Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 9598
Hva skjer om du blir tatt lapp-løs i et annet land?

Tenker da B-førerkort, regner med at det ikker er noe forskjell på A og B når det kommer til straff..

Og hva med fyllekjøring?

Du blir straffet i det landet etter de strafferammene de har vel.
Hm.. Så det har ingen innvirkning når du er tilbake til Norge? Altså, det er vell ikke store straffen og få utsatt førerkort i 1 år i et land du avr på ferie i?..

Beklager at jeg er n00b her, er ikke akkurat kriminell..
Sist endret av Jazzin; 27. desember 2009 kl. 00:26.
Vel, i tillegg til utsettelse av førerretten kan du også få bøter og fengselsstraff avhengig av hvilke land det er snakk om.
Men det går ikke utover det norske førerkortet?
Vil tro at politiet i utlanded informerer det norske politiet om eventuelle lovbrudd som har skjedd.
aha. du mente om det ville følge deg tilbake til norge.

§ 36b. Tilbakeholdsrett i motorvogn
Dersom motorvognfører bosatt i utlandet blir ilagt straff for overtredelse av vegtrafikklovgivningen, kan motorvognen holdes tilbake av politiet til bøter og saksomkostninger er betalt eller det er stillet sikkerhet for betaling. Dette gjelder selv om saken ikke er rettskraftig avgjort.
Tilbakeholdelse skal bare finne sted når det antas nødvendig for å sikre betaling av nevnte beløp. Tilbakeholdelse skal ikke benyttes overfor førere bosatt i Danmark, Finland, Island og Sverige.
Er beløpet ikke betalt innen 2 måneder etter rettskraftig avgjørelse, kan motorvognen selges. Forøvrig får bestemmelsene i § 37 fjerde, femte og sjette ledd tilsvarende anvendelse.

Vil tippe at Eu land praktiserer noe av det samme og har en form for kommunikasjon her.
Så du må nok betale bot og\eller sitte inne en liten stund.
Ettersom du kjører uten førerkort, vil dem vel beslaglegge bilen og sette deg i arrest. Deretter blir Den norske konsulat\ambasade kontaktet og videre straffeforfølgelse vil vel bli bestemt deretter. Enten om det er i det respektive landet eller om den norske domstol tar over og straffeforfølger deg.

Så ja du vil få etterfølgene med deg til norge. Men dette varierer vel overfor hvilke land dette skulle skje i.
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Hm.. Så det har ingen innvirkning når du er tilbake til Norge? Altså, det er vell ikke store straffen og få utsatt førerkort i 1 år i et land du avr på ferie i?..

Beklager at jeg er n00b her, er ikke akkurat kriminell..
Vis hele sitatet...
Du blir ikke akuratt sett på som kriminell om du blir tatt for kjøring om du ikke har lappen!

Men for all del, er ikke noe vits og gjøre det fordet.
Sitat av mrFreak Vis innlegg
aha. du mente om det ville følge deg tilbake til norge.

§ 36b. Tilbakeholdsrett i motorvogn
Dersom motorvognfører bosatt i utlandet blir ilagt straff for overtredelse av vegtrafikklovgivningen, kan motorvognen holdes tilbake av politiet til bøter og saksomkostninger er betalt eller det er stillet sikkerhet for betaling. Dette gjelder selv om saken ikke er rettskraftig avgjort.
Tilbakeholdelse skal bare finne sted når det antas nødvendig for å sikre betaling av nevnte beløp. Tilbakeholdelse skal ikke benyttes overfor førere bosatt i Danmark, Finland, Island og Sverige.
Er beløpet ikke betalt innen 2 måneder etter rettskraftig avgjørelse, kan motorvognen selges. Forøvrig får bestemmelsene i § 37 fjerde, femte og sjette ledd tilsvarende anvendelse.

Vil tippe at Eu land praktiserer noe av det samme og har en form for kommunikasjon her.
Så du må nok betale bot og\eller sitte inne en liten stund.
Ettersom du kjører uten førerkort, vil dem vel beslaglegge bilen og sette deg i arrest. Deretter blir Den norske konsulat\ambasade kontaktet og videre straffeforfølgelse vil vel bli bestemt deretter. Enten om det er i det respektive landet eller om den norske domstol tar over og straffeforfølger deg.

Så ja du vil få etterfølgene med deg til norge. Men dette varierer vel overfor hvilke land dette skulle skje i.
Vis hele sitatet...
Vil bare påpeke Dersom motorvognfører bosatt i utlandet.

EDIT: Har ikkje så mye peiling, så ikkje skyt meg viss eg tar feil på det.
Sist endret av FuzzT; 27. desember 2009 kl. 01:10. Grunn: La till endringer.
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Vil bare påpeke Dersom motorvognfører bosatt i utlandet.
Vis hele sitatet...
Ville påpeke hvordan Norske myndigheter gjør dette. Ettersom eu land har ganske like lover. Blir et helvete å finne hvordan hvert enkelt land gjør dette.
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Ville påpeke hvordan Norske myndigheter gjør dette. Ettersom eu land har ganske like lover. Blir et helvete å finne hvordan hvert enkelt land gjør dette.
Vis hele sitatet...
Ja forstår det, men ville bare påpeke det. Men for all del, du blir sikkert dømt i det landet det gjelder. Bare sjå på dei forskjellige sakene i det siste (Sjølv om dei er noe meir alvorlig).

Eg ville tru du må sone straffen i utlandet og Noreg vil sjå på dei straffene som om dei var skjedd i Noreg. Blir du utlevert (Får sone straffen i Noreg) så får du straffer som om du skulle ha gjort det i Noreg.
Bare det eg trur.
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Ja forstår det, men ville bare påpeke det. Men for all del, du blir sikkert dømt i det landet det gjelder. Bare sjå på dei forskjellige sakene i det siste (Sjølv om dei er noe meir alvorlig).

Eg ville tru du må sone straffen i utlandet og Noreg vil sjå på dei straffene som om dei var skjedd i Noreg. Blir du utlevert (Får sone straffen i Noreg) så får du straffer som om du skulle ha gjort det i Noreg.
Bare det eg trur.
Vis hele sitatet...
Har samme inntrykket som deg etter å har skummet igjennom en del saker nå.
http://www.freakforum.nu/forum/showt...trip+amsterdam

Der kan du jo lese en som ble tatt uten førerkort i Tyskland. Det gikk ikke ut over mulighet til å ta førerkort i Norge på noen som helst måte.

Historien er full av skrivefeil og før og nå tid feil. Har sendt en redigert versjon som nso skulle endre for meg og tipper endringen vil skje om ikke så lenge. nso har nok litt og gjøre og det er juletider so I don't blame him for å ikke fått fikset det enda.

Forresten, straffen for å kjøre uten førerkort i Tyskland var 2 års mistet førerrett oppgir han selv.
Sist endret av skolms; 27. desember 2009 kl. 01:21.
En kompis ble tatt i Amsterdam uten lappen, han fekk eit brev 2 måneder seinere som det var skreve at han ikke fekk låv til å kjøre i Nederland på 1-2 år eller no sånt Er sikkert 2 år siden nå foresten..
Jeg ville ikke gjort det innenfor vestligere deler av verden da politiet samarbeider ganske godt på mange punkter, spesielt i Europa. Utenfor "vesten" ville jeg ikke vært så bekymret for å bli tatt av politiet uten gyldig førerkort, da det stort sett har små konsekvenser i forhold til norske forhold.

Så har man jo hele greia med forsikring. Kjører du deg halvt ihjel i utlandet - som i Norge - så har du ikke automatisk noe rett på erstatning om du ikke har gyldig førerkort.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg ville ikke gjort det innenfor vestligere deler av verden da politiet samarbeider ganske godt på mange punkter, spesielt i Europa. Utenfor "vesten" ville jeg ikke vært så bekymret for å bli tatt av politiet uten gyldig førerkort, da det stort sett har små konsekvenser i forhold til norske forhold.

Så har man jo hele greia med forsikring. Kjører du deg halvt ihjel i utlandet - som i Norge - så har du ikke automatisk noe rett på erstatning om du ikke har gyldig førerkort.
Vis hele sitatet...
Nå er vel det å kjøre uten lappen et ganske alvorlig forhold, samme hvilket land du blir tatt i. Dog så tenker jeg man blir dømt(straffet) der man blir tatt.

Det med forsikring er dog det mest skremmende. Som du sier, ikke bare kan man glemme noen erstatning om man blir tatt, men man risikerer også å bli sittende igjen med milliongjeld om man krasjer i en dyr bil. Forsikringselskapet krever vanligvis full regress i slike saker.
Jeg tenker også på den stakkarn som evt skulle sitte i møtende bil... Kan bli en del penger i gjenoppreisning der
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg ville ikke gjort det innenfor vestligere deler av verden da politiet samarbeider ganske godt på mange punkter, spesielt i Europa. Utenfor "vesten" ville jeg ikke vært så bekymret for å bli tatt av politiet uten gyldig førerkort, da det stort sett har små konsekvenser i forhold til norske forhold.

Så har man jo hele greia med forsikring. Kjører du deg halvt ihjel i utlandet - som i Norge - så har du ikke automatisk noe rett på erstatning om du ikke har gyldig førerkort.
Vis hele sitatet...
Å kjøre uten førerkort er et simpelt lovbrudd. Her i Norge får man et enkelt forelegg.
Og tviler meget sterkt på at landene i vesten sammerbeider når det gjelder små lovbrudd. Eller, jeg er meget sikker.

Så jazzin; Det eneste som skjer er at du mister førerretten i det aktuelle landet.

Jeg mener å ha lest på dette forumet om en som ble tatt for fyllakjøring i sverige og beholdt lappen i Norge. Men i sverige hadde han mistet førerretten.

Det aktuelle landet vil fra ta deg førerretten uansett hva. Da kan ikke du få dobbelstraff og miste førerretten i Norge.
Sitat av skolms Vis innlegg
Å kjøre uten førerkort er et simpelt lovbrudd. Her i Norge får man et enkelt forelegg.
Og tviler meget sterkt på at landene i vesten sammerbeider når det gjelder små lovbrudd. Eller, jeg er meget sikker.
Vis hele sitatet...
Ikke for å kverulere, men synes det å si et "enkelt forelegg" høres litt for pent ut. Du blir anmeldt som ved en hvilken som annen kriminell handling, og blir dømt deretter. Og da er vel rettspraksis et forelegg +sperrefrist. Blir man dog tatt flere ganger, risikere man ubetinga og inndragelse av kjøretøy.

Sitat av skolms Vis innlegg
Det aktuelle landet vil fra ta deg førerretten uansett hva. Da kan ikke du få dobbelstraff og miste førerretten i Norge.
Vis hele sitatet...
Det å miste førerretten i Norge regnes heller ikke som en "straff", men heller som en forebyggende ting, så derfor vil det heller ikke regnes som dobbeltstraff.
Det er blitt passe dyrt å være uten lapp bak ratt i norge. Etter de siste justeringene er det nå automatisk 8000.- i bot og 6mnd sperrefrist. Det er første gangen. Tør ikke tenke på hva som skjer om du blir stoppet 2 ganger på en uke f.eks.. Så det blir nok sett endel mer alvorlig på en for bare få år siden.

Sure penger er det uansett, og om du gjør som en bekjent av meg og blir tatt gang på gang så ender du bak lås og slå til slutt. Han får ALDRI tatt førerkort her i landet, og konsekvensen er at han kjører uten fremdeles. En ond sirkel som skyldes ungdommelig dumhet. Sånn er det bare..
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ikke for å kverulere, men synes det å si et "enkelt forelegg" høres litt for pent ut. Du blir anmeldt som ved en hvilken som annen kriminell handling, og blir dømt deretter. Og da er vel rettspraksis et forelegg +sperrefrist. Blir man dog tatt flere ganger, risikere man ubetinga og inndragelse av kjøretøy.



Det å miste førerretten i Norge regnes heller ikke som en "straff", men heller som en forebyggende ting, så derfor vil det heller ikke regnes som dobbeltstraff.
Vis hele sitatet...

Greit, men jeg vet med 100% sikkerhet at man ikke mister føreretten i Norge om man blir tatt uten gyldig førerkort i europa.

Eller driver de med forskjellsbehandling? Noen ganger velger de å gi sperrefrist i flere land og noen tilfeller ikke?
Tvilsomt.

Igjen, du mister kun føreretten i det aktuelle landet.

Det er snakk om å kjøre uten førerkort. Ikke ran, drap eller smugling i stor stil.
Sist endret av skolms; 27. desember 2009 kl. 03:46.
Så det du sier er at, har jeg penger nok kan jeg kjøre som en idiot i sverige. For så å fortsette i danmark, finnland og island. Uten at den norske stat vil komme med noen som helst form for reaksjon?
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Så det du sier er at, har jeg penger nok kan jeg kjøre som en idiot i sverige. For så å fortsette i danmark, finnland og island. Uten at den norske stat vil komme med noen som helst form for reaksjon?
Vis hele sitatet...
Nei det sier jeg ikke.

Jeg sier at kjører du uten førerkort i ja la oss si danmark og du blir tatt. Så mister du føreretten der, men du har fortsatt mulighet til å ta førerkort i Norge.

Kjører du som en idiot i sverige vil du bli stoppet og miste førerretten og bilen din blir mest sannsynlig tauet inn en liten stund. Og det er Sverige som straffer deg, ikke Norge.

Du kan fremdeles ta lappen i Norge.
Sist endret av skolms; 27. desember 2009 kl. 04:10.
Sitat av skolms Vis innlegg
Greit, men jeg vet med 100% sikkerhet at man ikke mister føreretten i Norge om man blir tatt uten gyldig førerkort i europa.

Eller driver de med forskjellsbehandling? Noen ganger velger de å gi sperrefrist i flere land og noen tilfeller ikke?
Tvilsomt.

Igjen, du mister kun føreretten i det aktuelle landet.

Det er snakk om å kjøre uten førerkort. Ikke ran, drap eller smugling i stor stil.
Vis hele sitatet...
Fremdeles vil du bli anmeldt og dømt for det, noe som er ganske alvorlig. Om du får utsettelse her hjemme, er opp til rettsvesenet å avgjøre. Dog så spørs det hvor mye de forskjellige landa sammarbeider.

Blir du feks tatt i en fotoboks i Sverige eller Danmark, risikerer du å miste lappen her i landet alt ettersom hvor alvorlig overtredelsen var.

Du vil heller ikke måtte sitte i fengsel her i Norge om du blir tatt for smugling i Sverige for å si det sånn. Fremdeles så er det å kjøre uten lappen et ganske alvorlig lovbrudd.
Sist endret av legalize_it; 27. desember 2009 kl. 04:13.
La oss si du er en smugler. Du smugler noe hasj og blir tatt på grensen mellom danmark og sverige. Da får du straffen i Sverige, av Sverige. Du kan søke om å få tatt straffen din i Norge.

Same thing.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Fremdeles vil du bli anmeldt og dømt for det, noe som er ganske alvorlig. Om du får utsettelse her hjemme, er opp til rettsvesenet å avgjøre. Dog så spørs det hvor mye de forskjellige landa sammarbeider.

Blir du feks tatt i en fotoboks i Sverige eller Danmark, risikerer du å miste lappen her i landet alt ettersom hvor alvorlig overtredelsen var.

Du vil heller ikke måtte sitte i fengsel her i Norge om du blir tatt for smugling i Sverige for å si det sånn. Fremdeles så er det å kjøre uten lappen et ganske alvorlig lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Ja du blir anmeldt i det landet hendelsen skjedde ja. Anmeldelsen går ikke til norske myndigheter.

Det er jo det jeg sier? straffen tar du i det landet forbrytelsen ble gjort.
Du kan søke om å få ta straffen din i Norge istedenfor i sverige. Hvis du blir dømt fengselstraff i sverige.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Fremdeles så er det å kjøre uten lappen et ganske alvorlig lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Nei. (ti tegn)

Kansje du har rett i det du sier om at gjør man alvorlig fartovertredelser i Danmark og Sverige kan du miste føreretten i Norge. Men jeg tviler på det.
Jeg mener uansett at det er et rimelig alvorlig lovbrudd å kjøre bil uten sertifikat og opplæring i den aktuelle klassen. Man havner fort på trafikkerte og folksomme veier, kanskje er det glatt også. Det høres kanskje ikke ut som en gigantisk overtredelse, men i motsettning til de fleste overtredelsene som i smugling, stjeling, o.l. setter man fort andre menneskeliv i fare, hvilket jeg mener bør slåes hardt ned på.

Tenk hva som skjer hvis du kjører over en liten unge som leker ved veikanten, og ikke klarer å bremse ned raskt nok pga. manglende opplæring - eller hva det måtte være. Eller skader personen for livet. Da sitter du fort der med skjegget i postkassa og milliongjeld, samt et eventuellt dødsfall på samvittigheten. Man hører også stadig om personer som har kjørt uten lappen, kræsjet - og drept påsittende passasjerer/kammerater.

Nei, i mine øyne er det et grovt brudd når du setter andre enn deg selv i fare; og bør straffes deretter. Det er sikkert mange som er uenige, typisk tøffe 16-17åringer som alleredet er mestere bak rattet.
Restyle: Det er godt mulig du synes det er et alvorlig lovbrudd. Men juridisk sett er det ikke et alvorlig lovbrudd, det er det som er saken her. Så klart stiller saken seg annerledes om man dreper noen eller skader noen.

Opplæringen man får når man tar lappen er noen alle oppegående mennesker klarer å lære seg på egenhånd ved å kjøre bil. Så lenge man klarer å forstå trafikken og hvordan den fungerer har opplæringen man får i Norge så enormt lite med det å føre en bil. De fleste lærer seg å virkelig mestre det å kjøre bil etter de har fått lappen, ikke når de tar lappen.

Er så lei folk som tror andre tror de er mestre bak rattet. Mennesker er forskjellig, noen kjører bil mye bedre enn andre. Slik som meg. (hoho)
Sist endret av skolms; 30. desember 2009 kl. 21:05.
Dette ble en skikkelig diskusjon det!

Bare slapp av til dere som sitter og bekymrer dere, jeg har ingen som helst plan om å kjøre ulovlig ettersom lappen er noe jeg setter høyt på ønskelisten. Var bare nysgjerrig. Ville høre om erfaringer osv.

Takk til alle som har gitt gode svar!
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Dette ble en skikkelig diskusjon det!

Bare slapp av til dere som sitter og bekymrer dere, jeg har ingen som helst plan om å kjøre ulovlig ettersom lappen er noe jeg setter høyt på ønskelisten. Var bare nysgjerrig. Ville høre om erfaringer osv.

Takk til alle som har gitt gode svar!
Vis hele sitatet...

Så hva er konlusjonen din ut av tråden da?

At man får utsettelse ved å bli tatt for å kjøre uten lappen utenlands eller det at du havner i en ulykke som kan sette en sperrefrist på førerkortet ditt?

Bare lurer.
At jeg aldri kommer til å kjøre uten lappen, og at om det skal skje i det heletatt, så blir det utenfor vesten?
Sitat av skolms Vis innlegg
Opplæringen man får når man tar lappen er noen alle oppegående mennesker klarer å lære seg på egenhånd ved å kjøre bil.
Vis hele sitatet...
...og denne erfaringen og læringen får man ved å øvelseskjøre. Selvsagt tror jeg ikke at man automatisk blir noen bedre sjofør fem minutter etter bestått førerprøve, enn rett før. Det jeg snakker om er naturligvis de mange som kjører uten noen form for opplæring, og ikke har tilegnet seg kunnskap om kjøretøy og trafikkbildet. Å kjøre bil i seg selv er ingen kunststykke, å lese trafikkbildet tar tid å lære seg. Jeg har selv ikke hatt lappen stort lengre enn rundt et år, og lærer stadig nye ting i trafikken - som en uten opplæring og erfaring ikke vil inneha.

Sitat av skolms Vis innlegg
Så lenge man klarer å forstå trafikken og hvordan den fungerer har opplæringen man får i Norge så enormt lite med det å føre en bil.
Vis hele sitatet...
Thanks for stating the obvious. Hele poenget med opplæring er jo en forberedelse på å klare seg selv i trafikken. At man kan tilegne seg slik kunnskap på egenhånd er utelukkende mulig for mange, og kanskje deg også, men det finnes fortsatt en stor gruppe som trenger veiledning i løpet av denne prosessen. Uansett bunner det ned i at folk uten relevant erfaring mye lettere vil havne i situasjoner de ikke klarer å kontrollere.

Sitat av skolms Vis innlegg
De fleste lærer seg å virkelig mestre det å kjøre bil etter de har fått lappen, ikke når de tar lappen.
Vis hele sitatet...
My point exactly?
Sist endret av Restyle; 31. desember 2009 kl. 05:03.
Jeg vil anbefale deg å kontakte politiet (TLF: 02800) å rett og slett bare spør dem? Si at du og en kompis (fra tyskland?) hadde en diskusjon her forleden dag, om hva som vil skje dersom en blir tatt for å kjøre uten gyldig førerkort i et annet land. Da gjerne tyskland siden "kompisen" din, er derfra.
Eller om du ikke ønsker å kontakte politiet, kan du sende en mail/ringe til Vegvesenet eller "Biltilsynet" å forhøre deg. Jeg vil tro at biltilsynet enten har snøring, eller kan skaffe snøring på hvordan noe slik vil fungere. Du kan alltids sende fra en "anonym" epost, og signere med et annet navn. Men det burde ikke være noe "farlig" med å kontakte vegvesenet for et simpelt spørsmål som dette.
Sist endret av møkk; 31. desember 2009 kl. 05:18.
Sitat av Restyle Vis innlegg
...og denne erfaringen og læringen får man ved å øvelseskjøre. Selvsagt tror jeg ikke at man automatisk blir noen bedre sjofør fem minutter etter bestått førerprøve, enn rett før. Det jeg snakker om er naturligvis de mange som kjører uten noen form for opplæring, og ikke har tilegnet seg kunnskap om kjøretøy og trafikkbildet. Å kjøre bil i seg selv er ingen kunststykke, å lese trafikkbildet tar tid å lære seg. Jeg har selv ikke hatt lappen stort lengre enn rundt et år, og lærer stadig nye ting i trafikken - som en uten opplæring og erfaring ikke vil inneha.
Vis hele sitatet...
Akkurat.

Og nei det er ikke så mangen som kjører uten mangen på opplæring.
De fleste er nok meget motorinteressert og vet godt hvordan trafikken er før de beveger seg ut i trafikken.

Hvor mange saker leser du om der noen blir tatt uten sertfikat som aldri har hatt den tidligere? Hvor mangen ulykker leser du om der føreren ikke hadde sertfikat eller aldri hatt det.

Som kjørelærern min sa; Synd man ikke har statistikk over hvor mangen ulykker med fører uten lappen. For jeg er sikker på at de ikke er en del av ulykkes prosenten.

Altså; Ingen som ikke kan kjøre bil kjører ikke uten lappen. Og dermed er like god eller bedre enn noen som har fått opplæring.

Thanks for stating the obvious. Hele poenget med opplæring er jo en forberedelse på å klare seg selv i trafikken. At man kan tilegne seg slik kunnskap på egenhånd er utelukkende mulig for mange, og kanskje deg også, men det finnes fortsatt en stor gruppe som trenger veiledning i løpet av denne prosessen. Uansett bunner det ned i at folk uten relevant erfaring mye lettere vil havne i situasjoner de ikke klarer å kontrollere.
Vis hele sitatet...
Thanks for stating the obvious? Spar meg, vær så snill.

De fleste av de som trenger veiledning for å kunne kjøre bil, legger seg ikke ut på veien uten sertfikat.

De fleste som kjører uten lappen har nok mopedlappen og ikke er ukjent med trafikken.

My point exactly?
Vis hele sitatet...
Slutt. Vær så snill.
Du skal bare være vanskelig.




Møkk; for en dum anbefaling. Ringe politiet? Tror du de svarer rett på alt?

Anbefaler heller at noen tar å snakker med en advokat eller noen som har juridisk kompetanse. Det er dårlig med juridisk kompetanse hos 02800.

Men jeg skal ta å spørre "Juristen" på bilforumet.

Han har ikke vært pålogget på over 1 år. Det må da være noen her som kjenner en med juridisk kompetanse som kansje hadde giddet å spurt de og svart her.

Eller henvist meg til noen offentlige man kan spørre. Eller noen som tar i mot spørsmål gratis.
Så skal jeg gjerne ringe og ta opp samtalen evt. sende mail bare for å bevise at jeg har rett.
Sist endret av skolms; 31. desember 2009 kl. 07:33. Grunn: Fordi jeg har nettopp våknet og blir møtt med elendige tullinger og dermed ble det skrivefeil.
Nå gjetter du fælt mye, skolms. Jeg kjenner ihvertfall flere som kjørte ganske mye lenge før de fikk lappen, faktisk mye fler enn de jeg vet om som har mistet lappen i etterkant.

Ang. kjøring uten lappen i utlandet, så tror jeg greia er så enkel som at hvis politiet i det aktuelle landet faktisk gidder å ta kontakt med politiet i Norge, så får du utsettelse også i Norge, men at de for det meste ikke gidder å gjøre dette.
Wow, så mye skråsikker synsing er det lenge siden jeg har sett i ett og samme innlegg, Skolms. Det er kanskje best alle bare "sparer deg" og ikke er så vanskelige. Sykt modent av deg å kalle folk "elendige tullinger" også. Hva gjør du her igjen?
Sitat av atomet Vis innlegg
Nå gjetter du fælt mye, skolms. Jeg kjenner ihvertfall flere som kjørte ganske mye lenge før de fikk lappen, faktisk mye fler enn de jeg vet om som har mistet lappen i etterkant.

Ang. kjøring uten lappen i utlandet, så tror jeg greia er så enkel som at hvis politiet i det aktuelle landet faktisk gidder å ta kontakt med politiet i Norge, så får du utsettelse også i Norge, men at de for det meste ikke gidder å gjøre dette.
Vis hele sitatet...
Hva er det som er gjetting fra min side?

Hva har det med saken å gjøre at du kjenner folk som har kjørt bil lenge før de fikk lappen?
Jeg kjørte uten lappen i 7 år før jeg fikk lov å ta den? Men hva har det med saken å gjøre?

Det er godt mulig det er som du sier ja, at de for det meste ikke sier i fra til Norge fordi det er så latterlig lite lovbrudd at det er noe de ikke bryr seg med.
Men jeg sendte faktisk spørsmål til advokat i sted. Hehe Så er bare å vente på utfallet.

Sitat av luni Vis innlegg
Wow, så mye skråsikker synsing er det lenge siden jeg har sett i ett og samme innlegg, Skolms. Det er kanskje best alle bare "sparer deg" og ikke er så vanskelige. Sykt modent av deg å kalle folk "elendige tullinger" også. Hva gjør du her igjen?
Vis hele sitatet...
Hva gjør du i denne tråden uten å komme med noe som er relevant i forhold til det tråden handler om?
Jeg har aldri sagt jeg er moden og jeg kommer nok aldri til å bli "moden" i nærmest framtid hvert fall og det har heller ingenting med saken å gjøre hvor moden jeg er.

Du kan gjerne utdype deg hvis du vil.

Atomet: Det er godt mulig jeg tar feil men jeg snakker ut i fra erfaring noe ingen av de andre gjør.
Sist endret av skolms; 31. desember 2009 kl. 10:55.
Sitat av skolms Vis innlegg
Hva er det som er gjetting fra min side?

Hva har det med saken å gjøre at du kjenner folk som har kjørt bil lenge før de fikk lappen?
Jeg kjørte uten lappen i 7 år før jeg fikk lov å ta den? Men hva har det med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Da er du tydeligvis en umoden fjott som aldri bør få røre et bilratt før du vokser opp. Kan skjønne det a sette seg inn i bilen et par ganger kan skje på impuls, men gjør du det over 7 år... Skjønte du ikke at det var en grunn til at du ikke fikk da den før disse 7 åra hadde gått?

Greit nok at du sikkert mente du var en veldig bra sjåfør, men så finnes det feil man kanskje ikke merker selv heller. Netopp derfor vi har kjørelærere og sensorer. Nok av folk krasjer med lappen den dag idag, og da trenger vi ihvertfall ikke fjotter uten lappen på veien, eller folk som mener de aldri har trengt den.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Da er du tydeligvis en umoden fjott som aldri bør få røre et bilratt før du vokser opp. Kan skjønne det a sette seg inn i bilen et par ganger kan skje på impuls, men gjør du det over 7 år... Skjønte du ikke at det var en grunn til at du ikke fikk da den før disse 7 åra hadde gått?

Greit nok at du sikkert mente du var en veldig bra sjåfør, men så finnes det feil man kanskje ikke merker selv heller. Netopp derfor vi har kjørelærere og sensorer. Nok av folk krasjer med lappen den dag idag, og da trenger vi ihvertfall ikke fjotter uten lappen på veien, eller folk som mener de aldri har trengt den.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg ikke fikk ta lappen før etter 7 år var av den enkle grunn at jeg ble tatt uten lappen i rutine kontroller, maks uflaks. Jeg ville ikke la en dum lapp hindre min lidenskap. Nå har jeg lappen og kjørelæreren min skrøt veldig av meg og jeg tok kun det obligatoriske før jeg tok oppkjøringen som jeg bestod uten en eneste anmerkning. Sensor sa jeg kjørte strøkent.

Jeg kjørte uten lappen fordi jeg var fullt klar over at jeg var en god sjåfør. Og jeg hadde erfaring fra trafikken tidligere da jeg kjørte moped.

Du vet ikke hva du snakker om. Du kan gjerne kalle meg umoden, er enig i den ut i fra ditt og de fleste andre sitt syn her på forumet. Men kalle meg en fjott var å dra det litt langt.

Bare fordi du er en elendig sjåfør betyr ikke at andre er det. Folk er forskjellig og du vet ingenting om meg. Så ikke snakk.


Kan man trafikkreglene og klarer å føre en bil så lærer man bedre på egenhånd enn av en kjørelærer. Joda vi har også disse som ikke har interessen av bil. Men de setter seg heller ikke bak rattet uten lappen. De fleste som setter seg bak rattet uten lappen, kan kjøre bil og vet trafikkreglene.
Sist endret av skolms; 31. desember 2009 kl. 13:18.
Sitat av skolms Vis innlegg
Grunnen til at jeg ikke fikk ta lappen før etter 7 år var av den enkle grunn at jeg ble tatt uten lappen i rutine kontroller, maks uflaks. Jeg ville ikke la en dum lapp hindre min lidenskap. Nå har jeg lappen og kjørelæreren min skrøt veldig av meg og jeg tok kun det obligatoriske før jeg tok oppkjøringen som jeg bestod uten en eneste anmerkning. Sensor sa jeg kjørte strøkent.
Jeg kjørte uten lappen fordi jeg var fullt klar over at jeg var en god sjåfør. Og jeg hadde erfaring fra trafikken tidligere da jeg kjørte moped.
Vis hele sitatet...
Så du mener altså at alle som mener de er gode nok kan få prøve seg i trafikken? Du vet hva de fleste sjåfører i Norge mener om sitt ferdighetsnivå?
Når du har blitt tatt 2-3 ganger i rutinekontroller uten lapp, så bør du jo skjønne hvor du blir nekta lappen. Netopp fordi du med en slik holdning kan være en fare i trafikken. Og en "dum lapp" bekrefter bare hvor umoden du er. Promillegrensa er kanskje også bare en "dum grense"?

Og hvis du var så flink på mopeden, hvorfor kjørte du ikke den til du ble 18, og tok lappen så du hadde den til bursdagen?

Bare fordi du er en elendig sjåfør betyr ikke at andre er det. Folk er forskjellig og du vet ingenting om meg. Så ikke snakk.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vet ingenting om deg bortsett for hva du skriver selv. Og jeg vil helst ikke ha folk som har slike meninger om trafikksikkerhet ute i trafikken.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Så du mener altså at alle som mener de er gode nok kan få prøve seg i trafikken? Du vet hva de fleste sjåfører i Norge mener om sitt ferdighetsnivå?
Når du har blitt tatt 2-3 ganger i rutinekontroller uten lapp, så bør du jo skjønne hvor du blir nekta lappen. Netopp fordi du med en slik holdning kan være en fare i trafikken. Og en "dum lapp" bekrefter bare hvor umoden du er. Promillegrensa er kanskje også bare en "dum grense"?

Og hvis du var så flink på mopeden, hvorfor kjørte du ikke den til du ble 18, og tok lappen så du hadde den til bursdagen?


Nei, jeg vet ingenting om deg bortsett for hva du skriver selv. Og jeg vil helst ikke ha folk som har slike meninger om trafikksikkerhet ute i trafikken.
Vis hele sitatet...
Er du ikke ferdig med at jeg er umoden enda? Jeg forklarte ganske enkelt i forrige innlegg at ja jeg er umoden. Så slutt å pes meg for det.
Sitat av skolms Vis innlegg
Er du ikke ferdig med at jeg er umoden enda? Jeg forklarte ganske enkelt i forrige innlegg at ja jeg er umoden. Så slutt å pes meg for det.
Vis hele sitatet...
Så voks opp før du setter deg i bilen da. Er ikke uten grunn at vi har en aldersgrense på det å ta lappen. Men skulle kanskje hatt en mental aldersgrense å.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Så voks opp før du setter deg i bilen da. Er ikke uten grunn at vi har en aldersgrense på det å ta lappen. Men skulle kanskje hatt en mental aldersgrense å.
Vis hele sitatet...
Heldigvis for meg er det ingen mental aldersgrens og kan jeg sette meg ut i bilen nå å presse meg selv og bilens grenser. Det at det er glatt ute gjør det enda mer spennende for meg. Det er utrolig gøy. Spesiellt når man kommer fram og går ut av bilen og lukter varm gummi.

Heldigvis for meg er det ikke akkurat politikontroller som gjør at det nærmest er fritt fram for meg.
Synes du det er kos? Jeg gjør
Sist endret av skolms; 31. desember 2009 kl. 13:41.
Sitat av skolms Vis innlegg
Heldigvis for meg er det ingen mental aldersgrens og kan jeg sette meg ut i bilen nå å presse meg selv og bilens grenser. Det at det er glatt ute gjør det enda mer spennende for meg. Det er utrolig gøy. Spesiellt når man kommer fram og går ut av bilen og lukter varm gummi.

Heldigvis for meg er det ikke akkurat politikontroller som gjør at det nærmest er fritt fram for meg.
Synes du det er kos? Jeg gjør
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig morsomt å leke seg litt meg bilen, det å nappe brekket på en tom vei gjør ingenting, men jeg regner med at du ikke presser bilens ytterste grenser på offentlig vei?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det er selvfølgelig morsomt å leke seg litt meg bilen, det å nappe brekket på en tom vei gjør ingenting, men jeg regner med at du ikke presser bilens ytterste grenser på offentlig vei?
Vis hele sitatet...

Det var bare for å provosere deg siden du overhode ikke likte umodne mennesker som meg selv i trafikken.



Anyhow on topic:

Sitat av gratisadvokat.no
Hei.

Reglene for tap av førerkortet i Norge gjelder retten til å føre bil i
Norge. På samme måte er det i Tyskland. Så svaret er nei: at kameraten din
mistet retten til å føre bil i Tyskland vil ikke gi ham sperrefrist på
sertifikatet her i Norge.
Vis hele sitatet...
hoho, dette er sikkert første gang jeg kan godte meg over å ha rett.
kjedelig streiting
Sitat av skolms Vis innlegg
Det var bare for å provosere deg siden du overhode ikke likte umodne mennesker som meg selv i trafikken.



Anyhow on topic:



hoho, dette er sikkert første gang jeg kan godte meg over å ha rett.
Vis hele sitatet...
Hehe så enkelt er det ikke .
http://www.ba.no/nyheter/Innenriks/article1229570.ece

Tysk politi kan ikke nekte deg å kjøre i Norge, dog så kan de varsle polisen her hjemme, som kan ta fra deg førereretten her. Dette kan de gjøre på prevantivt grunnlag uten at du må ha gjort noe galt her i landet. Vet at politiet i Sverige i en del tilfeller har gjort dette. Men jo lengre ned i Europa du gjør overtredelsen, jo mindre er vel sjangsen for å bli tatt.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hehe så enkelt er det ikke .
http://www.ba.no/nyheter/Innenriks/article1229570.ece

Tysk politi kan ikke nekte deg å kjøre i Norge, dog så kan de varsle polisen her hjemme, som kan ta fra deg førereretten her. Dette kan de gjøre på prevantivt grunnlag uten at du må ha gjort noe galt her i landet. Vet at politiet i Sverige i en del tilfeller har gjort dette. Men jo lengre ned i Europa du gjør overtredelsen, jo mindre er vel sjangsen for å bli tatt.
Vis hele sitatet...
Det var en advokat jeg siterte. Så jo, så enkelt er det.

Å kjøre uten lappen er ikke det samme som å kjøre på fylla.

Som denne tråden hovedsaklig handler om.
kjedelig streiting
Sitat av skolms Vis innlegg
Det var en advokat jeg siterte. Så jo, så enkelt er det.

Å kjøre uten lappen er ikke det samme som å kjøre på fylla.
Vis hele sitatet...
Sitat av http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=255479
Når en norsk bilist bryter trafikkreglene i utlandet, kan førerkortet fysisk ble tatt fra vedkommende. I slike tilfeller sender utenlandsk politi melding til Vegdirektoratet. Herfra blir saken oversendt politiet der vedkommende bor.

Det er da opp til politiet å avgjøre om lovbruddet i utlandet skal få konsekvenser på norske veier
Vis hele sitatet...
Denne advokaten du siterte svarte ikke på hva politiet i utlandet kan gjøre, så skal ikke påstå at han tok feil.

Hvis du fremdeles ikke tror meg, så kan vi jo møtes i Sverige eller danmark en dag. Der kan du få kjøre i 220 forbi en politikontroll, så ser vi hva som skjer. Om du ikke mister lappen i Norge da, så skal jeg betale bota for deg . Hvis ikke så tar jeg bilen din, da du ikke kommer til å trenge den på en stund.

Kjører du uten lappen i et annet land, så kan du jo strengt tatt ikke miste den. Så da skjønner jeg ikke hvorfor du quota advokaten ang det å miste lappen. Dog så vil jeg tro at politiet også der kan sende saken videre til Norske myndigheter, som deretter kan vurderere det å gi deg en sperrefrist.
Sist endret av legalize_it; 15. januar 2010 kl. 16:02.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Denne advokaten du siterte svarte ikke på hva politiet i utlandet kan gjøre, så skal ikke påstå at han tok feil.

Hvis du fremdeles ikke tror meg, så kan vi jo møtes i Sverige eller danmark en dag. Der kan du få kjøre i 220 forbi en politikontroll, så ser vi hva som skjer. Om du ikke mister lappen i Norge da, så skal jeg betale bota for deg . Hvis ikke så tar jeg bilen din, da du ikke kommer til å trenge den på en stund.

Kjører du uten lappen i et annet land, så kan du jo strengt tatt ikke miste den. Så da skjønner jeg ikke hvorfor du quota advokaten ang det å miste lappen. Dog så vil jeg tro at politiet også der kan sende saken videre til Norske myndigheter, som deretter kan vurderere det å gi deg en sperrefrist.
Vis hele sitatet...
'


Det var ang. sperrefrist ikke miste lappen.

Og saken handler ikke om å kjøre som en gal i utlandet eller kjøre på fylla.
Saken handler om å kjøre uten sertifikat.