Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1013
Hei, har skoleoppgave om å skrive en apell, og jeg valgte temaet psykatri og rus. Pga jeg vet mye om det fra før: har skrevet dette til nå

https://imma.gr/102041x7c698


Hva mer kunne jeg ha skrevet? evt endre på noe?
Du bør bruke litt lengre tid på formuleringen. For det er to ganger med anses, som kan virke litt rotete å lese, skrivefeil og at du bør kanskje legge til hva som virker og ikke. Og lese litt historie at det for eksempel har blitt lagt ned mange psykiatriske bygg siden 60-70 tallet. Hva er konsekvensen, hva kan bli bedre. Psykologer som skifter jobb ofte og pasient må fortelle alt på nytt og bli kjent osv. Rusreformen, konsekvensen av straff mot rusmisbrukere. Norge = toppen av overdoser i verden nettopp på grunn av stigma, bøter og fengsel.

Kommer ikke på mer nå atm, men jobb med teksten lenge og ha det ryddig og mellomrom mellom ulike tema så du får en helhet.
Hvis det er en appell du skal skrive så må du ville noe med den, ha et mål. Dette er mer en slags framføring. En appell er «en sterk oppfordring til handling, hjelp eller uttalelse».
Yup, spill på følelser. Om så man frem livsendrende tripper og love vs. "det skumleste dopet ever" alkohol - og ta med noe skrekkhistorier.

Lag deg en rød tråd, og bygg opp saken din til du enten har solgt de/frelst de/fått de til å føle et snev av hvordan det oppleves å gå med benzo-abstinenser og jakte riv på ei tørr brugate - utelukkende fordi man vsr "dum" nok til å søke hjelp for x antall år siden og har fått "stempelet" i journalen.

Få frem at "skal skrives ut med forsiktighet til pasienter med...." - forsiktighet er det førende ordet, ikke at det "ihvertfall ikke skal skrives ut til de som faktisk trenger det"
Få frem at for noen er lavdoseavhengighet = livskvalitet, og da er det for svarte bedre å få pasienten legal og vekk fra gata - bli enig med pasienten om at såsåmange piller SKAL holde såså lenge, evt. utlevering med hjemmesykepleie på døgndosett om så - dét kalles å "skrive ut med forsiktighet" !

Og uansett om man har så toleranse at man får lite nytte - så er nytteverdien større enn å prøve "presse" en som ikke vil/kan slutte...

Kremt - jeg tok visst litt av på min egen sak jeg her =) Men noe sånt er ihvertfall greia, få den andre siden til å "wow, ok kanskje jeg..."

Btw, om du føler for å skrive pm er det bare å skrive.

Så lenge De bare får frem de
n kampen mot "systemet", maktesløsheten, stigmaet, bla, bla, bla =)
Sist endret av Attica83; 11. mars 2021 kl. 19:54. Grunn: Skriveleif