Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2675
Jeg har alltid vært en ekstremt rastløs type, og nå som jeg sliter mer psykisk er det enda verre enn før. Ble mobba ganske kraftig fra 1-8 klasse og det har fullstendig ødelagt min psykiske helse.Trening ble fort en måte for meg å få ut frustrasjon og holde følelsene mine i sjakk. Etter det ble jeg utreda for ADD og fikk diagnosen. Ble aldri medisinert, to år etterpå fikk jeg fjerna diagnosen på grunn av mistanke om feildiagnosering. Nå merker jeg veldig at jeg ikke klarer å sitte i ro, må gjøre noe konstant. Vipper med føttene, trommer på bordet, går rundt i sirkler osv. Det har kommet til det punktet at jeg nå ikke klarer å ta pauser fra trening, Jeg merker at kroppen er nedbrutt av all treningen men jeg klarer ikke å holde meg hjemme. Da blir jeg mildt sagt gal. Jeg skal på nytt utredes for add i april, men vet ikke hva jeg skal gjøre i mellomtiden. Jeg kan jo ikke drive å trene hver eneste dag 3+ timer, det er ikke bra for kroppen og kroppen får jo heller ikke hvilt seg ordentlig. Noen tips? hadde tenkt å ta hviledag i dag men kan garantere med at det ender opp med at jeg drar på trening uansett.
Vil anbefale skauen.

Du kan gå ganske langt i skogen. Bruke kroppen på en helt spesiell måte. Terrenget sliter deg ut, men på en skånsom måte. De fleste kan relatere til en ro når de er i naturen. Fyr opp et bål, lag lunsj, ta med en bok, hør en avslappende podcast etc.

Overtrening er farlig, men virker som du er klar over det.

Håper du kommer deg ut av den onde sirkelen.

heartslava
Trådstarter
Sitat av heartslava Vis innlegg
Vil anbefale skauen.

Du kan gå ganske langt i skogen. Bruke kroppen på en helt spesiell måte. Terrenget sliter deg ut, men på en skånsom måte. De fleste kan relatere til en ro når de er i naturen. Fyr opp et bål, lag lunsj, ta med en bok, hør en avslappende podcast etc.

Overtrening er farlig, men virker som du er klar over det.

Håper du kommer deg ut av den onde sirkelen.

heartslava
Vis hele sitatet...
Takk for tipss, men det er dessverre ikke så mye skog rundt meg, kjipt.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Yoga Kan gjøres på mange forskjellige måter og er godt utgangspunkt for restitusjon og mindfullness. På youtube får du haugevis med videoer du kan følge.

Eller prøv rolig jogging / langkjøring. Hold et slikt rolig joggetempo at du kunne omtrent gått like fort.

Også trenger du ikke skog for å gå turer. Gå lange turer hvor som helst
Det å trene hver eneste dag trenger ikke være en dårlig ting - alt avhenger av programmet ditt. Før nedstenging trente jeg også 6-7 dager i uken og de ukene jeg trente seks dager, var hviledagen alltid vanskelig.

Kan du si noe om programmet ditt? Du kan fint trene hver eneste dag hvis du f.eks. kjører push-pull-legs også repeat, men da er det viktig å tenke på volum og frekvens. Fort gjort å ende opp med overtrening, noe som ikke vil gi særlig resultater på sikt. Bare spør om du lurer på noe rundt dette, har mange års erfaring med trening og diverse treningsprogrammer.
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Yoga Kan gjøres på mange forskjellige måter og er godt utgangspunkt for restitusjon og mindfullness. På youtube får du haugevis med videoer du kan følge.

Eller prøv rolig jogging / langkjøring. Hold et slikt rolig joggetempo at du kunne omtrent gått like fort.

Også trenger du ikke skog for å gå turer. Gå lange turer hvor som helst
Vis hele sitatet...
Støtter denne! Gå tur ut i skog og mark med hunden og en god podcast er balsam for sjelen. Eller bare lytte til skogens lyder hjelper meg.
Trådstarter
Sitat av Filkor Vis innlegg
Det å trene hver eneste dag trenger ikke være en dårlig ting - alt avhenger av programmet ditt. Før nedstenging trente jeg også 6-7 dager i uken og de ukene jeg trente seks dager, var hviledagen alltid vanskelig.

Kan du si noe om programmet ditt? Du kan fint trene hver eneste dag hvis du f.eks. kjører push-pull-legs også repeat, men da er det viktig å tenke på volum og frekvens. Fort gjort å ende opp med overtrening, noe som ikke vil gi særlig resultater på sikt. Bare spør om du lurer på noe rundt dette, har mange års erfaring med trening og diverse treningsprogrammer.
Vis hele sitatet...
Jeg kjører et powerlifting program, Sheiko om du vet hva det er. Men det ender opp med at jeg kjører pumpeøkter i mellom også, feks triceps og bryst med fokus på volum. Er ikke pumpeøktene jeg er mest bekymra for, men er de tunge styrkeløftsdagene som fort tærer på kroppen.
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Jeg kjører et powerlifting program, Sheiko om du vet hva det er. Men det ender opp med at jeg kjører pumpeøkter i mellom også, feks triceps og bryst med fokus på volum. Er ikke pumpeøktene jeg er mest bekymra for, men er de tunge styrkeløftsdagene som fort tærer på kroppen.
Vis hele sitatet...
Sheiko er bra, men det kjennetegner jo lange økter 4-5 dager i uka om jeg husker riktig. Hva med å bytte til noe som tar mindre tid, men som du kan trene oftere? Siden du sliter med hviledager
Trådstarter
Sitat av Filkor Vis innlegg
Sheiko er bra, men det kjennetegner jo lange økter 4-5 dager i uka om jeg husker riktig. Hva med å bytte til noe som tar mindre tid, men som du kan trene oftere? Siden du sliter med hviledager
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg kjører Sheiko er jo fordi jeg får veldig bra effekt av det. Og målet mitt er ikke bodybuildingfokus men heller å bli så sterk som mulig.
Begynne med jogging/lange gåturer?
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Grunnen til at jeg kjører Sheiko er jo fordi jeg får veldig bra effekt av det. Og målet mitt er ikke bodybuildingfokus men heller å bli så sterk som mulig.
Vis hele sitatet...
Du har ikke vurdert programmet 5/3/1 av Jim Wendler da? Det finnes også en app som regner ut alt for deg, alt fra hvor mye du skal øke og hvor ofte. Jim Wendel har laget programmet slik at man kan bestemme mye selv også, så om du føler for å trene ekstra mye en dag så kan du det, og hvis du er sliten en dag så kan du bare fokusere på baseøvelsene. Jeg har aldri opplevd så mye progresjon som med det programmet.

Jeg får uansett et inntrykk av at du har god kompetanse når du kjører Sheiko, for det er absolutt ikke et program for nybegynnere etter min mening.
Anbefaler å prøve andre former for trening også. Høres ut som at du bruker trening både fordi du er rastløs men også litt som en flukt fra det psykiske du sliter med pga du ble mobba? Finn en mer sosial sport. Det er veldig oppbyggende sosialt miljø i kampsport eller lagsport som er bra for deg psykisk og hvis du er som meg så føler du deg mer tilfreds og "mett" når du får dekket både utløp for det fysiske og sosiale i samme slengen så du lander og hviler bedre hjemme. Er man rastløs på en hviledag da så er det bare å stikke å ta en kebab med en fra trening og prate litt trening eller gå en tur sammen så får du dekka behovet for å distrahere indre uro og kjipe tanker uten å slite ut kroppen.

Er ikke dumt å begynne hos psykolog heller om du sliter med legge fra deg følelsene og tankene rundt at du ble mobba. Vit ihvertfall at det er ikke deg som var for dårlig eller deg det var noe galt med, mobbing skjer av helt upersonlige grunner selvom mobberne kan finne noe personlig å ta deg på. Den beste hevnen er å ikke la mobberne ha makt over livet ditt, følelsene dine, selvfølelsen, tankene dine og hvordan du definerer deg selv lenger! Det setter jo spor men er mulig å jobbe med hos psykolog for å slippe mere fri fra og bygge psyken opp igjen.
Ser risikoen med overtrening gjennom hard styrketrening. Har du prøvd sykkel? Her kan du komme deg langt avsted og koblet av, med minimal risiko for skader.
Driver selv med kampsport i forskjellige former i tillegg til styrketrening, det som gir meg absolutt best utløp på hviledager er svømming. Et par rolige lengder i bassenget og så en god grilling i sauna etterpå er det få ting som slår. Svømming er veldig low impact men også en fantastisk treningsform.

Men bortsett fra det så støtter jeg absolutt å finne en sport å holde på med. Basketball, BJJ, golf, orientering, eller en av de tusen andre idrettene man kan drive med. Gjerne noe man er litt dårlig i, da blir det mye enklere å kose seg med det og ikke få enda en hard treningsøkt på toppen av løftinga.
Sitat av moret Vis innlegg
Driver selv med kampsport i forskjellige former i tillegg til styrketrening, det som gir meg absolutt best utløp på hviledager er svømming. Et par rolige lengder i bassenget og så en god grilling i sauna etterpå er det få ting som slår. Svømming er veldig low impact men også en fantastisk treningsform.

Men bortsett fra det så støtter jeg absolutt å finne en sport å holde på med. Basketball, BJJ, golf, orientering, eller en av de tusen andre idrettene man kan drive med. Gjerne noe man er litt dårlig i, da blir det mye enklere å kose seg med det og ikke få enda en hard treningsøkt på toppen av løftinga.
Vis hele sitatet...
Svømming er sykt undervurdert! Er også godt for den mentale helsa da det visstnok balanserer øye-hånd koordinasjon og kommunikasjon mellom hjerne-halvdelene.

Hvis du virkelig vil antenne en fascinasjon for svømming sjekk ut Total Immersion Freestyle

Finnes både en bok og en DVD/videoprogram(dette ligger også ute i sjørøverbukta hvis du vil ha det kjapt og gratis).
Min eneste tanke her var "hvor enn du bor, jeg vil også bo der..." - har ikke fått trent skikkelig siden November pga. covid og stengte gym.

Hadde platå på egenvektstreninga lenge før jeg joina gymmet...

Though - kjenner meg igjen i det med overtrening siden jeg var temmelig treningsnarkoman de årene jeg var helt blodnykter. Jeg bytta deff ut én avhengighet med en anna - og kjørte det så langt at jeg fikk beskjed av fysioterapeuten "kjører du mer dips nå så ødelegger du skuldrene dine...".

Var på et slik stadie at jeg heller spiste smertestillende før trening enn å ikke trene. Though ; det gleder meg å høre at ts har langt mer peil og selvinnsikt enn jeg hadde, og det var sabla mange gode råd ellers fra folket også
Min eneste tanke her var "hvor enn du bor, jeg vil også bo der..." - har ikke fått trent skikkelig siden November pga. covid og stengte gym.
Vis hele sitatet...
Det var akkurat det jeg tenkte!

TS - svømming! Lav risiko for overbelastning eller andre skader så du kan svømme til du blir helt utslitt.
Lær å mediter. Å trene for mye vil bryte deg ned mentalt og fysisk
Som alt annet i livet handler det om mengde. Det er helt uproblematisk å trene sju dager i uka med rett intensitet og volum. I regi av NIH ble det gjort et forsøk på norske styrkeløftere der det samme programmet ble fordelt på seks og tre dager. De som trente over seks dager, oppnådde signifikante forskjeller i resultat og kvalitet på muskel- og styrkeutvikling.

Kontekst. Altså.

Om du vil ha forslag til en aktivitet som er billig, enkel å komme i gang med og samtidig er jævlig gøy - vil jeg anbefale disc golf. Banene begynner å komme stort sett over hele Norge - de er gratis å benytte, og du får starterkit på XXL til rundt 200 kroner.
▼ ... over en uke senere ... ▼
ADHD? Jeg sliter med det samme og det virker som det er greit å trene hver dag men du blir faktisk sliten uten å føle stølhet osv. Å dra på trening var som å gå ut med søpla og jeg er nesten glad for at sentrene er stengt. Røyker også men det hjelper litt på det å ikke kjede seg for meg da ting blir fort kjedelig.