Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  629 194887
Sitat av robhol Vis innlegg
Som hasjrøykende masochist vil jeg vel si at relevant type straff og omsorg helst arrangeres uten at politiet er involvert, for min del.
Vis hele sitatet...
Du skal få omsorg, robhol - Kriminalomsorg!
Hadde ikke det vært noe, da? Terapisamtale med Bresil på glattcella der han med hardtslående argumenter hamrer hjem budskapet slik at det siver inn i den tykkeste skalle?

Jeg beklager at jeg ikke lenger klarer å forholde meg seriøst til denne diskusjonen, men hele problemstillingen er bare tragikomisk. Alle oppegående mennesker er omlag enige om hva vi bør gjøre og hvorfor, men de som sitter med nøklene oppfører seg som bortskjemte aristokrater fra det russiske imperiets tid. Det er ikke nok å ha rett, man må også rett - og det kommer neppe til å skje med det første.
Sist endret av Myoxocephalus; 24. mars 2021 kl. 22:35.
R.i.p 23.04.2021
Vis det avkriminaliseres , hva skjer da teoretisk sett vis man velger & plante en cannabis plante. Blir man straffeforfulgt da,eller sender dem deg til psykolog uten noen annen form for straff?
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tarm Vis innlegg
Vis det avkriminaliseres , hva skjer da teoretisk sett vis man velger & plante en cannabis plante. Blir man straffeforfulgt da,eller sender dem deg til psykolog uten noen annen form for straff?
Vis hele sitatet...
Blir straff ja. Det her går under produksjon. Og hvor mange gram cannabis får du av en plante? Langt over grense for egen bruk ifølge loven. I tillegg er snuten kjent for å veie alt sammen - buds, blader, stilker, røtter, plantejord Blir plutselig heftig.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
I dag er jeg slått etter debatten i går.
Opplever at reformen er død fordi AP vil gravlegge den, og Tellef fra AP sa det rett ut, at dagens reform ikke vil gå gjennom med AP.

Samarbeid med SP senere, ønske om å ikke gi poenger til høyre og venstre, villighet til å samarbeide med KrF/så , at Støre og Hadja er imot reform.

Alt viktigere enn "rekreasjonsbrukere"
Sist endret av meaculpaUIO; 12. mars 2021 kl. 13:53.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg kan jo på et vis forstå misnøyen i politiet, siden de "verktøyene"
i over 40 år har gitt politiet muligheter og fullmakter til bl.a. visitering
og ransakelser de ellers bare kunne drømme om.
Vis hele sitatet...
Ehm, nei??? Det blir jo ikke lov å bruke uansett. Så vi kan fortsatt få blå på døra ved mistenkelige lyder/lukter.

Ellet bli stoppet på gata, om ikke annet så kan det hende de blir hardere på akkurat dette da de mener det ikke er straff lenger
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
I dag er jeg slått etter debatten i går.
Opplever at reformen er død fordi AP vil gravlegge den, og Tellef fra AP sa det rett ut, at dagens reform ikke vil gå gjennom med AP.

Samarbeid med SP senere, ønske om å ikke gi poenger til høyre og venstre, villighet til å samarbeide med KrF/så , at Støre og Hadja er imot reform.

Alt viktigere enn "rekreasjonsbrukere"
Vis hele sitatet...
Jeg syntes at FOR-siden sto ganske sterkt i denne debatten. Savner at de ikke la sterkere trykk på at rulleblad og møte med politiet vil som regel føre til dårligere utsikter for fremtiden og mer rusbruk. Psykologen fra FTR tok opp det, men litt svakt, hadde vært enda bedre med en hypotetisk eksempel eller to. For det er jo DET som er noe av det verste med straff, nemlig rulleblad. Hadde f.eks. jeg fått rulleblad og mistet muligheten til å jobbe med det jeg ønsker, så hadde jeg begynt å deale tvert, i tillegg til å belaste velferdssamfunnet via NAV. Hadde rett og slett mistet håp og begått mer kriminalitet fordi jeg ikke lenger har så mye å tape.

I tillegg burde Høie poengtert at alle referanser til politiet, som Vedum la så mye trykk på, ikke holder vann. Politiet kan ingenting om rusproblemer, de har ikke kompetanse til å hjelpe de som har disse problemene eller løse andre utfordringer som har ført til avhengighet. Det er ikke deres fagfelt, så noen andre bør ta seg av det. Politiet skal heller ikke sitte og påvirke politiske endringer, fordi det har de strengt tatt ikke lov til. Og sist, men ikke minst - de er investert i fortsatt kriminalisering pga. større budsjetter, enklere arbeidshverdag der de kan late som de gjør mye ved å ikke løse noen ting vesentlig (rettere sagt driver de med noe som bare skader og gjør samfunnet mindre trygt). Alvorlig kriminalitet blir jo nedprioritert pga. mangel på ressurser som går til endeløs jakt på brukere.

At Vedum påstår at 2 gram kokain tilsvarer 80 doser er jo en hinsides påstand. Jeg regner med det er snakk om helt ren kokain, men det finnes jo knapt så god kokain i hele Europa. Med en gang kokain forlater skipet den kom med så kuttes den fælt gjennom mange ledd. Når den kommer til Norge er den kanskje maks 20 % ren. 10-15 % er ved normalen her til lands hvis jeg ikke tar feil. Da blir det helt urimelig å regne 2 gram som 80 brukerdoser. Kanskje ingen sa noe på det for å ikke fremstå som de har litt for god peiling, noe Vedum helt sikkert regnet med Han vet at han snakker piss, jeg ser det i øynene hans.

Ellers var det en litt ræva debatt pga. Solvang. Hvordan går det an å være så talentløs? Går rundt og stresser alle sammen, sliter med å lage setninger, avbryter hele tiden (selv der det ikke er snakk om tidspress), frekk. Han prøver liksom å være nøytral, men ender opp med å hoppe fra et ståsted til et annet gjennom hele debatten. NRK burde ha satt av mer tid til dette, så folk fikk tid til å si sine poeng fullt ut. Det er tross alt snakk om en av de største sosiale reformer i vår tid.
Straywanderer, rimelig ren ukuttet kokain er vanlig om dagen etter konkurranse med deepweb vendorer. Jeg har forsøkt forskjellige typer bortimot ren kokain, og mine nøkler ligger på omtrent 30mg, ikke langt over hva Vedum prater om. Ved beslag blir det etter min forståelse dessuten målt styrkegrad på kokainen din så det har egentlig ikke så mye å si. Med det sagt er ikke mitt innlegg noe partisk til diskusjonen da jeg ikke har sett gitt debatt.
Kokainen du får i Norge varierer fra jævlig bra til helt elendig.

I tiårsperioden 2006-2015 lå gjennomsnittlig styrkegrad i kokain stabilt rundt 34 %. Deretter økte styrkegraden
betydelig de neste fire årene til 60-65 %. Foreløpige tall for 2020 viser variasjoner fra 8 til 95 %, med et
gjennomsnitt på 50 %. Det er lavere enn i 2018-2019, men på samme nivå som i 2016-2017.
Vis hele sitatet...
Narkotikastitstikk 2020
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Straywanderer, rimelig ren ukuttet kokain er vanlig om dagen etter konkurranse med deepweb vendorer. Jeg har forsøkt forskjellige typer bortimot ren kokain, og mine nøkler ligger på omtrent 30mg, ikke langt over hva Vedum prater om. Ved beslag blir det etter min forståelse dessuten målt styrkegrad på kokainen din så det har egentlig ikke så mye å si. Med det sagt er ikke mitt innlegg noe partisk til diskusjonen da jeg ikke har sett gitt debatt.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner godt hva du mener, men cola er ikke ett stoff som feks. MDMA hvor man tar 1-2 doser ila. en kveld, blir jo tatt ny "brukerdose" hvert 15-30min helt til det er tomt som oftest.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...pet_row17_pos2

Usj.. Spent på å se disse "store endringene"... Godt det er valg snart.
Anonym bruker
"Tolerant Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vedum virket fanatisk i sin svartmaling av reformen!
Høye var ikke akkurat skarp men han ljugde ikke så det rant av han hvertfall
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...pet_row17_pos2

Usj.. Spent på å se disse "store endringene"... Godt det er valg snart.
Vis hele sitatet...
Det er leit at religiøse skal få lov til å fortsette å forme samfunnet vårt.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Nå er det nær 99% sikkert - AP begraver reformen.

For å skade venstre og høyre, for å ikke gi dem en seier, for å tekkes KrF og Sp.

https://www.nrk.no/norge/ap-splid-om...get-1.15416131

Dette er en grov feilvurdering av AP
Sist endret av meaculpaUIO; 14. mars 2021 kl. 19:18.
Det er det virkelig.

– Jeg forstår at foreldre er urolige for at ungene deres skal komme borti narkotika. Så er det jo en diskusjon om straff begrenser forbruket. Forskning tyder på at det ikke er sånn, sier Støre.

Han sier reformen uansett bør styrkes når det gjelder midler og ressurser til forebygging og til hjelpeapparatet i kommunene.
Vis hele sitatet...
Gahr Støres avsluttende ord i artikkelen er mer eller mindre fornuftige, tatt i betrakning at han er politiker. Men er det ikke bedre å gå til valgkamp på å styrke hjelpeapparatene i kommunene enn på å fortsette krigen mot narkotika med Gud og Vedum? Kan man ikke sette seg oppnåelige mål, for en gangs skyld?

Om AP saboterer rusreformen støter de meg vekk på livstid. Jeg er en dråpe i havet, men jeg tror ikke jeg er den eneste sentrumsorienterte urbanitten som ønsker at politikken skal gå dit forskningen peker.
Sist endret av Bær; 15. mars 2021 kl. 00:07.
Intet nytt under solen.

Kanskje vi skulle gått tilbake til antikkens aristokrati, så kunne de beste folka styrt sjappa. Dette er feigt, men ingen overraskelse at politikere velger sine egne løsninger fremfor å lytte til faglærte.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet noen når dem skal stemme på det? Føler de bare drøyer det så mye som mulig.
De politikerne som ønsker å komme med sin egen versjon av reformen og overser den som det jobbes med er arrogante.

De ser glatt gjennom all kompetansen som har vært på banen, diverse utvalg av forskjellige kompetente folk har i lang tid debattert og jobbet med dette.

Selvinnsikt er ikke lov å håpe på ?

Edit: hvis noen kunne visualisert hvor mange velgere AP mister/kam miste ved å stemme ned reformen hadde det muligens endret Arbeiderpartiets avgjørelse. Må vel ha vært noe sånt som opprop.no med tittel: AP får ikke min stemme på livstid om de stemmer ned reformen eller lignende..
Sist endret av Jerna; 22. mars 2021 kl. 13:40. Grunn: Edit
Sitat av Jerna Vis innlegg
De politikerne som ønsker å komme med sin egen versjon av reformen og overser den som det jobbes med er arrogante.

De ser glatt gjennom all kompetansen som har vært på banen, diverse utvalg av forskjellige kompetente folk har i lang tid debattert og jobbet med dette.

Selvinnsikt er ikke lov å håpe på ?

Edit: hvis noen kunne visualisert hvor mange velgere AP mister/kam miste ved å stemme ned reformen hadde det muligens endret Arbeiderpartiets avgjørelse. Må vel ha vært noe sånt som opprop.no med tittel: AP får ikke min stemme på livstid om de stemmer ned reformen eller lignende..
Vis hele sitatet...
Det gjengse forummedlem har en viss kunnskap om narkotika, vet hva lovgivningen er per i dag, vet hvorfor den ikke fungerer og vet hvordan ting kunne blitt mindre ille. Rusreformen i sin originale utforming et steg i riktig retning. Et lite steg hvis man bare ser på de direkte endringene, men et kjempesteg hvis man ser på endring i samfunnsopinion og debattgrunnlag.
Den blir nå selvsagt kastrert, skamfert og pervertert til det ugjenkjennelige. All fagkunnskap kastes på sjøen, det er politisk hestehandel på enkeltpunkter, helheten forsvinner og det vil bbli introdusert bakdører og smutthull som kan misbrukes - hvis ikke hele prosjektet forkastes i sin helhet.

Dette er noe dere alle ser og frustrasjonen er til å ta og føle på. Men seriøst: Sånn er det svært ofte. Personvern fenger langt mindre, men for de av oss som har et lidenskapelig forhold til dette og har fulgt med på debattene om overvåkning, datalagrinsdirektivet, E-tjenenstens nye leketøy og politiets virkemidler så er dette et velkjent mønster. Politikerne bryr seg ikke om fagkunnskap, og det har de aldri gjort! Prinsipper, sunn fornuft, beskyttelse av de som trenger det mest..? Pfffffft! Rusreformen blir ikke ødelagt fordi politikerne spesifikt hater rus, den blir ødelagt fordi de er fette udugelige på generelt grunnlag. De er stort sett flinke til to ting: å bli gjenvalgt og å slippe unna med absurde reiseregninger. Alt annet kan oppsummeres med "men hva tjener jeg på dette?"
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet noen når dem skal stemme på det? Føler de bare drøyer det så mye som mulig.
Vis hele sitatet...
Starten av juni faller dommen.
Arbeiderpartiet skal diskutere reformen på sitt landsmøte 15-17. April, jeg tipper vi vet med ganske stor sikkerhet hva som vil skje med reformen etter dette.

Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg ikke reformen kommer til å gå igjennom. Arbeiderpartiet vil nok stemme mot, love "ny reform" etter valget, også forsvinner hele greia i en hestehandel med Senterpartiet.
Det som kan redde reformen er Stoltenberg. Gamle Thorvald var med i Global Commission on Drug Policy og ville støttet dette arbeidet 100%. Jeg tror Jensemann også vil stille seg bak reformen, og han har nok mer enn litt makt i Ap.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
https://www.politiforum.no/narkotika...kasaker/212032

Ser ut som vi kan få opp en diskusjon om beslag av mobil på kjøpet
Anonym bruker
"Ond Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
https://www.politiforum.no/narkotika...kasaker/212032

Ser ut som vi kan få opp en diskusjon om beslag av mobil på kjøpet
Vis hele sitatet...
Håper vi får en diskusjon på all bruk av tvangsmidler fra politiet sin side. Har selv opplevd å bli fratatt telefon i seks mnd etter å ha blitt tatt for 0,2g cannabis (en joint), da jeg ikke ønsket å oppgi kode. Aldri drevet med noe annet enn bruk, så det virker som om politiet i mange tilfeller bare gjør disse tingene fordi de kan.
Er reformen noe særlig steg i riktig retning for de av oss som ønsker legalisering?
Blir utrolig skuffa over AP om de stemmer den ned.
Kanskje medfreaks som er engasjert i saken kunne tenkt seg å ta en kikk på denne linken og dele den videre med venner og bekjente? Kanskje vi kunne sendt det på epost til alle partiene.

https://grannystormcrowslist.wordpress.com/the-list/

Stor oversikt over forskning relatert til cannabis.
Sier som granny: if the truth wont do, what will ?
Sitat av Jerna Vis innlegg
Kanskje medfreaks som er engasjert i saken kunne tenkt seg å ta en kikk på denne linken og dele den videre med venner og bekjente? Kanskje vi kunne sendt det på epost til alle partiene.

https://grannystormcrowslist.wordpress.com/the-list/

Stor oversikt over forskning relatert til cannabis.
Sier som granny: if the truth wont do, what will ?
Vis hele sitatet...
Det er ikke det at de makthavende ikke vet noe om cannabis som er grunn til at det er forbudt. Forskning, fakta og den slags er ikke veldig vektlagt i politikken. Det å spre slik info til partiene vil ikke hjelpe på noe. Det er kun når et overveldende flertall av befolkningen først støtter legalisering, da kan ting begynne å skje.

Men legalisering av cannabis er ikke aktuelt per dags dato, hold dere til reformen som det jobbes med nå. Det blir et mirakel om vi i det hele tatt får den gjennom. Legalisering er så langt frem i tid og har så lite støtte blant folk at å drive med promotering av det vil bare skade reformen - den kan begynne å fremstå som et første steg mot legalisering, og da kan enda flere mennesker trekke unna sin støtte.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Alle oppegående mennesker er omlag enige om hva vi bør gjøre og hvorfor, men de som sitter med nøklene oppfører seg som bortskjemte aristokrater fra det russiske imperiets tid. Det er ikke nok å ha rett, man må også rett - og det kommer neppe til å skje med det første.
Vis hele sitatet...
Sitat av Thomas Sowell:

“It is so easy to be wrong-and to persist in being wrong-when the costs of being wrong are paid by others.”
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Sitat av Nature Vis innlegg
Er reformen noe særlig steg i riktig retning for de av oss som ønsker legalisering?
Blir utrolig skuffa over AP om de stemmer den ned.
Vis hele sitatet...
Man kan vel si at det er ett skritt nærmere legalisering?

En avkriminalisering som fører til at man ikke blir straffet for bruk vil også ha en påvirkning på stigmaet rundt alternative rusmidler.

Selv om legalisering av cannabis er laaangt unna
Sist endret av Chromatics; 25. mars 2021 kl. 13:48.
Politikk går rundt kjernen om de har nok følgere til å kunne gjennomføre en viss politikk, demokratiet virker på det sett at kraften fremdeles ligger i folket. Vil man at partier skal stemme igjennom greier, så sørg for å støtte og dele skikkelig gode artikler og videoer og denslags. ''Propaganda til folket''. Bare at det er motsatt denne gangen
▼ ... noen uker senere ... ▼
En ting jeg har irritert meg over i vinden av debatten om avkriminaliseringen er hvordan personlige følelser har overstyrt noen grunnleggende prinsipper i samfunnet vårt.

Jeg lærte en gang om den lovgivende, utøvende og dømmende maktfordelingen vi har. I debatten om avkriminalisering virker det som om skillet mellom disse er blitt vasket vekk.

Grunnen til at vi har en slik tre delt maktfordeling er vel nettop for å unngå maktmisbruk?

Jeg syns det er feil at politiet skal mene og prøve å påvirke lovgivning da de strengt talt er i den utøvende makten på lik linje med domstoler i mine øyne.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Bra leder om ruspolitikk i dag og ap sin rolle, v/ Geir Ramnefjell.

Dagbladet. Lenke:

https://mobile.twitter.com/eksogenis...99707896086534

@tipot

Hvordan har vi det selv i et samfunn der vi vil fradømme våre motstandere og de politisk motsatt av oss, jobben? For det er et vanlig krav i dag. Den med feil meninger bør ikke ha en god stilling
Sist endret av meaculpaUIO; 10. april 2021 kl. 18:31.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva faen kan vi gjøre? Kan vi legge press på partiene? Emails? Ringe? Denne saken må ikke bli offer for politiske tjenester og forhandling, det handler om menneskeverd. Blir så forbanna av å se hvordan partiene bruker saken
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva faen kan vi gjøre? Kan vi legge press på partiene? Emails? Ringe? Denne saken må ikke bli offer for politiske tjenester og forhandling, det handler om menneskeverd. Blir så forbanna av å se hvordan partiene bruker saken
Vis hele sitatet...
Men i helvete.
Selvfølgelig handler det om makt, ikke om mennesker. Det er politikk!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva faen kan vi gjøre? Kan vi legge press på partiene? Emails? Ringe? Denne saken må ikke bli offer for politiske tjenester og forhandling, det handler om menneskeverd. Blir så forbanna av å se hvordan partiene bruker saken
Vis hele sitatet...
Offer for politiske tjenester og forhandling har det vel blitt for lengesiden. :/
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Arbeiderpartiet er de man må legge press på. Ser mange spør, gjentar
https://www.cnn.com/2016/03/23/polit...pie/index.html

Skulle trodd at etter et sånt intervju at det blir lettere å få snudd selv de mest hardbarka motstandere, men den gang ei.
En annen vinkling jeg også har tenkt over er hvordan politiet tror de ikke skal klare å få fatt i produkjson/distrubosjonsleddene ved en avkriminalisering...
Med dagens praksis så "kan" de sjekke telefonen til en narkoman med 0,2 i lomma og prøve å spore opp dealeren til offeret de har tatt. Men det som slår meg da er jo at dealeren til den narkomane de nettopp har tatt ofte bare er småfisk, og gjerne avhengig av å selge litt på si for å holde sin egen avhengighet i sjakk.

Du finnner ikke en stor hai ved å ransake småfiskene på bunn...
Sitat av tipot Vis innlegg
Du finnner ikke en stor hai ved å ransake småfiskene på bunn...
Vis hele sitatet...
men det er ikke så viktig, det kommer jo på statistikken, de vil ha enkel jobb med så mange fluer i smekken som de kan få.
krever også minimal etterforskning og tankekapasitet, dessuten er brukere av rus enkle byttedyr som ikke har mye motstand.
og de som har behov å utøve makt for ett fint utløp for det.

de vil ha denne jobben. det forstår jeg.

om all narkotika skulle forsvinne fra verden på en og samme dag, så er jo det igrunn like dårlig for politiets jobb og deres statistikk.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men i helvete.
Selvfølgelig handler det om makt, ikke om mennesker. Det er politikk!
Vis hele sitatet...
Det er noe av det verste med å bli voksen. Man innser at politikere driter i oss og bare tenker på gjenvalg.

Min egen erfaring som rusavhengig har fått foreldrene mine til å støtte rusreformen da, og de har begge sagt at dersom AP ikke gjør det får dem ikke stemmen deres. Håper flere tenker sånn
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Det er noe av det verste med å bli voksen. Man innser at politikere driter i oss og bare tenker på gjenvalg.

Min egen erfaring som rusavhengig har fått foreldrene mine til å støtte rusreformen da, og de har begge sagt at dersom AP ikke gjør det får dem ikke stemmen deres. Håper flere tenker sånn
Vis hele sitatet...
Hater å si det, men det er en skummel tanke å gi noen av disse partiene makta nå.

Som organisert i LO så burde jeg jo egentlig stått på torget og ropt høyt om AP men den gang ei!

Skulle oppfordret hele den Norske befolkning om å stemme blankt. Dette blei kanskje en LITT annen diskusjon. Men hva ville skjedd om det skjedde?
Vil de vinne på de stemmene politikerene stemte på?
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Da er dato for avstemming bekreftet til 3. juni

Spennende, men må ærlig si at jeg har begynt å få tvil på om dette går i gjennom.
Jeg synes det er helt utrolig at politikere går imot forskning, studier, rapporter fra andre land, samt selveste WHO. Og i tillegg tror det var FHI eller Helsedirektoratet som mener at avkriminalisering er riktig vei å gå, som Bent Høie refererte til under debatten rundt avkriminalisering på NRK.

Arbeiderpartiet vil stemme over sitt syn på rusreformen på landsmøtet den kommende helgen. Stortingets helse- og omsorgskomité har frist på seg til 27. mai for å legge fram sin innstilling om reformen. Deretter skal saken etter planen stemmes over i stortingssalen 3. juni.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...l-etter-valget
Vis hele sitatet...
Sist endret av Chromatics; 13. april 2021 kl. 10:32.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Arbeiderpartiet vil stemme over sitt syn på rusreformen på landsmøtet den kommende helgen. Stortingets helse- og omsorgskomité har frist på seg til 27. mai for å legge fram sin innstilling om reformen. Deretter skal saken etter planen stemmes over i stortingssalen 3. juni.
Vis hele sitatet...
Hvem kan stemme på landsmøtet til AP?
Alle medlemmer, eller bare folk med et verv i AP? Dersom førstnevnte; hvor lenge må man ha vært medlem?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvem kan stemme på landsmøtet til AP?
Alle medlemmer, eller bare folk med et verv i AP? Dersom førstnevnte; hvor lenge må man ha vært medlem?
Vis hele sitatet...
Landsmøtedelegater. Lokallag plukker ut representanter.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Landsmøtedelegater. Lokallag plukker ut representanter.
Vis hele sitatet...
Som betyr i praksis at det kan slå ut begge veier(?) eller kan feks ledelsen i AP velge å ikke ta stilling til dette emne på landsmøte?
Sist endret av Superspurv; 13. april 2021 kl. 11:46.
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Jeg synes det er helt utrolig at politikere går imot forskning, studier, rapporter fra andre land, samt selveste WHO. Og i tillegg tror det var FHI eller Helsedirektoratet som mener at avkriminalisering er riktig vei å gå, som Bent Høie refererte til under debatten rundt avkriminalisering på NRK.
Vis hele sitatet...
Vi lever dessverre ikke i et teknokrati, så følelser trumfer fakta.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Landsmøtedelegater. Lokallag plukker ut representanter.
Vis hele sitatet...
Takk for svar.

Jeg håpet at det liknet litt på ett årsmøte i et borettslag hvor alle medlemmer hadde en stemme, men det er jo for så vidt forståelig at man ikke bare kan melde seg inn og stemme for sitt syn for så melde seg ut igjen.
Det er absurd og trist å se hvordan debatten i Arbeiderpartiet foregår nå. Dette skriver de om sin egen politikk:

Kunnskapsbasert ruspolitikk
[...]

Vi mener at det er behov for en større endring av ruspolitikken i neste stortingsperiode. En omlegging skal innebære at de helse-, justis- og strafferettslige sidene av dagens politikk reformeres. Reformen innebærer at dagens sanksjoner mot rusbruk erstattes av alternative reaksjoner som tar som utgangspunkt at rusmiddelavhengighet er et helseproblem som må møtes med nødvendig helsehjelp.
https://www.arbeiderpartiet.no/politikken/rus/

Dette er altså før landsmøtet til helgen. Jeg klarer ikke å se hvordan deres nåværende standpunkt ikke er i tråd med reformen som foreslås av regjeringen.


Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Arbeiderpartiet er de man må legge press på. Ser mange spør, gjentar
Vis hele sitatet...
Landsmøtedelegater. Lokallag plukker ut representanter.
Vis hele sitatet...
Hvis du som leser dette ønsker å påvirke Arbeiderpartiet i denne saken, er en effektiv metode å skrive et innlegg på ditt lokallags offentlige Facebooksider eller sende en epost eller sms til noen i toppen i lokallaget der du bor. Det har jeg gjort for første gang i mitt liv, og har faktisk tro på at dette er en av de sakene hvor min personlige "innsats" faktisk kan få betydning. Her har alle en reell mulighet til å påvirke utfallet av, en for mange, viktig politisk sak.

For delegatene som ikke har vært/er brukere av illegal rus, eller pårørende til noen med rusmisbruk, tror jeg det er viktig at de får gode innspill fra potensielle velgere. Jeg mener også at en neistemme sier ganske mye om delegatens menneskesyn dersom stemmen er veloverveid og tatt på et informert grunnlag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg håpet at det liknet litt på ett årsmøte i et borettslag hvor alle medlemmer hadde en stemme, men det er jo for så vidt forståelig at man ikke bare kan melde seg inn og stemme for sitt syn for så melde seg ut igjen.
Vis hele sitatet...
No kjenner ikkje eg AP sitt partidemokrati i detalj, men det vanlege er at alle lokallagsmedlemmer har stemmerett når det kjem til val av delegatar.

Grunnen til delegatsystemet er at det er upraktisk å gjennomføre møter med mange tusen deltakarar. Då er det betre med eit representativt demokrati.