Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 710
Hei!

Jeg har per tidspunkt et Philips HTS6600 anlegg i stua.
Slik jeg forstår det er dette et "lukket system", uten mulighet til å koble til forsterker. Det har hittil gått greit, men grunnet flere enheter i stua og en latterlig mengde kabler, ser jeg meg nødt til å gjøre noe.

Jeg har:
- Xbox(HDMI)
- Apple TV(HDMI)
- Get tuner(RCA)

Tanken min er å kunne koble alt dette inn i EN boks(forsterker), og deretter la det gå 1 kabel ut til TV, og en/to kabler til høyttalere.

Jeg har blitt tilbudt å kjøpe en Onkyo TX-SR608 for 2800,- . Første spørsmålet mitt er om dette er et greit kjøp. Utifra priser, virker det OK.

Det andre spørsmålet mitt er hva slags høyttalere jeg trenger.
Jeg har ei lita stue. Den ser slik ut:
http://i.imgur.com/4cc0W.jpg

Jeg bor i en blokk. Jeg ønsker å ha grei lyd når jeg ser film - det er ikke viktig for meg at rommet rister når skudd løsnes i filmen, ei heller er det ønskelig med tanke på naboer - men jeg ønsker klar, fin lyd, slik at jeg faktisk hører hva som blir sagt. LITT bass må jeg selvsagt ha, men jeg lurer på om ikke rett type høyttalere kan gi nok bass til at jeg er fornøyd.

Det jeg ser for meg, er enten en soundbar på tv-benken, eller 2 greie høyttalere. Om jeg senere får meg større stue eller ønsker mer bass, kan jeg heller kjøpe en sub.

Budsjettet mitt er ikke allverden - som jeg tror det kommer frem her, så er jeg ikke lydentusiast, jeg vil bare ha grei lyd til film/xboxspilling, uten å blakke meg. Noe over 5000(for høyttalerene) er uaktuelt, men jeg ser gjerne at det er rimeligere.

Noen som har noen tips i riktig retning?
Med tanke på at tvbenken er såppas stor, kan du godt ha noen små høytalere som Dali Zensor 1, som gir god lyd med ikke sånn at politiet står på døren hver gang du spiller litt. Evnt lignende gode å små høytalere.
Jamo S606 som er veldig bra i forhold til prisen. Har dette selv (har fått klager fra naboer), og det fungerer overraskende bra, med god lyd å bass.

Onkyo fungerer bra, med masse inn- og utganger for senere utvidelser. Litt gammel, men har det meste som du trenger i dag.
Sist endret av Rindae; 10. september 2012 kl. 11:03.
Onkyoen har subutgang også, så et alternativ kan være å kjøpe et par rumperistere og få tak i en billig forsterker som kan drive dem. En brukt gammel reciever på ca 2x50 watt bør gjøre jobben og kan kjøpes brukt for noen hundrelapper (om ikke du allerede har noe stående).

Da får du godt med rumling i baken uten at naboene hører noe som helst