Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4805
Jeg tror ikke du tenker det når du sniker inn en 'jab' for å få et psykologisk overtak gjennom straff av motparten når du føler at den har skrevet noe uønsket. Dette er en grusom diskusjonsteknikk og gjør at mennesker trekker seg unna diskusjoner i frykt for å bli kalt "idiot", "hjernedød", "dum", "gal" o.l.

Er det ikke i empatiske baner du til enhver tid vil tenke?
Det er jo sterke ord folk flest kun bruker når det virkelig er behov for dem?

Personlig blir jeg mest fornærmet av idiot og dum, hjernedød og gal er "artige" ord.
Sitat av K-Uche Vis innlegg
Jeg tror ikke du tenker det når du sniker inn en 'jab' for å få et psykologisk overtak gjennom straff av motparten når du føler at den har skrevet noe uønsket. Dette er en grusom diskusjonsteknikk og gjør at mennesker trekker seg unna diskusjoner i frykt for å bli kalt "idiot", "hjernedød", "dum", "gal" o.l.

Er det ikke i empatiske baner du til enhver tid vil tenke?
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil man bare tenke i empatiske baner til enhver tid?
Man får en mye mer fornuftig og givende diskusjon ved å basere seg på logikk og fakta i de fleste samtaler, spesielt på et forum hvor dette er selve grunntanken.
Jeg synes på generelt grunnlag menneskeheten burde gi hverandre litt mer slack, så det kan vi vel alle ta som et allment råd. Akkurat freak er vel et av få steder på nettet der personangrep som å kalle folk hjernedød faktisk blir moderert bort ganske kjapt, noe jeg setter pris på.

For å nyansere litt, så synes jeg av og til det er en slags samfunnsplikt å call bullshit når folk sprer det man anser som direkte skadelige holdninger, være seg alt fra antivaxxkonspi til rasisme. Har man kunnskap og argumenter til å backe det med, må man kunne uttrykke seg bastant. Det kan ikke bare være de som skyter fra hofta uten peiling som skal få lov til å snakke med store bokstaver.

Men ja, det kan være en balansegang å ta ballen hardt uten å ta mannen i samme slengen. Jeg tror det er viktig å ha i mente at alle meninger og oppfatninger kommer fra et sted, og at det som regel er mer komplisert enn kun ondskap/dumskap.
Upendo!
Trådstarter
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Det er jo sterke ord folk flest kun bruker når det virkelig er behov for dem?

Personlig blir jeg mest fornærmet av idiot og dum, hjernedød og gal er "artige" ord.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke heller skrive: "jeg er ikke enig, men glad i deg som mitt medmenneske?", eller eksempelvis: "det var en påstand som ikke falt i jord hos meg, men synes avataren din er kul". Det finnes evinnelig mange fine ord i det norske språk og jeg synes man skal bruke de oftere. Vi lever kanskje bare en gang og da må vi vise kjærlighet til hverandre.

Husk at mange mennesker trekker seg fra diskusjoner og tør ikke yttre seg i det hele tatt når mennesker sniker inn 'jabs'. Kanskje var det et geni blant oss som ikke fikk uttalt seg av frykt for å bli kalt nedverdigende ord.

Ønsker deg en fin-fin kveld KrølleBølleBrur.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Hvorfor vil man bare tenke i empatiske baner til enhver tid?
Man får en mye mer fornuftig og givende diskusjon ved å basere seg på logikk og fakta i de fleste samtaler, spesielt på et forum hvor dette er selve grunntanken.
Vis hele sitatet...
Kjærlighet, Sargasm.

Jeg skrev for øvrig ikke at man BARE skal tenke i empatiske baner. Logikk og fakta er også viktig.
Sist endret av K-Uche; 8. november 2020 kl. 22:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det ikke i empatiske baner du helst til enhver tid vil tenke? Sier duden som kaller den stakkars kassaansatte stygge og truende begreper og vil knocke til han og spytte på han bare fordi han gjør jobben sin og spør kundene om leg når de kjøper øl..
Sist endret av celtseus; 8. november 2020 kl. 22:14.
Jeg opplever at folk skal oppdra, fordømme og styre andre, på en måte jeg har vanskelig for å tro de hadde gjort foran vennene sine eller fremmede i virkeligheten. Lurer hvordan mange av oppdragerne, gjerne de med lang fartstid her, og åpenlyst bedre utdannet og skrivefør enn mottagerne, klarer å komme seg gjennom en dag uten å enten ignorere alt som provoserer dem, eller bruke hele dagen på å krangle og å oppdra andre
Sist endret av meaculpaUIO; 8. november 2020 kl. 22:18.
Upendo!
Trådstarter
Sitat av celtseus Vis innlegg
Er det ikke i empatiske baner du helst til enhver tid vil tenke? Sier duden som kaller den stakkars kassaansatte stygge og truende begreper og vil knocke til han og spytte på han bare fordi han gjør jobben sin og spør kundene om leg når de kjøper øl..
Vis hele sitatet...
Kan du legge frem bevis på dette?

For det ser ut som du lyver eller misforstod det jeg skrev. Jeg har aldri kalt den butikkansatte noe stygt, ei heller brukt truende begreper og vil heller ikke knocke til han eller spytte på han. En spyttklyse på rullebåndet anbefalte jeg TS fremfor å nettopp knocke ut den butikkansatte.

Verden er brutal og misforståelser skjer, jeg har lest andre innlegg fra deg som appellerte til meg.

Peace!

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg opplever at folk skal oppdra, fordømme og styre andre, på en måte jeg har vanskelig for å tro de hadde gjort foran vennene sine eller fremmede i virkeligheten. Lurer hvordan mange av oppdragerne, gjerne de med lang fartstid her, og åpenlyst bedre utdannet og skrivefør enn mottagerne, klarer å komme seg gjennom en dag uten å enten ignorere alt som provoserer dem, eller bruke hele dagen på å krangle og å oppdra andre
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke de mest erfarne brukerne her inne er så veldig gode eksempler til etterfølgelse når det kommer til å unngå små stikk. Et innlegg jeg skrev til den svært intelligente vidarlo.

Hyggelig å se deg i tråden min mea! Luv ya, and you know why!
Sist endret av K-Uche; 8. november 2020 kl. 22:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mener du helt oppriktig at alle uenigheter burde pyntes til med kompliment? Det er noe som hadde fått meg til å slutte å bruke et forum. Tåler man ikke at dårlige forslag omtales som "idiotiske" må man nesten ha hatt en særdeles skjermet oppvekst. Det er ikke akkurat grov språkbruk.

Jeg kan heller ikke si at jeg ser hvor du kommer fra hva angår freakforumet. Jeg ser sjelden mer enn diskusjoner, noe som er ganske naturlig for et diskusjonsforum.
Jeg kommer med en del frekkheter og dritt, så til alle har såret eller krenket på noe vis,
Beklager.

En ting jeg allikevel opplever som et større problem her en mangel på empati
er at man ofte snakker "forbi" hverandre.
At en i diskusjon misforstår noe og at neste man kommenterer videre basert på det osv
helt til man plutselig snakker om noe helt annet en premisset for diskusjonen.

Puss & kram
Synes heller folk bør være så direkte som mulig. Effektivitet er bra. Ikke pakke inn ethvert utsagn med ekstra empati, som uansett fremstår ganske falskt siden dette er INTERNETT. Så mye ekstraarbeid, kun for noen få lettfornærma individer? De burde heller logge av.
Det jeg irriterer meg mye over på internett generelt, mer Twitter og Reddit enn Freak, er at alt blir tatt i verste mening. Man skal trå ekstremt varsomt for ikke å bli dratt med ned i woke-dragsuget. Hvis man f.eks. påpeker en faktafeil hos en side i en diskusjon, er man automatisk like forferdelig som de på den andre siden igjen. Jeg husker ingen konkrete eksempler, men det er flere ganger hvor jeg blir svært provosert av å diskutere med folk som legger ord i munnen på meg og nekter å holde seg saklig til det jeg skriver, men heller prøver å tillegge meg forkastelige meninger og ståsteder. Dette gjør det nesten umulig å diskutere litt mer ømfintelige temaer som f.eks. spørsmål om innvandring eller svarte i USA. Og nei, jeg har ikke spesielt kontroversielle meninger om disse temaene.
Kan også sjekke ut denne tråden
https://freak.no/forum/showthread.php?t=97030

Det kan også være et problem for debatten å kreve toleranse og respektfullhet - hele tiden.

Noen meninger og måter å snakke på fortjener å møtes med svovel og høygafler, ikke respekt og toleranse.
Noen ganger er det helt på sin plass å kalle en mening idiotisk og dum.

Jeg er enig i at det blir mye galle på internett, men det er også greit å se hvordan folk faktisk reagerer på det som blir sagt - som de ikke kan gjøre person til person.

Det er veldig mye mer lærerikt å lese debatter på resett/facebook/4chan/freak/tumbler/youtube, synes jeg, da folk sier nøyaktig det de tenker fremfor de stivbente debattene med akseptable ordelag - som ofte bare appelerer til en veldig liten gruppe mennesker.

Forresten så "henger du ut" vidarlo (Var det forresten et lite sarkastisk stikk den "veldig intelligente" kommentaren? Kan misforstås som det) og du kaller det "grusomt" å kalle noen idiot eller hjernedød. Det er jo også en hersketeknikk som fører at folk ikke ønsker å debattere, eller?
Sist endret av Pruttnisse; 9. november 2020 kl. 02:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av K-Uche Vis innlegg
Jeg tror ikke du tenker det når du sniker inn en 'jab' for å få et psykologisk overtak gjennom straff av motparten når du føler at den har skrevet noe uønsket. Dette er en grusom diskusjonsteknikk og gjør at mennesker trekker seg unna diskusjoner i frykt for å bli kalt "idiot", "hjernedød", "dum", "gal" o.l.

Er det ikke i empatiske baner du til enhver tid vil tenke?
Vis hele sitatet...
Det er utrolig fort gjort da:

Sitat av K-Uche Vis innlegg
Et innlegg jeg skrev til den svært intelligente det vidarlo.
Vis hele sitatet...
Fint å se at du har gode intensjoner, men har du tenkt noe videre rundt dette?

Edit: Ah, så nå at Pruttnisse allerede hadde påpekt dette.
Sist endret av Mullah; 9. november 2020 kl. 10:26.
Sitat av K-Uche Vis innlegg
Jeg tror ikke du tenker det når du sniker inn en 'jab' for å få et psykologisk overtak gjennom straff av motparten når du føler at den har skrevet noe uønsket. Dette er en grusom diskusjonsteknikk og gjør at mennesker trekker seg unna diskusjoner i frykt for å bli kalt "idiot", "hjernedød", "dum", "gal" o.l.

Er det ikke i empatiske baner du til enhver tid vil tenke?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker aldri slike ord da det ser mega teit ut. Ser stadig vekk folk skrive «er du 14 eller?» «hvor gammel er du egentlig? 14?» alderen 14 har folk tydelig hengt seg opp i.
Oppbrukt og jeg blir skremt av hvor mange som fremdeles bruker det.
Mange bruker også «lav utdannelse» som hersketeknikk. Da tenker jeg at disse utdannet seg bare for å føle at de er noe, ikke fordi de virkelig ville ha jobben. Da blir de med en gang sett ned på av meg... lite spennende og veldig høye tanker om seg selv
Problemene blir løst ganske fint uten å måtte pynte på med komplimenter såfremt alle parter gjør sitt for å holde seg saklig. Jeg er ofte uenig med folk utenom forumet også og uten å måtte smiske for mye med den andre så tenker jeg at jeg kan ha en diskusjon med folk derhvor vi er like gode venner etterpå til tross for at vi har forskjellige meninger på ting.
Syns også det bør nevnes, til freak no sitt forsvar, at jeg sjeldent ser noen
gå etter folk som legger frem et seriøst problem.
Hva folk legger i det varierer selvsagt, men noen ting er de fleste enig i at er små
eller tullete problemstillinger.

Jeg kan bruke ett par egne eksempler.
De 2 siste gangene jeg selv syns jeg har vært litt frekk mot noen var i to forskjellige tråder.

Den ene omhandlet en som lå på rommet sitt på en skole og ikke fikk kontakt med noen som kunne gi han mat.
Den andre var en tråd om en som gjentatte ganger ble spurt om legg når han kjøpte øl.
Begge deler sikkert både irriterende og kjipt. Men i mine øyne også såpas tullete problemer at responsen blir dertil.

I en egen tråd derimot, hvor jeg selv la frem problemer knyttet til egen psykisk helse var det aller meste av responsen
både empatiske, nyttig og saklig.

Edit
Og siden tråden handler om empati eller mangel på sådan vil jeg legge til.

Først nå ser jeg at det jeg i praksis har skrevet her er at mine problemer er viktigere en andres.
Faen.
Sist endret av vindaloo; 9. november 2020 kl. 12:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av K-Uche Vis innlegg
Jeg tror ikke du tenker det når du sniker inn en 'jab' for å få et psykologisk overtak gjennom straff av motparten når du føler at den har skrevet noe uønsket. Dette er en grusom diskusjonsteknikk og gjør at mennesker trekker seg unna diskusjoner i frykt for å bli kalt "idiot", "hjernedød", "dum", "gal" o.l.

Er det ikke i empatiske baner du til enhver tid vil tenke?
Vis hele sitatet...
En forutsetting for å diskutere et tema er jo at du vet hva du prater om.
Synsing har pent lite å gjøre i en diskusjon, da de fleste diskusjoner baserer seg på utveksling fakta.
Med mindre det er snakk om egne erfaringer, men da er det ikke så mye diskusjoner lenger, det blir mer drøfting og reflektering, og det er noe annet.
Da kan man gjerne dra synsing og følelser inn bilde.

Selvfølgelig kan man diskutere egne erfaringer også, men da er det en forutsetning at du har gjentatt den erfaringen så mange ganger at du kan dra ut en saklig konklusjon ut av det hele, at du har opplevd en ting to ganger gir deg ikke grunnlag for å danne en mening du kan diskutere etter.

Inviterer du til diskusjon så går jeg ut ifra at du har gjort hjemmeleksa di og at du legger igjen personlige meninger hjemme.
Hvis du da kan legge fakta på borde som løser opp argumentet mitt, da er det opp til meg å spise en kamel og kunne si at vet du hva?
Jeg tror faktisk du har rett, men hvis du ikke kan komme med et argument som kan verifiseres med troverdige kilder, og du nekter å sjekke opp mine påstander fordi du mener at du har rett, enkelt og greit sånn er det bare.
Da ser jeg ingen grunn til å ikke senke båten din.

Kort sagt så handler det ikke om å være redd for å ta feil, for det kan alle.
Det handler om å kunne se at man tok feil og svelge den kamelen uten å ta det personlig.
Er du veldig cocky så legger du også opp til å bli overkjørt av en supertanker lastet med et argument formulert med et snev av forakt.
Men om man setter opp ordene sine slik at motparten ikke tolker det som «veldig høy på seg selv han der da», så vil man i de aller fleste tilfeller også få helt normale ord uten hersketeknikker i retur.
Sist endret av Kjelldriver; 9. november 2020 kl. 13:02.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Jeg bruker aldri slike ord da det ser mega teit ut. Ser stadig vekk folk skrive «er du 14 eller?» «hvor gammel er du egentlig? 14?» alderen 14 har folk tydelig hengt seg opp i.
Oppbrukt og jeg blir skremt av hvor mange som fremdeles bruker det.
Mange bruker også «lav utdannelse» som hersketeknikk. Da tenker jeg at disse utdannet seg bare for å føle at de er noe, ikke fordi de virkelig ville ha jobben. Da blir de med en gang sett ned på av meg... lite spennende og veldig høye tanker om seg selv
Vis hele sitatet...
Veeel, på internett så vet man ikke alltid hvem man diskuterer med. Og da kan det faktisk være et legitimt spørsmål å spørre om alder uten at det ligger noe hersketeknikk bak da det i noen tilfeller kan forklare hvorfor personen argumenter som h*n gjør.
Å bruke spørsmål om alder er forresten en dårlig hersketeknikk om man faktisk ikke vet aldergruppen til personen. Det er når du diskuterer med personer du vet aldersgruppen på du kan slenge ut "er du 14 eller?" som et forsøk på å latterliggjøre den andre parten.
Problemet er når diskusjonen sklir helt ut i personangrep. Når posten består av 3 hersketeknikker og 1 personangrep og dette ikke blir plukket opp og skal besvares så er det veldig vanskelig å besvare påstandene uten å bli oppfattet som at man driver med akkurat det samme tilbake. Så blir alt slettet og begge utestengt. Litt sånn barneskole straff som ingen lærer noe av i stede for at man evner å se at han ene faktisk bare prøver å forsvare sin opprinnelige post mot usaklige argumenter og personangrep.

Jeg ser også at det kan være problematisk å skulle sitte som dommer over hvem som begynte og ikke. At det enkleste er å utestenge begge for å unngå kritikk, eller beskyldninger om forskjellsbehandling. Pluss selvsagt at reglene forandrer seg ikke for deg selv om andre har brutt den. Men hadde det ikke vært en idé å slå hardere ned på en som uprovosert kommer med masse stempler som "idiot, du må være helt tilbakestående som ikke er enig med meg osv osv." Enn en som svarer "jeg veit ikke hvem av oss 2 som er tilbakestående jeg, men alt tyder på at det ikke er meg..." Selv om det finnes bedre motsvar enn å kaste seg med på et shitshow?

Andre ganger syntes jeg mods faktisk er ganske flinke til å se tråden i sammenheng med den enkelte posten og sletter på en bra måte. Tenker som så at alle kan ikke være fornøyd hele tiden. Men jeg er glad for at forumet eksisterer. At vi kan bli mere empatiske her inne er det nok ingen tvil om, selv om det ikke alltid er nødvendig for å bli ferdig med en diskusjon.

"Alle andre forslag er idiotiske"
Det er ikke et personangrep eller et direkte regelbrudd på noen måte. Men dette er et utsagn basert på personlig mening. Det er i mine øyne opp til folk å holde seg for gode for uproduktive utsagn som forsøker å definere hva som burde være konklusjonen i diskusjonen. For det er nettopp sånt "unødvendig møl som ikke tilfører diskusjonen noe nytt" som crew ville sagt det selv. Med det sagt er det litt opp til leser å forstå nettopp dette, det er kun en personlig mening. Ikke noe mere, det er ikke noe de behøver å føle seg støtt over eller være enig i på noen som helst måte.

Uten å henge ut noen enkelte var det noe jeg syntes var en litt stygg case for en ganske lang stund tilbake med en tråd som het Flyvrak fra andre verdenskrig. Det er ikke interessant hvilken crew medlem som har gjort hva, og alt er slettet så vennligst ikke begynn å spekulere, for poenget er ikke hvem.

Men dette daværende crew medlemmet begynte en rant av djevelske proporsjoner om hvor uinteressant dette var(da han tydligvis ikke forstod den nye sjangeren som var på vei inn). Det var spørsmål om hva i alle dager noe sånt kan brukes til og veldig mye kritikk som rett og slett ikke var konstruktiv. Da jeg påpekte dette utartet det seg bare til en krangel, for jeg måtte jo forstå hvor meningsløst dette var jeg og. Kontaktet andre crew medlemmer og det ble redigert bort. I akkurat sånne tilfeller er jeg veldig enig i at vi kunne hatt mere empati. Når vi ikke forstår noe er det kanskje bedre å sette seg ned og observere, eller ta avstand. Ikke hoppe inn og gi masse kritikk og komme med påstander om hvilke TV kanaler som i hvert fall IKKE vil benytte seg av sånt. Drone videoer har nå blitt ganske vanlig og NRK viser tog og båter som går, minutt for minutt, hvor flere av opptakene er tatt av droner... Og når de viser ribba minutt for minutt så kan de vise hva som helst... Det var en ny bruker, og det var ikke veldig mye lengre han gadd å tråle her inne desverre. Så det er lov for folk å tenke seg om å være mere empatiske selv om vi tror vi har konstruktiv kritikk. Og dette veit jeg at kan gjelde meg selv også til tider.

Det må være lov å diskutere empati uten å bli stempla som noe snøflak... Og jeg tror ikke K-Uche mener at vi skal pynte på noe som helst, eller finne på komplimenter vi ikke mener. Men heller bruke hjernen på en annen måte når vi leser og skriver her inne. Det er bra noen tar det opp.
Nå har jeg ikke lest annet enn TS sitt innlegg.
Jeg elsker å få kritikk (helt ærlig), da kan jeg reflektere og lære av mine feil.
Give me your best!
Upendo!
Trådstarter
Sitat av hippitus Vis innlegg
Mener du helt oppriktig at alle uenigheter burde pyntes til med kompliment? Det er noe som hadde fått meg til å slutte å bruke et forum.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke alltid et kompliment, men i alle fall ungå å skrive noe nedrakkende.

Uansett, hvis alle ga hverandre treffende kompliment fremfor syrlig stikk ville verden vært et mye koseligere sted.

Sitat av hippitus Vis innlegg
Tåler man ikke at dårlige forslag omtales som "idiotiske" må man nesten ha hatt en særdeles skjermet oppvekst. Det er ikke akkurat grov språkbruk.
Vis hele sitatet...
Eller blitt alvorlig mobbet og således ser konsekvensene av negativt ladde ord.

Sitat av hippitus Vis innlegg
Jeg kan heller ikke si at jeg ser hvor du kommer fra hva angår freakforumet. Jeg ser sjelden mer enn diskusjoner, noe som er ganske naturlig for et diskusjonsforum.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke henge ut folk på forumet, ref: Pruttnisse og Mullah sitt gode poeng, men tro meg, jeg ser slike 'jabs' jeg nevner i trådstarten og denne dominansen meaculpaUIO er inne på veldig ofte på freak. Dette kan jeg dokumentere, hvis det absolutt er behov for det.

Sitat av funksjon Vis innlegg
Synes heller folk bør være så direkte som mulig. Effektivitet er bra. Ikke pakke inn ethvert utsagn med ekstra empati, som uansett fremstår ganske falskt siden dette er INTERNETT. Så mye ekstraarbeid, kun for noen få lettfornærma individer? De burde heller logge av.
Vis hele sitatet...
Man kan være direkte, men konstruktiv og hyggelig. Hvis jeg tenker at noen er idiot skriver jeg likevel ikke at de er en idiot, men går rett på sak og prøver å formulere mitt argument på en måte som gjør at de forhåpentligvis innser selv at det de skrev var mindre gjennomtenkt. Jeg legger gjerne ved noen positive ord for at gjennomslagskraften min skal være tung og at motparten skjønner at jeg er en all right fyr. Det er slik big shots opptrer, jeg kaller ikke meg selv en big shot, men ønsker å komme til et slikt stadie. Å skrive idiot til noen avler negativitet ettersom "idioten" troligvis skriver noe negativt tilbake og vi har kommet enda lengre unna common ground.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Det må være lov å diskutere empati uten å bli stempla som noe snøflak... Og jeg tror ikke K-Uche mener at vi skal pynte på noe som helst, eller finne på komplimenter vi ikke mener. Men heller bruke hjernen på en annen måte når vi leser og skriver her inne. Det er bra noen tar det opp.
Vis hele sitatet...
Bingo! Du leverer som vanlig, bro.

La det være sagt: jeg er ikke perfekt, på noen som helst måte, og er således ikke eksempel til etterfølgelse til enhver tid. Men jeg vil ha endringer i samfunnet og dette inkluderer freak.no, for vi er et produkt av samfunnet (flere av oss skiller oss riktignok ut mer enn hvermansen, men likefult et produkt av samfunnet). Mye er riv ruskende galt i samfunnet og jeg mener det ofte er mangel på empati, dette har jeg erfart i mitt 30 år lange liv gjennom bla. å ha blitt alvorlig mobbet.

Hva betyr egentlig en Tesla i garasjen, leilighet på Tjuvholmen og champagnebobler på nyttårsaften så lenge sliterne på Brugata får uren fiks, utsultede brune barn i Afrika slurper i seg gjørme for å komme gjennom nok en dag, barn i Syria som blir sprengt i filler? Lista er lang.

Denne arrogansen bak det å kalle noen "idiot", "mindre skarp" o.l. er lik mentalitet med fyren på Tjuvholmen IMO. Bruk heller positivt ladde ord, men for all del vær kritisk. Words put spell on your mind, folkens.

Du virker for øvrig som en kreativ sjel, knert1, ref: ditt påpek om å bruke hjernen på en annen måte. Big up for det!

@Pruttnisse og @Mullah:

Jeg mener sjølvaste vidarlo er ressursterk nok til å bli pekt ut som eksempel på hans hjemmebane. Komplimentet svært intelligent var nettopp det, et kompliment, altså ingen ironi eller stikk. Jeg ser på visse områder opp til vidarlo, som eksempelvis hans vitenskapelige perspektiver da jeg forstår nada av vitenskap selv utenom det faktum at det er vitenskap som gjør at vi kan utvikle vår empati gjennom eksempelvis empatogeniske substanser. Jeg påpekte til og med i en PM tilsendt Myoxocephalus som også er svært intelligent at jeg mente bla. vidarlo er en type som burde ha en mer sentral rolle i verdensbildet. Skulle det derimot vise seg at vidarlo føler seg støtt av at jeg brukte han som eksempel beklager jeg det.

Ser du ga KP til trådstart og takker for det, pruttnisse.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av K-Uche Vis innlegg
Jeg mener sjølvaste vidarlo er ressursterk nok til å bli pekt ut som eksempel på hans hjemmebane.
Vis hele sitatet...
Det er totalt uproblematisk. Eg skreiv det offentleg, og då må folk å kritisere meg for det.

Men la du merke til ein ting? Eg omtalte forslaga som idiotiske. Ikkje personane som kom med dei som idioter. Og heilt ærleg - brorparten av forslaga var idiotiske. Forslag om å bestille mat på nett og what not... altså. Det må vere innanfor å påpeike at andre kjem med idiotiske forslag, når eg faktisk står for det?
Upendo!
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er totalt uproblematisk. Eg skreiv det offentleg, og då må folk å kritisere meg for det.

Men la du merke til ein ting? Eg omtalte forslaga som idiotiske. Ikkje personane som kom med dei som idioter. Og heilt ærleg - brorparten av forslaga var idiotiske. Forslag om å bestille mat på nett og what not... altså. Det må vere innanfor å påpeike at andre kjem med idiotiske forslag, når eg faktisk står for det?
Vis hele sitatet...
Jeg er glad for at du deltar i tråden min og stiller meg spørsmål, vidarlo. Faktisk blir jeg litt stolt av det, for som nevnt ser jeg på visse områder opp til deg. Jeg har fulgt deg på freak siden jeg var en tildels naiv 20-åring og har lært mye av deg, kanskje ikke kunnskapen rundt vitenskap ettersom jeg er ignorant på det meste du skriver om vitenskap og det vitenskapelige går liksom ikke inn i meg, jeg har lest Asimov's New Guide to Science, men forstod ingenting annet enn bruken av det engelske språket. Politiske og etiske syn, sakligheten og roen du virker å beherske har derimot hatt innflytelse på meg.

Kudos for at du synes det er greit å bli pekt ut som eksempel.

Ja, jeg la merke til at du omtalte forslagene som idiotiske og jeg påpekte heller aldri at DU skrev at noen var idiot, uten at jeg nødvendigvis mener at du sikter til at jeg har påpekt at du omtalte noen som idiot.

Å si/skrive at noens forslag er idiotisk er ikke positivt, selv om forslagene kanskje ikke er positive i seg selv skrev jeg i den tråden at det å eksempelvis skrive "forslagene er lite/mindre gjennomtenkt" passer bedre. Det er mer positivt og i så måte motiverer du brukerne bak de mindre positive forslagene på en helt annen måte enn å bruke nedrakkende ord. For hvis jeg får høre at jeg gjør noe feil vil jeg ikke at feilen jeg gjør skal bli rakket ned på, da gir jeg nemlig opp og gidder ikke bruke mer tid på det, får jeg derimot høre at det er forbedringspotensiale blir jeg nysgjerrig og vil lære.

Tro meg, folk lytter til deg med din tyngde i måten du formulerer deg på, men også argumentene i seg selv og respekten du har her på bruket.

Jeg skrev også at når du skriver at forslagene er idiotiske snapper mindre erfarne brukere opp dette og bruker slike ord selv. Disse mindre erfarne brukerne får en friplass der de føler det er etisk riktig å rakke ned på noens forslag eller til og med på personen. Skriver du "ditt forslag er idiotisk" tenker kanskje brukere at de kan ta det et steg videre og kalle andre "idioter", husk at de fleste av oss ikke er like raske i topplokket som du er og ikke tenker så langt som at du faktisk kalte forslagene i seg selv idiotiske og ikke personen.

Som jeg skrev tidligere i tråden avler negativitet enda mer negativitet. Det er bare å ta en rask titt på verdensbildet, rasisme som *pi er inne på, misogynisme et.al. Folkens, jeg er ikke født rasist, men når jeg er oppdratt med at de bruker skjellsord mot brune ("n-ord") i Hollywood, musikkindustrien, media, forum på Internett, gjennom kompisgjeng (selv om det bare er på "tull") osv. går disse ordene inn på meg og jeg bruker de ofte, nesten automatisk inne i meg når jeg ser en brun mann/kvinne. Jeg er heller ikke født kvinnehater, men når kompiser sier "sjekk assen til den bitchen der" tenker en del inne i meg automatisk negativt om den kvinnen fordi bitch er et negativt ladet ord. Dette er negativitet som forpester sinnet mitt.
Sitat av K-Uche Vis innlegg

Som jeg skrev tidligere i tråden avler negativitet enda mer negativitet. Det er bare å ta en rask titt på verdensbildet, rasisme som *pi er inne på, misogynisme et.al. Folkens, jeg er ikke født rasist, men når jeg er oppdratt med at de bruker skjellsord mot brune ("n-ord") i Hollywood, musikkindustrien, media, forum på Internett, gjennom kompisgjeng (selv om det bare er på "tull") osv. går disse ordene inn på meg og jeg bruker de ofte, nesten automatisk inne i meg når jeg ser en brun mann/kvinne. Jeg er heller ikke født kvinnehater, men når kompiser sier "sjekk assen til den bitchen der" tenker en del inne i meg automatisk negativt om den kvinnen fordi bitch er et negativt ladet ord. Dette er negativitet som forpester sinnet mitt.
Vis hele sitatet...
Da ser du kanskje også at det kan være et nødvendig virkemiddel å bruke sterke ord for å slå ned på disse holdningene. Hvis ord som neger og bitch påvirker hvordan du ser på folk, holder det kanskje ikke å si at slike holdninger kanskje muligens kan ga noen mindre heldige aspekter ved seg, men fin avatar du har. Kanskje det er på sin plass å bruke ord som idiotisk, hjernedødt og forkastelig av og til.
Sist endret av *pi; 9. november 2020 kl. 19:23.
Upendo!
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Da ser du kanskje også at det kan være et nødvendig virkemiddel å bruke sterke ord for å slå ned på disse holdningene.
Vis hele sitatet...
Dette er eksempel til etterfølgelse:

https://www.youtube.com/watch?v=W-gUIZW7MKQ

Jeg tviler på at NEDRAKKENDE ord er løsningen som vi diskuterer i denne tråden. Da vil det oppstå enda mer hat.

Sterke, men positive ord? Ja. Det krever en enorm empati og et skarpt intellekt for å få det til, men det er vel det vi sikter mot?

Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis ord som neger og bitch påvirker hvordan du ser på folk, holder det kanskje ikke å si at slike holdninger kanskje muligens kan ga noen mindre heldige aspekter ved seg, men fin avatar du har. Kanskje det er på sin plass å bruke ord som idiotisk, hjernedødt og forkastelig av og til.
Vis hele sitatet...
Avatara.
Sitat av K-Uche Vis innlegg
Ser du ga KP til trådstart og takker for det, pruttnisse.
Vis hele sitatet...
Jeg er også enig med deg, og det er fint å bli minnet på at man kan behandle folk med respekt

(*mumlegrettentiskjegget*: selv om de ikke fortjener det...)

^.^
Sist endret av Pruttnisse; 10. november 2020 kl. 07:58.
Upendo!
Trådstarter
Sitat av Pruttnisse Vis innlegg
Jeg er også enig med deg, og det er fint å bli minnet på at man kan behandle folk med respekt

(*mumlegrettentiskjegget*: selv om de ikke fortjener det...)

^.^
Vis hele sitatet...
Kult!

Den følelsen av å behandle noen med respekt, men få dritt tilbake er bitter, men å heve seg over det er kanskje et tegn på storhet? Jeg er den første til å si at jeg ikke klarer det til enhver tid. Uansett tror jeg ikke at man får dritt tilbake hvis man både behersker seg og formulerer seg riktig. Gandhi er et eksempel til etterfølgelse.

Sånn for øvrig, hva er avataren din bilde på? Det ser guffent ut, no offence. Jeg har lest både dette, men også andre innlegg av deg og du virker som en intelligent fyr, Pruttnisse.
Sitat av K-Uche Vis innlegg
Sånn for øvrig, hva er avataren din bilde på? Det ser guffent ut, no offence. .
Vis hele sitatet...
GG Allin 💞
Sitat av stranger Vis innlegg
GG Allin ��
Vis hele sitatet...
Yes sir

Sitat av K-Uche
Jeg har lest både dette, men også andre innlegg av deg og du virker som en intelligent fyr, Pruttnisse.
Vis hele sitatet...
Tusen takk, det samme :* (men jeg er ikke, jeg bare later som)
Edit 2: Det var forresten veldig hyggelig av deg å si.

Edit 1:
Sitat av K-Uche
Det ser guffent ut, no offence.
Vis hele sitatet...
No offence taken. Det var meningen
Sist endret av Pruttnisse; 10. november 2020 kl. 09:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det må gå an å ha en diskusjon der folk behandles med respekt uten at en må pakke inn ting ved å komplimentere profilbildet til folk. Og så klart bør ikke alle ting/forslag en ikke liker kalles idiotiske, men det kommer faktisk idiotiske forslag innimellom.

Hvordan skal det gå om all kritikk må pakkes inn med komplimenter?
Sitat av Yochi Vis innlegg
Det må gå an å ha en diskusjon der folk behandles med respekt uten at en må pakke inn ting ved å komplimentere profilbildet til folk. Og så klart bør ikke alle ting/forslag en ikke liker kalles idiotiske, men det kommer faktisk idiotiske forslag innimellom.

Hvordan skal det gå om all kritikk må pakkes inn med komplimenter?
Vis hele sitatet...
Som eier av profilbildet må jeg si at det føltes godt, og dagen min er bedre, for hva det er verdt.

Edit: hvis du ser oppover i tråden så ser du at jeg også er moralsk forpliktet til å gi deg KP.
Sist endret av Pruttnisse; 10. november 2020 kl. 12:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Upendo!
Trådstarter
Sitat av Yochi Vis innlegg
Det må gå an å ha en diskusjon der folk behandles med respekt uten at en må pakke inn ting ved å komplimentere profilbildet til folk. Og så klart bør ikke alle ting/forslag en ikke liker kalles idiotiske, men det kommer faktisk idiotiske forslag innimellom.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg fikk meg en solid latter nå. Så klart ville det vært merkelig hvis en komplimentere profilbildet til den som slengte dritt hver gang, men knert1 formulerte seg på en svært god måte:

Sitat av knert1 Vis innlegg
Det må være lov å diskutere empati uten å bli stempla som noe snøflak... Og jeg tror ikke K-Uche mener at vi skal pynte på noe som helst, eller finne på komplimenter vi ikke mener. Men heller bruke hjernen på en annen måte når vi leser og skriver her inne. Det er bra noen tar det opp.
Vis hele sitatet...
Det er mindsetet jeg sikter til. Kritikk kan være så mangt, men akkurat det å rakke ned på noen mener jeg må behandles med positivet eller i det minste nøytralitet. Kaller du meg idiot, for så at jeg kaller deg taper er vi som jeg skrev tidligere i tråden enda lenger unna common ground. Målet må vel være å få den som kommer med 'jabs' til å forstå at det ikke var noe hyggelig, gjerne på en oppløftende måte for å skape motivasjon til forståelse.

Hva gjelder idiotiske forslag har jeg svart vidarlo på det, men kort oppsummert avler negativitet ofte enda mer negativitet.

Sitat av Yochi Vis innlegg
Hvordan skal det gå om all kritikk må pakkes inn med komplimenter?
Vis hele sitatet...
Uten at jeg sier det med sikkerhet vil jeg anta at verden blir et mer harmonisk sted, men kritikk er som nevnt så mangt.

En konstruktiv, positiv og rund attityd mener jeg man kommer langt med.
Hele poenget med kommunikasjonen er å formidle ett budskap til mottageren, på en måte som gjør at de forstår hva det er du prøver å formidle. Da er det viktigst av alt at du tar mottagerens forutsetninger med i beregningen, hvis noen lukker ørene når du bruker ord som kan trigge dem (du, deg, din, du har gjort, det du sier eller gjør osv.) gjør du deg ikke forstått. Når man i en gitt situasjon er klar over forutsetningene du møter, er det ulogisk og upraktisk å bable ut i intet uten å bli forstått.

Sånn sett er jeg enig med deg, det er unødvendig å kaste fra seg fraser eller uttrykk som gjør leseren/mottageren ukomfortabel. Nå er jeg av den sorten som liker en åpen dialog hvor følelser og impulser kommer til uttrykk, sånn jeg ser det er det den mest naturlige måten og 'engasjere' seg i en debatt. Når du beskriver at flere trekker seg ut i frykt om å bli angrepet så skal jeg si meg enig i deg der også, det er sannsynligvis mange som gjør akkurat det og det er jo åpenbart noe en ikke vil kunne føre statistikk over.

Skal ikke være belærende eller politisk korrekt, men det lureste du gjør er å forstå mottageren slik at du kan tilpasse talen/teksten din deretter. Gjør deg forstått, hold deg til saken og til slutt: en må tåle litt, litt må en tåle.
Jeg tenker som så at hvis det er noe Freak.no lærte meg siden jeg ble aktiv igjen i 2019 så var det å forsøksvis i hvert fall, kvitte meg med mine resterende edgelordisms. Det er jeg faktisk evig takknemlig for, for her er det mange kloke hoder og mange debattanter som kan kunsten å matche sylskarp tunge med kunnskap, forståelse og ja faktisk, empati. Men med det sagt, jeg er en ganske rett på/direkte kar (har mye med hvordan jeg ble oppdratt å gjøre også) men jeg prøver etter beste evne å unngå å gå over i krasshet med mindre det er høyst nødvendig, mot rasister osv. Men jeg prøver i hvert fall, så langt det lar seg gjøre å forstå motdebatanten min og ikke tolke vedkommende i verste mening, men samtidig så mener jeg det må være lov å si i fra hvis motpartens mening er så far off at sugar coating ikke strekker til.



Idiot, taper o.l er ikke min stil å bruke anyways og jeg har ikke tenkt til å starte med det nå heller. En slags fun fact er at jeg registrerer, om ikke annet at jeg får langt flere KP når jeg ikke kjører en fullt så diplomatisk linje. Hva det sier om meg eller om bruket vites ikke, men det er om ikke annet kult å se folk liker det jeg skriver når skrivestil og retorikk matcher hvordan jeg ville formulert meg muntlig som best.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Helt fantastisk med alle menneskene som har sagt akkurat hvor jævlig fucket jeg har vært, uten å pynte på det. Har noen «wtf» moments tilbake i 2018 der jeg har fyrt av det jeg følte var en massiv breiside, men egentlig viste seg å være en kvasipsykotisk smørje av grandiose vrangforestillinger. Av og til hverken får eller fortjener man empati.

Synes egentlig folk burde bli flinkere til å ta destruktiv kritikk på en konstruktiv måte.
Sist endret av Tøffetom; 25. november 2020 kl. 04:38.