Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3778
Hei, jeg er helt ny her!

Jeg trenger en objektiv mening om denne saken.

Naboen klager på musikken min, og han mener at jeg spiller utenfor rimelighetens grenser. Etter første gangen han klaga sa jeg at jeg skulle gjøre noe med det.

Jeg satte ned bassen på -10 (som er minimum nivå for bassen).

Bassen er en typisk pc-høytaler-bass:
basshøyttaler - ekstern - 20 - 150 Hz - 4 ohm - kablet

Da gikk det noen måneder før naboen begynte å klage igjen, og vi må nå finne en ny løsning på problemet.

Tingen er at leilighetskomplekset er bygget i 2009, og burde være godt lydisolert. Det er veldig sjeldent jeg spiller med noe videre høyt nivå, nivået jeg spiller på 90% av tiden målte jeg igår til rundt 57 desibel, og jeg vet at lydnivået ikke er unormalt i forhold til hva andre venninner spiller i sine leiligheter. Det er faktisk ganske mye lavere.

Reglene i bygningen sier at det skal være ro mellom 23-08, og jeg er veldig forsiktig med å holde meg til disse reglene. Ellers går jeg på skole og er som regel borte mellom 8-18 på dagene.

Bassen har jeg forsåvidt også flyttet bort fra veggen hans slik at han skal høre minst mulig av den.

Fortsatt mener han at jeg spiller utenfor rimelighetens grenser. Personlig synes jeg lyden er lav nok som den er nå, og jeg kan egentlig ikke forstå hvordan han hører meg mtp at jeg sjeldent hører lyd fra mine naboer. Dog hender det at jeg hører sentrifugeringen i vaskemaskinen. Jeg bryter heller ingen regler.

Objektivt: er dette rimelig, og burde naboen regne med at han kan høre en lyd fra meg i blant, eller burde jeg fortsatt gjøre noe med dette?
Nei, det er bare å spille musikk som du gjør nå. Synes det er rimelig at du skal spille musikk, og at han må respektere dette.
I leilighetskomplekset mitt er det fire leiligheter. Vi kan gjerne dundre som bare faen, uten å få klager....
Hvis det er dårlig lydisolert, så forstår jeg ham godt. Har en i naborommet som ikke spiller høyt, men man hører bare bass lydene, noe som kan være sykt irriterende, også i og med at det kan være sykt idiotiske bass-rytmer.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Selv om bassen er lav (tror du) høres det ofte veldig godt gjennom vegger. Det er faktisk ekstremt irriterende å bare høre bassen av musikken til naboen, uansett hvor lav den er. Den lave dunkinga kan ødelegge hodet til den stakkars naboen din.
http://www.industrialnoisecontrol.co...e-examples.htm

Setter pris på svar

Okei, så det er bassen og ikke volumet som er problemet. Jeg prata med naboen min på andre siden forresten, og han hadde aldri hørt en lyd fra meg. Jeg er ikke ofte hjemme, og ønsker selvfølgelig å spille musikk de få timene jeg er hjemme med litt lav bass. Vil det hjelpe å flytte bassen til den andre siden av rommet? (er 1-roms leilighet)
Så lenge det er under lydgrensa, og før klokka 23:00 kan han bare drite og dra.
Sitat av Tomacco Vis innlegg
Selv om bassen er lav (tror du) høres det ofte veldig godt gjennom vegger. Det er faktisk ekstremt irriterende å bare høre bassen av musikken til naboen, uansett hvor lav den er. Den lave dunkinga kan ødelegge hodet til den stakkars naboen din.
Vis hele sitatet...
Det må da uansett gå ann å møtes på halvfrekvensen da.
Bor i ett eldre kompleks der det er VELDIG lytt, itilegg er han
under meg døv, å bruker over normalen på stereovolum når han
har fest, men jeg synes det er greit at han kjører på lyd noen timer
hver måned, dude`s gotta party.
Hadde det derimot vært snakk om hver uke, hver dag så hadde jeg nok tatt en prat.

Også vurdere å montere spikes på subben.

Ta naboen din med inn på rommet med stereoen, spill av i nivået du pleier å spille i så får han selv høre at du faktisk IKKE kjører på for det det er verdt.
Kanskje lettere for dere å komme til en enighet om volumet dagligdags?
Sist endret av Eyeamare; 13. februar 2012 kl. 12:54.
De små basskassene som følger med PC-anlegg er ofte mye mer irriterende enn ordentlige høyttalere uten subwoofer.
kjøp spikes, og sett bassen 30-50 cm unna veggen, det vil hjelpe betraktelig på naboens psyke
hjalp utrolig mye hjemme hos, meg når jeg bodde i andre etasje hos mor og far. fra plagsom bass ved film titting til nesten ingen bass tilstedet i første etasje...
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
kjøp spikes, og sett bassen 30-50 cm unna veggen, det vil hjelpe betraktelig på naboens psyke
hjalp utrolig mye hjemme hos, meg når jeg bodde i andre etasje hos mor og far. fra plagsom bass ved film titting til nesten ingen bass tilstedet i første etasje...
Vis hele sitatet...
Den står 1 m. unna veggen. Dog uten "spikes". Og på -10 i nivå
Sist endret av JennyPenny; 13. februar 2012 kl. 13:03.
Forskjellige spikes her
Kjenner til problemet. Hos meg er det ekstremt lytt mellom etasjene og nabo'n spiller kanskje ikke så høy musikk, men den bassen er så sinnsykt irriterende. Frister å klage, men jeg skjønner selv at det blir for teit. Jeg spiller musikk selv og, men ikke høyt.

Valgte også å droppe subwoofer, og kjøpte heller et par kvalitets pc-høytalere. http://www.bowers-wilkins.com/iPod_a...t-Details.html
Naboen over meg klager innimellom når jeg har fest. Da sier jeg at jeg er syk og sover på sofaen med store smerter og at det ikke er jeg som spiller musikk. Da blir naboen flau og beklager før han legger på.

Jeg ville bare spilt med god samvittighet.
Det er ikke naboen som er urimelig da? Har han fiskerhatt, pedofrakk og fireårsskjegg? Tipper det ikke er tilfelle, siden du spør så pent, men allikevel, 57 dB er ingenting i et nytt bygg. Han høres bitter ut. Gi han noe mer enn frustrert beklagelse, så kanskje han gir seg. Vær overbærende uten å være opplagt. Det funka på husverten jeg hadde på Vestli, som fløy på døra mi da jeg satt med hodetelefoner. Spurte litt hvordan det gikk og om han hadde sett noe bra filmer i det siste, ikke noe omfattende, bare vanlig omtenksomhet, så vendte han helt om og slutta å "lufte internettkabelen" og dunke i veggen til alle døgnets tider.
Hvis man bor i nærheten av andre folk får man tåle såpass. Noen har en tendens til å irritere seg for mye over andre.
Kunne det hjulpet å sette bassen oppå et tøystykke, som f eks håndkle? Jeg tenker på vibrasjoner...? Eller er det lyden, og ikke vibrasjonene, som skaper støy?

Slet for øvrig selv med at en idiot i 1. etasje sang karaoke hver eneste jævla kveld den første måneden etter at jeg og madammen flytta inn i leiligheten. Det skal nevnes at vi bor i 3. etasje, og lyden er såpass høy at den høres ut som den kommer fra naborommet omtrent. Så hvordan han stakkars samen i etasjen mellom oss holdt ut med det uten å dra frem samekniven skjønner jeg virkelig ikke

Han er heldigivs kasta ut eller no nå, da
I noen blokker er det veldig lytt, jeg bodde et sted hvor det hørtes ut som om naboen pissa inn i min leilighet når han gikk på do.

Neste gang han klager, blir du med over til hans leilighet. Lukker alle dørene i mellom og vurderer selv.
Har han sjenerende høy lyd i leiligheten bør du gjøre tiltak for egen del. Hvis musikken knapt kan høres, forteller du han hvordan et godt naboskap skal fungere, hvor vanskelig du kan være hvis du senker deg til hans nivå men at du er villig til å gi han en ny sjans hvis han begynner å oppføre seg ordentlig.
Sett på musikk slik du pleier, og still inn volumet slik du oftes har det. Så spør du om du kan komme inn hos naboen for å høre hvordan det er.
Enten høres det jævlig ut, og du kan skru ned lyd/bass, ellers høres ingenting og naboen din kan slutte med klagingen.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Kan du ikke bare investere i et ordentlig headset? Beats by dr dre ellernoe? Da slipper du klaginga og du kan høre så høy musikk du vil :P
Det er jo ikke du som bestemmer hva som er irriterende for naboen din. Hvis du satser på et godt naboforhold så demper du. Hvis ikke så driter du i det og ser hva som skjer.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Det er jo ikke du som bestemmer hva som er irriterende for naboen din. Hvis du satser på et godt naboforhold så demper du. Hvis ikke så driter du i det og ser hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke postene dine, men jeg ønsker å ha et godt forumforhold. Derfor mener jeg det er for det beste at du slutter å poste.

Ser du parallellen?
Bor selv i blokk, og selvfølgelig så bor det en ugle med store øyne som følger med alt jeg gjør og klager på alt.
Har ikke brukt høytalerne mine på kansje 4-6 mnd?
Hun klager uansett hva det er
F.eks: Satte på stua, colaflaska datt ned fra stuebordet som er veldig lavt, 10 sekunder etterpå var hun på døra og jeg fikk så det smalt.
Sitat av xaine Vis innlegg
Bor selv i blokk, og selvfølgelig så bor det en ugle med store øyne som følger med alt jeg gjør og klager på alt.
Har ikke brukt høytalerne mine på kansje 4-6 mnd?
Hun klager uansett hva det er
F.eks: Satte på stua, colaflaska datt ned fra stuebordet som er veldig lavt, 10 sekunder etterpå var hun på døra og jeg fikk så det smalt.
Vis hele sitatet...
Hvis en cola flaske høres så godt, hvordan høres det da ut når du går over gulvet? Må jo være rene jordskjelvet....
Sitat av JennyPenny Vis innlegg

Objektivt: er dette rimelig, og burde naboen regne med at han kan høre en lyd fra meg i blant, eller burde jeg fortsatt gjøre noe med dette?
Vis hele sitatet...
Du kunne kanskje ha spurt om du kunne få lov til å entre leiligheten til naboen for å vurdere lydnivået fra han sitt ståsted neste gang han klager?
Da ville du lettere kunne vurdere om det virkelig er plagsomt eller om naboen rett og slett er en irritabel tulling eller om det er noe i det han sier.


Sitat av xaine Vis innlegg
Bor selv i blokk, og selvfølgelig så bor det en ugle med store øyne som følger med alt jeg gjør og klager på alt.
Har ikke brukt høytalerne mine på kansje 4-6 mnd?
Hun klager uansett hva det er
F.eks: Satte på stua, colaflaska datt ned fra stuebordet som er veldig lavt, 10 sekunder etterpå var hun på døra og jeg fikk så det smalt.
Vis hele sitatet...
Og det der forbanna tullet gidder du å finne deg i?
Skaff deg en granittplate som du setter under subben. Disse demper vibrasjonene betraktelig og burde være den mest ideelle løsningen i ditt tilfelle. Søk litt rundt på avforum for å finne ut hvor du skaffer dette billigst mulig.

Se et eksempel her http://avforum.no/forum/349848-post5.html
Sitat av orbeck Vis innlegg
Kan du ikke bare investere i et ordentlig headset? Beats by dr dre ellernoe? Da slipper du klaginga og du kan høre så høy musikk du vil :P
Vis hele sitatet...
lol @ beats

Beats er overprisa basspumbende juggel.
Sennheiser HD25-1 II eller Audio Technica ATH-M50
Har aldri hatt problemer med nabo når det gjelder lyd i musikken jeg spiller av. Bor ikke i leiglighet da. Bor i et hus som er sammensatt med et annet hus. Det burde jo være bra isolasjon, og hvis bare bassen ødelegger for Naboen i et kompleks som ble laget i 2009, da burde jo han høre gåinga di i tillegg.
hvis lyden er så lav som du sier bør naboen di pakke sakene å flytte!, hvorfor bor han i en leilighet hvis han ikke tåler å høre at det er liv i menneskene rundt han ?

jag han vekk neste gang han kommer evnt ring politiet å si at han plager deg, har du en huseier eller borettslag formann klag til dem
Må støtte forslagene som allerede har kommet inn her. Kjøp spikes som du har på subwooferen, still inn lyden sånn du bruker å ha det og bank på hos naboen å si at du har kjøpt "no' fænsi greier som ska redusere ulydene av dritten" og spør om du kan få komme inn å høre om det er sjenerende.

Om du har litt cash du vil bruke kan det hende det lønner seg å kjøpe litt skikkelige høyttalere uten subwoofer. Setter du i tillegg spikes på disse har du gjort ditt, og kan med god samvittighet ta rennfart å drite i skiten nabokukken spyr ut av seg.
Sist endret av McLovin; 16. februar 2012 kl. 10:38.
Sitat av xaine Vis innlegg
Bor selv i blokk, og selvfølgelig så bor det en ugle med store øyne som følger med alt jeg gjør og klager på alt.
Har ikke brukt høytalerne mine på kansje 4-6 mnd?
Hun klager uansett hva det er
F.eks: Satte på stua, colaflaska datt ned fra stuebordet som er veldig lavt, 10 sekunder etterpå var hun på døra og jeg fikk så det smalt.
Vis hele sitatet...
Vennligst drep denne personen, det er nok det beste.