Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1099
Jeg er i en situasjon hvor jeg skal flytte fra Stavanger til Ålesund. Min samboer har fått seg jobb og vi har datoen klar for flytting. Jeg sier nå opp min jobb og flytter om en måned.

Hvor lang karantenetid har NAV før de utbetaler arbeidsledighetstrygd? Jeg har hørt alt fra 2 uker til 2 måneder. Jeg er selvfølgelig i full gang med jobbsøk, men ser for meg at det kan bli en kortere periode hvor jeg ikke vil være i jobb etter flytting.

Jeg har kikka på NAV sine sider, men fant ikke noe fornuftig svar.
Du vil i utgangspunktet få en karenstid (ventetid) på 8 uker før du får arbeidsledighetstrygd hvis du sier opp selv.

Dersom man sier opp sin stilling selv, eller blir sagt opp på grunn av egne forhold, vil den arbeidssøkende få en karenstid på 8 uker.
Vis hele sitatet...
http://www.parat.com/singleArticle.aspx?m=73
Det er jævla viktig å få med seg at karenstiden løper fra du melder deg arbeidssøkende, og ikke fra oppsigelsestidspunkt (som man skulle tro).

.. så ikke vent med å melde deg arbeidsledig.
Sist endret av DumDiDum; 25. januar 2010 kl. 18:17.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er jævla viktig å få med seg at karenstiden løper fra du melder deg arbeidssøkende, og ikke fra oppsigelsestidspunkt (som man skulle tro).

.. så ikke vent med å melde deg arbeidsledig.
Vis hele sitatet...
Godt poeng å få med, har brent meg på den der selv en gang!
Takk for gode svar.

Fordelen med 8 ukers karantenetid er hvertfall at jeg ikke komer til å ligge på latsiden når det gjelder jobbsøking