Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5466
Hei. Fikk sendt over et arbeidstilbud der det sto at : arbeidserstatning er satt til 30.000 i mnd og øker 500 kr i mnd i 6 mnd og deretter over til 200 kr timen. Er arbeidserstatning et annet ord for bruttolønn?

Noen som kan utdype?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sats på ein arbeidsgjevar som ikkje brukar google translate, og kan matematikk.
Hvilket firma er dette?

Hvis de sier at du skal få fast arbeidserstatning på 30 000kr pr mnd før du har blitt ansatt håper jeg du får risikotillegg også.
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvilket firma er dette?

Hvis de sier at du skal få fast arbeidserstatning på 30 000kr pr mnd før du har blitt ansatt håper jeg du får risikotillegg også.
Vis hele sitatet...
Hva menes med begrepet arbeidserstatning? Aldri hørt om i tidligere jobber, Hvis jeg takker ja til jobb. Begynner jeg i begynnelsen av juli. Kan det være at de bruker arbeidserstatning istedenfor bruttolønn?
Det kan være mye rart - for som vidarlo sier høres det der ut som en elendig oversetting, og burde få masse varsellamper til å lyse. Arbeidserstatning er ikke et annet ord for lønn, det er en erstatning. Jeg ville vært utrolig forsiktig med å jobbe et sted hvor de ikke en gang klarer å kalle lønn for lønn.

I tillegg virker tallene helt rare.

Synes ordningen med at du stiger 500 per måned de første månedene er veldig merkelig, aldri hørt om før. Er det noe enkelte bransjer har startet med? Og så skal du plutselig over på timelønn etter et halvt år?Og når du går over på timelønn går du plutselig litt ned i lønn igjen.
Sist endret av etse; 3. juni 2021 kl. 22:43.
Min beste gjetning er at de tror erstatning betyr godtgjørelse, som jo kan være synonymt med lønn.

Sikkert noen som har fått oversatt en norsk arbeidskontrakt til sitt eget språk, og når de deretter oversetter det tilbake til norsk, så blir godtgjørelse plutselig erstatning.

I alle fall helt åpenbart noen som ikke er vant til å styre en norsk bedrift.

Hva slags selskap er dette? Hva slags jobb er det?
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Min beste gjetning er at de tror erstatning betyr godtgjørelse, som jo kan være synonymt med lønn.

Sikkert noen som har fått oversatt en norsk arbeidskontrakt til sitt eget språk, og når de deretter oversetter det tilbake til norsk, så blir godtgjørelse plutselig erstatning.

I alle fall helt åpenbart noen som ikke er vant til å styre en norsk bedrift.

Hva slags selskap er dette? Hva slags jobb er det?
Vis hele sitatet...
Dette er et norsk firma. Som har holdt på i 30 + år. Stillingen er logistikk og kundebehandling. Så stusser over ordbruken i kontrakten. Derfor jeg spurte angående begrepet arbeidserstatning..
Sitat av Bradpitt Vis innlegg
Hva menes med begrepet arbeidserstatning? Aldri hørt om i tidligere jobber, Hvis jeg takker ja til jobb. Begynner jeg i begynnelsen av juli. Kan det være at de bruker arbeidserstatning istedenfor bruttolønn?
Vis hele sitatet...
Arbeidserstatning har evt med arbeidsskader å gjøre. Erstatningsrett og forsikringsrett osv...
Navnet til et firma som er veletablert, norsk, 30+ år kan også brukes for å innhente personopplysninger. Tenk over hvor mye informasjon de allerede har fått.

Det heter lønn og jobbtilbud. Tror du burde ringe og sjekke opp at personen du har kontakt med faktisk jobber i firmaet. Kan være ok for firmaet å vite om...
Sist endret av knert1; 4. juni 2021 kl. 09:40.
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
Arbeidserstatning har evt med arbeidsskader å gjøre. Erstatningsrett og forsikringsrett osv...
Navnet til et firma som er veletablert, norsk, 30+ år kan også brukes for å innhente personopplysninger. Tenk over hvor mye informasjon de allerede har fått.

Det heter lønn og jobbtilbud. Tror du burde ringe og sjekke opp at personen du har kontakt med faktisk jobber i firmaet. Kan være ok for firmaet å vite om...
Vis hele sitatet...
Det er firmaet jeg har fått tilbud fra. Sjekket det opp.

Takk for svar.

God helg 🍻
For det første er jo dette en veldig lav lønn.
For det andre så vil du jo gå ned 3000 kr i mnd etter 6 mnd. Noe som ikke gir mening i det heletatt.

Og som alle andre sier, her er det noen som ikke har kontroll på norsk som har skrevet noe. Virker jevnt over utrolig useriøst.
Trådstarter
Snakket med firma. Får 30.000 netto i lønn hver mnd.
Regner med du har vært på intervju og at ting er på stell, men hvis ikke så kan det være lurt å være obs på svindel.

https://www.finn.no/bap/artikler/tip...-svindelforsok
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bradpitt Vis innlegg
Snakket med firma. Får 30.000 netto i lønn hver mnd.
Vis hele sitatet...
Netto?

Det er jo eit raudt flagg.

I sum framstår jo den arbeidsavtalen og forklaringene du har fått framlagt som så shady at eg hadde styrt jævlig elegant unna.
Sist endret av vidarlo; 4. juni 2021 kl. 16:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Netto?

Det er jo eit raudt flagg.

I sum framstår jo den arbeidsavtalen og forklaringene du har fått framlagt som så shady at eg hadde styrt jævlig elegant unna.
Vis hele sitatet...
Ja det er jo ingen seriøs bedrift som opererer på denne måten. Ser man etter bekreftelser finner man det vanligvis, men jeg ville stilt meg mye mere kritisk til hele greia.
Husk at noen kan ha kjøpt / tatt over et 30 år gammelt firma, så at det er så gammelt betyr ikke så mye.