Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 750
Har så mange bilder og andre ting på dataen min at jeg tenkte jeg skulle lage et arkiv. Tenkte å bruke CD'er, disketter har vell ganske liten plass. Men jeg lurer på hvilke CD'er jeg skal bruke, eller om jeg skal bruke noe annet. Minnepinner har jeg også tenkt på, men de koster sannsynligvis mye mer en CD'er. Har mest bilder på dataen min, men også andre filer. (Word dokumenter o.l)

Så har jeg noen spørsmål.
-Hvilke CD'er er det best å bruke?
-Går det ann å "endre" CD'ene etter bruk? Altså går det ann å endre, legge til og fjerne innhold, uansett om man allerede har brukt CD'en?
-Noen andre ideèr, kanskje?

Tusen takk. Så vil jeg gjerne si at jeg ikke helt vet om emnet er plassert riktig, beklager dersom det ikke er det.
Bare bruk 4.7GB DVD+R brenne-CDer.
Koster lite og har plass til MANGE bilder.

Ca 1000 bilder per cd - om det er tatt med et 4Mpx kamera.
Sist endret av Restyle; 14. desember 2007 kl. 18:32.
Trådstarter
29 0
Er det nøye om det er 4.7GB da?
Du bør vel arkivere bildene før du legger dem inn i alle fall.
Og det må ikke være 4.7 gigabyte nei.
Trådstarter
29 0
Arkivere bildene? Hva mener du med det?
lage et mappesystem?
Trådstarter
29 0
Nå er jeg litt forvirret^^
Sitat av DTerces
Nå er jeg litt forvirret^^
Vis hele sitatet...
Han mener at du burde sortere bildene så du har kontroll over dem.
Det er det å arkivere går ut på.

Det er ikke så nøye om det er 4.7GB nei, men det er standar størrelse på DVD Brenne plater.
Må gjerne bruker 700MB vanlige CDer også, men da trenger du mange flere.
Nei, jeg mener å komprimere slik at de tar mindre plass, f.eks. med winrar.
Det kan man også gjøre, men jeg ser ikke helt vitsen.
Synes man får bedre kontroll dersom man kan putte inn CD-en og bla igjennom filene på den. Så tungvindt hvis du bare skal finne frem ett bilde og må extracte en fil på flere gigabyte.
Trådstarter
29 0
Sitat av Restyle
Han mener at du burde sortere bildene så du har kontroll over dem.
Det er det å arkivere går ut på.

Det er ikke så nøye om det er 4.7GB nei, men det er standar størrelse på DVD Brenne plater.
Må gjerne bruker 700MB vanlige CDer også, men da trenger du mange flere.
Vis hele sitatet...
Åja, da forstod jeg det. Skal selvfølgelig sortere dem etter feks. hendelser, dato osv.
Sitat av GordonFreeman
Nei, jeg mener å komprimere slik at de tar mindre plass, f.eks. med winrar.
Vis hele sitatet...
Du bør lære deg litt mer om komprimering før du uttaler deg. jpeg, png, gif er allerede komprimerte bildeformater, og vil derfor ikke tar mye mindre plass ved bruk av winrar.

I tillegg er det ikke gunstig, rent praktisk sett.

Til trådstarter: en ekstern harddisk/ny harddisk vil være vel så lett som å måtte holde på å brenne ut DVD-er, samt å holde styr på alle platene. Slike ting har en lei tendens til å forsvinne, og i tillegg har du mye mer lagringsplass på en harddisk.
Trådstarter
29 0
Hvor mye koster en grei hardisk, da?

Btw: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=23602326 Sånne dere mener?
hvor masse bilder er det snakk om? afaik tar ikke bilder så ufattelig stor plass at du trenger et lagerhus med minnepenner... eller?
Trådstarter
29 0
Har tilsammen ihvertfall over 3500 bilder på denne dataen. =P Har en til, med litt mindre. Har bilder fra bursdager, ferier, andre hendelser osv osv... Hadde vært kjipt dersom jeg hadde mistet alle bildene mine. +at dataen går ganske treigt pga. alle bildene, musikken, filmene osv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
www.eurofoto.no

Last opp bilder. Gratis lagringsplass, og du kan dele med andre, samt bestille på papir. Bedre sikkerhetskopi får ikkje ein privatperson, ettersom eurofoto har offline backup i tillegg til data på disk.
Anbefaler å ikke komprimere ting før det brennes ut om det er viktige data. Sett fra et lagringsperspektiv gjør det lite om et par bytes blir uleselig på et par av bildene, men med en gang det forsvinnet er par bytes i en komprimert fil kan det i verste fall bli umulig å få ut noe informasjon i det hele tatt! Alt etter hvilket arkiversingssystem så klart.

Vanlige bilder er jo som sagt allerede komprimerte også, så ulempene overskygger fordelene.

Men til spørsmålene dine: Ja, det er mulig å brenne flere ganger på en CD/DVD. Enkelte spillere er derimot ikke helt glad i å lese slike. CD-/DVD-plater har ikke uendelig holdbarhetsdato, og kan lett forsvinne eller bli ødelagt om du ikke tar godt vare på dem. En ekstern harddisk trenger ikke koste allverden, ikke mye mer enn om du må gå til anskaffelse av en ny DVD-brenner og plater. I tillegg får du nok mye mer igjen for det.

Du kan bla litt rundt her og sjekke
http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10098
evt. denne om du vil ha Clas Ohlson som du linket til over
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=25479459
ville fortsatt ha hatt back up på det jeg vidarlo
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mombog
ville fortsatt ha hatt back up på det jeg vidarlo
Vis hele sitatet...
Tja, ein kan alltids ha det på disken i tillegg. Sjansen for at du og eurofoto får problem samtidig er neglisjerbar, og disk er billig.

Dei skriver ut til tape afaik, og det er milevis bedre stabilitet på enn både cd og disk

Eg har iaffal ~15GiB bilder på eurofoto, og har aldri opplevd problemer.
Så for å samle valget ditt..
-Du kan enten brenne ut bildene dine på rundt 4-6 Cd-er.
-Eller du kan kjøpe en stasjonær Hardisk og legge over på.
-Eller du kan laste opp bildene på f. eks eurofoto.no

-Brenne ut er billigst, men kan ødelegges om du ikke tar vare på dem.
-Stasjonær hardisk er praktisk i mange flere sammenhenger, men litt dyrere.
-Laste opp bildene på eurofoto. [Pris?]