Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1897
Hei!
Etter mye søking tror jeg at jeg har funnet en bra gaming pc til 15k men vet ikke om det finnes bedre alternativer til de delene jeg har valgt og som er ca samme pris. Ettersom jeg ikke er så flink med pc specs håper jeg at noen her kan hjelpe meg
om delene passer sammen er jeg ikke helt sikker på heller så håper at noen kan bekrefte dette.
dette er pcen:
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...1-7286C9CD5F4D
Legg inn alt på Prisjakt, du kan spare mye ved å handle fra andre forhandlere og de gir gjerne like god eller bedre kundeservice.

Jeg hadde gått vekk ifra vannkjøling, i alle fall til den prisen. For 600,- for du en luftkjøler som lager mindre lyd (Se på Noctua og Phantek) og kjøler bedre.
  • Sjekk klaring i kabinettet, da mange luftkjølere bygger i høyden.
  • Denne fra Phantek er stille og pen å se på
  • Noctua lager ekstremt stille men stygge kjølere i diverse størrelser.
Jeg hadde også byttet til en annen strømforsyning, f.eks. noen av XFX sine Proseries strømforsyninger da disse er laget av Seasonic. (Topp produsent innen strømforsyninger)
  • Her er en liste over OEM strømforsyninger
SSDen er også et diskuterbart tema da den bruker en SandForce kontroller som ikke håndterer ukomprimerbar data bra, jeg har også opplevd masse krøll med andre SSDer med samme kontroller. Eksempler på gode SSDer er de fra Samsung eller Intel.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Legg inn alt på Prisjakt, du kan spare mye ved å handle fra andre forhandlere og de gir gjerne like god eller bedre kundeservice.

Jeg hadde gått vekk ifra vannkjøling, i alle fall til den prisen. For 600,- for du en luftkjøler som lager mindre lyd (Se på Noctua og Phantek) og kjøler bedre.
  • Sjekk klaring i kabinettet, da mange luftkjølere bygger i høyden.
  • Denne fra Phantek er stille og pen å se på
  • Noctua lager ekstremt stille men stygge kjølere i diverse størrelser.
Jeg hadde også byttet til en annen strømforsyning, f.eks. noen av XFX sine Proseries strømforsyninger da disse er laget av Seasonic. (Topp produsent innen strømforsyninger)
  • Her er en liste over OEM strømforsyninger
SSDen er også et diskuterbart tema da den bruker en SandForce kontroller som ikke håndterer ukomprimerbar data bra, jeg har også opplevd masse krøll med andre SSDer med samme kontroller. Eksempler på gode SSDer er de fra Samsung eller Intel.
Vis hele sitatet...
Ser at mange klager over bråk fra strømforsyningene til XFX proseries noe jeg egentlig ikke ønsker er det andre som utmerker seg?

Blir det ikke mye styr å finne ut hvor jeg kjøpte hvilke deler hvis noen av delene skulle bli ødelagt/defekt?
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Har nettopp gått til innkjøpt av PC. Bruker atm en CoolerMaster B600 VER.2, 600W PSU og den er nærmest lydløs som du ser.
Sist endret av Duckie; 21. mars 2015 kl. 23:32. Grunn: La til PSU-modell
Sitat av Duckie Vis innlegg
Har nettopp gått til innkjøpt av PC. Bruker atm en CoolerMaster B600 VER.2, 600W PSU og den er nærmest lydløs som du ser.
Vis hele sitatet...
Tenkte å gå for rundt 700W og fant da denne. Tror du at det blir det samme med tanke på støynivå?
Har erfaring med den H60en og den er helt rå. Kjøp en ekstra vifte så du har både push/pull så får du se noe artig når du sjekker tempen. Hvor mye lyd den lager avhenger jo av hvilke vifter du har på den..

Corsair lager jo kurante strømforsyniger dem?

Har ikke råd til en fetere skjerm da? 27" med IPS-teknologi feks?

Jeg ville også forøvrig hatt en Intel SSD, men det er mest fordi jeg har hatt mange av dem og aldri hatt problemer..
Sist endret av TrippyKing; 22. mars 2015 kl. 06:42.
@TrippyKing Corsair lager ikke strømforsyninger, de har flere underleverandører som gjør det for dem (som de fleste merker). Et par CX strømforsyninger har gått opp i røyk, så jeg hadde ikke stolt på de i alle fall.

Se på OEM listen jeg lenket til og søk om info om underleverandøren. Seasonic er et av valgene man ikke går feil med.

Noen H60er har også støyende pumpe, og i motsetning til en støyende vifte kan du ikke bytte den ut. Men de kjøler godt.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Har erfaring med den H60en og den er helt rå. Kjøp en ekstra vifte så du har både push/pull så får du se noe artig når du sjekker tempen. Hvor mye lyd den lager avhenger jo av hvilke vifter du har på den..

Corsair lager jo kurante strømforsyniger dem?

Har ikke råd til en fetere skjerm da? 27" med IPS-teknologi feks?

Jeg ville også forøvrig hatt en Intel SSD, men det er mest fordi jeg har hatt mange av dem og aldri hatt problemer..
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lyst på noe større enn 24" for øyeblikket

Har også endret litt på listen basert på deres tilbakemelding: vifte, SSD og strømforsyning
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...C-5C080C34F405
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Spilte Cities Skylines i går fra 2100 til 0330 på ultra og ser i CPUIDHWmonitor at maks kjernetemperatur har vært 33*c. Nå skal det nevnes at det er 3.2/3.6Ghz-firekjerners.
Hostinger.no
72 3
Bra setup, ville gått for det!
Sitat av Ullyy Vis innlegg
Bra setup, ville gått for det!
Vis hele sitatet...
Hvilken så du på? den oppdaterte eller den orginale?
Sitat av dataleteren 101 Vis innlegg
Jeg har ikke lyst på noe større enn 24" for øyeblikket

Har også endret litt på listen basert på deres tilbakemelding: vifte, SSD og strømforsyning
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...C-5C080C34F405
Vis hele sitatet...
Har sett litt på den listen der. Bruk litt tid på å undersøke de tipsene du får, bruk google , ikke ta våres tilbakemeldinger for god fisk. Det er du som skal ha maskinen og du vil sikkert ha en god balanse når det kommer til kvalitet og hva du må ut med for å få det.

Kan nevne en del punkter i listen som jeg ville sett på.

Strømforsyningen: Som nevnt tidligere er ikke CX serien til Corsair noe. Vet også at den tidligere cooler master B500w kun var i stand til å levere 300W på 12V railen, (det som gir strøm til cpu og skjermkort), det er her det er viktig at strømforsyningen klarer å levere mye strøm. Det er en grunn til at det selges billige strømforsyninger. Har også hørt at enkelte har nevnt støy fra XFX sine strømforsyninger. En får ikke i pose å sekk, stort sett, når en skal ha det så rimelig som mulig. Men det er vel bedre med støy enn å risikere at Hardware til 14000 kr går til dundas? Her har du både lydløst og kvalitet https://www.komplett.no/evga-superno...E-9D52E5984D4D og vil bare anbefale deg å legge den i handlelisten med en gang. Komplett solgte ikke den tidligere men de har vel sikkert forstått at folk er ute etter kvalitet.

Her er test av den og det finnes flere av de på nettet hvis du leter

http://www.jonnyguru.com/modules.php...tory6&reid=380


Cpu kjøleren: Har selv hatt flere Noctua D14'er fra Noctua, med forskjellige vifter og med viftekontroller. Du kommer like langt med en https://www.komplett.no/search?q=212+evo pluss at den har lavere støynivå. Hadde du hatt en annen cpu, som 2500k/2600k kunne jeg anbefalt Noctua, men på 4690K/4790K er ikke forskjellen så stor. Kjøp 212 evo for å "spare" inn det ekstra du måtte ut med for en god strømforsyning.

Lagring: Kjøp enten hdd eller ssd hvis det er kronene det står på. Når ett spill i dag kan kreve 70gb blir 120gb ssd litt lite? Da er det bedre å spare de kronene du må ut med for 120gb, sette de til side og heller kjøpe 250gb når du har spart opp til det. Andre alternativet er å kjøpe 250gb ssd nå og heller kjøpe hdd senere. Selv hadde jeg valgt det siste.

Hovedkort: Du har valgt ett m-atx som er helt greit i og for seg. Men du har kjøpt ett kabinett med støtte for atx. Hvorfor ikke kjøpe atx hovedkort med støtte for flere skjermkort til samme prisen?, med mindre du har tenkt å kjøpe deg mindre kabinett senere.
Sitat av sweem Vis innlegg
Har sett litt på den listen der. Bruk litt tid på å undersøke de tipsene du får, bruk google , ikke ta våres tilbakemeldinger for god fisk. Det er du som skal ha maskinen og du vil sikkert ha en god balanse når det kommer til kvalitet og hva du må ut med for å få det.

Kan nevne en del punkter i listen som jeg ville sett på.

Strømforsyningen: Som nevnt tidligere er ikke CX serien til Corsair noe. Vet også at den tidligere cooler master B500w kun var i stand til å levere 300W på 12V railen, (det som gir strøm til cpu og skjermkort), det er her det er viktig at strømforsyningen klarer å levere mye strøm. Det er en grunn til at det selges billige strømforsyninger. Har også hørt at enkelte har nevnt støy fra XFX sine strømforsyninger. En får ikke i pose å sekk, stort sett, når en skal ha det så rimelig som mulig. Men det er vel bedre med støy enn å risikere at Hardware til 14000 kr går til dundas? Her har du både lydløst og kvalitet https://www.komplett.no/evga-superno...E-9D52E5984D4D og vil bare anbefale deg å legge den i handlelisten med en gang. Komplett solgte ikke den tidligere men de har vel sikkert forstått at folk er ute etter kvalitet.

Her er test av den og det finnes flere av de på nettet hvis du leter

http://www.jonnyguru.com/modules.php...tory6&reid=380


Cpu kjøleren: Har selv hatt flere Noctua D14'er fra Noctua, med forskjellige vifter og med viftekontroller. Du kommer like langt med en https://www.komplett.no/search?q=212+evo pluss at den har lavere støynivå. Hadde du hatt en annen cpu, som 2500k/2600k kunne jeg anbefalt Noctua, men på 4690K/4790K er ikke forskjellen så stor. Kjøp 212 evo for å "spare" inn det ekstra du måtte ut med for en god strømforsyning.

Lagring: Kjøp enten hdd eller ssd hvis det er kronene det står på. Når ett spill i dag kan kreve 70gb blir 120gb ssd litt lite? Da er det bedre å spare de kronene du må ut med for 120gb, sette de til side og heller kjøpe 250gb når du har spart opp til det. Andre alternativet er å kjøpe 250gb ssd nå og heller kjøpe hdd senere. Selv hadde jeg valgt det siste.

Hovedkort: Du har valgt ett m-atx som er helt greit i og for seg. Men du har kjøpt ett kabinett med støtte for atx. Hvorfor ikke kjøpe atx hovedkort med støtte for flere skjermkort til samme prisen?, med mindre du har tenkt å kjøpe deg mindre kabinett senere.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk god hjelp fra familiemedlemer så har ikke bare hørt på freak

Jeg så ikke bare på billige strømforsyninger men også dyre strømforsyninger der det også var klage på bråk fra XFX strømforsyning

Jeg satt opp en 1 TB harddisk til filmer, spill, bilder osv. og SSD til OS så lite plass er jeg ikke redd for.

Med tanke på hovedkort aner jeg ikke hva du snakker om for å være ærlig