.eks eksos og annen forurensning)

jeg har en liten teori om at kroppen rett og slett har mer energi til å jobbe med å kvitte seg med unaturlig dritt som kanskje har samlet seg opp igjennom årene når den ikke må bruke store mengder energi på å bryte ned masse mat. (eller andre grunner)
Vis hele sitatet...
1.
Vi absorberer ikke eksos eller annen forurensning fra luften. Den første delen av det uspesifikke forsvaret består av slimhinner og huden. Vi har cilier i luftveiene som gjør at slike partikler ender opp i svelget istedet hvor de blir brudd ned.
https://no.wikipedia.org/wiki/Flimmerhår

2.
Kroppen bruker ikke masse energi på å bryte ned masse mat, den får energi av å bryte ned mat, hvis ikke hadde vi ikke gjort det.

Alle stoffer kroppen har tatt opp i blodåresystemet og lymfesystemet vil den kvitte seg med gjennom nyrene. Stoffene kroppen ikke kan kvitte seg med slik som tungmetaller vil som i alle andre dyr fremdeles være i kroppen.

Sitat av Insaine Vis innlegg
Det som skjer etter 24 t faste er at kroppen bruker av fett og proteinreservene til å lage 'drivstoffet' da skjer det noe med at dnaet i de friske cellene om stiller seg til en annen modus. De syke cellene har ikke den egenskapen og forsvinner då ut av kroppen. Kort fortalt. Shrødingers katt på NRK har en dokumentar om det. Det er blant annet godkjent offentlig behandlingsmetode for angst i Tyskland
Vis hele sitatet...
1.
Går utifra at du mener kroppen går over til ketose ved at den benytter seg av fettreservene, det er vell og greit. Proteinreservene du snakker om er musklene våre, er lite hensiktmessig fra et helseperspektiv at musklene våre brytes ned.

2.
Hele DNA-historien din henger ikke på greip i det hele tatt. "syke" celler finnes ikke. Det finnes infiserte celler eller kreftceller. Og DNA kan ikke endre modus. DNAet er konstant, det er arvematerialet inne i cellen. Det som kan endre seg er genutrykkingen, altså at forskjellige gen i DNAet leses av. Dette er noe som skjer hele tiden og som er vitalt for at vi skal kunne overleve.

Kroppscellene dine forsvinner heller ikke ut av kroppen, det gir heller ikke mening. De kan bli brutt ned av fagocytter (type hvite blodcelle) om de er ødelagte eller markerer at de er infiserte. Dette er også essensielt for at vi skal kunne overleve som organismer.


Sitat av Insaine Vis innlegg
Det er og mye annet som skjer. For eksempel produserer kroppen endorfiner som er bra for meg da den produksjonen min har vært litt slapp pgav rusen


https://freak.no/forum/showthread.php?t=304066
Vis hele sitatet...
Feil. Akutt faste fører til en kortvarig økning av endorfinutskillelse. Men i det store og det hele har dette svært lite å si. Endorfinproduksjonen din blir ikke slapp pga. rus heller. Kroppen søker å opprettholde homoestase, så om du har missbrukt rusmidler over lengre tid vil det kunne ta noe tid før dette er tilbake til et basenivå. Det finnes ikke empirisk evidens for å påstå at faste vil påvirke dette i merkbar grad.
Sist endret av Skepty; 5. juni 2018 kl. 18:01.
Skjønner skepsisen vidarlo.
Jeg har selv sett dokumentaren og anbefalt den. Den heter sult og finnes bl.a på YouTube.

Dokumentaren tar bl.a for seg russisk forskning på psykisk sykdom og fasting med enestående resultater. Vel verdt å se.

Angående DNA så er det slik att hele cellemaskineriet styres av forskjellige sekvenser DNA. Cellene er gjennom evolusjon tilpasset fasting og går da inn i annen "modus" (andre deler av DNA blir skrudd på, mens andre skrues av) Skadede kan ynder fasting indusere aptose(celleselvmord på en skånsom måte uten den skadelige inflammasjonen som skjer når vev dør på andre måter).
Sist endret av Bearass; 5. juni 2018 kl. 18:05.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Skjønner skepsisen vidarlo.
Jeg har selv sett dokumentaren og anbefalt den. Den heter sult og finnes bl.a på YouTube.

Dokumentaren tar bl.a for seg russisk forskning på psykisk sykdom og fasting med enestående resultater. Vel verdt å se.

Angående DNA så er det slik att hele cellemaskineriet styres av forskjellige sekvenser DNA. Cellene er gjennom evolusjon tilpasset fasting og går da inn i annen "modus" (andre deler av DNA blir skrudd på, mens andre skrues av) Skadede kan ynder fasting indusere aptose(celleselvmord på en skånsom måte uten den skadelige inflammasjonen som skjer når vev dør på andre måter).
Vis hele sitatet...
Bare fra et teoretisk ståsted er dette feil. Fenomenet heter apoptose og er definert som "Apoptose, programmert død for enkeltceller i et levende vev, også kjent som «selvmordsprogrammet»."

Dette er helt forskjellig fra nekrose, som er at celler dør grunnet skade.

Og bare så det er klart, jeg argumenterer ikke mot den mulige effekten faste kan ha på angst, men deres kvasi-vitenskapelige tilnærming til å begrunne hvorfor faste fungerer.
Skepty. Du sier akkurat det jeg sa. Altså at under faste så kan det skje at celler som er skadet dør ved hjelp av apoptose.. ikke nekrose (som er skadelig for organismen)

Apoptose er som du sier korrekt en programmert celledød. Det er ikke slik att alle celler som programmeres av apoptose er helt friske og ikke har en skade. Det er slik at apoptose er kroppens foretrukne og mest skånsomme måte å kvitte seg med skadede celler på
Sitat av Bearass Vis innlegg
Skepty. Du sier akkurat det jeg sa. Altså at under faste så kan det skje at celler som er skadet dør ved hjelp av apoptose.. ikke nekrose (som er skadelig for organismen)

Apoptose er som du sier korrekt en programmert celledød. Det er ikke slik att alle celler som programmeres av apoptose er helt friske og ikke har en skade. Det er slik at apoptose er kroppens foretrukne og mest skånsomme måte å kvitte seg med skadede celler på
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde sagt det samme hadde jeg ikke kommentert.


Angående DNA så er det slik att hele cellemaskineriet styres av forskjellige sekvenser DNA. Cellene er gjennom evolusjon tilpasset fasting og går da inn i annen "modus" (andre deler av DNA blir skrudd på, mens andre skrues av) Skadede kan ynder fasting indusere aptose(celleselvmord på en skånsom måte uten den skadelige inflammasjonen som skjer når vev dør på andre måter).

Om celler er tilstrekkelig skadet så de ikke kan reparere seg selv vil det oppstå nekrose. Det du sier er at skadde celler under faste vil kunne starte apoptose. Noe som er feil da apoptose er en forhåndsprogrammert celledød. Det er en enten forhåndsprogrammert i cellens DNA slik som i nervesystemet under fosterutviklingen i de cellene som ikke brukes. Eller en forhåndsprogrammert reaksjon på at DNAet blir mutert eller skadd.

Nekrose er ikke nødvendigvis skadelig for organismen heller, men det skyldes en skadelig påvirkning på en eller flere av cellene til organismen.

Det er ikke kroppens foretrukne måte å gjøre noe på, kroppen foretrekker ikke en spesifikk framgangsmåte. Dette er kodet inn i DNAet og skjer automatisk under gitte forutsetninger.

Sitat av Insaine Vis innlegg
Skepty er helt ute og tror han vet alt. Du har ikke peiling. Sett deg inn i ting før du sier sånn er det når det over hodet ikke er sånn. Les alt og ikke bare skumlese her å der før du kommer med de rare innleggene jeg ikke skjønner hvorfor du tar deg tid å skrive da det er helt uten mål og mening. Sikkert ikke alle innleggene dine. Men ivertfall de siste her no
Vis hele sitatet...
Der her er mer et personangrep enn noe annet. Noe som er en logisk fallgruve og lite hensiktsmessig i en saklig diskusjon.
Link

Leste alle innleggene og har mer enn grunnleggende innsikt i biologi. Så ikke videoen det ble linket til, men har planer om å gjøre det senere. Det var uansett ikke relevant for de poengene jeg ønsket å komme med.

Men jeg lurer på; på hvilken måte er innleggende mine uten mål og mening? dette er et diskusjonsforum, og jeg kommer med mine synspunkt på en sak som diskuteres. Gjennom at flere syn på en sak belyses vil jo de som leser dette kunne få bedre innsikt i saken det diskuteres om.
Sist endret av Skepty; 5. juni 2018 kl. 18:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Blomzterkasse
Målet er ikke at cellene skal reparere seg selv. De skal vekk slik at de som er friske formerer seg igjen for å dekke tapet.

Sorry hvis du tok det som personangrep. Var bare måten du kommentere innlegget mitt på som ble for rart for meg.
Sist endret av Insaine; 5. juni 2018 kl. 18:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Insaine Vis innlegg
Målet er ikke at cellene skal reparere seg selv. De skal vekk slik at de som er friske formerer seg igjen for å dekke tapet.

Sorry hvis du tok det som personangrep. Var bare måten du kommentere innlegget mitt på som ble for rart for meg.
Vis hele sitatet...
Tok det ikke som et personangrep, det er per definisjon et personangrep: personangrep, er en tankefeil der en søker å tilbakevise et argument ved å gå til angrep på den personen eller organisasjonen som fremsetter argumentet i stedet for å tilbakevise selve argumentet.

Skepty er helt ute og tror han vet alt. Du har ikke peiling. Sett deg inn i ting før du sier sånn er det når det over hodet ikke er sånn.

Videre er det slik at om cellene ikke hadde kunnet reparert seg selv ville ikke celler kunne eksistert da cellene konstant usettes for skadelige stoffer eller det skjer avlesningsfeil. Så målet for at det skal kunne eksistere levende organismer er både at celler kan reparere seg selv og replisere seg selv.
Se hva du skriver om apoptose skepty: "en forhåndsprogrammert reaksjon på at DNA blir mutert eller skadd"

Er du i tvil om faste induserer apoptose og autofagi så anbefaler jeg google som inngangsport.

Det virker som om du er forvirret av ordet "forhåndsprogrammert" som altså er en "kontrollert" form for celledød inotsetning til nekrose. (Nekrose er sjeldent positivt for kroppen som helhet og er en ukontrollert form for celledød gjerne etter ytre skade).

Mistenker at du er litt stucked i skepsisen så da blir det mye unødig frem og tilbake. Min påstand: fasting induserer apoptose og autofagi. Apoptose og autofagi er gunstig for å luke ut celler (og cellekomponenter når man snakker om autofagi) med skade (før skaden blir såpass stor at nekrose er eneste utgang - nekrose er sjeldent positivt for kroppen som helhet og apoptose er dermed "foretrukket").
Sitat av Skepty Vis innlegg
1.
Vi absorberer ikke eksos eller annen forurensning fra luften. Den første delen av det uspesifikke forsvaret består av slimhinner og huden. Vi har cilier i luftveiene som gjør at slike partikler ender opp i svelget istedet hvor de blir brudd ned.
https://no.wikipedia.org/wiki/Flimmerhår
Vis hele sitatet...
At alt av dritt vi ikke skal ha i oss som er i luften ikke kommer forbi har jeg vanskeligheter for å tro 100% på. Men du har nok mer kunnskap innenfor temaet enn det jeg har, men kan du da forklare meg hvorfor jeg blir fjern av å røyke en joint? hvordan kommer lissom de stoffene som er i cannabis eller annen røyk forbi mens ting i luften blir filtret ut og brutt ned i svelget?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bearass Vis innlegg
Er du i tvil om faste induserer apoptose og autofagi så anbefaler jeg google som inngangsport.

Det virker som om du er forvirret av ordet "forhåndsprogrammert" som altså er en "kontrollert" form for celledød inotsetning til nekrose. (Nekrose er sjeldent positivt for kroppen som helhet og er en ukontrollert form for celledød gjerne etter ytre skade).
Vis hele sitatet...
For det første; google er ikkje ei kjelde. Det er ein mekanisme for å finne ting. Men du kan til gjengjeld finne kva som helst, inkludert at jorda er flat og befolka av hagegnomer. Ei generell henvisning til google utgår med høge kneløft.

For det andre framstår vel skepty som ganske velversert i det temaet han diskuterer, og kjem med konkrete forklaringer, i motsetning til du og ein del andre i tråden som stortsett kjem med halvkveda viser som tilsvar - inkludert referanser til google...
Sitat av Bearass Vis innlegg
Se hva du skriver om apoptose skepty: "en forhåndsprogrammert reaksjon på at DNA blir mutert eller skadd"

Er du i tvil om faste induserer apoptose og autofagi så anbefaler jeg google som inngangsport.

Det virker som om du er forvirret av ordet "forhåndsprogrammert" som altså er en "kontrollert" form for celledød inotsetning til nekrose. (Nekrose er sjeldent positivt for kroppen som helhet og er en ukontrollert form for celledød gjerne etter ytre skade).

Mistenker at du er litt stucked i skepsisen så da blir det mye unødig frem og tilbake. Min påstand: fasting induserer apoptose og autofagi. Apoptose og autofagi er gunstig for å luke ut celler (og cellekomponenter når man snakker om autofagi) med skade (før skaden blir såpass stor at nekrose er eneste utgang - nekrose er sjeldent positivt for kroppen som helhet og apoptose er dermed "foretrukket").
Vis hele sitatet...
Bare for å redegjøre. Jeg er ikke skeptisk til at fasting kan ha en fordelaktig fysiologisk effekt på angst. Men din forklaring på hvorfor dette skjer er ikke logisk, noe jeg har prøvd å klargjøre, men har tydelgvis ikke vært tydelig nok.

Skadede kan ynder fasting indusere aptose(celleselvmord på en skånsom måte uten den skadelige inflammasjonen som skjer når vev dør på andre måter).

Var din opprinnelige påstand. Det jeg prøvde å klargjøre var at apoptose er en forhåndsprogrammert reaksjon som tar sted når forutbestemte betingelser oppfylles. Dette er en prosess som vil ta sted uavhengig av om du faster, er på månen eller på tur i skogen for å plukke blåbær. Det er flere stimuli som kan påvirke apoptose, men det er ikke empirisk evidens for at faste påvirker dette på en måte som vil være fysiologisk relevant grad på dette tidspunkt, ja, det skjer forskjeller i rate på celleapoptose i forskjellige vev under faste men det kan tilskrives uttallige andre prosesser som påvirker og reguleres under forskjellige betingelser.

Er du i tvil om dette så anbefaler jeg deg å sette deg inn i grunnleggende vitenskapelig metodologi. Vi har for eksempel tredjevariabel-problemet
Sitat av Alge Vis innlegg
At alt av dritt vi ikke skal ha i oss som er i luften ikke kommer forbi har jeg vanskeligheter for å tro 100% på. Men du har nok mer kunnskap innenfor temaet enn det jeg har, men kan du da forklare meg hvorfor jeg blir fjern av å røyke en joint? hvordan kommer lissom de stoffene som er i cannabis eller annen røyk forbi mens ting i luften blir filtret ut og brutt ned i svelget?
Vis hele sitatet...
Hvis du tar munnen rundt eksospotta på en bil og suger til som om det var en bong tipper jeg du får litt dritt nedi lungene.
Sitat av Alge Vis innlegg
At alt av dritt vi ikke skal ha i oss som er i luften ikke kommer forbi har jeg vanskeligheter for å tro 100% på. Men du har nok mer kunnskap innenfor temaet enn det jeg har, men kan du da forklare meg hvorfor jeg blir fjern av å røyke en joint? hvordan kommer lissom de stoffene som er i cannabis eller annen røyk forbi mens ting i luften blir filtret ut og brutt ned i svelget?
Vis hele sitatet...
Altså. Mange partikler blir fjernet av ciliene. De som er så små at de kommer videre til luftrørsforgreiningene og til slutt da lungeblærene blir spist av makrofager (hvite blodceller).

Du blir påvirket av å røyke fordi THC passerer over til blodomløpet gjennom at de diffunderer gjennom cellemembranen i lungblærene og andre slimhinner. De går da med blodet til hjernen hvor de passerer blod/hjerne barrieren og binder seg til THC reseptorer i nerveceller i hjernen.

Men som jeg sa tidligere, så vil disse stoffene etter en tid bli skilt ut av nyrene. Det er dette som skjer med lignene molekylene som er så små at de kan passere gjennom cellemembranen i lungene våre. Jeg forsto innlegget dit mer rettet mot svevestøv og andre partikler du blir utsatt for i trafikken.
Skepty. Da har du misforstått meg helt fra starten. Jeg har ingen mening om hvorvidt apoptose har en påvirkning på angst. Etter min mening er det nok andre forklaringsmodeller for å forklare dette.

Jeg prøvde simpelthen å forklare litt mer utfyllende insaine referanser om DNA og schrødingers katts dokumentaren.
Deretter virker det som om du stiller spørsmål om apoptose blir indusert av faste i det hele tatt - noe du nå (etter en tur innom google?) virker å være enig i at faste faktisk gjør.

On topic så er det en del spennende forskning rundt faste og depresjon. Det er ingen som betviler den antidepressive effekten av faste under selve fasten, men der er etter hva jeg forstår lite vestlig forskning omkring depresjon og langvarig effekt av faste..
Dermed er det på sin plass å igjen anbefale schrødinger katts dokumentar sult, som tar for seg bl.a russisk forskning som er vanskelig å google seg frem til
Sist endret av Bearass; 5. juni 2018 kl. 19:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Blomzterkasse
Takk for oppklaring folkz. Jeg vet ikke om faste har noen som helst positiv virkning på noe som helst, Men det skal jeg prøve ut. 7 dager med kun vann på meg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
@Insaine - fikk du testa ut fasting? I så fall, hvordan gikk det? Fikk du noe effekt?