Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 834
Har tenkt å ta en stor sjanse, nemlig å bestille meg mobil fra utlandet.
Mye kan gå galt, flatkontakter (US plug) takler jeg men lader må takle 220 V 50 Hz. Det gjør kanskje mange ladere i dag. Kontaktet i dag en av Norges største operatører innen telefoni, men hun kundebehandleren visste veldig lite spesiellt om tekniske ting. Hun kom til slutt fram til at hennes oppdragsgiver taklet GSM 900 / 1800 2G. Men hun hadde aldri hørt om Dual Sim som nå er veldig populært i utlandet. Her kan du ha to abbonnementer på samme telefon. Den mobiltypen jeg har tenkt på har dette. Så er spørsmålet: Kan jeg greie meg med ett Sim kort da jeg skal ha bare ett abbonnement? Kan en 2G telefon brukes til internett? Så advarte hun meg på det aller sterkeste og anbefalte mobiler fra hennes arbeidsgiver. Hun advarte meg også mot et billig abbonnement og sa at jeg kom til å få skyhøye regninger. Hør her: Jeg skal ikke surfe på internett da går jeg på biblioteket. Jeg skal kun sjekke nettbanken en gang pr. måned samt åpne e - posten min kanskje en gang pr. uke. og ringe veldig sjelden. Abbonnementet jeg kommer til å satse på dekker inntil 1 MB pr. dag til Kr. 10,00. Det må da gå an å åpne mye e - post før man når opp i 1 MB. Eksempel: Ringing, startpris Kr. 0,89 så Kr. 0,49 pr. min. Hvis man går inn på internett, betaler man bare for det man laster ned eller må man betale Kr. 0,49 pr. min i tillegg? Eksempel: Kan man sitte å glo på samme sida i 5 eller 20 min for samme pris? Det blir lenge til jeg ringer kundeservice igjen!
Hvis du bruker 2G, vil du kunne kjøre på med GPRS. Tregt, men funker. Du trenger ikke å ha to simkort i telefonen selv om den støtter det.
Kjøp telefon med 3g for det er samme frekvens over hele verden, så trenger du ikke bry deg med det. Stort sett det jeg har sett av dual-sim telefoner er kinavarer uten merkenavn og ukjent kvalitet, da hadde jeg heller kjøpt en brukt telefon i Norge som er innenfor reklamasjonsperioden (5 år). 1 MB er ingenting, du kan ikke regne med å bruke telefon til internett what-so-ever, da må du aktivt overvåke telefonen så den ikke syncer data i bakgrunnen og GJEESP da er det kult å ha smart-telefon vet jeg...

Du må forstå at kundeservice hos en mobil-abbonnementstilbyder ikke kan hjelpe deg med andre produkter enn deres egne, her synes jeg du er på bærtur. De gjorde helt sikkert så godt de kunne, det er ikke hver dag man får spørsmål om hvilken frekvens et avleggs mobilnett bruker og om telefonen du kjøper fra ukjent tilbyder på nettet fungerer her?! Give them a break.

Du skal altså åpne eposten din en gang i uken og nettbank en gang i måneden med denne telefonen... Jeg tror dette er en spøk.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Nå vet jeg ikke hva slags mailkommunikasjon du holder på med, men med en gang det er et bilde embedded i eposten f.eks er det alt fra 300kB -> 5MB per mail.

Må si meg enig med de over her, høres ut som du skal kjøpe noe ræl som kommer til å gi deg magesår i norge, sikkert kjempemorsomt de første to dagene før du har lyst å kutte deg på armene med biffkniver.

Og selv om du bruker >1MB per dag idag, så betviler jeg på at det varer lenge hvis du først får deg en smarttelefon, selv bruker jeg alt mellom 4-10GB per måned på mobilt bredbånd.