Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1895
Har fått nett fra ngt i dag, og har noen spørsmål rundt dette.
Jeg opplever hastigheten som litt ustabil, har bestilt 25/5 og når jeg kjører bredbåndstester får jeg hele tiden 4-5 opp, men hopper ganske mye fra 8 til maks 14 ned. Jeg lurer på om problemet muligens ligger i kontakten eller den møkka rutern tompson 789 ett eller annet som jeg fikk levert.
Jeg hadde en gammel trepins telefonkontakt som ble omgjort av montør til nettverk. Ut herfra går det en tynn rj-11, og inn i vdsl kontakten i rutern. - Ligger det noen begrensninger for hvor mye denne kabelen klarer å levere? Ville jeg feks kunne kjøpe en ny trådløsruter og koble en rj-45 rett fra veggen og inn i eth porten på rutern? (Både rj-11 og rj-45 passer i nettverkspunktet i veggen)
Opplever også ruteren som litt knotete, har ikke behov for telefon eller noe slikt, jeg er kun ute etter raskt og stabil linje, så jeg lurer på om denne bare er å kaste rett i søppla og heller kjøpe en skikkelig wifi ruter. - Er det noen som har forslag til dette? Trenger ikke all verden med konfigurasjonsmuligheter.
Sist endret av kimzor; 17. januar 2013 kl. 23:47.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Du har ikke fortalt noe om hvilken metode du bruker for å måle hastigheten din. Det bør være noe du gjør før du begynner å kaste hardware.
kimzor's Avatar
Trådstarter
Har prøvd både teknofil sin, samt denne; http://speed.bredbandsguiden.no/?ref...edbandstest.no
Nå er jeg av og til nede i 1-4 mbps, og av og til detter jeg ut av nettet.
Hvor langt unna sentralen bor du? For å få fullt utbytte av linjen innebærer det at du bor kun noen hundre meter fra sentralen.

http://metrolive.telenor.no/metro2-a...on-kapaks-web/
kimzor's Avatar
Trådstarter
Jeg har ikke prøvd speedtest sin, men kan prøve den når jeg kommer hjem.
Her er info fra kapaks:

Merknader:
Multicast enabled on an xDSL port on e- or aeDSLAM.
VDSL er tilgjengelig, men det mangler stabilitetsmålinger. Linjen kan i noen tilfeller være utsatt for støy (som gir dårlige forhold for VDSL)
Total linjelengde inkludert inntak: 347 meter
Lengde på inntak: 100 meter (standard)
Tråddiameter: 0,6 mm
Fabrikat på utstyr: A7302B
Mulig produktklasse: VDSL 40/10

Produktinformasjon
Produkt på abonnementet: Bredbånd VDSL
Bredbåndsprodukt på linjen: BV
Søkt produkt: VDSL-PREMIUM
Høyeste produktklasse: VDSL 40/10
Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 40000
Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 10048
Produktkode: 603
Mulig produktklasse: VDSL 20/1
Mulig produktklasse: VDSL 25/5
Mulig produktklasse: VDSL 30/10
Mulig produktklasse: VDSL 40/10

Informasjon om termineringspunkt
Koplingspunktets utstyrstyper: Koblingspunktet har eDSLAM
Linjeinformasjon
Fremføringsnummer: 63056906
Linjenummer: 1103346
Fysisk linjeid: 0
Signatur for modersentral: OENK8

Jeg tror kanskje det er ruteren som er ustabil, sitter kun på trådløs, og i går kveld var hastigheten noen ganger nede i 1mbps, og av og til datt jeg ut. Den er veldig variabel på fart virker det som, så jeg lurer på om det også kan ha noe med veggkontakten å gjøre. Burde jeg kanskje bytte ut ruteren med en dedikert wifi ruter, og da heller bruke rj-45 fra vegg til ruter, istedenfor rj-11 slik som det er nå?
Sist endret av kimzor; 18. januar 2013 kl. 11:04.
sitter kun på trådløs
Vis hele sitatet...
steg 1. koble til routeren med kabel for å se om det samme skjer. er hastigheten ok der er det wifien din som suger
kimzor's Avatar
Trådstarter
Har prøvd både med og uten kabel.
Du skal få 25mbit på utstyret du får levert. Du trenger derfor ikke bytte fra rj11 til rj45.
kimzor's Avatar
Trådstarter
Men kanskje det hadde gjort seg med ny ruter. Har også lest at det går ann å bruke begge kobberparrene, vet ikke om montør gjorde dette når han monterte ny kontakt, men mulig dette er verdt å undersøke?
Jeg hadde hvertfall tatt en prat med kundeservice før du begynner bytte utstyr etter elimineringsmetoden. Jeg fikk god hjelp av de ( ngt ) når de i8nnstallerte her og har hatt dønn stabil linje siden. Dessuten får jeg bortimot maks inn av hva som er mulig her mot alle odds på 4km hyssing inn. De har sine triks, det er og noe med hastigheten de har satt på linja, er denne for stor kan det ha motsatt effekt osv. Vet selvfølgelig ikke om det gjelder deg men dette vet de, dessuten tester de linja om det er noe med dems utstyr.

Hør også med de om dette:

VDSL er tilgjengelig, men det mangler stabilitetsmålinger. Linjen kan i noen tilfeller være utsatt for støy (som gir dårlige forhold for VDSL)

Lite vits i å begynne koste på masse unødig utstyr om det er støy på linja.
Sist endret av Yalla; 18. januar 2013 kl. 12:18.
Sitat av kimzor Vis innlegg
Men kanskje det hadde gjort seg med ny ruter. Har også lest at det går ann å bruke begge kobberparrene, vet ikke om montør gjorde dette når han monterte ny kontakt, men mulig dette er verdt å undersøke?
Vis hele sitatet...
Det er noe som blir brukt i sammenheng med SHDSL.
Vet ikke om dette er mulig på VDSL-teknologi, men du har neppe fått utstyr som støtter loop-bonding uansett.

Forresten - du burde kanskje tenkt på å få fjerna fremføringsnummeret ditt fra saksingen i Kapaks, Kim Jøran.
Sist endret av junkpal; 18. januar 2013 kl. 13:26.
Sitat av kimzor Vis innlegg
Men kanskje det hadde gjort seg med ny ruter. Har også lest at det går ann å bruke begge kobberparrene, vet ikke om montør gjorde dette når han monterte ny kontakt, men mulig dette er verdt å undersøke?
Vis hele sitatet...
VDSL går bare på et par.
Heilt canooon
Ring NGT.

Kabelen med RJ11-pluggen er neste det samme som en vanlig kabel med RJ45-plugg, så det burde ikke har noe å si.
Og linjen er mer enn bra nok (har testet), noe NGT også vil si, så fra min side ser det ut til at det er noe med ruteren eller PC'en.
Disse her speed testene er sjelden gode, prøv å sett på en FTP/HTTP nedlastning av en litt større fil.

F.eks: http://cdimage.debian.org/debian-cd/...-i386-CD-1.iso

Og se om hastigheten varer like mye der over tid.

EDIT: Og som tidligere nevt, bruk kabel.

EDIT 2: Det er slike tester som gir et reelt bilde av hastigheten.
Sist endret av 0xFF; 19. januar 2013 kl. 02:42.
kimzor's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rindae Vis innlegg
Ring NGT.

Kabelen med RJ11-pluggen er neste det samme som en vanlig kabel med RJ45-plugg, så det burde ikke har noe å si.
Og linjen er mer enn bra nok (har testet), noe NGT også vil si, så fra min side ser det ut til at det er noe med ruteren eller PC'en.
Vis hele sitatet...
Hva har du testet? Linjen min? Jobber du i NGT?

Prøvde nettopp med torrent, og der ligger nedlastning på rundt 2.6-2.9 mb/s, så det ser ut til at linje og ruter er stabil nå. Vil det ligge noen begrensninger i fart om jeg benytter meg av den lille splitteren som fulgte med, om den vil bremse ned farten noe? Feks om jeg strekker en rj-45 på 3 meter fra veggen og inn i splitteren, så en rj-11 fra splitter og inn i ruter?

Nå er jeg ganske sikker på at det er noe galt med trådløsen på ruteren. Jeg faller ut titt og ofte, og når jeg prøver å koble til igjen får jeg bare melding om at windows ikke kunne koble til, selv om ruteren står i vinduet en meter unna meg. Nå sitter jeg på kabel, og det ser ut til å fungere fint, får feks nesten full linje når jeg tester farten på speedtest. Så er spørsmålet, kan det være noen innstilinger på ruteren, eller kan det være selve ruteren det er problemer med? Jeg har en annen pc som også faller ut, så det er tvilsomt et problem med nettverkskortet mitt.