Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 9806
Sitat av Weili Vis innlegg
Er uenig i med deg at det er bedre å tro på Jesus enn ikke noe, men ser ikke noe galt i at noen tror på Jesus dersom det gjør dem til 'bedre' mennesker. Det er en privatsak for min del, det er når folk begynner å tro de er bedre enn alle andre fordi det DE tror på er 'sant' eller når du misbruker religiøse tekster at jeg ikke ser vitsen med religion.
Vis hele sitatet...
Ja jeg vet det finnes mange evangelier som aldri kom med.

Jeg mener jo at "Gud" er noe som finnes men som vi enda ikke har klart å beskrive. Bibelen gjør et forsøk, men de gjør det hele innviklet, skal ikke være sen med å innrømme det.

Hvis kristne tror de er bedre enn andre fordi de de er frelst så har de virkelig ikke forstått budskapet denne Jesus kom med.

Jeg pleier å bruke ordet Gud fordi folk vet hva jeg snakker om, men jeg kunne også sagt Yin og Yang, Micro Macro, Lys og Mørke, Godt og Ondt osv. for det beskriver mer min tro, men Gud er et samlet begrep for dette.

Det eneste jeg bryr meg om er å spre Lys og prøve å holde Mørket på avstand. At jeg har funnet det i Bibelen er jo vel og bra for meg. Det eneste som teller er at vi mennesker kan leve sammen uten at noen tror de er bedre eller verdt mer enn andre. Ikke alle kan bli rike og mektige, men alle havner vi en dag i graven. Og da får vi ikke med oss noe som helst.

Våre forfedre har sett og forstått hva Livet er. Og det er mye som har blitt gjort for å prøve å formidle dette. Bibelen er ett resultat, Korstogene ett annet, Islam og Jødedommen noe annet.

Hadde jeg hatt tiden på min side og ikke måtte vært økonomisk avhening for å leve så skulle jeg viet mitt liv til å forstå Gud og prøve å formidle det hele ut resten av verden. Ikke en relgion, men noe som gjorde at folk søkte i seg selv og fant det Gode og kastet vekk Mørket. For vi må alle starte innerst i oss Selv. Men å få til dette uten at folk blander inn relgion ville være vanskelig. Men hadde det ikke vært for at vi har laget dette samfunnet pengestyrt så kunne kanskje alle gjort dette og fullført skaperverket.

Obs: Snakker veldig i bilder og i metaforer her. Helt OK om folk tror jeg er en løk og ikke forstår

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kilde plz.

Påstanden er så usannsynlig at det burde få et alvorlig antall varselbjeller til å ringe.

I tillegg så er den verdiløs for antallet kilder seier lite om truverdet. Eg kan vise til mange referanser, nedtegna av herrane Asbjørnsen og Mo, om folk som treffer på troll i den norske fjellheimen. Gir det meg green-card på å hevde at troll finst?
Vis hele sitatet...
Hva skal du med kilder? Du kan jo tolke kildene på hvilken måte du vil. Om jeg gir deg 5000 henvisninger til skrifter og risninger i fjell og stein så trenger det ikke bety at det er sant.

Vi har hauger av dokumentasjon på at jorda er rund, men jeg har ikke sett jorden så jeg kan ikke være sikker på noe.

Alt jeg kan si er at man må stole på hverandre og derfor burde man hele tiden være ærlig, men Egoet har tatt over makten hos de fleste.

Jeg slår meg helelr til ro at om Jesus finnes eller ei, det vil jeg oppdage den dagen jeg dør. Da vil jeg få bevis som ikke kan motbevises (Obs: jeg sa ikke at jeg ville få bevis på at han fantes)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg

Hva skal du med kilder? Du kan jo tolke kildene på hvilken måte du vil. Om jeg gir deg 5000 henvisninger til skrifter og risninger i fjell og stein så trenger det ikke bety at det er sant.
Vis hele sitatet...
Får du til helvete gi deg. Du kom med en påstand om et spesifikt antall kilder som refererte til Julius Cæsar, og et langt større antall til Jesus som historisk person. No avfeier du altså da det med å nekte å oppgi ei kilde?

Diskusjonsstilen din er horribel, og det er mildt sagt vanskelig å argumentere mot et moving target som konsekvent seier at kritikken er uviktig, for gud er alt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Får du til helvete gi deg. Du kom med en påstand om et spesifikt antall kilder som refererte til Julius Cæsar, og et langt større antall til Jesus som historisk person. No avfeier du altså da det med å nekte å oppgi ei kilde?

Diskusjonsstilen din er horribel, og det er mildt sagt vanskelig å argumentere mot et moving target som konsekvent seier at kritikken er uviktig, for gud er alt.
Vis hele sitatet...
Du misforstod min gode mann

Om jeg gir deg kilder som f.eks en nettside eller en bok, så blir det jo fremdeles opp til deg om du vil tolke det som bevis nok..

Nå skal det sies at jeg først hørte den påstanden i et radioprogram, senere i en tale fra en amerikaner som ramset opp bøker og lignende som kilder, jeg var bare ikke klok nok den gang da til å feste meg boktittlene.

Senere ble det samme tatt opp på Discovery på et 3-timers program.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er sant, men det er det jeg har hørt og lest. Jeg har desverre mistet egenskapen om å tvile på mine medmennesker selv om jeg kanskje burde det.

Uansett. Jeg baserer ikke min tro på Gud etter hva mennesker klarer å si om Gud.

Jeg skal se om jeg klarer å komme i kontakt med han amerikaneren og få tak i boktittlene.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Jeg pleier å bruke ordet Gud fordi folk vet hva jeg snakker om,
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hva du snakker om.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Obs: Snakker veldig i bilder og i metaforer her. Helt OK om folk tror jeg er en løk og ikke forstår
Vis hele sitatet...
Å framstå som en løk og gjøre seg uforståelig bidrar ikke akkurat til å styrke din side i debatten.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Hva skal du med kilder? Du kan jo tolke kildene på hvilken måte du vil. Om jeg gir deg 5000 henvisninger til skrifter og risninger i fjell og stein så trenger det ikke bety at det er sant.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt, hva slags latterlig debatteknikk er dette? Du kan ikke først bruke disse kildene som et argument for å så avfeie de som uviktige. Hvis du mener at kildene ikke er bevis nok eller ikke er bevis i det hele tatt, bør du ikke trekke de frem i utgangspunktet. Hvis det er din oppfatning at ingen kilder er pålitelige i en slik diskusjon, så har du ingenting i en slik debatt å gjøre.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Vi har hauger av dokumentasjon på at jorda er rund, men jeg har ikke sett jorden så jeg kan ikke være sikker på noe.
Vis hele sitatet...
Greske filosofer greide for flere tusen år siden å resonnere seg fram til at jorda var rund ved å se skip forsvinne i horisonten. Egypterne regnet ut omkretsen av jorda.
Hvis du ikke kan forholde deg til slike allmenne sannheter som at jorda er rund har du virkelig et stort problem. Og igjen, du hører ikke hjemme i en seriøs debatt hvis du ikke kan forholde deg til sånt.

Resten av det du skriver er stort sett kvasifilosofisk og emosjonelt vrøvl som så absolutt ikke hører hjemme i en seriøs diskusjon - som forresten handler om historie, ikke religion og hva Gud Jesus betyr for deg.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Greske filosofer greide for flere tusen år siden å resonnere seg fram til at jorda var rund ved å se skip forsvinne i horisonten. Egypterne regnet ut omkretsen av jorda.
Hvis du ikke kan forholde deg til slike allmenne sannheter som at jorda er rund har du virkelig et stort problem. Og igjen, du hører ikke hjemme i en seriøs debatt hvis du ikke kan forholde deg til sånt.

Resten av det du skriver er stort sett kvasifilosofisk og emosjonelt vrøvl som så absolutt ikke hører hjemme i en seriøs diskusjon - som forresten handler om historie, ikke religion og hva Gud Jesus betyr for deg.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg klarer fint å forstå at jorda er rund. Hadde vel vært noe merkelig at både sola og månen var rundt, mens jorda skulle være flat.

Men om en mann som har vært på månen kommer tilbake og forteller at jorda er flat. Hva gjør vi da? Låser han inne på mentalsykehus?

Når det gjelder en seriøs diskusjon så skal jeg være enig at jeg følger ikke akkurat en standard og fin prosedyre. Men betyr dette at jeg har feil?

Hvis vi skal begynne og måle for og imot at Gud finnes ved hjelp av dokumenter og lesing og ikke å oppleve så er det ikke realistisk at Gud eksisterer.

Men når folk sier de har opplevd Gud, tror du de sier dette fordi de mangler kunnskap for å definere opplevelsen? For det kan jeg godt se på som realistisk.

Og hvis vi hittil idag har beviser på at det ikke finnes Gud og at Jesus ikke har eksistert, så vil jeg foreslå og forby alt av Gud.

Jeg regner med de fleste ønsker at alle var fylt av Lys. Og hvis Gud ikke eksisterer så er det jo millioner som går rundt å lyver. La oss opprette korstog og brenne alle de som tror på Gud, for de lyver og kan ikke være en del av Den Nye Verden. Hvorfor ikke bare forby alle å tro på noe som ikke finnes? Hvorfor ikke bare si sannheten til alle folk: Gud finnes ikke. Det finnes ikke noe overnaturlig. På den måten kan vi alle starte fra scratch og bli enige om lover og regler for hvordan vi skal forholde oss og hvordan vi skal leve og skape fred på denne jorda.. Hadde jo vært perfekt eller hva? Eller virker det hele litt kjent?

Men jeg skal heller trekke meg fra diskusjonen til jeg kommer opp med en skikkelig måte å føre en debatt på, slik at du og andre kan forstå meg bedre. Er jo ikke vits at jeg skal spre frustrasjon hos dere, det er jo det motsatte av hva jeg ønsker. Jeg får heller legge meg flat og beklage mine dårlige debatteringsferdigheter.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
(1) Jeg mener jo at "Gud" er noe som finnes men som vi enda ikke har klart å beskrive. Bibelen gjør et forsøk, men de gjør det hele innviklet, skal ikke være sen med å innrømme det.

(2)Våre forfedre har sett og forstått hva Livet er. Og det er mye som har blitt gjort for å prøve å formidle dette.

(3/4)Vi har hauger av dokumentasjon på at jorda er rund, men jeg har ikke sett jorden så jeg kan ikke være sikker på noe. Men om en mann som har vært på månen kommer tilbake og forteller at jorda er flat. Hva gjør vi da? Låser han inne på mentalsykehus?

(5)Og hvis Gud ikke eksisterer så er det jo millioner som går rundt å lyver.

(6)La oss opprette korstog og brenne alle de som tror på Gud, for de lyver og kan ikke være en del av Den Nye Verden
Vis hele sitatet...
1. Hvis du kan innrømme dette, hva med å inrømme at bibelen er like farlig som god, med tanke på hvor lett den kan misforstås?

2. Hvorfor hadde de bedre forutsetning til å forstå da, enn hva vi har til å forstå nå?

3. Her kan du se bilde, men jeg håper du fleiper?

4. Ja, med masse medisiner.

5. Jeg viltro det er mer enn bare millioner som lyver om noe akkurat i dette øyeblikk, sett utifra hvordan mennesker er, men dette er bare hva jeg tror.

6. Har du bare snudd om på tekster fra fra bibelen?
Sitat av Cikey Vis innlegg
At Jesus ikke ble født i år 0 er også relativt lite kontroversielt.
Vis hele sitatet...
Det er jo lett å forstå ettersom det ikke er noe år 0 i den gregorianske kalenderen.
Sitat av methewall Vis innlegg
1. Hvis du kan innrømme dette, hva med å inrømme at bibelen er like farlig som god, med tanke på hvor lett den kan misforstås?

2. Hvorfor hadde de bedre forutsetning til å forstå da, enn hva vi har til å forstå nå?

3. Her kan du se bilde, men jeg håper du fleiper?

4. Ja, med masse medisiner.

5. Jeg viltro det er mer enn bare millioner som lyver om noe akkurat i dette øyeblikk, sett utifra hvordan mennesker er, men dette er bare hva jeg tror.

6. Har du bare snudd om på tekster fra fra bibelen?
Vis hele sitatet...
1) Jeg har ingen problemer med å innrømme det. Men da burde vi lære oss å lese med den metoden som gjør at vi kan trekke det gode ut. Men joda, den er svært lett å missforstå.

2)Jeg sier ikke at ingen idag vet hva Livet er. Men de var mer spirituelle og kunne derfor bruke mer tid på det. På grunn av pengesystemet idag så jobber man,sover,jobber,sover og er for oftes for trøtt til å tenke noe større når de først kommer hjem med mindre de har engasjert seg i noe relgiøst eller en livstro høyere enn at vi bare er tomme hus med lyset på.

3)Ja, altså jeg tviler ikke på at Jorda er rund. Det var bare for å ha ett ekstremt eksempel.

4)Kan snu spørsmålet. Skal vi legge inn de som mener de har møtt Gud? For dersom det er bevis for at det ikke finnes Gud så burde vi få de inn fortest mulig.

5)Neinei. Men hvis vi idag har beviser for at Gud ikke eksisterer så må alle som tror på Gud enten omstilles eller forsvinne før alle kan leve sammen i enighet og Godhet. Samme tankegang har Paver hatt, starte korstog for å utslette de som de mener ikke hører til i Den Nye Verden (som er en metafor for å gjøre denne verden til er perfekt sted).
Sist endret av Vandringsmann; 27. januar 2010 kl. 07:36.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Når det gjelder en seriøs diskusjon så skal jeg være enig at jeg følger ikke akkurat en standard og fin prosedyre. Men betyr dette at jeg har feil?
Vis hele sitatet...
Nei, men det betyr at det er umulig å forholde seg til argumentene dine, noe som gjør ditt bidrag i diskusjonen nærmest komplett verdiløst. Ta til deg de tipsene og den kritikken du får på diskusjonsmetodene dine, selv om de til tider kan være formulert noe hissig.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Og hvis Gud ikke eksisterer så er det jo millioner som går rundt å lyver.
Vis hele sitatet...
Eller millioner som går rundt og tar feil.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
La oss opprette korstog og brenne alle de som tror på Gud, for de lyver og kan ikke være en del av Den Nye Verden. Hvorfor ikke bare forby alle å tro på noe som ikke finnes? Hvorfor ikke bare si sannheten til alle folk: Gud finnes ikke.
Vis hele sitatet...
Hva med å holde seg noenlunde saklig?
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
2)Jeg sier ikke at ingen idag vet hva Livet er. Men de var mer spirituelle og kunne derfor bruke mer tid på det. På grunn av pengesystemet idag så jobber man,sover,jobber,sover og er for oftes for trøtt til å tenke noe større når de først kommer hjem med mindre de har engasjert seg i noe relgiøst eller en livstro høyere enn at vi bare er tomme hus med lyset på.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jammen vi begynner å nærme oss en enighet, for jeg personlig tror jeg er mer enn bare et tomt hus med lyset på, men jeg tror ikke på noe av det jeg har hørt noen beskrive gud som, derfor tror jeg heller ikke på gud. Jeg tror og håper på en verden av "forståelse" om du vil, noe jeg på ingen måte føler at religion er basert på, rent historisk sett. Noe du kanskje kan si deg enig i?
Jeg trodde fram til jeg begynte å lese forumet her at det var mange færre av oss som stilte de rette spørsmålene, men har nå begynt å bli ganske positivt overasket. Jeg hevder på ingen måte at jeg sitter med alle svarene for det ville blitt latterlig, men jeg sitter kanskje med noen av de rette spørsmålene, noe jeg mener er minst like viktig.
Sist endret av Veggen; 27. januar 2010 kl. 12:18.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, men det betyr at det er umulig å forholde seg til argumentene dine, noe som gjør ditt bidrag i diskusjonen nærmest komplett verdiløst. Ta til deg de tipsene og den kritikken du får på diskusjonsmetodene dine, selv om de til tider kan være formulert noe hissig.
Vis hele sitatet...
Enn kan ikke gjøre annet enn å prøve

Sitat av Provo Vis innlegg
Eller millioner som går rundt og tar feil.
Vis hele sitatet...
Både og. De som forkynner er de som lyver, fordi de tar feil


Sitat av Provo Vis innlegg
Hva med å holde seg noenlunde saklig?
Vis hele sitatet...
Prøvde å sette ett perspektiv på det. For det var en slik tankegang, mener jeg vel og merke, som førte til bla. korstogene og heksebrenning. Tanken om å omstille eller utslette de som hadde feil.

Vet ikke om du så det, men det var ment for å være litt ironisk.Hvis ikke så får jeg bare beklage

Sitat av methewall Vis innlegg
Jeg tror jammen vi begynner å nærme oss en enighet, for jeg personlig tror jeg er mer enn bare et tomt hus med lyset på, men jeg tror ikke på noe av det jeg har hørt noen beskrive gud som, derfor tror jeg heller ikke på gud. Jeg tror og håper på en verden av "forståelse" om du vil, noe jeg på ingen måte føler at religion er basert på, rent historisk sett. Noe du kanskje kan si deg enig i?
Vis hele sitatet...
Så absolutt. Om vi klarer å finne denne forståelse, mener ikke du at vi burde legge den frem til resten av verden? Så da kommer spørsmålene: Hvilke ord skal vi bruke? Jeg tror denne forståelsen har blitt fortalt de forrige århunder med forskjellige ord, Gud og Djevel, Yin og Yang, Micro Macro, Godt og Ondt.

Kanskje er det på tide at vi klarer å sette de rette ord på det slik at alle kan forstå

Sitat av methewall Vis innlegg
Jeg trodde fram til jeg begynte å lese forumet her at det var mange færre av oss som stilte de rette spørsmålene, men har nå begynt å bli ganske positivt overasket. Jeg hevder på ingen måte at jeg sitter med alle svarene for det ville blitt latterlig, men jeg sitter kanskje med noen av de rette spørsmålene, noe jeg mener er minst like viktig.
Vis hele sitatet...
Absolutt. Og flere og flere begynner å "våkne". En ny tid er kanskje på vei. En ny era?
Sist endret av Vandringsmann; 27. januar 2010 kl. 15:59.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Både og. De som forkynner er de som lyver, fordi de tar feil
Vis hele sitatet...
Nei, de tar også bare feil. Det er kun en løgn hvis du er klar over at det du sier er usant.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Prøvde å sette ett perspektiv på det. For det var en slik tankegang, mener jeg vel og merke, som førte til bla. korstogene og heksebrenning. Tanken om å omstille eller utslette de som hadde feil. Vet ikke om du så det, men det var ment for å være litt ironisk.Hvis ikke så får jeg bare beklage
Vis hele sitatet...
Det var fortsatt usaklig. Du påla noen en mening om at man skulle brenne og jage de som trodde på Gud, for deretter å argumentere mot denne meningen ingen hadde i utgangspunktet. Dette er en klassisk tankefeil og kalles en stråmann.
Sist endret av Provo; 27. januar 2010 kl. 16:05.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, de tar også bare feil. Det er kun en løgn hvis du er klar over at det du sier er usant.
Vis hele sitatet...
Ja selvfølgelig. Kom på det selv etter at jeg hadde svart deg og var selvfølgelig for sen til å endre det..

Sitat av Provo Vis innlegg
Det var fortsatt usaklig. Du påla noen en mening om at man skulle brenne og jage de som trodde på Gud, for deretter å argumentere mot denne meningen ingen hadde i utgangspunktet. Dette er en klassisk tankefeil og kalles en stråmann.
Vis hele sitatet...
Javel. Poenget var iallefall at tanken om å omstille eller drepe andre som hadde ett annet syn hadde skjedd før. Men om det var usaklig så ok, men da bare dropper vi den den påstanden og ser forbi den
Sist endret av Vandringsmann; 27. januar 2010 kl. 16:15.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Så absolutt. Om vi klarer å finne denne forståelse, mener ikke du at vi burde legge den frem til resten av verden? Så da kommer spørsmålene: Hvilke ord skal vi bruke? Jeg tror denne forståelsen har blitt fortalt de forrige århunder med forskjellige ord, Gud og Djevel, Yin og Yang, Micro Macro, Godt og Ondt.

Kanskje er det på tide at vi klarer å sette de rette ord på det slik at alle kan forstå
Vis hele sitatet...
Det er vel nettop det som blir vannskelig, så lenge ingen vet nøyaktig hva det var som satte det hele igang. Noe vi derimot med stor sikkerhet kan si er at vi alle en gang i tiden hadde en slags felles begynnelse Nøyaktig hva det var, vet vi ikke, og for meg blir det derfor feil å gi det et bestemt ord/navn utover en felles begynnelse. Hva det var helt nøyaktig kan vi ta når vi vet det, noe annet tror jeg ikke det fåreløpig er mulig å bli enige om.
Orka ikke å lese alt, men at julenissen og juletreet ikke har noen med Jesus fødsel å gjøre kan vel en 5 åring gjette riktig på. OIsann, de har jo sluttet med kristendomsundervisning, da er det vel ikke noe rart i..
HøyRisiko Psykopat
Han ble aldri født, han ble oppdiktet.
Sitat av methewall Vis innlegg
Det er vel nettop det som blir vannskelig, så lenge ingen vet nøyaktig hva det var som satte det hele igang. Noe vi derimot med stor sikkerhet kan si er at vi alle en gang i tiden hadde en slags felles begynnelse Nøyaktig hva det var, vet vi ikke, og for meg blir det derfor feil å gi det et bestemt ord/navn utover en felles begynnelse. Hva det var helt nøyaktig kan vi ta når vi vet det, noe annet tror jeg ikke det fåreløpig er mulig å bli enige om.
Vis hele sitatet...
Det blir litt som med tanker. Alle tanker er et resultat av tidligere tanker. Da vil det jo si at alt stammer fra den første tanken. Men da kommer spørsmålet, hva var denne tanken?

Vi får bare håpe at når vi finner dette Høyere så klarer vi også å finne ord på det. Enten det eller så må det formidles på en annen måte enn ord (noe som kan bli vanskelig).

Det er vel ikke mer å si enn at jeg er spent på framtiden
Sist endret av Vandringsmann; 27. januar 2010 kl. 18:04.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Det blir litt som med tanker. Alle tanker er et resultat av tidligere tanker. Da vil det jo si at alt stammer fra den første tanken. Men da kommer spørsmålet, hva var denne tanken?
Vis hele sitatet...
Mener du at ingen tanker oppstår som resultat av ytre stimuli? Det blir lettere å forholde seg til den fornuftige informasjonen du kommer med hvis du dropper det lite gjennomtenkte..
Sitat av Provo Vis innlegg
Mener du at ingen tanker oppstår som resultat av ytre stimuli?
Vis hele sitatet...
Må bare skyte inn her; nydelig spørsmål. Studerer en del Foucault, Derrida, Butler osv. for tiden og du verden hva litt lesing i teori kan gjøre med ens oppfatning av hva som er virkelighet og hva som er et resultat av språket (les: samfunnet) vi vokser opp i. Det er veldig spennende å lese disse teoriene i sammenheng med religiøse studier og for så vidt alt annet som angår samfunnet (kjønn, seksualitet, rase, identitet, galskap).
Sitat av Provo Vis innlegg
Mener du at ingen tanker oppstår som resultat av ytre stimuli? Det blir lettere å forholde seg til den fornuftige informasjonen du kommer med hvis du dropper det lite gjennomtenkte..
Vis hele sitatet...
Mener du at oppfatning av ytre stimuli ikke har noe med allerede eksisterende tanker å gjøre?
Sist endret av Vandringsmann; 27. januar 2010 kl. 22:53.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Mener du at oppfatning av ytre stimuli ikke har noe med allerede eksisterende tanker å gjøre?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at ytre stimuli kan påvirke tankene i sånn grad at tankene du danner ikke bare er et resultat av tidligere tanker. Hvis det du sier skulle være tilfelle, vil ikke tankene kunne øke, men synke (eller i beste fall stagnere) i kompleksitet. Det må videre innebære at den mest kompliserte tanken av alle du noensinne kommer til å ha er den første tanken du dannet deg - noe som selvfølgelig ikke er tilfelle.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg mener at ytre stimuli kan påvirke tankene i sånn grad at tankene du danner ikke bare er et resultat av tidligere tanker.
Vis hele sitatet...
De tankene man har fra før pluss ytre stimuli skaper ny tanke, er det dette du mener?
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
De tankene man har fra før pluss ytre stimuli skaper ny tanke, er det dette du mener?
Vis hele sitatet...
Jeg mener akkurat det jeg sa. Å si som du gjorde over - at alle tanker er et resultat av andre tanker, og ikke tilføye noe mer enn det, når ytre stimuli unektelig er en svært vesentlig del av å forme nye tanker - er i beste fall et ufullstendig utsagn.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg mener akkurat det jeg sa. Å si som du gjorde over - at alle tanker er et resultat av andre tanker, og ikke tilføye noe mer enn det, når ytre stimuli unektelig er en svært vesentlig del av å forme nye tanker - er i beste fall et ufullstendig utsagn.
Vis hele sitatet...
Ja ok. Jeg skal innrømme at jeg tenker for langt og bare skriver slik at jeg selv forstår.

Jeg er enig i at ytre stimuli er med på å forme nye tanker, men jeg mener fremdeles at tanker man har fra før har en vesentlig rolle da de er med på å ta imot ytre stimuli og danne en såkalt ny tanke.

Vil det da si at alle tanker kommer fra den aller første opplevelsen av ytre stimuli?
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Vil det da si at alle tanker kommer fra den aller første opplevelsen av ytre stimuli?
Vis hele sitatet...
Det er vel vanskelig å si. Spørs nok hva man definerer som tanke. Hvis man kan si at tanker baserer seg på erfaringer, og at man ikke kan ha tanker om man ikke har erfaringer, innebærer det at erfaring i form av ytre stimuli kom før den første tanken. Det er også et spørsmål om man blir født med en bevissthet utviklet nok til å kunne forme tanker, eller om dette først kommer etter at hjernen har utviklet seg noe mer. Så vidt jeg vet er det tilnærmet umulig å si noe om, så det blir bare spekulasjoner uansett.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er vel vanskelig å si. Spørs nok hva man definerer som tanke. Hvis man kan si at tanker baserer seg på erfaringer, og at man ikke kan ha tanker om man ikke har erfaringer, innebærer det at erfaring i form av ytre stimuli kom før den første tanken. Det er også et spørsmål om man blir født med en bevissthet utviklet nok til å kunne forme tanker, eller om dette først kommer etter at hjernen har utviklet seg noe mer. Så vidt jeg vet er det tilnærmet umulig å si noe om, så det blir bare spekulasjoner uansett.
Vis hele sitatet...
Regnet nesten med det. Vi får bare se hva fremtiden bringer av informasjon